Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsøker aktivt bråk


Grim
 Share

Recommended Posts

Dette er det resultat man får av å bedrive årsaksanalyse. Det er da vel slett ikke sikkert at bikkjene dine ble crappy FORDI de hadde noen dårlige opplevelser. Det er din forklaring, som sikkert gjør hverdagen med de crappy hundene bedre, fordi du da får noe/noen å skylde på..?

Interessant, det var jo akkurat det jeg har prøvd å si i innlegg etter innlegg nå..

Kan ikke tenke meg en seriøs oppdretter som tar bikkja ut av avl fordi et avkom har utviklet negativ adferd utløst av "uhell"? det er vel kanskje sannsynlig at både den og flere av avkommene har utviklet negativ adferd? Og da er det kanskje ikke så sikkert at det var de uhellene som skal vektlegges så tungt? Uten at jeg sier at det ikke kan være tilfelle at de hendelsene var utløsere for den type adferd som lå latent i hundens psyke fra før.

De seriøse oppdretterene jeg kjenner, tar ikke hensyn til at en hund utvikler negativ atferd nei, men når det blir flere enn en, så er det noe de tar hensyn til. Da er det ikke snakk om bare en hund med dårlige opplevelser, eller en hund med dårlige gener, da er det noe som ligger på linjene.

Fyda hadde ikke blitt ødelagt av et slikt møte, men på riktig tidspunkt hadde det satt meg tilbake. Og det hadde vært ****** irriterende.

Slik Grim taler fra sitt ståsted, med en hund som har god lydighet men et par uhell, så må andre få lov til å snakke fra sitt ståsted, hvor et slikt møte hadde vært opprørende fordi det setter en sårbar hund i en ufortjent situasjon. Helt uten at det betyr at bikkja blir ødelagt av det, for helt ærlig så blir da vittelig de færreste det. Det er møte mellom disse to som byr på problemer, og det er kjipt for begge parter.

Det er irriterende når andre ødelegger for en selv, det betyr ikke at man forventer at alle andre skal ta spesialhensyn, eller at man er en sart liten spire som knekker under en liten bris. Det betyr at man setter pris på at andre yter normalt hensyn og vanlig høflighet. Man kan fint akseptere at andre har uhell med sine hunder og samtidig synes det er kjipt at det er en selv som må leve med konsekvensen. Man klarer de to tingene på en gang. Iallfall gjør jeg det.

Det er sånn du leser det fra ditt ståsted. Fra mitt ståsted så fikk Grim ufortjent mye pepper for to enkelthendelser i hennes og Grims 4 år lange samliv. Flertallet hyler om evig båndtvang for Grim siden TS ikke klarer å kontrollere ham, liksom - og hvor er denne tvilen som skal komme en til gode da?

Jeg er helt enig. Det er en sånn iver etter å putte ting i bokser, som om det betyr noe å stemple en hund som ditt eller datt om det nå er rævva eller super. Men the proof is in the pudding - på stygg norsk - hunden du har foran deg er den den er uansett.

De gangene jeg funksjonerer på mentaltester/beskrivelser, sier vi alltid til hundeførerene at de må huske at bikkja de drar med, er den samme de kom med. Det er ikke bare ord, vi lever som vi preker. Det betyr ikke at man skal la være å se hva slags ingredienser man har i puddingen når den er dritt, syns jeg. Man ønsker ikke å lage dårlig pudding gang på gang, sant? Og i motsetning til hva du og Rødhette&Ulven ser ut til å tro, så er puddingen et direkte resultat av hva du putter i den.

Ja, jeg blir litt oppgitt. At jeg putter min hund i skrapbikkje-boksen, betyr ikke at jeg ikke ser henne for mer enn det. I motsetning til veldig mange andre, så skammer jeg meg ikke for å si at hun er det, kanskje nettopp fordi det ikke forandrer noe mellom henne og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi han kan føle seg stor og sterk ved å gni andre ned i søla. Noen folk er jo også sånn, de hevder seg selv ved å tråkke på andre. Jeg synes det er best å holde slike hunder å bånd. Møter Fyda

Jeg syns det er (nesten) like irriterende med snille hunder som er løse som absolutt skal bort til hunder som er i bånd, og gjerne gå oppå dem hele turen. Det kan også ødelegge mye for andre.

Grim, jeg tror du tar dette mer personlig enn du trenger. Vi er oss selv nærest, ikke sant. Jeg snakker ut fra mitt utgangspunkt hvor et slikt møte ville vært veldig destruktivt, så det er klart at

Hva har mentalt sterk eller ikke med saken og gjøre sånn egentlig? Uansett hvor mentalt sterk hunden min er så er det forbanna utrivelig om det blir slossing, selv om bikkja ikke får varige men av det. Det er mye som kan skje i en slik setting, skader på min hund eller den som er løs, skader på meg osv. Jeg har blitt bitt ganske kraftig fordi jeg måtte skille min hund fra en annen hvor den andre var løs og kom rett på. Det ble brudd i handa samt dyp flenge etter hjørnetanna som ble betent og helt usannsynlig mange lege besøk. Og jeg blir forbanna når folk tar lett på slike ting.. Hunden mente ikke og bite meg, men ting kan fort skje. For ikke og snakke om hva som i verste fall kan bli utfallet om det blir stor hund vs liten, da kan ting bli ille, selv om det ikke var ment slik, bare pga str/krefter forskjell.

Jeg har jo selv hatt en hund som kan bråke, han løper ikke bort til andre om han er løs, men alikevell, fordi jeg vet at han kan bråke med andre, om han møter den rette så har jeg hatt han i bånd eller tatt han med på plasser hvor det er god oversikt og ikke mye folk om jeg skal slippe han, bare sånn i tilfelle. Uhell kan skje, men det er jaggu mange som bare gir **** også, og det er ikke noe kult når man omtrent ikke liker og gå tur lenger fordi det er løse drittbikkjer uten kontroll hvor enn man går. Jeg driter i om folk ikke har kontroll på bikkja si, men da kan man ta hensyn og enten ha den i bånd eller gå plasser hvor det er gode forutsetninger for at uhell ikke skjer.

Og hadde det vært bare en gang så hadde det jo vært greit, men det er jo bråkebikkjer på kryss og tvers her.. Jeg er gått tom for fingre og telle på hvor mange 'uhell' vi har vært utsatt for, og jeg synes faktisk ikke det er greit. Andre skal ikke plages unødvendig av mitt eller ditt hundehold synes jeg og det er noen regler på hvordan ting skal foregå, så enten har man en lydig hund ellers så får man selv ta seg bryet med og legge til rette for at hundeholdet blir slik man vil og ikke utsette andre fordi man selv ikke gidder og kjøre litt ekstra for og komme til en mer egna plass og slippe bikkja si.

Og at uhell kan skje det er greit, men jeg kaller det ikke uhell lengre om man vet man har en bølle og slipper den løs likevell i områder med folk og hunder og ikke har god nok lydighet.

Nå snakker jeg generellt altså, jeg synes det er utrolig mange som virker (ut i fra innlegg her) og gi **** i at deres hundehold kan ødelegge/skremme/plage andre, men jeg kjenner dere ikke så det trenger jeg ikke uttale meg mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn du leser det fra ditt ståsted. Fra mitt ståsted så fikk Grim ufortjent mye pepper for to enkelthendelser i hennes og Grims 4 år lange samliv. Flertallet hyler om evig båndtvang for Grim siden TS ikke klarer å kontrollere ham, liksom - og hvor er denne tvilen som skal komme en til gode da?

Jeg kan ikke svare for alle andre i denne tråden, kun for meg selv.

De gangene jeg funksjonerer på mentaltester/beskrivelser, sier vi alltid til hundeførerene at de må huske at bikkja de drar med, er den samme de kom med. Det er ikke bare ord, vi lever som vi preker. Det betyr ikke at man skal la være å se hva slags ingredienser man har i puddingen når den er dritt, syns jeg. Man ønsker ikke å lage dårlig pudding gang på gang, sant? Og i motsetning til hva du og Rødhette&Ulven ser ut til å tro, så er puddingen et direkte resultat av hva du putter i den.

Selvsagt er atferd arvelig. All atferd er genetisk, i hvilken grad varierer fra atferd til atferd og fra individ til individ. Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har for å få frem poenget ditt, og vi trenger ikke enang uenighet for å diskutere en problemstilling.

Jeg sier ikke at du ikke tar bikkja di for den hun er, 2ne, jeg bare forteller om mine meninger helt uten å anta at de er forskjellige fra dine. Jeg sier ikke engang at de som er opptatt av kategorier tar feil, det eneste jeg sier er at det ikke er bare positivt.

Kategorier er vi helt avhengige av, uansett hvordan vi snur og vender på det. Vi kommer ikke unna de.

Ja, jeg blir litt oppgitt. At jeg putter min hund i skrapbikkje-boksen, betyr ikke at jeg ikke ser henne for mer enn det. I motsetning til veldig mange andre, så skammer jeg meg ikke for å si at hun er det, kanskje nettopp fordi det ikke forandrer noe mellom henne og meg.

Det er ingen grunn til å bli oppgitt fra min side iallfall. Jeg mener ikke at du ikke ser hunden din for det hun er, tvert imot kommer det tydelig fram i innleggene dine her på sonen at du gjør nettopp dette. Helt uten skam eller unnskyldninger. Akkurat slik det bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i motsetning til hva du og Rødhette&Ulven ser ut til å tro, så er puddingen et direkte resultat av hva du putter i den.

Tror du bør unnlate å tolke deg frem til konklusjoner om hva i hvert fall Rødhette&Ulven tror, jeg. Det jeg (og muligens Mari?) har prøvd å kommunisere noe om er at ingrediensene i puddingen ikke er så nøye, det viktige er at du finner ut hva slags ingredienser du kan legge til for å redde den puddingen som har blitt litt rar. (Og så får man heller prøve å følge oppskrifta bedre når man prøver å lage ny pudding, men det er liksom litt på siden. Clean slates og sånn.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør unnlate å tolke deg frem til konklusjoner om hva i hvert fall Rødhette&Ulven tror, jeg. Det jeg (og muligens Mari?) har prøvd å kommunisere noe om er at ingrediensene i puddingen ikke er så nøye, det viktige er at du finner ut hva slags ingredienser du kan legge til for å redde den puddingen som har blitt litt rar. (Og så får man heller prøve å følge oppskrifta bedre når man prøver å lage ny pudding, men det er liksom litt på siden. Clean slates og sånn.)

Du har et poeng, men det er heller ikke et spørsmål om enten eller. For å fortsette metaforen, du må vite hva som er i puddingen for å vite hva du skal legge til for å redde den. Det hjelper ikke stort å hive på med salt, hvis problemet først var at puddingen var altfor salt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng, men det er heller ikke et spørsmål om enten eller. For å fortsette metaforen, du må vite hva som er i puddingen for å vite hva du skal legge til for å redde den. Det hjelper ikke stort å hive på med salt, hvis problemet først var at puddingen var altfor salt.

Ja, det forutsetter så klart at man ikke har mistet all evne til å smake :) Men hvis man først aner at det er for salt, spiller det ikke så stor rolle om det er havsalt eller sardiner som gjør at saltsmaken har blitt for sterk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle andre i denne tråden, kun for meg selv.

As do I. Om igjen og om igjen :)

Selvsagt er atferd arvelig. All atferd er genetisk, i hvilken grad varierer fra atferd til atferd og fra individ til individ. Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har for å få frem poenget ditt, og vi trenger ikke enang uenighet for å diskutere en problemstilling.

Jeg sier ikke at du ikke tar bikkja di for den hun er, 2ne, jeg bare forteller om mine meninger helt uten å anta at de er forskjellige fra dine. Jeg sier ikke engang at de som er opptatt av kategorier tar feil, det eneste jeg sier er at det ikke er bare positivt.

Kategorier er vi helt avhengige av, uansett hvordan vi snur og vender på det. Vi kommer ikke unna de.

Jeg ser ikke helt hvordan det er hverken eller, egentlig. En kategori er bare det.

Det er ingen grunn til å bli oppgitt fra min side iallfall. Jeg mener ikke at du ikke ser hunden din for det hun er, tvert imot kommer det tydelig fram i innleggene dine her på sonen at du gjør nettopp dette. Helt uten skam eller unnskyldninger. Akkurat slik det bør være.

Har ikke noe å skamme meg for eller unnskylde. Hun er som hun er, på godt og vondt, et levende vesen som tilfeldigvis er hund, og derfor blir dissekert i alt hun gjør :)

Tror du bør unnlate å tolke deg frem til konklusjoner om hva i hvert fall Rødhette&Ulven tror, jeg. Det jeg (og muligens Mari?) har prøvd å kommunisere noe om er at ingrediensene i puddingen ikke er så nøye, det viktige er at du finner ut hva slags ingredienser du kan legge til for å redde den puddingen som har blitt litt rar. (Og så får man heller prøve å følge oppskrifta bedre når man prøver å lage ny pudding, men det er liksom litt på siden. Clean slates og sånn.)

Vel, det er vel her uenigheten står da. Selv ikke Hellstrøm eller Jamie Oliver klarer å lage festdesserter av barkemel og mark, ergo er det veldig greit å ha ordentlige ingredienser, og det er veldig greit å vite hvordan man skal tilberede dem. Bare for å fortsette med kokkeanalogien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel her uenigheten står da. Selv ikke Hellstrøm eller Jamie Oliver klarer å lage festdesserter av barkemel og mark, ergo er det veldig greit å ha ordentlige ingredienser, og det er veldig greit å vite hvordan man skal tilberede dem. Bare for å fortsette med kokkeanalogien.

Kanskje ikke Hellstrøm og Oliver, men det er et ganske festlig kokkeprogram som heter "klar, ferdig, kok" eller noe sånt i norsk oversettelse. Der tar man det man har og gjør de lekreste retter ut av det.

Er ingrediensene mugne må man jo hive de, men nå er det vel ikke mugne ingredienser som er tema i denne tråden, etter det jeg har skjønt? Mitt anliggende her har vel vært en slags oppfordring til å være forsiktig med å henge seg for mye opp i råvarene. Blir lite pudding av kun å lese kokebøker. *liker denne analogiske utviklingen, mye lettere å snakke i hyggelige former*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg må få konkludere, så...

GRIM ER EN PUDDING!!!

:lol: :lol:

*jeg får le litt selv, for det er vel ikke sikkert andre gjør det - fnis*.

*synes det var litt godt å høre noen le, så jeg kaster meg velvillig med, for å dempe aggresjonsnivået ytterligere*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt tørt å svare på denne tråden men i kveld føler jeg meg litt tøff :fear:

Grim, jeg fikk inntrykk fra det første innlegget ditt at du var overrasket over at det var en tispe han løp på. Har jeg forstått rett? Har han tidligere reagert kun på hanner, eller er det kun du som forventer at det er der problemet ligger? Den ene dachsen vår er også ganske hissig på andre hunder, men hun skiller ikke på hannhunder og tisper. Hun skiller derimot på individ, og etter en tid klarer jeg nå å se hvilke hunder hun tollererer. Jeg vet ikke hva det er, men det er noe ved enkelte hunder som jeg tenker at, den der, den kan vi hilse på. Tenker at om jeg legger merke til det, så må det være ganske opplagt for hundene, som jo snakker hundespråket betydelig bedre enn meg.

Har du noen formening om hva slags hunder Grim reagerer på? For du skriver jo at han tidligere passerer mange andre hunder uten problemer. Har du fått snakket med noen av eierne til "uhellene"? Var tispa her f.eks. under løpetid (før, under eller etter)? Om du klarer å identifisere hva slags hunder han reagerer på, kan du jo muligens single ut slike hunder til passeringstrening (om du driver med det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passeringstreningstiden er over. Nå forventer jeg bare at han oppfører seg.

Men ja, det pleier kun å være ukastrerte hanner han ikke liker. Det hender han ikke finner tonen med enkelte tisper, men det hører sjeldenheten til. Jeg kan vel komme på 2 stykker. AnetteH's Issi, og en veldig stille og stiv Akita. Issi kunne han nok finni på å kjefta litt på, mens akitaen ble han tydelig usikker på og trakk seg unna med et pysete boff. Han reagerte litt på Issi (husker ikke hvorfor?) når vi var inne i en ridehall med mye liv - så om det var noen signaler han pluket opp fra henne eller om han var litt høy generelt som gjorde det, vet jeg ikke.

I den episoden her, så tror jeg han bare reagerte uavhengig av møtende hund. Tror ikke det er målretta i den forstand. Jeg tror han skulle backe opp den andre hunden vi gikk med (som er litt usikker på noen hunder), fikk et andrenalinkick og fyrte avgårde uten å tenke. Litt sånn belgertypisk, egentlig. :sleep: Jeg var han jo hakk i hel og dro han vekk umidelbart - og da så jeg på han at han alt hadde endret seg. Da hadde han nok oppdaget at det var en tispe, og hadde mest sansynlig prøvd å ri på henne. Som et utløp for at han ble gira opp - tror jeg. Høres det logisk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hissige dachs klarer iallefall å irritere på seg "alle". Det gjør passeringer vanskelig, for da blir det to hissige hunder som skal gå forbi hverandre, og ikke bare en. Hun oppfører seg teit pga lite sosialisering da hun var ung (mye rare tanker om sosialisering i dachshund-miljøet), den saken er enkel, men hvordan hun klarer å få "alle" i mot seg skjønner jeg ikke.

For meg så høres det ut som du egentlig vet mye av hvorfor Grim oppfører seg som han gjør. Om jeg skal komme med noen ville spekulasjoner uten å kjenne dere, så høres det heller ut som om du lurer på hvorfor han fremdeles oppfører seg slikt, når han jo har kommet seg videre i treningen, og at du er frustrert over at dere enda ikke er i mål. For oss med jakthund ser vi mye av det samme, dog med et annet instinkt. Fuglehunden vår har godt med jaktlyst, og hun selv om det er en fuglehund er hun veldig glad i både katter, harer og rådyr. Samboeren min (som er den som jakter med henne) kan kalle henne inn fra å løpe etter rådyr, men det er lite reaksjon når det kommer til fugl. Det blir på måte et trinn opp i intensiteten. På jaktprøver kan man se hunder som er godt dresserte og rolige når fuglen flyr, men kommer det en annen hund susende forbi er det sannelig vanskelig å holde den rompa i bakken.

Slike settinger er vanskelige å trene på, eneste må vel være å bli litt mer kritisk til hvem Grim får lov til å løpe fritt sammen med i områder der det kan komme andre rundt svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike settinger er vanskelige å trene på, eneste må vel være å bli litt mer kritisk til hvem Grim får lov til å løpe fritt sammen med i områder der det kan komme andre rundt svingen.

Selvsagt. :)

Ja jeg syntes det er rart at det fremdeles kommer noen sånne reaksjoner. Jeg trodde vi hadde kommet oss så og si helt i mål. Men jeg får vel bare innse at vi aldri blir helt ferdige - og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike settinger er vanskelige å trene på, eneste må vel være å bli litt mer kritisk til hvem Grim får lov til å løpe fritt sammen med i områder der det kan komme andre rundt svingen.

Selvsagt. :)

Ja jeg syntes det er rart at det fremdeles kommer noen sånne reaksjoner. Jeg trodde vi hadde kommet oss så og si helt i mål. Men jeg får vel bare innse at vi aldri blir helt ferdige - og det er helt greit.

Tror neppe de blir det. Jeg har foxi under god kontroll men vi har endt i en skikkelig slåsskamp for det. Men hun slippes aldri i skogen tilfelle hun møter på noen. Fan av jorder jeg. Goood oversikt :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...