Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsøker aktivt bråk


Grim
 Share

Recommended Posts

Er bikkja mi bare dust, eller er det en logisk forklaring på dette?

Jeg har liksom alldri vært i tvil om at Grim ville benytte en hver anledning til å krangle litt med fremmede hunder, og har derfor vært rimelig nazi på dette med hilsing og hvor han får gå løs. Men så hadde vi en kjip episode her om dagen som jeg ikke rakk å stoppe. Vi gikk tur med en annen, og hundene var løse. Det kom noen joggere med hund litt brått på oss, og jeg oppdaget de desverre for sent og hundene raset bort. Den ene hadde vett på å stoppe opp i det de kommer bort til jogge-hunden, mens Grim hiver seg på og er en dust. Ikke noe alvorlig angrep liksom, men mye lyd og vil trykke den andre hunden ned og hisser seg skikkelig opp. Og dette var en snill tispe som prøvde å dempe han. Og da tenker jeg bare, hva feiler det han egentlig? Sånn bortsettfra at han ikke tenker så mye... :getlost: Vanligvis er det ikke noe problem og stoppe han, og jeg skjønner at det var den andre hunden som ble med bort som trigget ekstra og det at vi brøla for å prøve å stoppe de. Men hvorfor bremser han ikke og snuser på bikkja når han først har kommet bort? Hvorfor gå direkte på en tispe som ikke ypper eller er overdrevent smiskete eller noe sånt?

Han har liksom den innstillingen mot alle hunder -løs eller i bånd. Er de ukjente - så skal de trykkes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi han kan føle seg stor og sterk ved å gni andre ned i søla. Noen folk er jo også sånn, de hevder seg selv ved å tråkke på andre. Jeg synes det er best å holde slike hunder å bånd. Møter Fyda

Jeg syns det er (nesten) like irriterende med snille hunder som er løse som absolutt skal bort til hunder som er i bånd, og gjerne gå oppå dem hele turen. Det kan også ødelegge mye for andre.

Grim, jeg tror du tar dette mer personlig enn du trenger. Vi er oss selv nærest, ikke sant. Jeg snakker ut fra mitt utgangspunkt hvor et slikt møte ville vært veldig destruktivt, så det er klart at

Odin er også sånn. Nå mener jeg at det bunner i fryktaggresjonen han har hatt siden ettårs-alderen da, og at han i enhver situasjon der han føler seg det minste utrygg på annen hund mener at angrep er beste forsvar. Han tåler riktignok de fleste tisper etterhvert (så lenge de ikke har feil farge - svart - eller kommer for brått på, eller oppfører seg feil...), men det skal ikke antydning til bråk eller opprør før Odin er på pletten og "ordner opp". Han får såklart ikke muligheten om jeg kan hindre det.

Jeg tror også noen hunder "bare er sånn", vaktmestere som ikke tåler andre på det de mener er deres territorium.

Om bikkja di er helt dust? Tja, jeg synes ihvertfall min egen er helt dust når han holder på sånn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor løpe avgårde for å bråke, om man er usikker? Hvofor ikke bare heller bli hos eier og få godbit. :aww: *svart med furtestemme*

legge til: altså, han er vanligvis grei med alle tisper, med mindre de oppfører seg veldig rart - da ser jeg at han blir usikker, og da tar jeg han vekk før han får kjørt den "angrep er beste forsvar" greia.

Den andre hunden som ble med bort i dette tilfellet, er usikker, og den stoppet jo opp og holdt seg unna. Så jeg sliter litt med å svelge den usikkerhetsbiten kjenner jeg. Mulig det er min meneskeliggjøring som ikke syntes det er god nok unnskyldning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor løpe avgårde for å bråke, om man er usikker? Hvofor ikke bare heller bli hos eier og få godbit. :aww: *svart med furtestemme*

Fordi han kan føle seg stor og sterk ved å gni andre ned i søla. Noen folk er jo også sånn, de hevder seg selv ved å tråkke på andre.

Jeg synes det er best å holde slike hunder å bånd. Møter Fyda en sånn så ødelegger du trening og tillit jeg har brukt år på å få på plass, det hadde gjort meg veldig opprørt.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hunder er noe skjit! Sorry, snakker av erfaring. Ikke noe moro for de uheldige som møter slike hunder løse. Jeg var selv veldig, veldig påpasselig med å ikke slippe hunden hvis det var sjangs for å møte andre hunder. Fordi hunden hadde ikke god oppførsel mot andre hunder. (og som Mari sier, man kan ødelegge mye for andre) Jeg er alltid redd for å møte slike på turene våre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er (nesten) like irriterende med snille hunder som er løse som absolutt skal bort til hunder som er i bånd, og gjerne gå oppå dem hele turen. Det kan også ødelegge mye for andre.

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

For oss som har hunder som er ukomfortable med/redde for fremmede hunder kan det fort ende med både skader og ganske mange timer tapt treningstid, for ikke å snakke om en hund som settes i en utrolig ubehagelig situasjon.

Edit: Faktisk tenker jeg av og til at jeg heller ville hatt en hund som var trygg på andre hunder og en løs hund som kom for å ta den, enn en utrygg hund og en trygg hund som kommer for å hilse på. Det er mye lettere å stoppe og jage bort den fremmede hvis man ikke har en hund som kaster seg fram i båndet og truer/angriper, det gjor ikke vondt verre for hunden min, og det juridiske ansvaret for skader er ikke mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

Nei, det er like irriterende, men ikke sikkert konsekvensene blir like store.. Jeg hadde ikke blitt glad for løse hunder som ville hilse uansett jeg.. Fordi jeg har ikke hund som synes dette er noe kult..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

Jeg skrev nesten.

Følgene blir selvsagt større om løshunden er aggressiv, men dersom man har en hund som er redd andre hunder (eller man har et annet problem man trener på), så risikerer man store tilbakesteg i treningen når fremmede løshunder kommer bort på tur, selv om det bare er for å hilse.

Nei, det er like irriterende, men ikke sikkert konsekvensene blir like store.. Jeg hadde ikke blitt glad for løse hunder som ville hilse uansett jeg.. Fordi jeg har ikke hund som synes dette er noe kult..

Sent from my GT-I9100

Mhm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en hund du vet ikke kommer/stopper når du gir beskjed om det, så hold den i bånd!

Hva med den dagen bikkja di forsøker knøvle en annen som absolutt ikke liker det og som tar igjen? Ikke bare risikerer du at bikkja di blir fysisk skadet, den kan bli enda verre enn hva den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på om en hund med normal hundeoppførsel kommer bort for å hilse. Ja de blir kanskje redd uansett de hundene som er det, men det er jo betraktelig værre hvis den løse hunden kommer flygende rett i den og angriper! Det er lettere å takle slike hunder, og normale hunder ser også at de andre er redde og holder litt avstand hvis de får beskjed om det. De som er dust vil jo heller svare tilbake.

Min er sånn som løper bort for å hilse. Derfor har jeg han i bånd der jeg kan treffe på hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, der den ene er grei mot alt og alle, og den andre kan være skikkelig dust. Derfor har jeg alltid den som er dust i bånd, med mindre det er en veldig oversiktlig plass hvor jeg lett kan se om det kommer andre. Den andre kan være løs omtrent over alt, men når jeg går alene med begge to er hun ikke det. Nettopp fordi den som er dust kan gire henne opp, så hun skal leke mer voldelig.

Og jeg er helt enig: Det er utrolig irriterende når det kommer aggressive bikkjer oppi ansiktene til mine! Det verste er faktisk når det kommer små bikkjer bort. En dag kom det to små (en JRT og en bichon frise) gneldrende, helt inntil mine hunder. Mine gjorde ingenting, men andre kunne faktisk ha drept de. Hold hunden i bånd dersom den er aggressiv eller ypper med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din er usikker jeg. Bruk langline, og tren masse innkalling. La han bare løpe løs med hunder han kjenner og er trygg på. Vær tolmodig og ros masse for det du vil ha :). Ikke glem, han er jo bare en hund! Og hunder gjør ofte ting vi ikke skjønner noe av. Kanskje hunden som kom brått på ble like overrasket som ham, og dermed sendte noen signaler i et brøkdel av et sekund som fikk din hund til å 'trykke'? :)En vet aldri, jeg tror de fleste hunder vet mer enn oss.

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

Alle bikkjer som kommer bort og hilser uten at eier har sagt det er greit, enten de er i bånd eller ikke, er vanvittig irriterende. Snill eller slem, har man brukt laaang tid på å trene f.eks passering, så kan et slikt møte ødelegge MYE!

Ble veldig O.T da..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim: Enten så må du ha han i bånd som flere sier, eller så må du utvikle antenner for andre hunder, samt ha nazilydighet på han. Forøvrig har du all min medlidenhet. Det er ikke noe artig med slike hunder som får selvtillitsboost av å denge andre.

----

Enig i det med greie løshunder også. Det er irriterende, men kanskje ikke fult så farlig. Vet de av dere at den hunden dere møter er en ok hund? Kanskje den er slik som Grim sin hund? Hva da? Jeg blir forbanna jeg, for jeg har også hatt en slik hund, og det er ikke kult når den andre er sååå snill og skal baaare hilse! Nei, jeg skaffet meg schæfer igjen, da ble jeg kvitt slike snille og greie løse hunder :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi det føles godt å tøffe seg og de får et (litt skrudd) selvtillitsboost av å gruse noen andre?

Jepp. Blondie skal jo ikke direkte ta andre hunder, hehe, det hadde hun ikke klart :lol: Men hun skal knurre, brumme og lage et voldsomt levend for å skremme den andre. Og om hun da får skremt den andre, vel, da har hun fått en skikkelig selvtillits boost og er sikker på at hun er den skumleste hunden i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja di er bare dust :lol: Jeg har også ei som heller flyr på alt og alle, framfor å stikke av. Hun har lært å sladre da, så er hun løs, kommer hun og sier i fra at det kommer en dritskummel 3-åring eller livsfarlig chihuahua rundt svingen, så det er best å få på båndet litt fort :pirate: Hun går nå mest i bånd for tiden. fordi turfølget hennes stadig vekk syns at han skal bidra til husholdningen med litt ferskt vilt og det syns ikke jeg. Stikker den ene på jakt, ville nok den andre henge på og gjerne ta over hele jakta.

Vel, det startet muligens som såkalt fryktagressiv atferd, med utfall og tulleangrep. Nå er hun voksen og vis på alle andre områder, så jeg biter ikke på den fryktbiten mer, men innrømmer glatt at jeg har en drittbikkje som har en grusom uvane med å bli iddiot i bånd og innimellom uten bånd om hun hadde fått sjangsen.

Med god avstand til sti og vei, hunden i sitt og godbitregn, er hun jo "flink" ved passering, men vi kom aldri lenger enn dit. Ia er mer kontant i sin framferd mot Fibi, så hun har stålkontroll på henne, som regel. Urettferdig.

Er hun løs og det kommer vimebikkjer innom, bryr hun seg ikke. Kommer staffen eller den sykt irriterende islandske fårehunden fra nedi gata her sier, det pang. Selvom det nok er de som flyr på Fibi, er det hun som har dusta det til ved å bjeffe seg forbi dem X antall ganger, så jeg gidder ikke ta noen sjangser.

Jeg er nok ikke den rette til å gi råd, men anbefaler deg et godt passeringskurs. Det er så slitsomt å ha dustebikkjer, men du må aldri gi hunden din sjangsen til å fly på andre hunder. En valp eller unghund kan bli rimelig preget av å bli angrepet og det har lite å si om det "bare" er knørving, eller om det blir noen rifter. Det er ditt ansvar å holde din hund unna andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Er litt forskjell på hunder som kommer løpende for at de vil hilse på din hund, enn hunder som kommer løpende for å TA din hund. Sistnevnte kan ende ved døden ganske fort faktisk om det er litt størrelsesforskjell.

Det er like irriterende, og det kan ende like ille. Jeg har en whippse som kan være litt naiv ovenfor fremmede hunder (tror alle er glad og vil hilse), og han har gått inn i bråk i hvert fall en gang (som også er min feil, når jeg ikke klarer å kalle inn hunden min når vi møter andre på tur). Møter vi båndhunder kaller jeg alltid Hermes inn, uansett. Møter vi løse hunder kan vi se det litt an, da blir det som oftest en mer naturlig kommunikasjon mellom hundene uansett, og jeg syns det er lettere å passere uten at hundene trenger å hilse særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi det føles godt å tøffe seg og de får et (litt skrudd) selvtillitsboost av å gruse noen andre?

Fordi han kan føle seg stor og sterk ved å gni andre ned i søla. Noen folk er jo også sånn, de hevder seg selv ved å tråkke på andre.

Idiot, med andre ord.

Har du en hund du vet ikke kommer/stopper når du gir beskjed om det, så hold den i bånd!

Hva med den dagen bikkja di forsøker knøvle en annen som absolutt ikke liker det og som tar igjen? Ikke bare risikerer du at bikkja di blir fysisk skadet, den kan bli enda verre enn hva den er nå.

Dette var 1 av 2 slike hendelser - der ingen var alvorlige og varte i ca 3 sekunder. Vanligvis kommer han ALLTID på innkalling . Vi har forresten blitt angrepet selv langt flere ganger.

Grim: Enten så må du ha han i bånd som flere sier, eller så må du utvikle antenner for andre hunder, samt ha nazilydighet på han. Forøvrig har du all min medlidenhet. Det er ikke noe artig med slike hunder som får selvtillitsboost av å denge andre.

Er vanligvis ikke noe galt med antennene mine altså, men disse kom joggende rundt en sving og jeg rakk desverre ikke reagere raskt nok.

Bikkja di er bare dust :lol:

Det jeg er redd for, nemlig - for det er ikke så lett å trene vekk. :aww:

Og vi gikk kurs når han var på sitt værste, med passeringsdel, og det vakke verdt en dritt. For da var han på jobb og selv utagerende hunder innenfor rekkevidde ofret han ikke ett blikk.

Ellers folkens, ikke undervurder meg er dere snille. Er det virkelig ikke rom for å ha ett par uhell? Det er ikke alvorlige angrep overhode, da hadde det vært noe helt annet. Som sagt, dette hadde ikke skjedd om han ikke hadde blitt backet opp av den andre hunden. Vi møter andre hunder hver dag og han kommer alltid på innkalling, fordi jeg har trent nazimye på sladring, inkalling, passering osv. Jeg var ute etter en forståelse av adferden, ikke en sjennepreken.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt jeg, jeg har ligget på asfalten og prøvd å stoppe min egen hund i slosskamp, jeg har trent så ufattelig mye på å passere andre uten at hun skal hoppe frem og glefse osv. Jeg forstår deg veldig godt, men jeg har ikke mye mer å si :P enn at nå som hun er 9 år har det roet seg litt, og man må være nazi på hvem som får hilse og hvor og når osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...