Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne med LC?


Melis
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt lysten på å få LC lisens på Whippeten min etterhvert, så hun kan delta på prøver fra tid til annen. Har lest på LC Norge sine sider, men fant ikke ut av alt...

Jeg lurer på endel ting, må/bør hun delta på rettbaneløp eller andre uoffisielle treninger eller samlinger før de tre lisensløpene?

Hvor tidlig bør jeg begynne å trene henne opp? Hun er 8 mnd nå. (Jaktinnstinktet er ganske utviklet allerede, så har ikke trigget det mer annet enn at "filla" er gøy..)

Hvor får jeg kjøpt munnkurv, og hvilken type brukes? Eller trengs ikke det enda? Startdekken? Selges sånt i Norge?

Vi bor langt unna alle LC treninger og -prøver så vi må forberede oss på egenhånd :P . Tenker jeg må få hunden i topp kondisjon først før evt. treninger og lisens.

Svært glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må være med på noen treninger før lisensløpene. For det første må du se at hun følger "haren",.. et par løp alene og så parløp.Rettbane kan du godt være med på på Øvrevoll,ellers er det ikke rundbane i Norge. Følg med på Lure Coursing avd Østlandet eller Trøndelag på fb for treninger. Munnkurv må du ha for parløp,dekken først i konkurranse. Fra 12 mnd tar du henne med på offisielle treninger og så er det opp til dem som holder treningen å vurdere når hun er klar for lisensløpene sine. De kan uansett ikke taes samme dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør prøve seg først ja. Det er kun i parløp man trenger munnkurv. I Trondheim kan dette få lånes og ev kjøpt på treningene. Whippet må være 13 mnd før den kan søke lisens etter 3 godkjente testløp.

Vår løper ikke så mye utenom treningene, foruten turene i bånd. Løpene er korte, og de løper bare to. De fleste løper dette enkelt uten å være så mye trent på forhånd egentlig. Men etter en slik dag er de trett ... for de girer seg opp slik og det virker som de blir mentalt trett etter en slik dag - ikke fysisk trett

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet må være 15 mnd før den kan søke lisens, ikke 13. Gjelder whippet og italiensk mynde, alle andre må være 18 mnd.

Edit:

Ønsker du satse på LC bør du trene den med det formål at den faktisk skal være en idrettsutøver. Er du med kun for gøy kan du gjerne bare la den løpe som vanlig på tur og frislipp.

Jeg har trent mine hunder hjemme, kondisjon, styrke, muskler etc, og latt dem løpe minimalt på banen.

Jeg "tester" dem på banen at de vet hva de skal, deretter fortsetter jeg treningen hjemme på det de "mangler".

Fx Mocca pr nå, hun er pr idag ikke i god nok kondis til å hevde seg, det beror på hjemmesituasjonen nå, men det hun mangler mest er konsentrasjonen til å gjøre jobben sin. Hun løper som en gudinne første halvdel, så mister hun litt fokus, stopper opp, titter litt rundt, oppdager filla og fullfører i gudinnestil. Det forteller meg at hun er umoden ifht å gjøre den jobben hun skal pr nå, hun trenger tiden sin.

Veldig mange lar seg rive med og kjører på og lar hunden springe som den lyster. Hvilket i og for seg er ok om man ikke satser på det som en konk gren, så lenge hunder er i fysisk form til det vel å merke (har dessverre sett en del hunder som def burde hatt noen uker kondis trening før de ble sluppet på banen, trist).

Jeg hadde ambisjoner med Qui og la opp et treningsopplegg for han. Det funket og han hevdet seg i sporten.

Så mitt tips er: om du ønsker satse på LC som en sport trener du hunden din til det formålet. Skal du bare ha det gøy, sørg for at hunden fikser utfordringen og la det stå til og vær fornøyd om den fullfører.

Mange tror at LC bare er å slippe hunden og la den springe som bare søren, det er det ikke, det er mer komplekst enn så.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet må være 15 mnd før den kan søke lisens, ikke 13. Gjelder whippet og italiensk mynde, alle andre må være 18 mnd.

Står jo ingenting om det på LC.no. Bare at den skal være 13mnd når den begynner testløpene. Skjer disse på et par uker, så kan man jo sende søknaden slik det virker som utifra siden deres - står vel ingenting om at han må ta disse testløpene over en periode på 2 mnd? Så da bør de kanskje oppdatere info hvis det stemmer at de må være 15mnd før de kan søke lisens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo ingenting om det på LC.no. Bare at den skal være 13mnd når den begynner testløpene. Skjer disse på et par uker, så kan man jo sende søknaden slik det virker som utifra siden deres - står vel ingenting om at han må ta disse testløpene over en periode på 2 mnd? Så da bør de kanskje oppdatere info hvis det stemmer at de må være 15mnd før de kan søke lisens :)

NKKs regelverk, Lure Cousing for mynder, 10.4 Deltagelse - hunder: "

Hunden må være fylt 18 måneder for å kunne ta lure-coursing lisens, for whippet og italiensk mynde

er minimumsalderen er 15 måneder."

Med fare for å virke besserwisser, jeg har vært med på å utforme dette regelverket så jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør kanskje lc.no få beskjed om å oppdatere sin info ;)

Be my guest :)

Disse aldersreglene for å ta lisens har vært siden LC ble etablert i Norge så det er vel ingen "nyhet" for noen. LC-utvalget har dog det siste året(årene) satt aldersbegrensninger for å ta testløp, hvilket ikke er negativt i mine øyne, da altfor mange kjører sine unge hunder ut på banen altfor tidlig. Uansett, det er jo deltagers ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tøfflus: den aldersregelen ble da endra nå over nyttår? at man kan begynne på lisensløpene som 13mnd, og så siste lisensløp 15mnd.

Henviser igjen:

NKKs regelverk, Lure Cousing for mynder, 10.4 Deltagelse - hunder: "

Hunden må være fylt 18 måneder for å kunne ta lure-coursing lisens, for whippet og italiensk mynde

er minimumsalderen er 15 måneder."

Regelverket for å ta lisens er ikke endret nei.

Edit:

Men det du mener er kanskje det at tidligere var det ingen aldersbegrensinger for når hunden tok de første testløpene såfremt lisensen ble tatt etter fylte 15/18 mnd. Det er "nytt" ja, at LC-utvalget ikke tillater yngre hunder enn 13/16 mnd får starte ta testløpene, men det er ikke nedfelt i NKKs regelverk, der angir det kun når lisensen kan tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviser igjen:

NKKs regelverk, Lure Cousing for mynder, 10.4 Deltagelse - hunder: "

Hunden må være fylt 18 måneder for å kunne ta lure-coursing lisens, for whippet og italiensk mynde

er minimumsalderen er 15 måneder."

Regelverket for å ta lisens er ikke endret nei.

Edit:

Men det du mener er kanskje det at tidligere var det ingen aldersbegrensinger for når hunden tok de første testløpene såfremt lisensen ble tatt etter fylte 15/18 mnd. Det er "nytt" ja, at LC-utvalget ikke tillater yngre hunder enn 13/16 mnd får starte ta testløpene, men det er ikke nedfelt i NKKs regelverk, der angir det kun når lisensen kan tas.

aha, det jeg surra med isåfall, stussa fælt nå, for man hører så ille mye rart, og tispa mi fikk jo begynne med lisensløp da ho var 13mnd c :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...der angir det kun når lisensen kan tas.

Lisensen kan jo tas når den er 13mnd og 2 dager skal man være helt konkret. Et løp dagen den er 13 mnd og et løp de påfølgende dagene. Det den sier er egentlig bare at man ikke kan få lisensen - altså sende inn for å få boka før den er 15mnd.

Så den 'tar' jo lisensen når det passer, bare den er fylt 13mnd. Det er kun det formelle man må vente på - hunden kan jo uansett gjøre jobben tidligere.

Sånn sett er det litt rart syns nå jeg - hvis det er greit og ikke til skade for en Whippet å gjøre det når den er 13mnd, hvorfor trenger man da å vente til den er 15mnd før han får det formelle i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke det,for hvert løp signeres av autorisert personell,på lisens-søknaden. På denne står også reg nr,navn og fødselsdato på hund. Min yngste måtte vente til neste sesong med siste løpet fordi han fylte 18 mnd to uker etter siste trening det ene året. Du har også dato på lisensløp i boka om du ser etter så du kan ikke jukse med den. Når du bestiller boka har da ingen betydning ? Det siste lisensløpet må være datert fylte 15 eller 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor trenger man da å vente til den er 15mnd før han får det formelle i orden?

Fordi regelverket sier at den må være 15 mnd før den kan ta lisensløpet.

Ellers se svaret til Yurij.

Videre:

10.9 Lisens.Offisiell lisensbok må være bestilt av hundeeieren senest 12 måneder etter godkjent lisensløp. Gjøres

ikke dette må det avlegges nytt lisensløp før lisensbok kan utstedes.

Hund kan være inaktiv, dvs. ikke kjøpt årsmerke, i inntil ett kalenderår uten å miste lisensen. Er

hunden inaktiv i mer enn ett kalenderår må det avlegges nytt lisensløp (treningsløp er ikke

nødvendig) før nytt årsmerke kan kjøpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige i august så var det noen whipser som tråkka noen strå gjennom potene (nyslått åker), i EM i juni var det en galgo som rev av skinnet på en pote og en italiener som fikk poppa ut øyet (løp inn i ei trinse).

På Trøgstad ble en zoi halt (ekkel bane for store hunder) og min fikk ødelagt hodet etter å ha løpt inn i filla.

Det er vel det jeg har sett mens jeg har drevet med dette, er egentlig overraska over hvor lite skader det er, med tanke på hvor ivrige hundene er og hvor fort det går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...