Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian Kelpie


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Stakkars unge ekornet :blink:

*flirer* Men bryst og skuldermuskelatur er noe som kommer sent. Her er Blaze 6.mnd eldre enn Talli på bildet over.

D70_20070624_16252710-1.jpg

Men den linken var interessant! Nå sitter jeg og nikikker på kelpiebilder :D

Så bra!

Nå skal jeg slutte legge ut bilde av Talli og Blaze ettersom det er rase tråd og ikke mine hunder tråd :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her er gærne kelpien min, Humla Siri

Jeg kan jo fortelle litt om min, som er omplasseringskelpie pga den ikke gikk overens med de andre hundene i huset etterhvert. Ikke, Harly,Balrog og Strider har en annen maskin og utholdenhet en m

Opsis 2 år, bilder tatt av Pia. Flaks for meg at jeg fikk den aller aller søteste kelpien som finnes.

Posted Images

*flirer* Men bryst og skuldermuskelatur er noe som kommer sent. Her er Blaze 6.mnd eldre enn Talli på bildet over.

D70_20070624_16252710-1.jpg

Så bra!

Nå skal jeg slutte legge ut bilde av Talli og Blaze ettersom det er rase tråd og ikke mine hunder tråd :thumbs:

Jepp, det er interessant :D Og gud bedre så mange rare det finnes! Kikket på de fleste på den linken din og sammenlignet litt med hunddata for å se om jeg var på rett spor :P Spesielt hodene varierte noe ekstremt, og det var jammen ikke mange der med bra hoder som jeg kunne se :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er interessant :blink: Og gud bedre så mange rare det finnes! Kikket på de fleste på den linken din og sammenlignet litt med hunddata for å se om jeg var på rett spor :P Spesielt hodene varierte noe ekstremt, og det var jammen ikke mange der med bra hoder som jeg kunne se :thumbs:

Du får sende meg en PM med hvilken du mener har bra hoder. :D

Men ja hodene varrierer, som mange andre ting. Det er vel mye pga brukshund avlen. Og er det "prisen" å betale så tar jeg personlig den :P

Men det er også vanskelig når dommere er veldig varriert i hva de mener er ett godt hode. Jeg har t.o.m opplevd at hundene har fått kritikk "For revelignene". Også står det den skal ha ett revelignene utseende.

Men når dere ser på bildene så husk å sjekk alder da. Ett par av hundene der er 13-14år, og andre igjen er 10 mnd. Tror hun satt grensen ved 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sende meg en PM med hvilken du mener har bra hoder. :thumbs:

Men ja hodene varrierer, som mange andre ting. Det er vel mye pga brukshund avlen. Og er det "prisen" å betale så tar jeg personlig den :blink:

Men det er også vanskelig når dommere er veldig varriert i hva de mener er ett godt hode. Jeg har t.o.m opplevd at hundene har fått kritikk "For revelignene". Også står det den skal ha ett revelignene utseende.

Men når dere ser på bildene så husk å sjekk alder da. Ett par av hundene der er 13-14år, og andre igjen er 10 mnd. Tror hun satt grensen ved 10 mnd.

Ja, jeg sjekket opp alderen. Fant et par som var bare 2-3 år og veldig grove. Skal kikke innom der en gang til. Det jeg synes gikk igjen hos de hodene jeg ikke likte var enten for lange snutepartier eller generelt lange hoder og grove/dype skaller. Ellers ser jeg at også litt lyse øyne går igjen hos mange (altså så lyse at jeg ikke heelt synes de harmonerer med pelsfargen). Det var også mange rare overlinjer, en del som var lange i lenden og ikke minst mange snodige bakbeinsvinkler :D det verste var kanskje de som generelt var altfor tunge all over, for det synes jeg mange var (cattledogkropp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing for de som er intressertRAS eller AVELSSTRATEGI FÖR AUSTRALIAN KELPIE i Sverige. Dette varer t.o.m 2010 så skal det evt utarbeides nytt dokument.

På eksteriøret her er det nevnt ting som bør forbedres:

Vid uppfödarträff våren 2004 enades man att följande punkter var bra resp dåliga på Kelpiens exteriör idag.

Dåligt:



  • Dåliga benstommar
  • Högbenta
  • Stora öron
  • ”Tappar typ” – saknar Kelpiens karaktäristiska drag.
  • Dåliga pälsar – ingen underull alt. kort päls

Det fins også statestikk fram til 2004, og bla bilder av hva oppdretterene i Sverige drar fram som gode typer av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing for de som er intressertRAS eller AVELSSTRATEGI FÖR AUSTRALIAN KELPIE i Sverige. Dette varer t.o.m 2010 så skal det evt utarbeides nytt dokument.

På eksteriøret her er det nevnt ting som bør forbedres:

Vid uppfödarträff våren 2004 enades man att följande punkter var bra resp dåliga på Kelpiens exteriör idag.

Dåligt:



  • Dåliga benstommar
  • Högbenta
  • Stora öron
  • ”Tappar typ” – saknar Kelpiens karaktäristiska drag.
  • Dåliga pälsar – ingen underull alt. kort päls

Det fins også statestikk fram til 2004, og bla bilder av hva oppdretterene i Sverige drar fram som gode typer av rasen.

Haha... Tenkte at noen hadde særs stoooore ører ja, men så har jo ikke jeg helt peiling da.

Så da kommer Talli&Tux valpene til å bli

arbeidsvillige, mentalt stabile, vakre hunder med gode vinkler og beinstamme, korrekt pels og passelige ører...? :blink:

Nå forsto jeg riktig sant...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Tenkte at noen hadde særs stoooore ører ja, men så har jo ikke jeg helt peiling da.

Så da kommer Talli&Tux valpene til å bli

arbeidsvillige, mentalt stabile, vakre hunder med gode vinkler og beinstamme, korrekt pels og passelige ører...? :blink:

Nå forsto jeg riktig sant...? :blink:

:blink: Selvsagt :wub: *det var da det kinderegget da. Og den perfekte hund som enda ikke er født*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

*Dytter litt på denne igjen..*

Hvordan er det med innstinkter ift til fugler/vilt i skogen, jager AK eller er de kontrollerbar om man skulle treffe på ville dyr i skauen?

Fikk høre om en liten ekornfrøken som var meget intreesert i fjærkre nemlig, broren er ganske glad i fugler også :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

*Dytter litt på denne igjen..*

Hvordan er det med innstinkter ift til fugler/vilt i skogen, jager AK eller er de kontrollerbar om man skulle treffe på ville dyr i skauen?

Fikk høre om en liten ekornfrøken som var meget intreesert i fjærkre nemlig, broren er ganske glad i fugler også :aww:

De fleste jeg kjenner har ingen problemer med vilt.

MEN det er en hund med instinkter og kommer rådyret/fuglen eller lignene rett forann nesen på dyret så slår instinktet inn.

Blaze har tatt livet av en troste unge som drev og hoppet rundt hodet henne, tilslutt så nafset hun den i seg og spyttet den ut. (Blaze lå i ro og fuglen kom nærmere).

Og jaget når rådyr har løpt mot oss og bråsnudd ca 1 meter fra nesen hennes.

Men generellt er det en hund med liten vilt interesse, om de jager så kommer de raskt tilbake. Har enda ikke hørt om noen som har vært bekymret eller ikke kunne feks rundere pga den jager eller at hunden går fra menneskespor til viltspor.

Det er en gjeterhund og de fleste utpregete gjeterhunder har lav vilt interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner har ingen problemer med vilt.

MEN det er en hund med instinkter og kommer rådyret/fuglen eller lignene rett forann nesen på dyret så slår instinktet inn.

Blaze har tatt livet av en troste unge som drev og hoppet rundt hodet henne, tilslutt så nafset hun den i seg og spyttet den ut. (Blaze lå i ro og fuglen kom nærmere).

Og jaget når rådyr har løpt mot oss og bråsnudd ca 1 meter fra nesen hennes.

Men generellt er det en hund med liten vilt interesse, om de jager så kommer de raskt tilbake. Har enda ikke hørt om noen som har vært bekymret eller ikke kunne feks rundere pga den jager eller at hunden går fra menneskespor til viltspor.

Det er en gjeterhund og de fleste utpregete gjeterhunder har lav vilt interesse.

Det var jo godt å høre :rolleyes2:

*enda en stjerne i margen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
  • 4 months later...
Guest Jonna

Flotte hunder her, får dnart min working kelpie nesten umulig og vente :)

Ettersom Australsk kelpie og Working Kelpie er regnet som to forsjellige raser, kan du ikke lage en egen raseprofil i Raseleksikonet og fortelle litt om rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hvor mye mentalt og fysisk trenger en kelpie daglig? :hyper: Hvilke aktiviteter, og hvor lang tid? Er det mange av dem i Norge? Hvordan oppfører de seg met fremmede, eieren, fremmede hunder, katter osv.? :console:

Noen som orker å svare på denne :) Klarte ikke å finne noe svar når jeg leste tråden? Gjerne fortell litt hvordan deres hverdag ser ut? Hva dere bruker hunden til osv? Jeg blri veldig glad om noen deler sine erfaringer :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som orker å svare på denne :) Klarte ikke å finne noe svar når jeg leste tråden? Gjerne fortell litt hvordan deres hverdag ser ut? Hva dere bruker hunden til osv? Jeg blri veldig glad om noen deler sine erfaringer :yes:

Vi er jo ganske heldige her på sonen, for fire av Tallis siste valper har egne tråder her. Sikker på at du finner en del informasjon både i trådene deres og på hjemmesidene til eierne. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mentalt og fysisk trenger en kelpie daglig? :hyper: Hvilke aktiviteter, og hvor lang tid? Er det mange av dem i Norge? Hvordan oppfører de seg met fremmede, eieren, fremmede hunder, katter osv.? :console:

Noen som orker å svare på denne :) Klarte ikke å finne noe svar når jeg leste tråden? Gjerne fortell litt hvordan deres hverdag ser ut? Hva dere bruker hunden til osv? Jeg blri veldig glad om noen deler sine erfaringer :yes:

Nå har jeg kun hatt kelpie i knappe halvannet år så det er nok flere andre her som kan gi et bedre svar enn meg. Men jeg kan ihvertfall begynne med å si noe om mine erfaringer så lang :)

En vanelig uke for oss inneholder alt fra 2-3 til 5-6 treninger, vi trener hovedsakelig agility og lydighet men også litt spor og søk innimellom for morro skyld.En trening er alt fra 10 minutter på stuegulvet til ca 3 timer på fellestrening hvor vi trener flere økter. Det som slår meg så langt er at Harly har en fantastisk utholdenhet og godt fokus når vi trener. Det er jeg som trenger pauser, ikke han. Han tar jobben sin ganske alvorlig, på den måten at når han jobber så skal det mye til for å vippe han av pinnen.

Potensielle lekekamerater som kommer løpende å forstyrrer viser han liten interesse for.

I perioder det vær eller min motivasjonssvikt legger begrensninger kan vi fint gå 2-3 uker med nesten bare fysisk trening, evnt enkle søksøvelser inne eller ute.

Når det kommer til mosjon så varierer det veldig ut i fra hvor mye annen treningen det er den aktuelle dagen. Daglige turer varer alt fra 40 min til 2 1/2 time. Foruten om turer i skog og mark så kløver vi vanligvis ca 2 dg pr uke. Også er det sykkelturer og skiturer etter sesong.

I romjulen lå både jeg om min samboer syk med omgangssyken og da var det bare småturer i nabolaget og litt søk innendørs i 4 dager. Det fikset Harly fint uten å klatre på veggene eller markulere sofaen :)

Hvor mange kelpier det er i Norge aner jeg ikke, JeanetteH vet sikkert noe om det.

Ang fremmede mennesker så er nok det litt variabelt, men en kelpie skal ifølge standarden være vennlig.

Om Harly får lov til å hoppe opp på fremmede å slikke de i ørene eller nappe litt i nesen så er dagen reddet *ler* Men han kan også hilse pent om han får en påminnelse :)

Ang oppførsel rundt fremmede hunder så kan sikkert noen andre gi et mer riktig svar siden Harly svever rundt i flowerpower boblen sin, og mener at alle er potensielle bestekompiser. Størrelse, kjønn og alder har ingenting å si for han. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som orker å svare på denne :) Klarte ikke å finne noe svar når jeg leste tråden? Gjerne fortell litt hvordan deres hverdag ser ut? Hva dere bruker hunden til osv? Jeg blri veldig glad om noen deler sine erfaringer :yes:

Jeg har heller ikke allverdens erfaring med kelpier. Jeg kjenner min egen hund veldig godt da, hehe, men jeg vet enda ikke helt hvordan hun er i forhold til den gjennomsnittlige kelpie. Jeg tror nok hun er i øvre del sånn intensitet og "crazy"-messig da :lol:

Her er aldri en uke eller en dag lik. Noen dager får hun ikke annet enn luftetur i hagen - og i sist eksamensperiode fikk hun ikke brukt seg skikkelig på mange uker. Hun går ikke på veggen inne av den grunn, men når det først skjer noe igjen etter en slik pause så er hun ikke akkurat avbalansert :P

Noen perioder kan hun trenes i lydighet/bruks flere timer daglig. Andre perioder kan vi bare gå turer daglig.

Stort sett trener vi en gang i uken (lydighet) på vinterstid, og går tur/sykler/jogger/står på ski de andre dagene, ca 1-2 timer daglig. På sommerstid blir det enda mer av både lydighet- og brukstrening og turer.

I mine øyne er ikke aussier og kelpier osv krevende fordi de forlanger så sinnsykt mye trim (både fysisk og psykisk) for å ikke gå på veggene. Er man en aktiv person så skal man klare å tilfredsstille de. Men jeg tror mange syns det ellers kan bli litt "mye hund" sammenlignet med typiske selskapsraser. Mine to gjetere gjør veldig mye ut av seg om de har mulighet, og det hender fortsatt at de "tester" om de får lov til å løpe i sofaen, hente lekene sine hvert 5. sekund, ha maraton rundt stuebordet og så videre.

Det er så vanskelig å forklare forskjellen. Jeg syns mallevalpene egentlig har vært enklere valper enn Tia og Ikke. Jeg tror man må oppleve å ha slike raser i hus for å vite hva man egentlig går til.

Min lille erfaring med kelpie er at de er veldig myke. Lille Ikke har en del jakt, men jeg er 99,9% sikker på at jeg hadde klart å avbryte henne i enhver kattejakt/rådyrjakt om jeg hadde hevet stemmen nok, såpass førermyk er hun.

Kelpien min var veldig uinteressert i andre hunder frem til første løpetid. Etter det ble de litt mer interessante. Nå piper hun litt når hun ser en annen hund på toget eller om vi passerer en, men stort sett ikke noe mer enn det. Hun har et ganske tydelig og ålright språk og pleier å gi beskjed med å flekke tenner og knurre dersom hun syns noen hunder blir litt "too much", men stort sett leker hun med det meste. Hun er ikke så voldsom i leken og er ikke såå superinteressert i å leke egentlig, så om hun er med en uinteressert hund så er hun stort sett uinteressert tilbake. Under trening enser hun ikke fremmede hunder engang.

Hun er veldig sosialt nysgjerrig, skal bort til alle og hilse, men kan bli skeptisk - spesielt under press. Det er utypisk kelpie og ikke slik de fleste er. Hun er veldig tilknyttet til meg, kanskje litt for mye, men jeg har hvert fall en hund med veldig mye samarbeid og ønske om å arbeide sammen med meg.

Når jeg skal ha LP-hund igjen som jeg vil satse høyt med så er det ikke tvil om at jeg kommer til å velge en kelpie som er så lik henne som mulig, for jeg har fått veldig mye gratis (intensitet, samarbeid, konsentrasjonsevne, evne til å veksle mellom ro/fart, utholdenhet, motivasjon osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, akkurat som Mokken, har jeg ikke allverdens kelpie-erfaring. Og hadde noen spurt meg om dette for 1 år siden ville de fått et helt annet svar enn idag (han er 18 mnd). Strider er ganske livat, men begynner å roe seg veldig. Vi får ikke slitt han ut med tur, mens trening, spor etc gjør han veldig fornøyd. Tidligere måtte han ha tur&trening hver dag for ikke å gå ut av skinnet sitt, men dette har roet seg betraktelig. Dog må det sies at vi er jo fæle til å holde på med han, det blir mye turer og jeg synes det er dritgøy å trene han så det blir en del av det.

Strider får gjerne 1-2 timer tur hver dag, 1-2-3 treningsøkter pr dag av variabel lengde. Som Harly, er han svært utholdende, jeg vet ikke hva øvre grense for varighet på en treningsøkt er - jeg har inntrykk av at man kan holde på i timesvis og at Strider egentlig ønsker at man gjorde akkurat det, et ordentlig arbeidsjern.

Strider er skrekkelig sosial, og her vi bor i en liten grend hvor alle kjenner alle og alle herjer med han, så har han liten erfaring med folk som ikke vil hilse. Men vi jobber med det, han kan stoppes fra å hilse men det å hilse avmålt synes å være et lengre lerret å bleke - det er liksom enten eller.

Jeg har aldri opplevd Strider aggressiv mot andre hunder. Det bor 9 hannhunder og kun 1 tispe der vi bor, og en del av hannhundene reker rundt løse her. Strider er venner med dem alle. Imidlertid tror jeg ikke han lar seg plukke på nesa skulle noen hannhund prøve seg på han, det er en slags tøffhet i kelpien enda så vennlig og omgjengelig den er. Vi har vært på 2 hundeutstillinger, trangt med mange hunder tett innpå og Strider har hilst hyggelig på alle han møtte på sin vei. Vi har en kastrert flatcoat som Strider er rett og slett drittsekk med, men det er aldri sånn at han flyr på - flatten er bare så svak og unnvikende at Strider kan ture frem som han vil og vi må inn og stoppe han ("det er ikke lov å plage Tomsingen"). De eneste gangene Strider har brysket seg i form av stiv positur, hale opp og stirring er når den ekle hannhunden i gata kommer og vil ta flatcoaten, da går Strider imellom og poserer og den ekle hannhunden pleier å snu og gå sin vei.

Jeg var litt engstelig for at en kelpie kunne være for heftig for meg, og det er en heftig hund uten tvil - men heftig på en fantastisk god måte. Den er så myk og snill og så lydhør at det er ikke noe problem. Den er livat men jeg synes ikke det er ekstremt på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene :) Jeg får bare mer og mer lyst på en kelpie selv jeg altså. De høres da helt utrolig herlige ut, det må jeg få si :ahappy: Og tror nok en slik kunne passet inn i flokken her. Jeg har fra før en hund som er oversosial med ALT (folk og hunder), så den saken er grei. Neste hund skal ikke oversosialiseres :huh: Men skal selvsagt sosialiseres godt nok! ;)

Må gjerne dele flere erfaringer... Og bilder! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene :) Jeg får bare mer og mer lyst på en kelpie selv jeg altså. De høres da helt utrolig herlige ut, det må jeg få si :ahappy: Og tror nok en slik kunne passet inn i flokken her. Jeg har fra før en hund som er oversosial med ALT (folk og hunder), så den saken er grei. Neste hund skal ikke oversosialiseres :huh: Men skal selvsagt sosialiseres godt nok! ;)

Må gjerne dele flere erfaringer... Og bilder! :innocent:

De er noen vanvittige sjarmtroll.. de første kelpiene jeg møtte, var ekornene til JeanetteH - har vært helt fortapt siden!

Bilder og sånt, sjekk ut trådene til Ikke, Harly, Balrog og Strider (de er søsken, Talli til JeanetteH er mammaen deres) så får du litt inntrykk av likheter/ulikheter. Inne på hund ligger Balrogstråd på s 1, Ikke og Harly på side 2 (deres tråder begynner med Deepeyes i navnet) og Striders tråd ligger på side 4 eller 5 og heter Strider (hmm.. på tide å skrive litt der igjen.. har jo masse elendige bilder også å legge inn.. jaja kanskje til helgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...