Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan holder dere styr på banen?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har sittet og sett litt på ag-videoer i kveld, og jeg må bare spørre om en ting: hvordan i alle dager holder dere styr på hvilket hinder som er det neste? :lol: Er de nummerert, står de så påfallende etter forrige hindring at det bare MÅ være neste, eller..?

Jeg synes hele banen ser ut som et eneste virrvarr, men det ser jo fryktelig gøy ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På konkurranse får deltagerne briefing tid på vanligvis 5-10 min der man lærer seg banen. Da har man tid til å både lære hinderrekkefølgen og planlegge hvor man skal sette byttene sine. Hinderne er også nummererte :)

Plasseringen av hinderne kommer jo helt an på hva dommeren har tegnet for dagen, noen ganger er det logisk plassert, og andre ganger har man plutselig plenty av valgmuligheter. Etterhvert som man kommer opp i klassen økes den tekniske vanskelighetsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg fortsatt er skeptisk, tross briefingen. Typisk meg å rote til sånt :P

Spør likegodt her istedet for å lage en ny tråd: Hvilke øvelser er det vi kan starte å trene på allerede nå? Melvin er rett over 5 mnd gammel. Har skjønt såppass at hoppene er utelukket enn så lenge, i tillegg til slalåmen i full fart. Hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene fremoversending på flat mark, til target, leke eller godbitskål. har du tilgang til treningsbane kan du etterhvert trene rett frem mellom hindervingene og med pinnen liggende på bakken.

Du kan trene litt svinger rundt feks trær, men i rolig fart og med oppvarmet hund. Feltadferd kan du og begynne på, enten du skal ha løpende felt eller 2 av 2 på.

Og selvfølgelig den fysiske biten, styke, utholdenhet og balanse på valpenivå :)

Anbefaler denne filmen! :)

Inspirasjon :D

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis det fortsatt er noen som leser her; synes det ene trikset (nr 9) i den nederste videoen så utrolig tøft ut, der hunden hopper opp og står på føttene hennes når hun ligger på bakken. Er det mulig å lære en staff dette mtp at den har en litt tyngre kroppsbygning enn hundene på videoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurrerte i agility noen ganger, men 80 % av gangene ble jeg stående midt på banen å klø meg i hodet mens jeg måtte lete etter neste skilt :P

Et triks jeg lærte som hjalp en god del:

- Gå først hele banen

- Så bare de 3 siste hinderene før mål, så de 6 siste hinderene før mål osv til du har kommet helt til første hinder.

Det blir en slags baklengskjeding.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Konkurrerte i agility noen ganger, men 80 % av gangene ble jeg stående midt på banen å klø meg i hodet mens jeg måtte lete etter neste skilt :P

Et triks jeg lærte som hjalp en god del:

- Gå først hele banen

- Så bare de 3 siste hinderene før mål, så de 6 siste hinderene før mål osv til du har kommet helt til første hinder.

Det blir en slags baklengskjeding.

Ikke dumt i det hele tatt ;) I tillegg vil jeg tilføre at det kan være lurt å gå hele banen først, slik som du også nevner, uten å henge seg opp i de enkelte kombinasjonene, og heller konsentrere seg om disse (plassering, bytter o.l.) etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...