Gå til innhold
Hundesonen.no

Plombere TV?


Nirm
 Share

Recommended Posts

Er det fortsatt mulig å plombere TVer slik at man ikke kan motta TV signaler, og slippe unna lisensen? Fant ikke noe på sidene til NRK...

Leker litt med tanken på å skaffe meg TV, men siden jeg skal bruke den til å se på DVD med, så har jeg ikke sånn superlyst til å betale lisens for noe jeg ikke kommer til å benytte meg av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette hos Medietilsynet: For å unngå å være lisenspliktig må plombering/fjerning av tuner (mottakerdel) på mottakerutstyret foretas og dokumenteres av autorisert verksted/forhandler. Denne dokumentasjonen må sendes til NRK, Lisenskontoret. Se forskrift om fjernsynsmottakere § 9.

I hht forskriften er NRK gitt hjemmel til å bestemme selv hvorvidt plombing/fjerning av mottak/TV-tuner skal være anerkjent. Slik som forskriften er utformet gis det ikke uttrykk for noe utgangspunkt den ene eller den andre veien, og NRK ser ut til å være helt stumme i saken? Praksis før 2007 var allikevel at plombing ble lovlig utført, så med mindre NRK har fattet vedtak om annet, bør dette nok være utgangspunktet. Informasjonen på Medietilsynets side støtter også antagelsen om at plombering fortsatt gir fritak for lisensplikt.

For å være på den helt sikre siden ville jeg nok sendt en skriftlig henvendelse til lisensavdelingen og forhørt meg om NRKs ståsted ifht forskriftens § 9 siste ledd, om adgangen til å plombere inntak eller fjerne tunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Kanskje snakke med en butikk og droppe av en mail til NRK om det. Har ikke planer om å gå rundt reglene med dette, siden jeg ikke skal bruke den til noe annet enn en "filmskjerm" sånn sett. :P Hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig liksom med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det blir endring her også nå, slik at alle må betale for NRK sendinger når først Norge skal ha det. Uavhengig om man har en mottaker eller ikke. Er jo veldig urettferdig løsning det vi har. Håper vi kan gjøre som svenskene ser ut til å endre det til, så ja til trekk på skatteseddel til alle http://www.resume.se/nyheter/tv/2012/09/11/bekraftat-tv-avgiften-ersatts-av-tv-skatt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det blir endring her også nå, slik at alle må betale for NRK sendinger når først Norge skal ha det. Uavhengig om man har en mottaker eller ikke. Er jo veldig urettferdig løsning det vi har. Håper vi kan gjøre som svenskene ser ut til å endre det til, så ja til trekk på skatteseddel til alle http://www.resume.se...ts-av-tv-skatt/

Hvorfor er det urettferdig at vi som ikke har TV ikke betaler lisens? Er det virkelig urettferdig at man ikke betaler for ting man ikke har?

Da kunne vi jo gjort det samme med veiavgift. Den skal jo tross alt finansiere alt mulig annet, og alle bruker på en eller annen måte veier. Så ja til å finansiere veiavgift over skatteseddelen. Uansett om man har lappen eller ikke...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urettferdig pga lisens er noe Norge vil ha - det er statlig sending. Den er unntatt vanlige regler og er noe alle har krav på. Har man dårlig råd og må ha hjelp fra NAV, så blir også lisens dekt innenfor denne summen.

Så alle har krav på det, på lik linje med å få hjelp på sykehus. Noe alle må betale for gjennom skatten. Du f.eks bruker lege/sykehus mye, jeg ingenting. Vi begge må uansett betale for at Norge skal ha denne ordningen (som er bra)

Slik lisensen er, så vil Norge i sin helhet ha de statlige sendingene.

Om man har en mottaker så er ikke det nødvendigvis noe som tilsier at man vil se på sendingene. Jeg vil se alt annet enn NRK, hvorfor skal da jeg betale? Mens du kan se NRK via Internett og slippe unna f.eks.

Det er uansett ikke signalet man betaler for, men for mottaker - noe som tilsier at man ikke kan se andre kanaler uten å 'sponse' sendingene til NRK. Det blir som at du vil se film på din nye TV plombert(eksempel) og så må du betale lisens uansett, for du blir underholdt av andre ting enn NRK. Jeg har den ikke plombert og ser ikke NRK, men jeg må betale. Ingen av oss ser NRK, en må betale, den andre ikke - begge har TV og blir underholdt uten NRK. Mens de som ser på NRK må betale det samme som meg. Var det ikke de som brukte/har det som måtte betale sa du - du har jo TV selv om den er plombert?

Hele poenget er at Norge i sin helhet vil ha sendinger og da bør alle betale om de ser eller ikke på det. (om man vil ha statlige sendinger er en annen side av saken)

En løsning har vært å gjort det mulig for de med TV å velge bort NRK, men da tror jeg mange hadde valgt det bort og NRK hadde slitt. Så hvis vi skal ha lisensen, så er det mest rettferdige at alle betaler - så får hver enkelt velge om de vil se eller ikke selv - det er iallefall rettferdig da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så regner jeg med at våre avgiftskåte politikere er mer enig med deg enn med meg. For dette er noe av det største tullet jeg har lest på lenge.... Å sammenlikne TV med sykehus ser jeg ikke helt relevansen med. Sykehus er noe man faktisk må ha, aller er innom der en eller annen gang i løpet av livet. Og man skal ikke lage klasseskille med helsevesenet (mer enn hva vi har allerede) eller at folk ikke har råd til å ringe brannvesenet når huset brenner, for det er billige å la huset brenne ned. TV er og blir underholdning, og noe man kan leve uten.

Og de må gjerne gjøre nett-tv til betalingstjeneste for min del også, slik at det er de som bruker det, som betaler for det. Å betale for varer og tjenester man ikke bruker, er vel egentlig bare staten som har lov til å gjøre uten at man kaller det for svindel.

Edit: Og jeg har forøvrig ikke TV. Og aldri eid en i løpet av mitt liv, hverken i mitt eller andres navn. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler for nett tv og ser på pcen.

Men uansett tror jeg at jeg har løst problemene til Nirm :-D

Ha ha. Ja. Så nå får jeg sett på film på noe annet enn min knøttlille bærbare DVD dings. :P Hva hjelper det med to PCer når DVD spilleren ikke fungerer på noen av de. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så regner jeg med at våre avgiftskåte politikere er mer enig med deg enn med meg. For dette er noe av det største tullet jeg har lest på lenge.... Å sammenlikne TV med sykehus ser jeg ikke helt relevansen med. Sykehus er noe man faktisk må ha, aller er innom der en eller annen gang i løpet av livet.

Man MÅ ikke ha sykehus nei, men det er svært greit å ha når man er syk.

Noe annet man MÅ ha like mye er veier som du var innom. Der mener du motsatt utrolig nok - der skal de som bruker veien betale. Så da kan du jo fortelle meg hvor mange helikopter man skal ha?, for du skjønner det blir veldig vanskelig for en sykebil å komme seg både til og fra pasient/sykehus uten veiene?

For ikke å snakke om politi og andre nødvendigheter. Hvordan skal f.eks butikkene får varer uten veiene? Hvordan skal man få materiell fram til bygging osv ... det er promille av befolkning som bor på togskinna vet du.

Statlige sendinger vil de ha for f.eks ha muligheten til nettopp å sende info om at folk ikke skal drikke vannet pga forurensning osv - for nettopp at folk ikke skal bli syke. Det er nettopp derfor lisens blir dekt av NAV til alle som ikke har råd - for behovet for å holde seg informert er såpass sterkt at det går innunder nødvendigheter for en husstand og dermed blir det dekt på lik linje med mat. Så derfor er sammenligningen riktig.

Jeg betaler for nett tv og ser på pcen.

Ja, men du selv har valgt det, så det er jo et fritt valg. At du måtte ha betalt for grunnpakken på kabeltv i prisen også hadde vel ikke vært like greit? (hvis det er NRK nettTV du har betalt for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du selv har valgt det, så det er jo et fritt valg. At du måtte ha betalt for grunnpakken på kabeltv i prisen også hadde vel ikke vært like greit? (hvis det er NRK nettTV du har betalt for)

Betaler ikke for NRK nett tv. Betaler for TVnorge og tidvis tv3 om det er noe jeg vil følge med på. Også har jeg Netflix og Hulu.

Vi har tv signaler, men de er såpass dårlige at det er pinlig grusomt å se på tv... hakker og skurrer og nei ingenting vi får gjort med det før GET oppgraderer i gaten vår. Så da lønner det seg å streame kontra å prøve å se på tven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med veiene var faktisk veldig ironisk ment. ;) I motsetning til deg, er jeg ikke tilhenger av å tre avgifter og skatter nedover ørene til folk. Men dersom de skal tre lisensen nedover ørene på oss, så kan det hende jeg faktisk ikke blir så ironisk om det. :P

Å ta inn lisensen over skatteseddel handler ikke om rettferdighet overhode slik jeg ser det, men å øke inntektene til NRK. Da er man sikker på at ALLE betaler, også de som ikke har TV eller som kjøper i andres navn og sniker seg unna avgiften. Dvs at dersom man bor to sammen, så dobles vel den avgiften også, da begge må skatte for det? Jeg vet ikke om det akkurat handler så mye om rettferdighet da, men mer om økonomiske interesser... Siden jeg ikke har planer om å snike meg unna ved å kjøpe i andres navn, spurte jeg om plombering.

At NAV sponser lisensen synes jeg faktisk er helt greit, men dersom man ønsker det skal man ha mulighet til å velge vekk. Det skal ikke være klasseskille å ha tilgang til en TV, men det skal være likevel et valg. Og det valget skal også innebære at man ikke skal betale for det om man velger det vekk.

Sykehus er noe vi alle er innom. De aller fleste av oss er født der, og de fleste kommer til å dø innenfor et statlig helseinstutisjon. Liv og helse skal ikke være et klasseskille, slik at fattige mennesker ikke får hjelp. Man dør faktisk uten tilgang på helsetjenester, men man dør faktisk ikke av å ikke ha en TV. Informasjon får man tross alt flere steder i disse dager, enn NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du betaler ikke lisens, men ser TV?

joda, den flotte lisensen er betalt. Så ja har betalt for NRK nett tv om du skal være så utrolig kverrulerende....

men kjære karpe, sponser NAV tv lisensen? for hvem må jeg spørre? Gått på NAV et år og ikke fått noe for å dekke noe tv lisens jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var litt ironi fra meg også, så den er grei :)

Neida, jeg er ikke for økte avgifter. Ikke i det hele tatt. Men jo, det er mer rettferdig at hvis Norge skal ha noe statlig, så betaler alle. Uansett om de bruker det eller ei.

Selvfølgelig bør man gjøre anderledes enn i dag for NRK. Det å ta det over skatteseddel trenger absolutt ikke å bli dyrere nei, tvert imot. Bare de 50mill de bruker på å kreve inn lisens kan brukes til produksjon f.eks. De som sniker seg unna må betale osv - alle betaler. Samtidig er det vel mer urettferdig at du (eksempel) som er alene og har TV betaler like mye som jeg og dama.

Selvfølgelig bør også da NRK blir stilt krav til. F.eks kutte ut alle de kanalene de har utvidet med. De har fått mindre pr 'hode' gjennom skatteseddel, men totalt like mye inn.

joda, den flotte lisensen er betalt. Så ja har betalt for NRK nett tv om du skal være så utrolig kverrulerende...

Hva er det med deg? Går det ikke an å diskutere saklig på et diskusjonsforum uten å bli kalt kverrulant?

Jeg syns dette er interessant å diskutere og ja, det var et seriøs spørsmål til deg, for jeg lurer på om man egentlig er nødt eller ikke til å betale lisens på nett eller ei - man har jo ikke automatisk en tuner da (som lisens krever egentlig)

men kjære karpe, sponser NAV tv lisensen? for hvem må jeg spørre? Gått på NAV et år og ikke fått noe for å dekke noe tv lisens jeg...

Ja, lisens ligger inne i summen av det man får dekt.

Utmåling av økonomisk sosialhjelp og stønadssatser

Fra og med 2010 vil alle kommuner ha NAV-kontor. Sosialtjenesten er en del av NAV. Det er saksbehandlere i kommunens sosialtjeneste som vurderer hvor mye den enkelte mottaker skal få utbetalt i sosialhjelp.

Utmåling av økonomisk sosialhjelp skjer ut fra mottakerens
egen inntekt
og
husholdningens samlede inntekter og utgifter
. Satsene for stønaden varierer fra kommune til kommune. De fleste kommunene – 292 av 431 – oppga en sats på kr 4 600 i måneden for enslige uten barn. Dette er det samme beløpet som statens veiledende stønadssats for samme gruppe 2007.

Dette beløpet skal dekke utgifter til det løpende, daglige livsoppholdet: mat og drikke, klær og sko, husholdningsartikler og hygiene,
TV-lisens
, avis og telefon, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn og reiseutgifter. Det er egne satser for par og tilleggssatser for barn.

Kommuner som ikke bruker statens satser, kan ikke sammenliknes uten videre, fordi det også varierer hvilke månedlige utgifter satsene er ment å dekke.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er interessant å diskutere og ja, det var et seriøs spørsmål til deg, for jeg lurer på om man egentlig er nødt eller ikke til å betale lisens på nett eller ei - man har jo ikke automatisk en tuner da (som lisens krever egentlig)

NRK Nett TV er gratis, det har aldri kostet.

Alle de andre kanalene tar seg betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men må du betale lisens for det?

må vel ikke det? jeg ville vel ikke fått lisensen i postkassa om jeg ikke hadde tv?

men i teorien må du vel betale lisens for å se på nett tv, men det er jo ingen som har noen som helst form for sjekk på det. Så da går det på hver enkelt person. Men jeg betaler den jo så da kan jeg se på de to programmene i året på nett tv med god samvittighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi akkurat sagt opp alt av TV-abonnement fordi vi aldri ser på TV. Dvs. TV-skjermen brukes som dataskjerm, og skal man da liksom betale NRK-lisens for en dataskjerm da? Og jeg ser så godt som aldri på NRK Nett-TV.

Og om man vil se på f.eks. DVD så betaler man jo uansett for DVD'en, de koster jo penger liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kunne fått regning hvis du ikke har TV - du kunne hatt en videospiller med tuner. Det er ikke bilde/signalet man betaler for, men tuneren.

Men du betaler lisens pga har tuner(TV) - hvordan hadde det da blitt med NRK NettTV hvis du ikke hadde TV - får man da lisens i postkassa? (spør ikke direkte deg, men alle her - gidder ikke registrere meg på NRK for å sjekke)

Her har vi akkurat sagt opp alt av TV-abonnement fordi vi aldri ser på TV. Dvs. TV-skjermen brukes som dataskjerm, og skal man da liksom betale NRK-lisens for en dataskjerm da?

Ja, du må betale pga du har en mottaker, ikke for om du ser på eller ikke dessverre. Eneste måten å gjøre det lovlig på uten å betale er å plombere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må betale pga du har en mottaker, ikke for om du ser på eller ikke dessverre. Eneste måten å gjøre det lovlig på uten å betale er å plombere

Jeg har ikke sagt hvorvidt jeg må betale eller ikke, TV'en er ikke plombert eller noe (og ja vi betaler lisens). Men poenget mitt er at jeg burde ha min fulle rett til å tilrettelegge slik at jeg ikke trenger å betale. PC'en er bygd fra bunnen av så den inneholder ikke noe annet enn det den trenger for å virke samt harddisker.

Vet ikke hva du mener med mottaker, kan ikke si at jeg vet hvordan en TV er bygd, men det er kun inngang til HDMI bak som ble brukt i forbindelse med Canal Digital boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...