Gå til innhold
Hundesonen.no

Skijoring


Hermes
 Share

Recommended Posts

Kalles dette bare skikjøring på norsk? Er det en aktiv sport i Norge, med hund? Hvor finner jeg eventuelt informasjon om sporten?

Etter et google søk så ser det ut som det vi på norsk kaller skiskjøring ja :) Og det er forholdsvis populært. Finnes endel forskjellige grener men om man kun har ski og en hund spent foran seg så heter det ihvertfall nordisk stil, også har man jo med pulk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å vært med på noe sånt en gang, konkurranse altså :) Men verken jeg eller Grumpy kan jo sammenlignes med fuglehundblandingene og menneskene bak som er dritgode på ski.. Men vi koser oss da :D

Åh, jeg gleder meg til vinter'n jeg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan arter konkurranser seg? Er det lange distanser? Er det noe særlig utbredt?

Det er mange ulike klasser innen nordisk. Er man over 16 år må man på de fleste løp kjøre med pulk, om du ikke stiller i miljøklassen. Der er det snørekjøring (bare deg og 1-2 hunder), og jeg tror distansen pleier å ligge mellom 5 og 10 km. Men det er sikkert en del løp der man kan starte i miljøklassen og få kjøre lenger også. For voksne som stiller i de ordinære klassene er det 30 km for menn, og da med pulk og 1 eller 2 hunder.

I tillegg arrangeres det en del spesialklasser, som combined (10 km med pulk + 10 km uten feks), sprint, barmark på høsten og fellesstarter. Gjennom vintersesongen er det som regel løp nesten hver eneste helg, så nok av muligheter!

Ligger en del info her:

http://www.sleddog.no/t2.asp?p=28799

Edit:

Litt treg der ja.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan arter konkurranser seg? Er det lange distanser? Er det noe særlig utbredt?

Aldri deltatt på noen konkurranse selv, men har jo gått en del på ski bak hundene. Men litt vet jeg allikevel.

Som regel er ikke snørekjøringsløypene spesielt lange. Ca. sprintdistanse, noen ganger kortere. Har vel sett 5-15km. Mulig er noen lengre også. Mange småløp og klubbløp (hundekjøringsklubber eller polarraseklubber) har egne snørekjøringsklasser. Ofte både for 1-hund og 2-hunder. I tillegg er det en del ganger delt inn i menn og kvinner (hundekjøring ellers er jo ikke det).

Vintersamlinga til NSHK har 10km løype.

Edit: disse løpene er stort sett ikke terminfestede, og ikke listet under NHF (men følger stort sett deres reglement allikevel)

Seppalaløpet "aktiv" er 25 + 48, mens "tur" er 13 + 13 (en distanse pr dag), men disse er da med pulk (og den må ha brems!)

måtte slå opp dette løpet, da jeg ikke husket distansene ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hermes- Hadeland trekkhundklubb har fellestreninger. De trener i lysløypa på Harestua (http://idrett.speake...50&CatId=810411 )

Nittedal hundekjørerklubb har også egne treninger, ofte i lysløypa ved varingskollen.

http://www.nittedalhk.com/

Norsk THK har også fellestreninger for medlemmene sine, de holder dog til i sørkedalen om jeg husker rett. norsk thk har egne lysløyperen om vinteren, der er vel 1spann snørekjøring en klasse man kan konkurrere i.

http://www.norsktk.no/

Dette er klubber hvor nordisk stil er mest representert, så der er det nok gode råd å få.

Oslomarka trekkhundklubb og Hakadal sledehundklubb holder også til i "området". Oslomarka har egen nordiskgruppe de også, med ulike raser (også "ikke-typiske" trekkhunder) på trening. Hakadalfolket driver hovedsaklig med slede, og flesteparten langdistanse.. men på det årlige klubbmesterskapet kan man starte med alt fra 1 hund snørekjøring til storspann slede.

jeg ville slengt meg med en av disse jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...