Gå til innhold
Hundesonen.no

Ymirheim's A-kull :)


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Da kan jeg endelig lage kulltråd hel inne. Det har klødd i fingrene etter å gjøre det tidligere, men jeg har rett og slett ikke villet, i fare for å jinxe hele greia :P overtroisk? neeeeida.... :P

Kan vel egentlig starte fra begynnelsen av, sommeren 2010. Det var da at ideen om å ha et kull på den første Rottweiler tispa vår startet. Etter mye fram og tilbake ang valg av kennelnavn så ble søknaden sendt inn i slutten av august 2010. Den 18 desember samme år kom brevet fra NKK i posten, og Kennel Ymirheim var et faktum.

Hele 2011 ble brukt på å merittere tispa, både på utstilling og i bruks. Og i løpet av det året gikk hun fra å ikke ville apportere til å vinne SL1 under Norgesmesterskapet for Rottweilere :)

Året 2011 ble også brukt på å lete etter en passende hannhund, og han fant vi på Klubsieger i Tyskland. Klubsieger er en årlig utstilling i Tyskland som blir arrangert i regi ADRK (den tyske rottweilerklubben), og på denne utstillingen kommer alt som kan krype og gå innen rottweilermiljøet. Siden vi hadde fått god kontakt med en kjent tysk oppdretter der nede, som vi også bestillte oss valp fra, falt valget på en av hans hannhunder. Dette er en hannhund som leverer det Axi har litt lite av; varme tanfarger, kraftig beinbygning og fantastiske bevegelser. Og ellers så er han av en type som vi liker meget godt.

Uheldigvis for oss så ble Adonis von der Mattesburg solgt til Kina like etter utstillingen, og parring ble plutselig litt vanskeligere enn forespeilet. Så siden den tyske oppdretteren hadde en del frossen sæd igjen etter han fortsatt så valgte vi å gå for det. Ikke optimalt, men den sjangsen får vi bare ta tenkte vi.

Da Axi kom i løp i slutten av februar 2012 så hadde hun lenge vært hoven og hatt litt brunlig utflod, så vi bestemte oss for å ta en blodprøve på dag 7 for å være sikker. Den blodprøven og de 5 (!) vi tok etter det viste alle at det var for tidlig. Og da veterinæren vår (som er 1 av 2 som inseminerer direkte inn i livmoren) skulle på kurs i Danmark når det var like før stådagene så tok vi en sjangs på å inseminere fredags morgen før han reiste til Danmark og søndags natt da han kom tilbake til Trondheim igjen. Uheldigvis for oss så viste ultralyden på 4 uker 0 tegn til valper.

Siden hannhunden stod i Kina og vi ikke hadde lyst til å prøve inseminering igjen så ble vi nødt til å lete etter ny hannhund. Etter mye "research" så falt valget på nok en tysker hos samme oppdretter. Da jeg dro ned for å hente valpen min i slutten av Juli i år så spurte jeg om det var mulighet for å bruke denne hannen. Og nok en gang; hannhunden hadde han nettopp solgt :o Skuffelsen var stor i de sekundene det tok før oppdretteren fortalte at hannhunden var solgt til Norge :) Og til kjentfolk til og med! :)

Axi startet å løpe bare noen dager etter jeg kom hjem fra Tyskland, hannhundeier ble kontaktet og de parret 10, 11, 12 og 13 august, før det hele var over på morgenen den 14 august.

At det går an å ha sånn flaks! :)

I dag var vi på ultralyd med tispa, og der inne var det liv :) Vetten tror det blir et normalt stort kull, så nå er det bare å kose seg i ukene som kommer :)

Litt info om kombinasjonen:

Mor til kullet:

Oscarberg Axi

HD, AA: Fri

Øyelyst: Fri

1 CERT og 1 res.CERT på utstilling + flere excellent

Bruksmeritter: BH B SL1, og vinner av SL1 under NM for Rottweiler 2011

Dette er en tispe med mye motor og jakt. Hun er fantastisk å trene med og hun er supersosial og omgjengelig ellers. Hun er av en litt mindre og kortere type enn hva folk kanskje er vant til å se på utstilling, men hun er bygd veldig korrekt og hun har mange gode egenskaper som vi håper hun fører videre til valpene sine

Far til valpene:

Kwax vom Hause Anin

HD, AA: Fri

Øyslyst: Fri

Bestått Tysk ZTP (mentaltest)

Internasjonal Champion, Tysk dobbelt champion junior & voksen

7 sigertittler fra Tyske sigershow

Bruksmeritter: BH AD IPO/VPG3

Dette er en hannhund med stor H, og linjene bak gleder en rottweileroppdretters hjerte. Han er fra solide brukslinjer og utstillingslinjer (i Tyskland er vel egentlig dette det samme) som er godt gjennomprøvd. Han utfyller Axi på en veldig fin måte og forhåpentligvis så kommer det valper som egner seg like godt til bruks som de gjør i utstillingsringen.

Så nå får vi bare vente og se, og kose oss med tispa framover. Og valpene såklart, når de kommer :)

Hun har termin 11 oktober regnet utifra første parring, men jeg tror riktig termindato er 13/14 oktober.

Vet det ble lang lesing, får håpe dere ikke syntes det ble for kjedelig :)

Bilder av mor og far:

Axi

post-10931-0-06969300-1347303567.jpg

Kwaxpost-10931-0-68717300-1347303579.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 170
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

da har pressveene startet

Valpisene har blitt 4 uker gamle (på torsdag) <3<3<3<3<3<3<3

Førstemann er ute:) stor hannhund født 00.16

Posted Images

Gratulerer :)

Spennende med kull på gang da. Blir moro å følge drektigheten, fødselen og valpene. Spesielt kos blir det med bilder :)

Ikke dumt at han var solgt til Terje og Kathrine da, siden du ville bruke han :)

De venter vel kull etter han på Karizma nå i September om jeg ikke tar helt feil? Så skal Nina bruke han hørte jeg noe om og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Spennende med kull på gang da. Blir moro å følge drektigheten, fødselen og valpene. Spesielt kos blir det med bilder :)

Ikke dumt at han var solgt til Terje og Kathrine da, siden du ville bruke han :)

De venter vel kull etter han på Karizma nå i September om jeg ikke tar helt feil? Så skal Nina bruke han hørte jeg noe om og.

Ja, de parret Karizma 2 uker før vi parret Axi :)

skal prøve å få lagt ut masse bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det endelig gikk veien! Gleder meg til å følge kullet! :)

takk, takk :) godt å ha litt medvind etter mye motgang når det gjelder flere av hundene dette året :)

Begynner å merke graviditeten mer på hun nå, hun er blitt ekstremt kosete og nesten litt eiesyk overfor meg og min samboer. I går glefset hun etter valpen da valpen prøvde å trenge seg på i sofaen. Det har hun aldri gjort før :o mente det ikke 100% alvorlig da, men skal følge litt ekstra med framover:) hun har også blitt tunghørt tydeligvis og innkalling er det bare å glemme, så nå er det tur og lufting i flexiline som gjelder.

Gleder meg til magen begynner å vokse og til det går an å kjenne liv inni der :)

Har også bestemt meg sånn halvveis for navn. Dette kullet har vært planlagt i 2 år nå så har hatt god tid til å finne navn. Vi skal bruke bokstavene på kullene våres, og dette er da vårt første kull så de vil da få navn på A. Skal også bruke tema i tillegg og temaet for dette kullet er Guder & Gudinner. Så navnene vil bli feks Adonis, Ares, Athene ol

Kom gjerne med tips til navn hvis dere har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering fra oss :) slik tilbringes kveldene for den vordrende mor;

post-10931-0-93929900-1347475073_thumb.j

men ute så er hun enda sprek og livlig, men det varer vel ikke lenge tenker jeg :)

Her er forresten de 10 navnene jeg har som favoritter så langt:

Afrodite

Athene

Ariane

Antiope

Artemis

Adonis

Amon-Ra

Apollo

Ares

Apache

kom gjerne med flere forslag om dere har :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Update fra oss ;)

post-10931-0-55121700-1349718169_thumb.j

(8 ukers bilde tatt på fredag, regnet fra føste parring)

Axi, som har helt frem til nå oppført seg nogenlunde normalt og vært sprek og rask, begynner nå å bli treig på lufteturene sine. Og hun holder de 3 andre hundene på avstand. Hun har også begynt å rote litt i valpekassen, graver seg på en måte under vetbeden sin.

Matlysten er det enda ikke noe å si på. Hun har spist alle måltidene sine med stor entusiasme i gjennom hele drektigheten og jeg har måttet være veldig forsiktig med hva som står fremme av mat fordi hun har blitt litt av en tyv.

Jeg begynte å måle tempen hennes på fredag (ca 4-5 ganger om dagen) og hun har ligget stabilt på mellom 37,2-37,8 grader så langt. Hun har enda ikke "sluppet ned" valpene og ser ikke ut som ei pære enda. Hun har fortsatt "tønneform". Så jeg tror nok at hun drøyer det i noen dager enda. Jeg håper hun føder på fredag, for da får valpene fødselsdato den 12.10.12 :) men det er vel kanskje for mye å be om ;p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukka :heart:

Ja, hun er ikke akkurat slank og smekker lengre nei :) men søt da :)

Heiii valpeeeer!

Vil ikke se valpebilder nå som jeg tenker på Rottweiler som neste rase, thankuverymuch!

blir nok dessverre postet masse valpebilder her inne framover :P

Pene tjukkedamen :wub:

:)

tjukkedamen bør virkelig klemme igjen fram til fredags ettermiddag, ikke bare fordi 12.10.12 hadde vært en fin dato, men jeg jobber denne uka 13-21 man-tors og 09-17 på fredag. Min samboer kan bli hjemme fra jobb om hun starter å føde denne uka, men det kan ikke jeg :P og jeg vil være med på fødselen, så hun får værsågod å holde igjen ;) termin i forhold til første parring er jo på fredag og mandag i forhold til siste parring, så får håpe det var den siste parringen som "tok" :) hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiine tjukka :heart: Jeg melder meg frivillig som kosemoser av valpemor og bebiser! :wub:

:) gleder meg til å kose masse jeg og :) nå krysser vi fingrene for at fødselen går smertefritt for seg.

Og så ser det ut som at jeg får ønsket mitt om at hun venter til fredag/helgen. Tempen er fortsatt stabil på 37-37,5 grader og hun har ikke fått melk enda. Så da regner vi med at det skjer en eller annen gang i mellom fredag-mandag :)

(hun er nå på dag 62 i forhold til første parring og dag 58 i forhold til siste parring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, spar en til neste sommer da, så kommer jeg og besøker i mellomtiden? :P

hehe, har mer enn nok med den gale 4 månedersen fra Tyskalnd for øyeblikket :P å beholde en valp hjemme fra dette kullet blir å be om trøbbel :P

men vi skal sette ut den beste tispa på for da ;) hint, hint... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...