Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Åh, tenk om du får så lysende blå tenner også når du går med jakka! DET hadde vært en fin sideeffekt! :D 

Selvfølgelig. Jeg regner da med det :sleep:

 

2 timer siden, Mari skrev:

Og så praktisk om strømmen går! God og varm av strikketøyet, og eget integrert leselys. :lol:

 

Særdeles praktisk for tenk!

 

:lol:

 

 

 

Jeg prøver med på fargestrikk med kasting. Dvs en tråd på hver hånd. Det går ikke så veldig bra :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

 

4 timer siden, Mari skrev:

Takk for det! Spesielt og spennende er fint sagt, overpriset og snobbete er ord du sikkert med rette kunne valgt. Men men, det er ikke den verste hobbyen å ha, og sånn sett så er det jo billig. 
Jeg synes dere som strikker mønster er mye mer intrikat og komplisert, det får jeg fanken ikke til. Ellers bruker jeg oppskrifter på engelsk, de er så lette å følge at selv om resultatet kanskje ser fancy ut, så er det neppe så vanskelig. 

Det er vanskelig å se for seg hvordan de skal festes. På toppen av vrangborden? Er det denne?

12552464_520543408124021_1237741421_n.jp

Isåfall hadde jeg bare sydd de fast rett på innsiden av vrangborden tror jeg. 

Den ja! Da prøver jeg på det, bare være tålmodig og nøye :)

3 timer siden, Teserere skrev:

Jeg prøver med på fargestrikk med kasting. Dvs en tråd på hver hånd. Det går ikke så veldig bra :P 

Går seg til det ;)

Jeg syntes det var skikkelig uvant når jeg prøvde på mariusgenseren i høst, nå er det helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke... Jeg strikker hundegenser: http://www.garnstudio.com/includes/pattern-print.php?id=5619

og når det er på tide å lage hull til forlabbene står det som følger:

"SAMTIDIG når arb måler 4-6-9-12 cm (målt etter halsen) deles det til forben slik: Fell 1 m, sett 11-17-23-33 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenværende m (= ryggstykket). 
Når arb måler 10-14-18-22 cm (åpningen til ben måler ca 6-8-9-10 cm) settes m på 1 ny tråd. Sett m fra tråden under magen tilbake på p (= 11-17-23-33 m) og strikk mønster over disse like langt som på ryggstykket. Sett alle m inn på samme p igjen og legg opp 1 ny m i hver side mellom over- og understykket = 64-92-116-144 m. Strikk mønsteret ferdig, deretter fortsettes det med lys brunmelert til ferdig mål. "

Jeg skjønner ingenting av dette. Jeg vil strikke rundt, det er mitt eneste kriterium, men ut fra oppskriften ser det ut til at jeg må strikke frem og tilbake. I tillegg klarer jeg bare å se ett stort hull til beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Helianthus skrev:

Dette skjønner jeg ikke... Jeg strikker hundegenser: http://www.garnstudio.com/includes/pattern-print.php?id=5619

og når det er på tide å lage hull til forlabbene står det som følger:

"SAMTIDIG når arb måler 4-6-9-12 cm (målt etter halsen) deles det til forben slik: Fell 1 m, sett 11-17-23-33 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenværende m (= ryggstykket). 
Når arb måler 10-14-18-22 cm (åpningen til ben måler ca 6-8-9-10 cm) settes m på 1 ny tråd. Sett m fra tråden under magen tilbake på p (= 11-17-23-33 m) og strikk mønster over disse like langt som på ryggstykket. Sett alle m inn på samme p igjen og legg opp 1 ny m i hver side mellom over- og understykket = 64-92-116-144 m. Strikk mønsteret ferdig, deretter fortsettes det med lys brunmelert til ferdig mål. "

Jeg skjønner ingenting av dette. Jeg vil strikke rundt, det er mitt eneste kriterium, men ut fra oppskriften ser det ut til at jeg må strikke frem og tilbake. I tillegg klarer jeg bare å se ett stort hull til beina?

For å lage to hull til bein menes det altså at du starter med første hullet, strikker så maskene under magen (på egen tråd, evt kan du ordne det etterpå). Deretter feller du en gang til for hull nr t og så strikker du rundt frem til det første hullet (over ryggen) og så tilbake igjen, dette gjør du frem til ønsket lengde. Så skal magepartiet strikkes tilsvarende langt før de settes sammen igjen og du får to striper til hull. 

Var det overhodet forståelig?

 

Med andre ord, du får ikke strikket rundt og rundt hele veien, litt frem og tilbake blir det.

Om deg er den oppskriften jeg tror, så er det noe frem og tilbake på slutten også, for å få ryggen lenger enn magepartiet.

 

 

Da ble jeg ferdig med romperen :) funker fint å bare sy fast rett på innsiden, tror det ser ganske greir ut på utsiden også :)

 

20160204_222045.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Synnikken skrev:

Ferdig med en arm ? bare ca halvferdig på bildet da ?

20160204_135638.jpg

Så flink! 

Jeg har tatt på meg et gedigent prosjekt føler jeg. Herrejakke str på pinne 2.5 Det tar år og dag. Seriøst, jeg strikker og strikker og det vokser jo fader ikke. Til sammenligning strikket jeg en damegenser på 17 dager, i ganske mye tykkere garn men dog. 

Ikke nok med at garnet er syltynt, men jeg må selv lage logomønster og strikke inn det. Men det er nok flere år til jeg kommer dit :lol: per nå har jeg strikket to halve armer (magic loop). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SiriEveline skrev:

For å lage to hull til bein menes det altså at du starter med første hullet, strikker så maskene under magen (på egen tråd, evt kan du ordne det etterpå). Deretter feller du en gang til for hull nr t og så strikker du rundt frem til det første hullet (over ryggen) og så tilbake igjen, dette gjør du frem til ønsket lengde. Så skal magepartiet strikkes tilsvarende langt før de settes sammen igjen og du får to striper til hull. 

Var det overhodet forståelig?

 

Med andre ord, du får ikke strikket rundt og rundt hele veien, litt frem og tilbake blir det.

Om deg er den oppskriften jeg tror, så er det noe frem og tilbake på slutten også, for å få ryggen lenger enn magepartiet.

 

 

Da ble jeg ferdig med romperen :) funker fint å bare sy fast rett på innsiden, tror det ser ganske greir ut på utsiden også :)

 

:huh: Selvsagt! Det slo meg ikke at åpningene skulle gå loddrett nedover radene og ikke bortover. Hm.. jeg nekter å strikke mønster frem og tilbake, så da spørs det om jeg må sy hull senere. Er det noen som har gjort det, tro?

Nydelig romper.. herlige farger :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Helianthus skrev:

:huh: Selvsagt! Det slo meg ikke at åpningene skulle gå loddrett nedover radene og ikke bortover. Hm.. jeg nekter å strikke mønster frem og tilbake, så da spørs det om jeg må sy hull senere. Er det noen som har gjort det, tro?

Nydelig romper.. herlige farger :D

Er ikke noe stress det, blir litt som å klippe opp en genser. Bare legg opp ett par masker ekstra for hver av åpningene. Når du har strikka til stedet åpningen skal slutte så feller du av de ekstra maskene + 1, og legger opp ei ny maske. 

For deretter å fortsette å strikke sirkulært. 

Når du er ferdig syr du ett par sømmer på maskin og klipper opp, før du plukker opp til eventuelle border/armer/bein. 

Å strikke mønster fram og tilbake er noe jeg ungår i så stor grad som mulig selv. Å sy + klippe litt i strikkinga er mye greiere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2016 at 9:35 AM, Mari skrev:

Kjempefin! Men er jeg blind? Jeg finner ikke noe oppskrift :icon_redface:

 

Tror kanskje jeg bare dikter meg ei lue til lillemor, men da får jeg ikke lært meg oppskrifter, pokker! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mari skrev:

Thanks! Stjeler fellingsoppskriften, resten dikter jeg :aww: Finner ikke riktig pinne og har helt feil garn og alt :lol:  

 

Hekling er og blir gresk *sukk* Tror jegmå finne meg en youtubeoppskrift som viser hvert eneste steg til et ferdig produkt. :aww::lol: For jeg skjønner virkelig ikke... Disse hekleoppskriftene er virkelig over min fatteevne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, snorender til anorakksnor, fortrinnsvis hvite eller blanke, er det noen som vet hvor det finnes? Finner bare sorte eller metall, og vil ha helst hvit, til nød blank. Men skjønner ikke hvor jeg finner det :lol: Noen håndarbeidsguruer som vet? Er til anorakksnor for at enden ikke skal flise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Aslan skrev:

Altså, snorender til anorakksnor, fortrinnsvis hvite eller blanke, er det noen som vet hvor det finnes? Finner bare sorte eller metall, og vil ha helst hvit, til nød blank. Men skjønner ikke hvor jeg finner det :lol: Noen håndarbeidsguruer som vet? Er til anorakksnor for at enden ikke skal flise seg.

Sjekket hos Stoff og Stil? Evnt finnes det sikkert på ebay, men er ikke sikker på hva du skal søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aslan skrev:

Altså, snorender til anorakksnor, fortrinnsvis hvite eller blanke, er det noen som vet hvor det finnes? Finner bare sorte eller metall, og vil ha helst hvit, til nød blank. Men skjønner ikke hvor jeg finner det :lol: Noen håndarbeidsguruer som vet? Er til anorakksnor for at enden ikke skal flise seg.

Kanskje du finner noen her :) 
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=cord+end&_sop=15&_osacat=14339&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcord+locks+white.TRS0&_nkw=cord+locks+white&_sacat=14339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ingidano skrev:

Sjekket hos Stoff og Stil? Evnt finnes det sikkert på ebay, men er ikke sikker på hva du skal søke på.

Stoff og stil har bare sorte og metall :hmm: 

7 timer siden, Helianthus skrev:

Der var det et par stk, takk! Har nemlig bare klart å finne snorstoppere, og det har vi jo, men snorender i hvit derimot, deet var visst verre uten at jeg kan forstå hvorfor :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SiriEveline skrev:

Noen som har gjort om en genseroppskrift til kofte?

Skjønner såpass at jeg må legge opp noen ekstra masker på midten, noen gode tips til hvordan?

Eventuelt andre gode råd?

 

Det er en Marius med rundfelling jeg skal gjøre om.

Jeg gjorde det med Telemarkskofta :) . Strikket den i den størrelsen jeg trodde jeg ville ha (endte opp litt stor, men jeg skulle tatt S istedet for M). Jeg la bare opp ekstra masker på midten, strikket i Sisu på pinne 3, så da tok jeg 2vr 1r 2vr sånn at jeg kunne sy i vrangmaskene og klippe i rettmaska. Syntes at 1-2 masker ble litt lite å gå på siden garnet var litt tynt. 
Ellers er det vel bare å prøve å se om du får mønsteret likt på begge sider, det gadd ikke jeg men jeg syns ikke det forstyrrer jakka noe :) . 

Også smart å planlegge på forhånd hva slags stolper du vil ha, sånn at hvis du vil ha stolper med loddrette striper så må du legge opp til det i vrangborden. Hvis du skal ha sånne som meg så trenger du ikke tenke på det før etter klipping. 

12654661_10156604142955128_3279006709356119579_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg gjorde det med Telemarkskofta :) . Strikket den i den størrelsen jeg trodde jeg ville ha (endte opp litt stor, men jeg skulle tatt S istedet for M). Jeg la bare opp ekstra masker på midten, strikket i Sisu på pinne 3, så da tok jeg 2vr 1r 2vr sånn at jeg kunne sy i vrangmaskene og klippe i rettmaska. Syntes at 1-2 masker ble litt lite å gå på siden garnet var litt tynt. 
Ellers er det vel bare å prøve å se om du får mønsteret likt på begge sider, det gadd ikke jeg men jeg syns ikke det forstyrrer jakka noe :) . 

Også smart å planlegge på forhånd hva slags stolper du vil ha, sånn at hvis du vil ha stolper med loddrette striper så må du legge opp til det i vrangborden. Hvis du skal ha sånne som meg så trenger du ikke tenke på det før etter klipping. 

12654661_10156604142955128_3279006709356119579_n.jpg

Takk for tips, jeg skal strikke i Sterk fra DSA så det er litt tykkere, men kanskje greit med 2vr uansett.

Legger du forresten opp alt fra starten? Eller strikker du vrangborden frem og tilbake? Og så legger opp de ekstra maskene når du kommer til bolen og begynmer å strikke rundt og rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SiriEveline skrev:

Takk for tips, jeg skal strikke i Sterk fra DSA så det er litt tykkere, men kanskje greit med 2vr uansett.

Legger du forresten opp alt fra starten? Eller strikker du vrangborden frem og tilbake? Og så legger opp de ekstra maskene når du kommer til bolen og begynmer å strikke rundt og rundt?

Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev:

Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

Da har jeg begynt på armene, så kan jeg fundere meg litt frem vedrørende bolen, men tror jeg havner på den måten du gjorde det på.

Men vurderer kanskje dobbelstolpe, altså glattstrikk som brettes og så brukes til å dekke sårkant med. Men det er uansett lenge til jeg trenger å tenke på, først komme seg frem til klipping og gjennom det (*grøss*)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev: Jeg la opp alt fra starten, men det var fordi jeg tenkte at jeg skal uansett bare klippe og så plukke opp masker til stolpene. Har sett at "mange" andre på Facebookgrupper gjør som du sa, strikker frem og tilbake og så legger opp de andre maskene når vrangborden er ferdig. 

Da har jeg begynt på armene, så kan jeg fundere meg litt frem vedrørende bolen, men tror jeg havner på den måten du gjorde det på.

Men vurderer kanskje dobbelstolpe, altså glattstrikk som brettes og så brukes til å dekke sårkant med. Men det er uansett lenge til jeg trenger å tenke på, først komme seg frem til klipping og gjennom det (*grøss*)

Med knapphull? Hvordan tenker du å fikse de?

Har tenkt på noe lignende (evt bare en slags i-cord) og ha sånne fine spenner hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tekopp skrev:

Med knapphull? Hvordan tenker du å fikse de?

Har tenkt på noe lignende (evt bare en slags i-cord) og ha sånne fine spenner hele veien.

Det er jo bare å lage hull 2 ganger så de ligger over hverandre når du bretter :) Men har hørt at det kan bli veldig tykt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde tenkt til å lage doble stolper til den jakka der, men jeg syntes det ble for tykt da jeg hadde laget stolpe til den ene siden. Prøvde å tenke i hodet hvordan det ble når jeg la to doble stolper oppå hverandre for å kneppe knapper, og valgte å ta kun enkle. Men det ser du fort, det er jo bare å strikke noen omganger og legge dobbelt for å få følelsen av det :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...