Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Recommended Posts

Oi, her var det mye fint og mange flinke folk! 

Har nettopp funnet frem strikking igjen etter en lang pause, og er veldig motivert. Har aldri strikket noe "skikkelig" før, bare skjerf og luer. Ganske standard rett og vrang altså..  Er så vidt i gang med en babyjakke nå, håper på å ta fatt på min første genser etter det.

I forbindelse med babyjakke; er det noen som har erfaring med å strikke baklengs rett i stedet for å strikke vrange i glattstrikken? Blir så himla mange hele rader med vrang...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, trill skrev:

Oi, her var det mye fint og mange flinke folk! 

Har nettopp funnet frem strikking igjen etter en lang pause, og er veldig motivert. Har aldri strikket noe "skikkelig" før, bare skjerf og luer. Ganske standard rett og vrang altså..  Er så vidt i gang med en babyjakke nå, håper på å ta fatt på min første genser etter det.

I forbindelse med babyjakke; er det noen som har erfaring med å strikke baklengs rett i stedet for å strikke vrange i glattstrikken? Blir så himla mange hele rader med vrang...

Det kan tvinne opp garnet hvis du strikker baklengs rett! Det ville jeg vært forsiktig med, jeg prøvde det på en jakke en gang.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Quack skrev:

Det kan tvinne opp garnet hvis du strikker baklengs rett! Det ville jeg vært forsiktig med, jeg prøvde det på en jakke en gang.  

Takk for svar! Da lar jeg nok det være, ja. Får heller bli flinkere på å få lik fasthet på vrangstrikkinga mi som på de rette :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, trill skrev:

Takk for svar! Da lar jeg nok det være, ja. Får heller bli flinkere på å få lik fasthet på vrangstrikkinga mi som på de rette :P

Jeg kjenner flere som må bytte pinnestørrelse mellom rett- og vrang-radene, det kan du kanskje prøve hvis det er veldig stor forskjell? :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvinne opp garnet når man strikker baklengs rett? Det gir jo ingen mening? Jeg strikker alltid baklengs rett om jeg kan i stedet for vrangt, og aldri tvunnet opp noe. Hvordan går det ann? (Klarer ikke se for meg det). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
11 timer siden, Quack skrev:

Jeg kjenner flere som må bytte pinnestørrelse mellom rett- og vrang-radene, det kan du kanskje prøve hvis det er veldig stor forskjell? :) 

Jeg måtte gjøre det i flere år ( brukte et halvt nummer tynnere pinne på vrangen) var faktisk eneste måten jeg kunne få jevnt resultat på. Nå har jeg fått mer trening, og har ikke det problemet lenger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.8.2018 at 8:44 PM, Kaja skrev:

Tvinne opp garnet når man strikker baklengs rett? Det gir jo ingen mening? Jeg strikker alltid baklengs rett om jeg kan i stedet for vrangt, og aldri tvunnet opp noe. Hvordan går det ann? (Klarer ikke se for meg det). 

På 1.8.2018 at 9:26 AM, Quack skrev:

Jeg har testet litt nå siden jeg uansett strikker på et komme-i-gang-prosjekt, og har ikke hatt noe problemer med at garnet tvinnes opp. Om jeg syns det er enklere/blir jevnere og penere enn å strikke vrangt, det har jeg ikke helt bestemt meg for enda - jeg må ned en halv pinnestørrelse i forhold til de rette radene uansett :hmm: Satser på at det går seg til da jeg får strikket litt mer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått garn til denne genseren også! Tenkte å dtrikke i julepresang til gubben om jeg klarer å holde den skjult for han. Men er så usikker på størrelse. Forrige genser jeg strikket til han strikket jeg i XXL tror jeg. Men utfra målene så tilsvarer det str m i denne oppskriften.. Kanskje jeg skal vente litt, så kan jeg finne en av gensrene hans og måle litt. Eller bare ta sjansen. Får bestemme meg imorgen 😂 

Screenshot_20180805-224758.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive