Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

2 timer siden, Mirai skrev:

Men du kjøpe sikkert garnet til et prosjekt en gang? :lol: det er grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe selv om det er tilbud eller jeg har en god idé (i tillegg til senebetennelse fremdeles da....). Sparer heller oppskrift og ser senere om det blir noe av. Holder med to prosjekter av gangen med mindre noe spesielt skjer. 

Når det er sagt så håper jeg bare at jeg en dag kan strikke igjen.. 

Jeg har en SVÆR boks med garn, og flere uferdige prosjekter.. jeg tror kanskje ikke det er så rasjonelt å kjøpe mer ? Særlig når jeg har senebetennelse i begge hendene, mistanke om kronisk.. 

velvel.. skal prøve meg på noen småprosjekter fremover for å få unna garn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg har en SVÆR boks med garn, og flere uferdige prosjekter.. jeg tror kanskje ikke det er så rasjonelt å kjøpe mer ? Særlig når jeg har senebetennelse i begge hendene, mistanke om kronisk.. 

velvel.. skal prøve meg på noen småprosjekter fremover for å få unna garn ?

Føler med deg! Men strikker du likervel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville dere strikket merkemaskene i raglanøking for å få en tydelig "løkkekjede"?

Jeg tipper strikkeren her har strikket rett, men hele økningen ser "blury" og utydelig ut, slik vil jeg ikke ha det:

19021338_10158843851170437_1781627718_n.png?oh=b6d92d3d956db9aace6f85253e9f13be&oe=593B0A80

Jeg vil derimot at det skal se slik ut:

19046766_10158843850300437_1538603322_n.png?oh=a502fba9c1a0db52e2238926b6898bcd&oe=593B2CB7

 

Heller litt mot at det kommer tydelig frem om jeg strikker mm vridd rett? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Teserere *strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre, strikk en rett, øk en mot venstre* ? Altså bruk to markører i hvert øke"hjørne" og sett en maske mellom de som du strikker rett hver runde. Er ganske sikker på at det er slik de på nederste bildet har gjort det. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

 

@Teserere *strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre, strikk en rett, øk en mot venstre* ? Altså bruk to markører i hvert øke"hjørne" og sett en maske mellom de som du strikker rett hver runde. Er ganske sikker på at det er slik de på nederste bildet har gjort det. :) 

Ja riktig :) skal økes annenhver runde.

men bare lurer på hva som er gjort feil på første bildet da for å ikke få det til? Kanskje ikke skilt på høyre/venstrevridning av økemasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Teserere said:

Ja riktig :) skal økes annenhver runde.

men bare lurer på hva som er gjort feil på første bildet da for å ikke få det til? Kanskje ikke skilt på høyre/venstrevridning av økemasker?

Jeg vet ikke helt. Tror ikke det bare er at de ikke har skilt mellom høyre/venstre. Ser ut som de har strikket samme maske foran og bak for å øke, i stedet for å plukke opp tråden mellom maskene? Og/eller de ikke har hatt en rettmaske mellom økingene? Hva sier oppskriften? Å øke annenhver runde er standard raglan øking ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften sier:

...gjøres slik at tråden som plukkes opp på hver sin side av mm strikkes vridd r. For at det skal bli symmetri ved mm vendes tråden hver sin vei... (høyre/venstre)

 

Betyr det at selve økemaskene skal strikkes vridd r, eller kun mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Teserere said:

Det skjønner jeg ikke hvordan er teknisk mulig??

Sånn som jeg skrev i første innlegget. Du skal øke i fire hjørner, sant? Hver av disse fire hjørnene merker du med en maske. Hver økerunde øker du med en maske på hver side av denne masken, men selve masken strikker du rett. 

Hvis du setter en maskemarkør på hver side av masken du skal øke rundt,så bruker du bare denne når du skal øke :

 *strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre,  strikk en rett, øk en mot venstre*

Vent litt så skal jeg se om jeg får tatt et bilde eller noe. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, se her. Den masken i midten av de gule markørene er masken du skal øke på hver side av. Den samme masken er også et av de fire "hjørnene" på genseren.

34326075124_4a85388ec4_c.jpg

Helt punktvis: 

Strikk fram til maskemarkør, øk en mot høyre (m1r), flytt markøren fra venstre til høyre pinne, strikk masken i midten, flytt neste maskemarkør fra venstre til høyre pinne, øk en mot venstre (m1l), strikk fram til neste maakemarkør. Dette gjør du i alle fire hjørnene på alle økerundene. Tips: Merk den første markøren i en annen farge slik at du vet hvilket hjørne som starter runden. 

Ble det mer forståelig nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet hvordan jeg øker mot høyre og venstre, den biten er grei skuring. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg strikker økningene vridd rett? Fordi i mitt hode kan de kun strikkes på en måte for at det ikke skal bli hull. Så hvorfor står det at de strikkes vridd rett hvis det egentlig bare er helt vanlige økninger ?? Det føkker opp hodet mitt:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp igjen :icon_redface:

har flere prosjekter på gang. Strikket ermer og bol på nancy og satt alt sammen på rundpinne. Har  379m. Skal strikke mønster videre, i oppskriften står det (se bildet).

hvorfor står det at B=145 (str s) masker? Hva betyr det? Går ikke opp i 379...

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Hjelp igjen :icon_redface:

har flere prosjekter på gang. Strikket ermer og bol på nancy og satt alt sammen på rundpinne. Har  379m. Skal strikke mønster videre, i oppskriften står det (se bildet).

hvorfor står det at B=145 (str s) masker? Hva betyr det? Går ikke opp i 379...

image.jpg

Skal du ikke felle til 145 masker, som det står i diagrammet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Hjelp igjen :icon_redface:

har flere prosjekter på gang. Strikket ermer og bol på nancy og satt alt sammen på rundpinne. Har  379m. Skal strikke mønster videre, i oppskriften står det (se bildet).

hvorfor står det at B=145 (str s) masker? Hva betyr det? Går ikke opp i 379...

image.jpg

Når du har strikket diagram B  feller du på siste omgang til 145 masker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syhjelp!

1. Vi har en liten campervan med små sofabenker og puter som er veeeldig 90-talls. Har lyst til å sy nytt trekk til dem, men jeg har ikke så mye syerfaring. Putene er rektangulære og har glidelås på langsiden bakerst, jeg tenkte å begynne med de. Noen tips til beste fremgangsmåte her? Mtp at det er en "boks" må jeg jo ha noe til sidene, jeg kan ikke bare sy sammen to rektangler som på en sofapute antar jeg? :D 

2. De to putene man sitter på har en forhøyning foran, litt som en sånn her pute:
contour-pillow.jpg
Hvordan får jeg til den? Prøver å google men kjenner ikke terminologien så godt. 
Edit: Aha, boxed pillow case with zipper heter hvertfall det første jeg er ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laikamor skrev:

Skal du ikke felle til 145 masker, som det står i diagrammet?

 

7 timer siden, Bustebarten skrev:

Når du har strikket diagram B  feller du på siste omgang til 145 masker.

Snakk om å overtenke :fear:

takk takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig med genser i går. 

file_medium2.jpg

Nå vet jeg ikke hva jeg skal legge opp. Har lyst på enda en genser tror jeg. Jeg har endel Pickles Pure Wool som jeg enten kunne lagt dobbelt, eller lagt sammen en tråd pusegarn. Hva tror dere? 

Pusegarnet

s-l1600.jpg

Pickles Pure Wool 

281_medium2.png

Om jeg dropper pusegarnet vurderer jeg denne. Veldig enkel genser som kan brukes mye ser jeg for meg. Samtidig foretrekker jeg gensere med båthals. Blir så usikker. 

HOMS-hearthstone-05a_medium2.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Teserere said:

Stilig ferdig genser @Mari! Fin bunnfarge.

likte den nederste godt også, kan du ikke lage den med båthals fra raglan til raglan?

ellers kan kanskje ull og pusegarn gå sammen til en ingen dikkedarergenser! 

Du, jeg satt og tittet på ingen dikkedaregenser faktisk, vurderte å kopiere deg der ass. Men jeg kom fram til at den til tross for at den posete formen er kjempefin, så kler den nok neppe meg. Endte med å legge opp til denne til slutt. Med en tråd pure wool og en tråd pus. :) 

DSC_0443_gr_medium2.jpg

PS: Pusegarnet er 70% merino og 30 % polyamid som jeg kjøpte på eBay. Brukte 120 kr for 3000 meter (10 nøster) og det var inkludert frakt og garnet kom levert på døra 3 dager etter at jeg kjøpte det. Det er hett tips til alle oss som alltid har bittelitt ekstra plass i garnlageret :lol: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...