Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

30 minutter siden, MonicaT skrev:

Et spørsmål til dere flinke damer.

I fjor så jeg at noen hadde bunadsskjole til barn strikket på 17 mai. Noen som vet om det gjelder alle bunader? Og vil man eks kunne sy en som passer i år og neste år? Har ei som blir 3 år i sommer. Synes det hadde vært litt morsomt, men vet ikke om det bare er tullete. Hadde vært morsomt å hatt "lik" bunad som meg. Og er det noen som kan strikke sånt for en? Jeg kan nemlig ikke strikke.
Hva tenker dere om sånt, kult eller bare tull?

 

Jeg har hatt drakter eller bunader hele oppveksten, de var sydd i ullstoff og hadde massive utleggsmuligheter, så de ble bare lagt ut etterhvert som jeg ble eldre. Jeg kan iallefall huske at jeg følte meg kjempefin i bunad når jeg var liten :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg hadde egentlig et mål om å bli ferdig med genseren før påske. Men jeg skjønner ikke helt oppskriften, så tror jeg heller må ta den med nedover i påske, så mamma eller tante kan hjelpe meg..

Det står f.eks at når arbeidet måler 58cm langt, skal jeg samtidig som jeg holder på med mønster og raglanfelling, sette de 35 midterste maskene på en tråd til hals. Regner med de mener da de 35 midterste både fremme og bak?

Så skal jeg strikke ferdig arbeidet frem og tilbake på pinne. Siden halsen står på tråd, så blir det da de resterende maskene som nå skal strikkes? Må jeg da strikke hver side hver for seg, siden halsen blir i midten? 

Legger ved bilde av den delen jeg lurer på, kanskje noen her kan forklare?  Er den nederste delen jeg lurer på. (oppskriften er fra drops: Diamond rose)

Ble masse spørsmål her.. Har noen cm igjen før jeg trenger tenke på det, men tenkte det var verdt å spørre her.

 

_20170326_140428.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor det er bare maskene foran :) . Du finner den midterste masken på fremsiden og så teller du 17 masker ut til venstre, og 17 masker ut til høyre (=35 totalt). Bruk en nål eller noe for å tre en tråd gjennom disse maskene, og så går du fremover i mønsteret og fortsetter å strikke etter den 17. masken du satt på tråd. Da har du igjen en "halvsirkel" på pinnene hvor du strikker skulder, rygg, andre skulderen og frem til maskene på tråden - og der snur du :) . Tilbake må du strikke vrangt. Håper det ga mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirai skrev:

@laikamor det er bare maskene foran :) . Du finner den midterste masken på fremsiden og så teller du 17 masker ut til venstre, og 17 masker ut til høyre (=35 totalt). Bruk en nål eller noe for å tre en tråd gjennom disse maskene, og så går du fremover i mønsteret og fortsetter å strikke etter den 17. masken du satt på tråd. Da har du igjen en "halvsirkel" på pinnene hvor du strikker skulder, rygg, andre skulderen og frem til maskene på tråden - og der snur du :) . Tilbake må du strikke vrangt. Håper det ga mening!

Takk! Kom frem til det samme selv, etter å ha lest litt videre i mønsteret :P Jeg skal begynne nå, håper jeg får det til. Hadde vært gøy å bli ferdig snart nå!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig! Veldig fornøyd, og ganske stolt over å ha strikket min første genser :D Litt ujevnt i mønsteret; jeg var så opptatt av å ikke få trådene bak for stramme, så en del plasser ble de nok altfor løse. Men jeg tror det går greit likevel :)

 

 

DSC_0225.JPG

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin @laikamor!!

Jeg har strikket genser til mageboeren, tiltenkt endel av et hentesett. Men den er gigantisk, den har ikke fått ermer enda da, men vidde og lengde er langt unna nyfødt! Og str er 0-3mnd liksom, tror den er mer 3-6mnd!

Jaja det får bli noe kjøpt til hjemturen så får jeg heller se det positive i en genser som varer litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Symra&Pippin said:

Heidi Steine sitt bilde.

Sånn, det var nummer fire, den med roser. Sorgen er at nå trenger jeg vel ikke flere kofter, jeg har jo Blåveispiken og enda noen flere også. :icon_redface:

Jæven, de var fine! Alle har krav på garderober som bugner over av hjemmelaga kofter. Det burde være i FNs menneskerettigheter eller noe. Jeg tror dessverre ikke at du har stort annet valg enn å begynne å strikke til meg. Du kan evt begynne med denne? :ahappy:

Killeyan11_copy_medium2.jpg

Seriøst, jeg MÅ få taket på mønsterstrikk altså. Både teknikken og tålmodigheten, for den ^ er bare så sykt fin...

Jeg ble nylig ferdig med denne jeg. Den var kjempemorsom å strikke! Men jeg blir alltid så usikker på fargene når jeg er ferdig. Tør liksom aldri hverken å gå med det selv eller gi bort i gave. Vil at det skal være kult og pent, ikke frumpy og crafty. Noen ganger er den stien utrolig nok ganske smal å gå på. :lol:

file_medium2.jpg

 

file_medium2.jpg

Fargene kommer ikke helt til sin rett på det siste der, de er ikke blasse i virkeligheten, men men. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Jæven, de var fine! Alle har krav på garderober som bugner over av hjemmelaga kofter. Det burde være i FNs menneskerettigheter eller noe. Jeg tror dessverre ikke at du har stort annet valg enn å begynne å strikke til meg. Du kan evt begynne med denne? :ahappy:

Killeyan11_copy_medium2.jpg

Seriøst, jeg MÅ få taket på mønsterstrikk altså. Både teknikken og tålmodigheten, for den ^ er bare så sykt fin...

Jeg ble nylig ferdig med denne jeg. Den var kjempemorsom å strikke! Men jeg blir alltid så usikker på fargene når jeg er ferdig. Tør liksom aldri hverken å gå med det selv eller gi bort i gave. Vil at det skal være kult og pent, ikke frumpy og crafty. Noen ganger er den stien utrolig nok ganske smal å gå på. :lol:

file_medium2.jpg

 

file_medium2.jpg

Fargene kommer ikke helt til sin rett på det siste der, de er ikke blasse i virkeligheten, men men. :) 

Fint! Kjenner igjen den stien ja. Når jeg kjøper garn inkluderer jeg ofte en farge som er litt utenfor komfortsonen. I butikken ser det kjempekult ut, hjemme lurer jeg på hva jeg tenkte på og bytter den neste gang jeg er i byen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Symra&Pippin said:

Fint! Kjenner igjen den stien ja. Når jeg kjøper garn inkluderer jeg ofte en farge som er litt utenfor komfortsonen. I butikken ser det kjempekult ut, hjemme lurer jeg på hva jeg tenkte på og bytter den neste gang jeg er i byen. 

 

:lol: Ja. Dette er meg også. Jeg har en genser i skogsgrønn, tre gråtoner og ei sjokkrosa stripe. For sikkerhets skyld i håndfarget så det er sjatteringer gjennom hele greia. Den har jeg på meg når jeg er hjemme og har låst døra :lol:
Se da... :icon_redface:

file_medium2.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mirai said:

Får aldri for mange kofter, begynn på neste førstekommende uke! :lol: 
Kult sjal Mari, liker hvordan det ser ut men aner ikke hvordan jeg skulle brukt det.

:lol: Ikke sant? Jeg prøvde det på meg surret rundt halsen og det funket greit det altså. Evt hente inspirasjon fra forfatteren av oppskriften? :lol: (So stinkin' fabulous btw)

15857731561_125dacbdf3_z.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari skrev:

Jæven, de var fine! Alle har krav på garderober som bugner over av hjemmelaga kofter. Det burde være i FNs menneskerettigheter eller noe. Jeg tror dessverre ikke at du har stort annet valg enn å begynne å strikke til meg. Du kan evt begynne med denne? :ahappy:

Killeyan11_copy_medium2.jpg

Seriøst, jeg MÅ få taket på mønsterstrikk altså. Både teknikken og tålmodigheten, for den ^ er bare så sykt fin...

Jeg ble nylig ferdig med denne jeg. Den var kjempemorsom å strikke! Men jeg blir alltid så usikker på fargene når jeg er ferdig. Tør liksom aldri hverken å gå med det selv eller gi bort i gave. Vil at det skal være kult og pent, ikke frumpy og crafty. Noen ganger er den stien utrolig nok ganske smal å gå på. :lol:

file_medium2.jpg

 

file_medium2.jpg

Fargene kommer ikke helt til sin rett på det siste der, de er ikke blasse i virkeligheten, men men. :) 

Det er vel null stress å bruke et slikt skjerf? Med litt nøytrale farger, feks sort jakke osv, så går det fint det? 

Jeg er ingen fargeperson, men hadde hatt null stress å bruke slikt.. slik skjerfet ser ut her i alle fall :P 

DU burde vel fint klare det :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2017 at 6:03 PM, Mari skrev:
:lol: Ikke sant? Jeg prøvde det på meg surret rundt halsen og det funket greit det altså. Evt hente inspirasjon fra forfatteren av oppskriften? :lol: (So stinkin' fabulous btw)
15857731561_125dacbdf3_z.jpg
 


Jeg liker slike farger, så synes det var kjempefint!

---

Ble etterhvert ferdig med genser nr.2, noen ukers ekstra venting siden butikken var tom for garn.

036d83ef46251befee8b91c6faf3280c.jpg

Edit: Ble feil qoute, men siktet til fargen på ditt skjerf (sånn just in case noen skulle misforstå :sweat: )

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på en genser for...eh. To år siden? og nå ser jeg på fargevalget og bare "herregud, hva tenkte jeg egentlig".

Så. Hva gjør jeg med verdens største lass av burgunderfarga rubin-garn fra sparkjøp? Gønner på og gjør ferdig verdens kjedeligste genser, eller...? :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sona said:

Hva slags garn er best til babytepper? Bør jo være mykt og godt, men samtidig tåle en del vask? Har dere noen favorittoppskrifter? emoji4.png

Jeg strikket nettopp i Dale Babyull / Sandnes Lanett, kjempemykt og tåler vask :)

Ellers syntes jeg ikke det trenger å tåle vask, teppe jeg strikket til storebror tror jeg aldri har blitt vasket, kun luftet, det er strikket i alpakkaull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
6 timer siden, Mari skrev:

@Teserere Så fin den blir! Mønsterstrikken din er jo helt perfekt. Blir skikkelig misunnelig jeg :) 

Takk! Med dette garnet og mønsteret går det fint, men det er veldig avhengig av det altså ;) husker du ikke hvor mye jeg slet med rutemønsteret på Bøvertunkofta? :P jeg klagde ganske mye her inne da!! Rettet seg heldigvis mye med damping!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...