Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

1 time siden, Mari skrev:

Hva tror dere? :) 

file_medium2.jpg

Åå det tror jeg blir fint, litt klassisk bunnfarge med spreke innslag!

Gleder meg til å se resultatet!

 

Da hadde jeg visst to prosjekter på en gang gitt, garnet til ny snøløvgenser kom idag så da prøver jeg å få ferdig genseren til julaften. Men det er ikke bare bare med en aktiv kar på 20mnd og mann som er bortreist hele helgen og full jobb neste uke, men vi prøver ;)

Men merker jeg trenger et litt mer langvarig prosjekt, så lurer på om det neste blir Marygenser til meg selv, lua er ferdig og garnet ligger klart. Jeg er ikke superfornøyd med fargevalget mitt dog, men det tror jeg at jeg kan leve med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt på genseren. Håper det blir bra! Potensiale til å bli litt fargesprakende overkill kanskje, men jeg liker jo farger. 

Hvordan er det forresten å strikke mønster på magic loop? Og i tillegg kanskje strikke to ermer på en gang med mønster? Blir det for kronglete så vurderer jeg å droppe mønsteret på ermene. Liker best å strikke begge ermene på en rundpinne.

Ble ferdig med Virpi for noen dager siden. :) Stort flytte-inn-i-sjal i merino/kasjmir-blanding som blir å vente på den rette gaveanledningen.

 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

 

Strikket også Pickles Varm Vimpelgenser til meg selv i Brooklyn Tweed Shelter. Første gang jeg har prøvd det garnet og tror det er helt supert i genser. Luftig, lett og varmt. Har brukt genseren mye allerede. :) 

file_medium2.jpg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari Jeg syns det gikk greit å strikke mønster på magic loop. Bare passet på å holde nøstene adskilt. Strikka med tre farger samtidig, så var 6 nøster å holde orden på. Gikk overraskende greit. :)

Og lekre farger. Spesielt den lillafarga. :wub: 

Kjøpte oppskrift til dette teppet i går, og skal kjøpe garn til det på tirsdag. Må kjøpe i butikk siden vi reiser på onsdag og dermed ikke rekker å få garn tilsendt fra pickles. Men jeg er litt usikker på hvilket garn jeg skal gå for, og farge (det er dog lettere å velge når jeg ser garnet). Drops big merino kanskje? Kan i alle fall velge mellom Viking, PT, Sandnes, Drops, du store alpakka og Dale garn. Husker ikke hvilke garnleverandører de har på Husfliden, lenge siden jeg har vært der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

@Mari Jeg syns det gikk greit å strikke mønster på magic loop. Bare passet på å holde nøstene adskilt. Strikka med tre farger samtidig, så var 6 nøster å holde orden på. Gikk overraskende greit. :)

Og lekre farger. Spesielt den lillafarga. :wub: 

Kjøpte oppskrift til dette teppet i går, og skal kjøpe garn til det på tirsdag. Må kjøpe i butikk siden vi reiser på onsdag og dermed ikke rekker å få garn tilsendt fra pickles. Men jeg er litt usikker på hvilket garn jeg skal gå for, og farge (det er dog lettere å velge når jeg ser garnet). Drops big merino kanskje? Kan i alle fall velge mellom Viking, PT, Sandnes, Drops, du store alpakka og Dale garn. Husker ikke hvilke garnleverandører de har på Husfliden, lenge siden jeg har vært der.

Jeg hadde uansett ikke valgt Abuelita Tjukk Merino til et pledd. Iallfall ikke det pleddet der. Tjukk Merino nupper som bare det, og tover litt i bruk. Jeg tror fargene hadde sklidd over i hverandre på kort tid. Tipper Drops Big Merino kan være et godt alternativ ja. Det har kortete løpemeter enn Tjukk Merino, så beregn at det går litt mer garn. Lett å kjøpe etter for så vidt, så ikke så stor krise kanskje. Tipper det også blir ganske mye større etter å ha blitt skylt opp og strukket, så om størrelse er viktig så kan det være greit å ha i bakhodet. :) 

Jeg er så ikke flink til å strikke mønster, så jeg er skeptisk til å kjøre magic loop i tillegg. Men det skader virkelig ikke å prøve! På ermene er det uansett kun 20 runder med mønster, så hvor ille kan det bli liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari skrev:

Jeg hadde uansett ikke valgt Abuelita Tjukk Merino til et pledd. Iallfall ikke det pleddet der. Tjukk Merino nupper som bare det, og tover litt i bruk. Jeg tror fargene hadde sklidd over i hverandre på kort tid. Tipper Drops Big Merino kan være et godt alternativ ja. Det har kortete løpemeter enn Tjukk Merino, så beregn at det går litt mer garn. Lett å kjøpe etter for så vidt, så ikke så stor krise kanskje. Tipper det også blir ganske mye større etter å ha blitt skylt opp og strukket, så om størrelse er viktig så kan det være greit å ha i bakhodet. :) 

Jeg er så ikke flink til å strikke mønster, så jeg er skeptisk til å kjøre magic loop i tillegg. Men det skader virkelig ikke å prøve! På ermene er det uansett kun 20 runder med mønster, så hvor ille kan det bli liksom. 

Kom på at jeg har strikket med Abuelita tjukk merino før (måtte dobbeltsjekke med oppskriften for jeg syns det var noe kjent) og jeg opplevde at det farga noe veldig av. Var blå på fingrene av det, og jeg likte det ikke helt. Søsteren min skylte genseren x antall ganger for å få den til å slutte å fargea v (men har glemt å spørre hvordan den ble etter noe bruk mtp nupping og sånt). Er noen år siden. :P Tror jeg sjekker ut big merino, ev. extra fine merino og så jukser jeg til sånn at det blir passe størrelse. Syns de garnene er veldig gode, og jeg får så jevnt og fint resultat av det. Brukte extra fine merino til å strikke skrueluer med, og det ble veldig bra. :) 

Verdt å prøve, ser jo ut til å være et greit mønster + at det bare er 20 omganger. Mer prakk å strikke et og et erme syns jeg. :aww:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

Kom på at jeg har strikket med Abuelita tjukk merino før (måtte dobbeltsjekke med oppskriften for jeg syns det var noe kjent) og jeg opplevde at det farga noe veldig av. Var blå på fingrene av det, og jeg likte det ikke helt. Søsteren min skylte genseren x antall ganger for å få den til å slutte å fargea v (men har glemt å spørre hvordan den ble etter noe bruk mtp nupping og sånt). Er noen år siden. :P Tror jeg sjekker ut big merino, ev. extra fine merino og så jukser jeg til sånn at det blir passe størrelse. Syns de garnene er veldig gode, og jeg får så jevnt og fint resultat av det. Brukte extra fine merino til å strikke skrueluer med, og det ble veldig bra. :) 

Verdt å prøve, ser jo ut til å være et greit mønster + at det bare er 20 omganger. Mer prakk å strikke et og et erme syns jeg. :aww:  

Noen håndfargede garn kan farge av, i min erfaring er det gjerne blå/grønt, grønt eller rødt. Men selv om det farger av på fingrene mens du strikker så trenger det ikke å slippe så mye farge i bruk eller vask. Jeg ville klaget på garnet om jeg måtte skylle plagget så mange ganger som dere måtte, sånn skal det ikke være. Det kan være feilproduksjon rett og slett. 

Litt på siden men min anbefaling om man har garn som blør er å legge plagget i vann med eddik og sakte varme det opp hel opp til kokepunktet. Ikke rør i. La det så stå til det er kjølt til romtemp. Skyll så til vannet er helt klart. Syren i eddiken fester fargen. :) Bruker du håndfarget rødt garn, sånn typ dyprød veldig mettet farge, så ville jeg gjort dette før jeg strikket med det om man planlegger å bruke det sammen med et lyst garn. Rødt kan blø over i det lyse og det er ganske kjipt. 

Tjukk Merino nupper veldig. Det er fluffy, løst spunnet ettrådsgarn i myk merino. Det er dømt til å nuppe. Det hjelper å strikke det stramt på mindre pinner, men nuppe gjør det nok uansett. Jeg liker det på barnehageplagg som ikke trenger å være superpene hele tiden, fordi det toves litt og blir varmt og slitesterkt samtidig som det er veldig mykt mot huden.

Nerding slutt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari skrev:

Da har jeg begynt på genseren. Håper det blir bra! Potensiale til å bli litt fargesprakende overkill kanskje, men jeg liker jo farger. 

Hvordan er det forresten å strikke mønster på magic loop? Og i tillegg kanskje strikke to ermer på en gang med mønster? Blir det for kronglete så vurderer jeg å droppe mønsteret på ermene. Liker best å strikke begge ermene på en rundpinne.

Ble ferdig med Virpi for noen dager siden. :) Stort flytte-inn-i-sjal i merino/kasjmir-blanding som blir å vente på den rette gaveanledningen.

 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

 

Strikket også Pickles Varm Vimpelgenser til meg selv i Brooklyn Tweed Shelter. Første gang jeg har prøvd det garnet og tror det er helt supert i genser. Luftig, lett og varmt. Har brukt genseren mye allerede. :) 

file_medium2.jpg

 

Jeg strikket snøløvbuksebena på magic loop, to på en gang. Å holde styr på nøstene gikk fint, men slet litt med at det ble passe slakk mellom fargene. Snøløvmønsteret er også veldig enkelt det er alltid 3 masker bunnfarge og 3 masker mønsterfarge etter hverandre så man slipper all form for tvinning eller lignende. Der jeg slet mest var egentlig i hjørnene om jeg kan kalle det det, men var 8 runder med mønster så hadde glatt gjort det igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Noen håndfargede garn kan farge av, i min erfaring er det gjerne blå/grønt, grønt eller rødt. Men selv om det farger av på fingrene mens du strikker så trenger det ikke å slippe så mye farge i bruk eller vask. Jeg ville klaget på garnet om jeg måtte skylle plagget så mange ganger som dere måtte, sånn skal det ikke være. Det kan være feilproduksjon rett og slett. 

Litt på siden men min anbefaling om man har garn som blør er å legge plagget i vann med eddik og sakte varme det opp hel opp til kokepunktet. Ikke rør i. La det så stå til det er kjølt til romtemp. Skyll så til vannet er helt klart. Syren i eddiken fester fargen. :) Bruker du håndfarget rødt garn, sånn typ dyprød veldig mettet farge, så ville jeg gjort dette før jeg strikket med det om man planlegger å bruke det sammen med et lyst garn. Rødt kan blø over i det lyse og det er ganske kjipt. 

Tjukk Merino nupper veldig. Det er fluffy, løst spunnet ettrådsgarn i myk merino. Det er dømt til å nuppe. Det hjelper å strikke det stramt på mindre pinner, men nuppe gjør det nok uansett. Jeg liker det på barnehageplagg som ikke trenger å være superpene hele tiden, fordi det toves litt og blir varmt og slitesterkt samtidig som det er veldig mykt mot huden.

Nerding slutt :P 

Jeg sendte mail og spurte om det var normalt at det farget såpass mye da jeg strikka med det og det farga av på hendene, fikk beskjed om at de kunne det og at var greit på noen av fargene å skylle hespene før de ble nøstet opp. Gjorde ikke noe mer med det da vi oppdaga hvor mye det slapp etterpå. Brukte en av blåfargene.

Lurt tips! :)

Her er mitt siste prosjekt:

15590011_10154611514665630_5413328390671

Ikke festet tråder eller dampet den, men måtte få TJ til å prøve den da jeg ble bekymra for størrelsen. Tror det skal gå ganske bra, han som skal få den er litt bredere over armer og skuldre, men der er genseren romslig. Skal være en tettsittende modell også. Spent på hvordan den blir etter en runde damp. :)  Strikket i Mitu alpakka og ull. Veldig godt garn å strikke i syns jeg, så spent på høre hvordan det er etter bruk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mari skrev:

Da har jeg begynt på genseren. Håper det blir bra! Potensiale til å bli litt fargesprakende overkill kanskje, men jeg liker jo farger. 

Hvordan er det forresten å strikke mønster på magic loop? Og i tillegg kanskje strikke to ermer på en gang med mønster? Blir det for kronglete så vurderer jeg å droppe mønsteret på ermene. Liker best å strikke begge ermene på en rundpinne.

Ble ferdig med Virpi for noen dager siden. :) Stort flytte-inn-i-sjal i merino/kasjmir-blanding som blir å vente på den rette gaveanledningen.

 

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

 

Strikket også Pickles Varm Vimpelgenser til meg selv i Brooklyn Tweed Shelter. Første gang jeg har prøvd det garnet og tror det er helt supert i genser. Luftig, lett og varmt. Har brukt genseren mye allerede. :) 

file_medium2.jpg

 

Tror genseren blir knallfin- og loop går så fint så- kjør på :)

 

3 timer siden, Betty skrev:

 

Her er mitt siste prosjekt:

15590011_10154611514665630_5413328390671

 

Kjempe fine farger :)

------

Nå er jeg på siste fellingene på ermene på "sy sammen jakken" min, og lurer veldig på om jeg kommer til å klare å sy den sammen pent...

Men ser ut til at jeg i det minste får nok garn, så det er jo bra :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiriEveline skrev:

Jeg strikket snøløvbuksebena på magic loop, to på en gang. Å holde styr på nøstene gikk fint, men slet litt med at det ble passe slakk mellom fargene. Snøløvmønsteret er også veldig enkelt det er alltid 3 masker bunnfarge og 3 masker mønsterfarge etter hverandre så man slipper all form for tvinning eller lignende. Der jeg slet mest var egentlig i hjørnene om jeg kan kalle det det, men var 8 runder med mønster så hadde glatt gjort det igjen.

Ah! Takk for erfaringer. Det må tvinnes til meg. Fargesprang opp til sju masker. Jeg tenker at det er verdt å gi det et forsøk. Funker det ikke så får jeg bare rekke opp og så driter jeg i mønster på ermene. Tror det blir fint det også. :) 
Jeg er på mission om å lære meg mønster nå. Dette SKAL inn i fingrene damnit! Så får jeg bare ende opp med noen gensere med halvfjasete mønster mens jeg lærer. :lol: 

5 timer siden, Betty skrev:

Jeg sendte mail og spurte om det var normalt at det farget såpass mye da jeg strikka med det og det farga av på hendene, fikk beskjed om at de kunne det og at var greit på noen av fargene å skylle hespene før de ble nøstet opp. Gjorde ikke noe mer med det da vi oppdaga hvor mye det slapp etterpå. Brukte en av blåfargene.

 

Sorry meg, men det høres ut som bullshit. Som sagt kan det farge av litt på fingrene, jeg har selv hatt nesten svart stripe på venstre pekefinger mens jeg strikker. Men det skal ikke blø så mye under skylling. Det skal heller ikke være nødvendig å skylle hesper før man strikker av de. Det er jobben til de som farger garnet det, en del av fargeprosessen. Jeg håndfarger selv, og har strikket så og si utelukkende med håndfarget i mange år. Jeg gjetter at de (Abuelita) ikke har hatt garnet varmt nok under fargingen, evt brukt for lite syre, slik at fargen ikke har satt seg. Feilproduksjon med andre ord. Jeg foretrekker uansett Malabrigo Worsted framfor Abuelita Tjukk og har ikke brukt Abuelita på lenge.

Så nydelig genser da du! :) 

Og kjempefine pulsvanter, @Turb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd meg på tre farger samtidig, men har hørt at det kan være litt pes, ja :D . Med tanke på hvor man plasserer garnet på fingrene, tvinner etc.. Angående tvinning og magic loop syns jeg det fungerer å tvinne tråden(e) bak så nær "svingen" som mulig. Det krever øving å få strikkefastheten riktig over svingen, så ikke fortvil om det ikke blir nydelig på første forsøk. 

Jeg er flink og gjør øvelsene mine for å bli kvitt senebetennelsen. Det er dødsvanskelig å strikke så lite :( . Har juleferie og to bursdagsgaver som ligger og glor på meg.. eneste jeg kan gjøre er å strikke 1-3 runder om dagen, helst delt opp! Men på den positive siden har jeg kommet meg fra EN runde om dagen, da, til 3-4 uten at det gjør armen verre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste går jo fint når man kommer igang med det.

Strikket en genser der jeg skulle strikke 5 rett sammen, det var ille, men så plutselig skulle det være 5 vridd rett sammen... men lærte meg en genial måte å strikke masker sammen da uavhengig av antall (ikke at jeg husker det nå da..).

4cm igjen av bolen, tror jaggu jeg rekker det! Ermene er ferdig, starter alltid med de, så er målet at ermene kan gå på bolen senest før jeg legger meg på tirsdag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med genseren til slutt!  Eller, jeg må finne ut noe lurt langs nedre kant så den ikke krøller deg så. Skal prøve med en omgang med fastmasker,  for å se om det kan hjelpe.

 

Nå er jeg vill og gal og har begynt å tenkte på om jeg skal strikke en genser til meg selv. Problemet er at jeg går så fort lei av strikking, så er fare for at jeg såvidt kommer igang før jeg ikke gidder mer. Men det er jo så mange fine gensere. Mamma har "islandsk strikk"-boka, og i den er det masse fine gensere. De strikkes gjerne med pinne nr 6, så det vil vel gå litt fortere enn med små pinner.

Snapchat-581920082.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay Likte de også veldig godt, og har igjen nok garn til å strikke ullsokker eller noe sånt til meg selv. :D 

@Mari Enig, syns det hørtes veldig merkelig ut at man skal betale i dyre dommer og så måtte styre mye for å kunne bruke garnet uten å se ut som en smurf etterpå ...

Og takk for kompliment til genseren. Håper mottakeren blir fornøyd. :D

@laikamor Fin genser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært teststrikker! Annerledes måte og finne riktig størrelse, likt msk antall på alle str, og justere pinner og garn for å få riktig strikkefasthet. Knotet litt med det! Men mønsteret var lett, og vantene var raske tross tynt garn/pinner. Veldig fornøyd med resultatet!

Oppskrift kan kjøpes her: http://www.ravelry.com/designers/maria-jonsson

IMG_2073.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Teserere skrev:

Jeg har vært teststrikker! Annerledes måte og finne riktig størrelse, likt msk antall på alle str, og justere pinner og garn for å få riktig strikkefasthet. Knotet litt med det! Men mønsteret var lett, og vantene var raske tross tynt garn/pinner. Veldig fornøyd med resultatet!

Oppskrift kan kjøpes her: http://www.ravelry.com/designers/maria-jonsson

IMG_2073.JPG

De var kule da!!

---

I går kveld ble jakka ferdig- og selv om den sikkert hadde blitt penere ensfarget, så ble den iallefall kun tofarget og er veldig god på. Strikket i Drops Nepal på pinner 7- ferdig på 9 dager.
Skal ordne ett feste over brystet- ellers ingen knapper :)

20161219_004036[1].jpg20161219_004245[1].jpg

 

Edit:

Og bakdelen med å være ferdig er jo at jeg nå er arbeidsløs...... Og har fortsatt garn igjen- bare ikke noe å strikke av det...
3-4 nøster pr farge og 4-5 farger.... 
lappeteppe genser kanskje :P om man fant ett mønster...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/12/2016 at 1:34 PM, Mari skrev:

Interessant.

PA270878_medium2.JPG

 

Blir det helt corny om jeg dropper mønsteret på ermene eller? Det er flere runder med tre farger og jeg vet ikke om jeg fikser det på magic loop altså. Har fått til en slags rutine på det på rundpinne, men det blir ikke vakkert helt enda :lol: 

edit: 
file_medium2.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mari skrev:

Blir det helt corny om jeg dropper mønsteret på ermene eller? Det er flere runder med tre farger og jeg vet ikke om jeg fikser det på magic loop altså. Har fått til en slags rutine på det på rundpinne, men det blir ikke vakkert helt enda :lol: 

edit: 
file_medium2.jpg

 

Blir ikke corny i det hele tatt (Y)

Flotte farger!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...