Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Aaaaah, den kofta er bare trøbbel :gaah:

Strikket en knappestolpe igår, plukket 3 og hoppet over en, som de fleste anbefaler. Tror dere ikke den ble for kort/stram og trakk hele forstykket oppover :icon_cry: Har liksom bare knappestolper og hals igjen, men den føles så milevis fra ferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig meldte strikkelysten seg etter en veldig hektisk tid siden 1.mai når jeg begynte i jobb igjen etter permisjonen.

Siden Mariusgenseren C fikk av sin oldemor er blitt for liten er jeg nå igang med snøløvgenseren. Kanskje den blir ferdig til jul?

Det blir marine, men usikker på om jeg skal ha hvitt mønster eller grått.. heldigvis en stund til mønsteret da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå tror jeg at jeg står mellom to typer garn. Vanskelig å finne ønsket type garn OG fargen jeg vil ha. Hva er aller best til kofte av Sandnesgarn sitt Merinoull og Du store Alpakka Sterk? Sterk er jo lettere, men vil den sige litt mer (hun som strikker tenke på det i forhold til alpakkadelen i garnet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Okey, nå tror jeg at jeg står mellom to typer garn. Vanskelig å finne ønsket type garn OG fargen jeg vil ha. Hva er aller best til kofte av Sandnesgarn sitt Merinoull og Du store Alpakka Sterk? Sterk er jo lettere, men vil den sige litt mer (hun som strikker tenke på det i forhold til alpakkadelen i garnet)?

Sterk vil ikke sige så mye, det er mye saueull i det. Men garnet tover veldig lett, synes selv plagg fort blir nuppete og stygge. Det andre kjenner eg ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Okey, nå tror jeg at jeg står mellom to typer garn. Vanskelig å finne ønsket type garn OG fargen jeg vil ha. Hva er aller best til kofte av Sandnesgarn sitt Merinoull og Du store Alpakka Sterk? Sterk er jo lettere, men vil den sige litt mer (hun som strikker tenke på det i forhold til alpakkadelen i garnet)?

Jeg har lest at noen syntes Sterk kan tove litt om det vaskes i maskin, så det ville jeg unngått så langt det lot seg gjøre og velge håndvask 30° på maskin de gangen det må til.

Men ser mange strikker genser i det garnet så vil tro nylonen er med på å holde det godt sammen.

Genseren jeg har strikket har enda ikke blitt tatt i bruk ettersom den mangler å klippes opp og sånn, men det er jo et lettere garn en merinoullen til Sandnes så hele genseren vil jo bli lettere og det tror jeg har litt å si i forhold til siging.

Merinoullen kan jo sige den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg hadde en knapp på Sterk, men blir litt forvirra. Hmm...

Noen erfaringer med Drops Fabel?

 

@Mari, kanskje du har noe fantastisk flott garn å selge i oker som passer en Fanakofte? ;)

Hva var tykkelsen igjen, og hvor mye trenger du? 

I sennepsgul er Malabrigos "Frank Ochre" min favoritt for tiden, og jeg har strikket med den fargen på flere tykkelser. Elsker den. :) 

Her på Rios: 

043302_large.JPG?v=1479938417

Malabrigo er ikke dyrt til å være håndfarget luksusgarn, men det går ikke akkurat under billig garn heller altså... På ingen måte :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Hva var tykkelsen igjen, og hvor mye trenger du? 

I sennepsgul er Malabrigos "Frank Ochre" min favoritt for tiden, og jeg har strikket med den fargen på flere tykkelser. Elsker den fargen. :) 

Her på Rios: 

043302_large.JPG?v=1479938417

Malabrigo er ikke dyrt til å være håndfarget luksusgarn, men det går ikke akkurat under billig garn heller altså... På ingen måte :lol: 

Strikkeren min ønsket helst en strikkefasthet på ca 24 masker på 10 cm tror jeg, og pinne 3,5 :) Hva er prisen på et slikt da? :)

Lurer på om jeg hadde sett for meg en som er hakket varmere i fargen, hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Strikkeren min ønsket helst en strikkefasthet på ca 24 masker på 10 cm tror jeg, og pinne 3,5 :) Hva er prisen på et slikt da? :)

Lurer på om jeg hadde sett for meg en som er hakket varmere i fargen, hm...

Mester Mø har hesper til 139,- for 100 gram, men Rios blir nok uansett for tykt til denne koften. :| Jeg skulle gjerne forsøkt å farge til deg, men resultatene mine er alt annet enn forutsigbare enda. :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari skrev:

Mester Mø har hesper til 139,- for 100 gram, men Rios blir nok uansett for tykt til denne koften. :| Jeg skulle gjerne forsøkt å farge til deg, men resultatene mine er alt annet enn forutsigbare enda. :lol: 

 

Sunset var nok litt mer slik jeg så for meg fargen! Er ikke så mye dyrere enn Sterk da, det koster jo nesten 60 kr for 50 gram... Men dumt det blir for tykt, grr! Kan høre med strikkeren i morgen om pinne 4 går greit. Sunset var jo nyyyydelig! Nå fikk jeg dilla på det. Tror du det hadde blitt rotete med en slik ujevn farge i Fanamønsteret? Blir det for mye?

 

Jaaa, det hadde vært koselig med farget garn fra deg :D;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Sunset var nok litt mer slik jeg så for meg fargen! Er ikke så mye dyrere enn Sterk da, det koster jo nesten 60 kr for 50 gram... Men dumt det blir for tykt, grr! Kan høre med strikkeren i morgen om pinne 4 går greit. Sunset var jo nyyyydelig! Nå fikk jeg dilla på det. Tror du det hadde blitt rotete med en slik ujevn farge i Fanamønsteret? Blir det for mye?

 

Jaaa, det hadde vært koselig med farget garn fra deg :D;) 

Vil ikke kalle Sunset for sennep. Den er mer gul-oransje, men utrolig fin ja! Den finnes sikkert på flere av Malabrigos garn baser også, sjekk ut om den finnes på Sock f.eks også. Mulig Rios blir litt tykt for pinne 4 også. Tror Malabrigo hadde vært supert for en slik kofte. Sjatteringer i fargen tror jeg bare blir pent. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

@Mari, vet du strikkefastheten på Malabrigo Sock? Ochre er nydelig den også, kan hende det blir den fargen, men fant den ikke på den siden du linket til :/ Vet du noen andre norske steder den kan selges? Ochre finnes i den.

Jeg vet ikke om det er noen andre i Norge som selger Malabrigo Sock i Ochre dessverre. Hvor mye trenger du forresten? Mulig jeg kan forsøke å farge for seg, men kun om jeg har nok ufarget hjemme. Pluss at det må vente til etter eksamen i neste uke. :)
Jeg har 3 hesper (tror jeg!) med 400 m pr 100 gram, altså 1200 meter. 28 m pr 10cm på 3,25 pinne, så det bør bli greit på pinne 3,5. 100% superfine merino, ikke superwash. Som sagt er det litt sjansespill da, for jeg er ikke akkurat 100% dreven enda. Ikke noe stress å si nei siden du ser veldig tydelig for deg hvilken farge du vil ha, full forståelse for den.
Ja, Ochre er kjempefin! Malabrigo har veldig mye fint garn og er rimelig til håndfarget luksus å være. Pluss at de steller pent med sauene sine og møter øko-tex standard . Jeg bruker veldig mye Malabrigo. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mari skrev:

Jeg vet ikke om det er noen andre i Norge som selger Malabrigo Sock i Ochre dessverre. Hvor mye trenger du forresten? Mulig jeg kan forsøke å farge for seg, men kun om jeg har nok ufarget hjemme. Pluss at det må vente til etter eksamen i neste uke. :)
Jeg har 3 hesper (tror jeg!) med 400 m pr 100 gram, altså 1200 meter. 28 m pr 10cm på 3,25 pinne, så det bør bli greit på pinne 3,5. 100% superfine merino, ikke superwash. Som sagt er det litt sjansespill da, for jeg er ikke akkurat 100% dreven enda. Ikke noe stress å si nei siden du ser veldig tydelig for deg hvilken farge du vil ha, full forståelse for den.
Ja, Ochre er kjempefin! Malabrigo har veldig mye fint garn og er rimelig til håndfarget luksus å være. Pluss at de steller pent med sauene sine og møter øko-tex standard . Jeg bruker veldig mye Malabrigo. :) 

 

Herregud, du har fått meg over på the dark side.... Uten cookies! ? 

 

Jeg må nok ha 800 g totalt med begge fargene. Tenkte den natur var fin til den ochre, men den var utsolgt selvfølgelig...

 

Jeg tror strikkeren min vil ha ca 24 masker på 10 cm for at det skal passe med oppskrifta hennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Herregud, du har fått meg over på the dark side.... Uten cookies! ? 

 

Jeg må nok ha 800 g totalt med begge fargene. Tenkte den natur var fin til den ochre, men den var utsolgt selvfølgelig...

 

Jeg tror strikkeren min vil ha ca 24 masker på 10 cm for at det skal passe med oppskrifta hennes :)

800 gram på en relativt kort kofte høres ganske mye ut, men det er klart at mønsterstrikk stjeler mye garn vs ensfarget glattstrikk. Jeg er ikke så erfaren der, men strikket nettopp en stor genser med litt møster og brukte totalt 450 gram. Å få garn til å passe perfekt strikkerens strikkefasthet er vanskelig uten at hun plukker det ut selv. Det som står på garnet er kun en indikator, for vi har alle forskjellig strikkefasthet. Men så lenge det er i riktig ballpark så kan hun tilpasse pinnestørrelsen til garnet for å få riktig strikkefasthet. :) 

Men! Skal du kjøpe håndfarget så kjøp heller litt for mye enn litt for lite. Det vil alltid være variasjoner mellom "dye lots" når man håndfarger garn. Det er en prosess som er vanskelig å kontrollere, så resultatene vil aldri bli helt like selv om man gjør det samme hver gang. Derfor anbefales det ofte å rullere på hespene når man strikker med håndfarget, da vil forskjellene utjevne seg mer. Industrielt farget garn klarer å reprodusere fargene mye bedre. Så om du velger Sterk f.eks og går tom så er det lettere å etterkjøpe garn. 

The dark side is warm and toasty. Perfectly wooly. :P Velkommen inn i varmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

800 gram på en relativt kort kofte høres ganske mye ut, men det er klart at mønsterstrikk stjeler mye garn vs ensfarget glattstrikk. Jeg er ikke så erfaren der, men strikket nettopp en stor genser med litt møster og brukte totalt 450 gram. Å få garn til å passe perfekt strikkerens strikkefasthet er vanskelig uten at hun plukker det ut selv. Det som står på garnet er kun en indikator, for vi har alle forskjellig strikkefasthet. Men så lenge det er i riktig ballpark så kan hun tilpasse pinnestørrelsen til garnet for å få riktig strikkefasthet. :) 

Men! Skal du kjøpe håndfarget så kjøp heller litt for mye enn litt for lite. Det vil alltid være variasjoner mellom "dye lots" når man håndfarger garn. Det er en prosess som er vanskelig å kontrollere, så resultatene vil aldri bli helt like selv om man gjør det samme hver gang. Derfor anbefales det ofte å rullere på hespene når man strikker med håndfarget, da vil forskjellene utjevne seg mer. Industrielt farget garn klarer å reprodusere fargene mye bedre. Så om du velger Sterk f.eks og går tom så er det lettere å etterkjøpe garn. 

The dark side is warm and toasty. Perfectly wooly. :P Velkommen inn i varmen.

 

Jeg ønsker kofta litt lengre, derfor vi tar i litt på garnmengden, hehe :) Hun har selv sagt at hun må ha ca 3,5 i pinne og ca 24 m på 10 cm. Men litt til og fra fikser hun :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å strikke meg en cardigan, evt en genser. Trenger oppskriftstips! Strikkes på pinne 4-5. 

Hvis cardigan/kofte, vil jeg at den skal være flettete og pen å ha åpen. Noe ala dette, men jeg er redd den har så mye fletter at den blir klumpete igjen. 

harmaa_2015huhti14.jpg

Hvis genser ønsker jeg med mønster, men ikke over hele. Helst et mønster som er ganske enkelt, jeg er ikke så flink på mønster, og uten så lange fargesprang. Når jeg tvinner tråd så synes det noen ganger på framsiden og det er ikke så pent. Har tittet litt på denne, men er redd det er i overkant mye mønster igjen? Fare for at det blir glorete?

6494111421_bc15f5263e_z.jpg

Både genser og cardigan må ha litt lengde evt være lett å strikkes ekstra lang. 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Hvis genser ønsker jeg med mønster, men ikke over hele. Helst et mønster som er ganske enkelt, jeg er ikke så flink på mønster, og uten så lange fargesprang. Når jeg tvinner tråd så synes det noen ganger på framsiden og det er ikke så pent. Har tittet litt på denne, men er redd det er i overkant mye mønster igjen? Fare for at det blir glorete?

Synes også det er vanskelig med fargesprang, blir fort for stramt. Kom over denne teknikken her en dag: http://techknitting.blogspot.no/2016/11/long-floats-in-color-knitting-modifying.html

Har ikke prøvd selv, men ser jo lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Turb skrev:

Hm... Veldig usikker på den kragen. Jeg har store pupper og blir fort så bollete i overkroppen hvis klærne bygger i det området. Synes oppskriften ser kjempebra ut, men tror ikke jeg har beste kroppsbygningen dessverre.

2 timer siden, Sona skrev:

Synes også det er vanskelig med fargesprang, blir fort for stramt. Kom over denne teknikken her en dag: http://techknitting.blogspot.no/2016/11/long-floats-in-color-knitting-modifying.html

Har ikke prøvd selv, men ser jo lovende ut!

Ja, jeg følger techknit og så denne da den ble lagt ut. Jeg ser for meg at det er litt knot, men samtidig vet jeg at sånt er bare vane. Tror det må testes, men på et mindre prosjekt første gangen. :D 

47 minutter siden, Krutsi skrev:

@Mari ; har du sjekket oppskrifter fra Dale? De har mange fine synes jeg :) jeg selv strikker peace, men har pause nå med å strikke votter.. 

Nope, har aldri sett på de. Har du noen spesifikke tips/linker? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari skrev:

Hm... Veldig usikker på den kragen. Jeg har store pupper og blir fort så bollete i overkroppen hvis klærne bygger i det området. Synes oppskriften ser kjempebra ut, men tror ikke jeg har beste kroppsbygningen dessverre.

Ja, jeg følger techknit og så denne da den ble lagt ut. Jeg ser for meg at det er litt knot, men samtidig vet jeg at sånt er bare vane. Tror det må testes, men på et mindre prosjekt første gangen. :D 

Nope, har aldri sett på de. Har du noen spesifikke tips/linker? :)

De har veldig masse forskjellig, så hva slags type mønster ser du for deg? 

Ellers kan du bare Google dale genser/jakke og det kommer opp masse.. ellers har de mange hefter liggende ute på siden sin, og du kan også finne oppskrifter på rawly :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...