Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Annegru said:

Hvis jeg vil strikke denne , men ikke vil bruke drops merino... Hva skal jeg bruke da, mon tro? Jeg vil gjerne at den skal være litt lett, men ikke for pusete, liksom...

1-2.jpg

På pinne 4? Dobbel tråd Pickles Pure Wool? Eller kanskje enkel tråd på mindre pinne men større størrelse? Det garnet blir så pent oppstrikket synes jeg. Ikke pusete, men dus og diskret på en måte. 

138.png

IMG_3087_medium2.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

8 hours ago, Annegru said:

Hvis jeg vil strikke denne , men ikke vil bruke drops merino... Hva skal jeg bruke da, mon tro? Jeg vil gjerne at den skal være litt lett, men ikke for pusete, liksom...

1-2.jpg

Jeg elsker DSA Sterk den er i og for seg lik, men anbefaler strikkelapp :)

Det er 40% merino, 40% alpakka og 20% nylon. Mitt go-to-garn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Annegru skrev:

Hvis jeg vil strikke denne , men ikke vil bruke drops merino... Hva skal jeg bruke da, mon tro? Jeg vil gjerne at den skal være litt lett, men ikke for pusete, liksom...

1-2.jpg

Jeg forstår godt at du vil bruke et annet garn, Drops Merino opplever jeg som ganske tungt, i tillegg til at det nupper veldig på meg. Du kan jo bruke hvilket som helst garn som gir deg samme strikkefasthet. Jeg har jo strikket flere varianter av denne, og jeg brukte et garn i ren ull som har 140 meter pr 50 gram, så den blir endel lettere enn orginalen. (hadde et lager av ull fra Tyrkia etter en noe ukontrollert shopping for noen år siden) 

Strikkefastheten er det viktigste. Det kan synes kjedelig å strikke prøvelapp, men det sparer deg for opprekking;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 at 9:47 PM, 2ne skrev:

Noen som har noen ideer? Noen enkle og lett forståelige strikkeoppskrifter? 

Dette var den første genseren jeg strikket https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3488&cid=1#pattern_content

og det har på en måte blitt grunnoppskriften min. Det går fint an å lage den ensfarget så blir det mye enklere. Det viktigste er jo å øke noen masker fra halsen og før man lager hull til frambena. Når jeg strikker ensfarget så pleier jeg ofte å bare øke på to steder, men annenhver omgang, omtrent der frembena er -så blir det omtrent som en raglandsøkning. Til valper hadde jeg nok laget ganske lang vrangbord i halsen, den kan brettes ned når de er bittesmå, og brettes opp når de blir større -så varer genseren lengre.  Jeg pleier strikke inn en merketråd der jeg skal ha bena (sånn som man gjør når man lager tommel på en vott)  og fortsette å strikke rundt, i stedet for å strikke fram og tilbake et stykke og alt det der. Jeg syns ikke det har noen praktisk betydning for passformen til genseren om fothullet går på langs eller tvers.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sånne som meg som har så lyst å strikke noe fint men ikke er den beste med håndarbeid ev. ikke har tålmodighet, kan jeg tipse om dette fine hundeteppet :ahappy: Jeg har en superstrikkende søster som vet jeg aldri blir ferdig med den Dortegenseren (frem og tilbakestrikk ;-) )som jeg så opptimistisk strikket på en sommerferie mens vi satt ute påkledd og nøt midtattsola. Hun sendte meg denne oppskriften som hun mente jeg burde klare å fullføre :P Og det skal jeg, og kanskje det til og med blir et springbrett til litt mer avanserte ting :ahappy: *drømmeomåstrikkemegengenser*

http://gjestal.no/oppskrift/gg17-09-valpepledd/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som aldri vil ha strikkating lenger: "Jeg vil ha en gul og grønn genser med slange på!" 
Jeg, overlykkelig over å endelig få muligheten igjen: "Ok! Det skal jeg fikse!"

Tenke tenke. Hvordan i alle dager klarer jeg dette?? Ender jeg opp med en zillion tråder å feste om jeg lager motiv på brystet, eller finnes det noen magiske teknikker her? 
Går det evt an å kjøre rundfelling og ha noe sånt øverst? Et av båndene selvsagt sånn at slangehodene møtes foran så jeg for meg.

2_snakesb_medium.jpg

Men da er utfordringene at jeg ikke aner hvordan jeg skal få laget noe sånt over til sånn strikkeskjema, ei heller hvordan jeg tar hensyn til fellerundene (strikker nedenfra og opp) og hvordan skal jeg få maskene til å gå opp??
Det er snakk om en genser som strikkes på pinne 4 i størrelse 7 år. Noen som vet hvordan jeg som er elendig i matte får til dette på en måte som faktisk går an?

Edit: Går kanskje an å ha det slangebåndet over brystet sånn før jeg setter på ermene og feller? Da trenger jeg ikke ta hensyn til hverken trådfesting eller fellerunder. Men hvordan får jeg isåfall over det mønsteret til å passe med ntall masker? Og hvor er det best å sette motivet uten at det hverken blir snurpet sammen under armene, eller befinner seg helt nede på navlen liksom? 

Sorry for evindelig mange spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, minstemann said:

Dette var den første genseren jeg strikket https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3488&cid=1#pattern_content

og det har på en måte blitt grunnoppskriften min. Det går fint an å lage den ensfarget så blir det mye enklere. Det viktigste er jo å øke noen masker fra halsen og før man lager hull til frambena. Når jeg strikker ensfarget så pleier jeg ofte å bare øke på to steder, men annenhver omgang, omtrent der frembena er -så blir det omtrent som en raglandsøkning. Til valper hadde jeg nok laget ganske lang vrangbord i halsen, den kan brettes ned når de er bittesmå, og brettes opp når de blir større -så varer genseren lengre.  Jeg pleier strikke inn en merketråd der jeg skal ha bena (sånn som man gjør når man lager tommel på en vott)  og fortsette å strikke rundt, i stedet for å strikke fram og tilbake et stykke og alt det der. Jeg syns ikke det har noen praktisk betydning for passformen til genseren om fothullet går på langs eller tvers.

 

 

Tusen takk :)

Nå ble det ikke vintervalper her, så da slipper jeg å strikke gensere i denne omgang, men takk for tipset allikevel :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mari said:

Barn som aldri vil ha strikkating lenger: "Jeg vil ha en gul og grønn genser med slange på!" 
Jeg, overlykkelig over å endelig få muligheten igjen: "Ok! Det skal jeg fikse!"

Tenke tenke. Hvordan i alle dager klarer jeg dette?? Ender jeg opp med en zillion tråder å feste om jeg lager motiv på brystet, eller finnes det noen magiske teknikker her? 
Går det evt an å kjøre rundfelling og ha noe sånt øverst? Et av båndene selvsagt sånn at slangehodene møtes foran så jeg for meg.

2_snakesb_medium.jpg

Men da er utfordringene at jeg ikke aner hvordan jeg skal få laget noe sånt over til sånn strikkeskjema, ei heller hvordan jeg tar hensyn til fellerundene (strikker nedenfra og opp) og hvordan skal jeg få maskene til å gå opp??
Det er snakk om en genser som strikkes på pinne 4 i størrelse 7 år. Noen som vet hvordan jeg som er elendig i matte får til dette på en måte som faktisk går an?

Edit: Går kanskje an å ha det slangebåndet over brystet sånn før jeg setter på ermene og feller? Da trenger jeg ikke ta hensyn til hverken trådfesting eller fellerunder. Men hvordan får jeg isåfall over det mønsteret til å passe med ntall masker? Og hvor er det best å sette motivet uten at det hverken blir snurpet sammen under armene, eller befinner seg helt nede på navlen liksom? 

Sorry for evindelig mange spørsmål...

Du har ikke vurdert å sy på motivet med maskesting? Så slipper du å strikke det inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Ingidano said:

Du har ikke vurdert å sy på motivet med maskesting? Så slipper du å strikke det inn. 

Nei, har ikke vurdert det. Hvordan går jeg frem? Blir plagget klumpete det motivet er? Skal bruke worsted garn, så det er ganske tykt fra før.

Hvordan får jeg en tegning som den over til å bli et sånt pixelskjema ala dette? 

snake+chart.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.10.2017 at 0:30 PM, Mari said:

På pinne 4? Dobbel tråd Pickles Pure Wool? Eller kanskje enkel tråd på mindre pinne men større størrelse? Det garnet blir så pent oppstrikket synes jeg. Ikke pusete, men dus og diskret på en måte. 

 

 

Pure Wool tror jeg kanskje jeg har brukt før, og var ganske fornøyd med. Jeg er ikke så komfortabel med dobbel tråd-strikking, så det blir nok enkel tråd. Får se om jeg har en rest jeg kan strikke prøvelapp av... (selv om jeg hater prøvelapp. Dypt og intenst.)

On 4.10.2017 at 6:53 PM, SiriEveline said:

Jeg elsker DSA Sterk den er i og for seg lik, men anbefaler strikkelapp :)

Det er 40% merino, 40% alpakka og 20% nylon. Mitt go-to-garn! 

Det høres jo ut som et fint garn, men kjenner jeg blir skeptisk med en gang det er nylon i noe... Kan se om jeg finner det på garnbutikken min og kjenne på det for å se om det føles syntetisk. 

On 4.10.2017 at 7:18 PM, Nemi1 said:

Jeg forstår godt at du vil bruke et annet garn, Drops Merino opplever jeg som ganske tungt, i tillegg til at det nupper veldig på meg. Du kan jo bruke hvilket som helst garn som gir deg samme strikkefasthet. Jeg har jo strikket flere varianter av denne, og jeg brukte et garn i ren ull som har 140 meter pr 50 gram, så den blir endel lettere enn orginalen. (hadde et lager av ull fra Tyrkia etter en noe ukontrollert shopping for noen år siden) 

Strikkefastheten er det viktigste. Det kan synes kjedelig å strikke prøvelapp, men det sparer deg for opprekking;)

Det er nettopp derfor jeg ikke vil bruke Drops Merino. Det funger fint til mindre barneplagg har jeg erfart, men prøvde å strikke en voksengenser en gang men ga opp halvveis. Den ble rekket opp og ble til et par barnegensere i stedet. 
 

Jeg vet. Prøvelapp, prøvelapp, prøvelapp :innocent: Men jeg synes så ofte at jeg strikker prøvelapp, teller og regner meg frem til hvilken størrelse jeg skal strikke, og så blir det feil likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mari said:

Nei, har ikke vurdert det. Hvordan går jeg frem? Blir plagget klumpete det motivet er? Skal bruke worsted garn, så det er ganske tykt fra før.

Hvordan får jeg en tegning som den over til å bli et sånt pixelskjema ala dette? 

snake+chart.jpg

 

Du må nesten bare prøve på en liten lapp, synes det funker greit på det meste, men strikker aldri med så tykt garn selv. Hvordan du syr maskesting finnes det garantert videoer/tutorials rundt omkring. 

Vet det finnes programmer for å lage broderimønster av bilder, så mulig det går å bruke noe sånt? Om ikke får du finne frem ruteark og tegne selv :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Mari said:

De var kjempefine! Så jevn og fin mønsterstikk du har!

Takk skal du ha. :)  Bestilling fra min mor som liker de så godt. 

Har fått skikkelig håndarbeidsdilla om dagen. Er vel de mørke høstkveldene. :ahappy: Har begynt på en barnegenser, i fairislemønster. Har redusert antall farger da, i et håp om at jeg ikke får helt fnatt av alle trådene som skal festes. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Annegru said:

Pure Wool tror jeg kanskje jeg har brukt før, og var ganske fornøyd med. Jeg er ikke så komfortabel med dobbel tråd-strikking, så det blir nok enkel tråd. Får se om jeg har en rest jeg kan strikke prøvelapp av... (selv om jeg hater prøvelapp. Dypt og intenst.)

Det høres jo ut som et fint garn, men kjenner jeg blir skeptisk med en gang det er nylon i noe... Kan se om jeg finner det på garnbutikken min og kjenne på det for å se om det føles syntetisk. 

Det er nettopp derfor jeg ikke vil bruke Drops Merino. Det funger fint til mindre barneplagg har jeg erfart, men prøvde å strikke en voksengenser en gang men ga opp halvveis. Den ble rekket opp og ble til et par barnegensere i stedet. 
 

Jeg vet. Prøvelapp, prøvelapp, prøvelapp :innocent: Men jeg synes så ofte at jeg strikker prøvelapp, teller og regner meg frem til hvilken størrelse jeg skal strikke, og så blir det feil likevel :P

Ja kjenn på det :) I mitt syn kjenner man ikke nylonen i det hele tatt, den gjemmer seg bare der for styrke. Og jeg er egentlig ganske sær på sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 at 7:13 PM, Mari skrev:

Barn som aldri vil ha strikkating lenger: "Jeg vil ha en gul og grønn genser med slange på!" 
Jeg, overlykkelig over å endelig få muligheten igjen: "Ok! Det skal jeg fikse!"

Tenke tenke. Hvordan i alle dager klarer jeg dette?? Ender jeg opp med en zillion tråder å feste om jeg lager motiv på brystet, eller finnes det noen magiske teknikker her? 
Går det evt an å kjøre rundfelling og ha noe sånt øverst? Et av båndene selvsagt sånn at slangehodene møtes foran så jeg for meg.

2_snakesb_medium.jpg

Men da er utfordringene at jeg ikke aner hvordan jeg skal få laget noe sånt over til sånn strikkeskjema, ei heller hvordan jeg tar hensyn til fellerundene (strikker nedenfra og opp) og hvordan skal jeg få maskene til å gå opp??
Det er snakk om en genser som strikkes på pinne 4 i størrelse 7 år. Noen som vet hvordan jeg som er elendig i matte får til dette på en måte som faktisk går an?

Edit: Går kanskje an å ha det slangebåndet over brystet sånn før jeg setter på ermene og feller? Da trenger jeg ikke ta hensyn til hverken trådfesting eller fellerunder. Men hvordan får jeg isåfall over det mønsteret til å passe med ntall masker? Og hvor er det best å sette motivet uten at det hverken blir snurpet sammen under armene, eller befinner seg helt nede på navlen liksom? 

Sorry for evindelig mange spørsmål...

 Jeg tenker at det der er et så relativt enkelt mønster å strikke inn at det ikke er vits å sy med maskesting. Jeg syns at det blir klumpete, ujevnt og stygt. Du kan ha rundfelling, og så bare felle ganske mye før og ettter slangeborden, Kate Davies (som du kan finne på ravelry) har endel design der det er gjort slik, og hun skriver et innlegg om hvordan man må telle og regne for å få det pent om man skal ha en litt bred mønsterbord i rundfelling.

Jeg tenker at til en gutt kan det være finere med borden rundt livet ett sted (og kanskje raglan??). Du kan jo ha borden enten helt nede ved vrangborden, eller rett under ermene. Jeg så liksom for meg at genseren var grønn opp til borden og hvit på bærestykket... såhn ville jeg gjort det :D

Har du prøvd å google etter korsstingsmotiver ? Ofte mer å velge mellom enn strikkemønstre...

Hvis ikke kan du bruke et ruteark og tegne motivet selv. Skriv ut et bilde som er omtrent så stort du vil ha det og legg ruteark over og tegn i vei. Jeg bruker ofte disse: https://makaroniblogg.wordpress.com/2014/04/02/ruteark-til-strikkediagrammer/

som tar litt hensyn til strikkemaskens fasong.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal strikke et skjerf med mønster, bør jeg da strikke på rundpinne? Og bør det være likt mønster på begge sider? Har et diagram av et boxerhode som jeg tenkte å ha i hver sin ende av skjerfet :) Bare litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Må først sjekke om jeg har nok garn, da jeg tenker å bruke restene etter genseren (beregnet altfor mye).

Edit: denne tenkte jeg å bruke: http://passioncreative.over-blog.com/article-grille-gratuite-point-de-croix-chien-boxer-112805406.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens lille syprosjekt. :P En nålepute. :D

37364437480_f71883b5f7.jpg

 

37574556376_1ff4e8e80d_z.jpg

 

Har fått meg symaskin og fant ut at jeg skulle lage noe enkelt for å komme i gang med den. Dvs. jeg har brukt den til å reparere tøy, men ikke noe annet. Så da ble det en liten hundeformet nålepute i hundestoff(of course! :D:lol: ). Ble mindre enn jeg hadde planlagt og derfor skikkelig pirkete å sy på maskin, men den ble nå litt søt da. :P 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal strikke et skjerf med mønster, bør jeg da strikke på rundpinne? Og bør det være likt mønster på begge sider? Har et diagram av et boxerhode som jeg tenkte å ha i hver sin ende av skjerfet [emoji4] Bare litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Må først sjekke om jeg har nok garn, da jeg tenker å bruke restene etter genseren (beregnet altfor mye).
Edit: denne tenkte jeg å bruke: http://passioncreative.over-blog.com/article-grille-gratuite-point-de-croix-chien-boxer-112805406.html
 
Prøve dobbeltstrikk? Da blir vel fargemønsteret invertert på baksiden[emoji4] https://www.garnstudio.com/video.php?id=513&lang=no

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro for å se etter Sterk på min favorittgarnbutikk (av de som er nærmest her jeg bor), men de hadde det ikke inne. Men! Jeg har utfordret min syntetfobi, for jeg falt helt for dette garnet:Bilderesultat for yak merino tibet

 

Det skal bli til denne jakken:

(Ankers cardigan my size, heter den visst).

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sona skrev:

Prøve dobbeltstrikk? Da blir vel fargemønsteret invertert på baksidenemoji4.pnghttps://www.garnstudio.com/video.php?id=513&lang=no

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Så avansert ut, men det er jo veldig fint, da! Tror jeg skal prøve meg på en liten lapp først, for å se om jeg får det til :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så avansert ut, men det er jo veldig fint, da! Tror jeg skal prøve meg på en liten lapp først, for å se om jeg får det til [emoji4]
 
Det ser vanskeligere ut enn det er, men litt knot i begynnelsen. Lurt! Jeg strikket også prøvelapp først for å komme inn i det[emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalet mitt er ferdig og jeg synes det ble kjempefint, selv om det neppe er noe jeg kommer til å gå med. Fargene funket veldig bra, men de er for langt utfor komfortsonen min. ? Målte det mens det ligger til blokking og det måler crazy 4,2 * 1,15 meter!! Det er som et usymmetrisk pledd, helt vilt! Skal prøve å ta bilder i morra når det er tørt. Typ panorama eller noe ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.10.2017 at 11:59 AM, minstemann said:

 Jeg tenker at det der er et så relativt enkelt mønster å strikke inn at det ikke er vits å sy med maskesting. Jeg syns at det blir klumpete, ujevnt og stygt. Du kan ha rundfelling, og så bare felle ganske mye før og ettter slangeborden, Kate Davies (som du kan finne på ravelry) har endel design der det er gjort slik, og hun skriver et innlegg om hvordan man må telle og regne for å få det pent om man skal ha en litt bred mønsterbord i rundfelling.

Jeg tenker at til en gutt kan det være finere med borden rundt livet ett sted (og kanskje raglan??). Du kan jo ha borden enten helt nede ved vrangborden, eller rett under ermene. Jeg så liksom for meg at genseren var grønn opp til borden og hvit på bærestykket... såhn ville jeg gjort det :D

Har du prøvd å google etter korsstingsmotiver ? Ofte mer å velge mellom enn strikkemønstre...

Hvis ikke kan du bruke et ruteark og tegne motivet selv. Skriv ut et bilde som er omtrent så stort du vil ha det og legg ruteark over og tegn i vei. Jeg bruker ofte disse: https://makaroniblogg.wordpress.com/2014/04/02/ruteark-til-strikkediagrammer/

som tar litt hensyn til strikkemaskens fasong.

Takk! Hele genseren blir grønn, slangen blir mørkeblå. Tenker også av enkelhets skyld å ha motivet rundt livet. Aller helst har jeg lyst til å droppe de vertikale stripene, men er redd for de veldig lange fargesprangene jeg vil få på deler av mønsteret. Hva tror folket?

Finnes det noen enkle kalkulatorer eller noe for å vite hvordan jeg best minker i raglan? Er det bare å kjøre omvendt fra hvordan jeg ville økt hvis jeg strikket den fra toppen, tro?

Har så lyst til at dette skal bli bra kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...