Gå til innhold
Hundesonen.no

Motivasjonstrening


Toller
 Share

Recommended Posts

Har en valp som ikke syns trening er det morsomste i verden. Han gjør det han blir bedt om, men det er ingen gnist der, og fokuset detter fort ut.

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal gjøre trening gøy (for hunden). Bruker godbit under innlæring av øvelser, men begynner gradvis å gå over til leke som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet den ultimate forsterkeren? Mine hunder jobber alt de kan så lenge de har en forsterker de synes er kul nok. Kanskje du kan overraske hunden din også, bytte på belønning av ulike godbiter og leke, slik at den en gang får godbter som belønning på øvelsen og leke en annen gang? Isak har jeg gitt opp å bruke leker som forsterker på, for han synes ikke det er kult. Godbiter derimot, og spesielt pølser gjør han alt for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo veldig generelt da: Kortere økter, hyppigere belønninger, bedre belønning/overraskelses-belønning (at hunden får noe uventa), treningspauser og kontakttrening. Hold fokuset på motivasjonen framfor hva hunden lærer. Særlig avstandsbelønning fungerer bra på shibaen min når hun er lei ihvertfall. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min Isak elsker avstandsbelønning, spesielt om noen holder skåla og drar den rundt på bakken rundt seg, for da får han "stjele" :P Han sleit litt med motivasjonen på lineføring på dette, men gikk seg opp og ble faktisk gira under øvelsen pga den kule belønningen, kjempemoro :D Han elsker å stjele hjemme også, er en notorisk tyv, så der fikk han gjøre det han var best på :P

Noe annet som hjalp veldig på han var å holde en hel/halv pølse i hånda og la han gnage på den som belønning i stedet for å gi han en ferdig oppdelt bit.

Ellers blir det å gjøre som Kine sier og i tillegg finne ut hva hunden din synes er kulest i hele verden. Og så må man ofte jobbe med seg selv og være helt gal og lykkelig slik at det blir både bursdag og julaften når hunden lykkes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips å fokusere mest på motivasjon :) men tror ikke jeg får til kortere økter, for det er veldig korte fra før, hehe. Innimellom øver vi bare 1-2 repetisjoner før vi gir oss.

Nei, da går det ikke med så mye kortere. :P Hvordan trener du? Med Kuma så har jeg trent masse på at hun skal synes det er kult å trene. Sånn for eksempel, så ble fvf trent inn ved at hun etterhvert tilbød det i skogen. Jeg gikk alltid med godbit, så når hun kom og tok kontakt, så ble det full fest og nammis. Før jeg overså hun igjen. Da ble det jeg som avslutta mens det fortsatt var gøy, og hun som kom til meg for å trene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du "trent inn" leken hans? Altså, har du utviklet leking til å bli en belønning ikke bare "noe gøy" ?

Det gjorde jeg med My under hele oppveksten, lekte mye med henne, og lekte da hun var giret og ivrig. Viktig å være litt gira selv også, for det smitter over på hunden :D Etterhvert vil hunden komme i samme gira-modus hver gang du tar frem leken (kong, ball osv) og da kan man begynne å bruke det i trening effektivt.

Underveis mens man trener inn leken, så er det lurt å trene på en slipp-kommando eller atferd samtidig, slik blir det mye bedre flyt når man bruker leker under treningen. Jeg brukte en metode jeg tror jeg leste om på klikkerklok for å lære My å slippe og nå slipper hun alt hun har i munnen :) Det jeg gjorde var at jeg lekte heftig med henne for så å bli helt kjedelig og sitte helt stille med leken i hendene. Jeg ventet henne ut mens hun dro og sleit og knurret, og når hun til slutt slapp, så begynte jeg å leke med leken igjen. Slik begynte hun å tilby slipp på egenhånd, og jeg satte kommando på det ("Takk" i vårt tilfelle)

Med litt rolige hunder tror jeg slikt har mye å si, for om man får de tente på lek, kan man hente mye motivasjon utifra det underveis i fremtiden. :) Etterhvert kan man bruke avstandsbelønning f.eks, det øker ofte motivasjonen hos mange hunder. Dessuten kan man variere så mye med lek. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke lært inn lek som belønning. Syns det er litt vanskelig, for jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det med Phoebe :P Men skal begynne med å fjerne de fleste lekene hans nå og leke oftere med han. Sånn at det skal bli ekstra morsomt sammen med meg. Sånn som det er nå så er han like gira når han leker alene som når han leker med meg, hehe.

Han har vannvittig med energi i leken så målet er jo å få overført denne energien til selve øvelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke lært inn lek som belønning. Syns det er litt vanskelig, for jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det med Phoebe :P Men skal begynne med å fjerne de fleste lekene hans nå og leke oftere med han. Sånn at det skal bli ekstra morsomt sammen med meg. Sånn som det er nå så er han like gira når han leker alene som når han leker med meg, hehe.

Han har vannvittig med energi i leken så målet er jo å få overført denne energien til selve øvelsene :)

Det går veldig fort med en gang selve leken er blitt ordentlig lært inn! :) Når man merker at det begynner å skje, kan man begynne å legge inn miniøkter innimellom lekingen og såklart belønne med leking. F.eks plutselig stoppe og ta leken bak ryggen og bli helt kjedelig til det kommer atferder som kan belønnes (evnt. si kommandoer om hunden kan dem) og belønn en sitt/dekk/triks/whatever med å ta frem leken igjen og bli morsom. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Godt tips å fokusere mest på motivasjon :) men tror ikke jeg får til kortere økter, for det er veldig korte fra før, hehe. Innimellom øver vi bare 1-2 repetisjoner før vi gir oss.

Da skal jeg gå litt mot strømmen og anbefalle lengre økter jeg. Så korte økter kan like gjerne virke mot sin hensik med at du stadig avbryter hunden så den ikke får kommet inn i "treningsmodus".

Også ville jeg lagt bort fokuset på øvelser en liten stund og jobba med å bygge opp en lek, kontakt og samarbeid. Det er ikke noe poeng i å lære hunden lydighetsøvelser hvis den ikke har noen motivasjon for å gjøre det. Lær deg å leke med hunden og lær hunden å leke med deg (uten å mase eller trykke leken på hunden). La den etterhvert gjøre enkle ting som å se på deg og følge deg før leken og når gleden og ivern etter å oppnå leken begynner du etterhvert å be om ekle kommandoer for leken. Bli mer aktiv selv, men som sakt, ikke press lek på hunden. Jobb vekk fra den.

Du må selvfølgelig gjerne bruke godbit også, men om hunden ikke syns de er noe stas virker det egentlig mer mot sin hensikt. Du skal ikke se bort i fra at godbiter blir mer stas når det blir mer stas å trene og du samtidig gjør litt mer ut av godbitene. Godbiter er praktisk fordi det går fort, men du trenger ikke bare bruke godbiter i nyinnlæring. Det går an å gradere stress/iver i lek også og er ikke noe problem å bruke lek i nyinnlæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...