Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg lot A putte det meste som ikke kunne skade han i munnen og fra han var 4 mnd fikk han lov å prøvesmake fra tallerken min. Han satt og suttet på alt fra brokkoli til fisk. Når niesen var baby var regelen for smaksprøver 6 mnd, når A var baby ( året etter) var det 4 mnd. Hva det er nå aner jeg ikke.

Helt ærlig har jeg latt A styre det meste selv. Det har føltes mest riktig for meg. Han har aldri vært særlig lett å overtale til noe som helst...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Trenger noen innspill!

Tuva runder snart 3 mnd og hun har skjønt hvordan hun griper ting og stapper de i munnen for å smake. Bør jeg begrense det på noen måte? Hun får jo ikke tak i hva som helst, men putter leker, tepper, o.l. inn i munnen og smatter i vei. Selv mener jeg egentlig at de vel tåler litt bakerier nå? Hva mener dere?

Og når slutter man å sterilisere flasker etter hvert eneste bruk? Når slutter man å koke vannet?

Og når fikk barna deres begynne med små smaksprøver på feks frukt?

Når de er tre måneder har de jo fått en liten "smak" av bakteriene i verden rundt seg, så så veldig farlig er det vel ikke.... Husker ikke når L begynte med sånt jeg, men jeg gav veldig fort opp å skulle hindre henne i all sutting. Den der smakingene er vel også en viktig del av det å finne ut av ting rundt seg. Så lenge det ikke kan svelges og settes i halsen selvsagt. Tror jeg kokte vannet til L var 6- 7 mnd jeg (4-5 mnd korrigert da, hvis det kan være en unnskyldning;P Men nå tenker jeg at det sikkert var unødvenidig lenge. Nå har jeg blitt ganske avslappet, hvis ikke jeg hadde vært det hadde jeg hatt store problemer i en leilighet med en hundd som røyter og drar med seg sand, og en unge som putter hver eneste litte "prikk" i munnen. Flaskene har jeg vasket i oppv.maskinen hele tiden, bortsett fra flaskesmokkene, for de blir så misfarget av det, så de håndvasker jeg/evt koker, men det er mer fordi det er mest praktisk å gjøre det sånn, så lenge de blir stygge i vaskemaskinen, enn det er fordi det skal være så bakteriefritt (er liksom ikke så farlig om smokkene er bakteriefrie når hun setter seg ned å spiser jord med en gang hun kommer ut av døra...)

Nå er "regelen" 4 mnd, vi begynte med smaksprøver da, og det syns hun var veldig spennende:) Ifølge helsesøster kunne hun da få smake alt mulig, bortsett fra honning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du er kjempeflink Lill! Jaran var utrolig søt på de bildene! :wub:

Skulle sikkert sagt mer men har ikke tid :lol: Eller jo, Johanne begynte å føre ting inn i munnen igår hun også! Det er så mye gøy som skjer nå, hun lærer noe nytt hver dag! :ahappy:

Håper at det går bedre med Tuva til ElZorro nå. :)

Og fødestøv til Charleen. Magen min sank heller aldri, men kjente en veldig nedpress i bekkenet ganske lenge før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste prevensjon :lol:

Kom akkurat over denne her. Har dere som er foreldre noen lignende historier å dele kanskje? :P

Marimannen og en venn syntes så synd på fiskene og ville gi dem mat. Så de tømte masse cornflakes og en liter melk i akvariet til onkelen. :lol: Well, the fishes are sleeping with the fishes.

Lill, du er råflink, og selvsagt lemper man på kravene når man har doblet arbeidsmengden!

Soelvd, vi stoppet H aldri fra å utforske med munnen. :) Tenker sånt er viktig både for kroppen (bakterier) og sinnet (danne masse nervebaner i hjernen) Vi begynte også forsiktig med fast føde da han var fire måneder. Lek og småting og utforsking. Ble sterk i klypa av å få sitte og gomle på en mangostein, det digget han veldig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du er kjempeflink Lill! Jaran var utrolig søt på de bildene! :wub:

Skulle sikkert sagt mer men har ikke tid :lol: Eller jo, Johanne begynte å føre ting inn i munnen igår hun også! Det er så mye gøy som skjer nå, hun lærer noe nytt hver dag! :ahappy:

Håper at det går bedre med Tuva til ElZorro nå. :)

Og fødestøv til Charleen. Magen min sank heller aldri, men kjente en veldig nedpress i bekkenet ganske lenge før da.

Det går bedre igjen med oss, men det var noen forferdelige dager. Økedøgn med barn som skriker seg vekk og nekter ta brystet anbefales virkelig ikke.

Hils Øyvind å si takk for link, er inne på Wonder weeks selv innimellom, jeg kan ingenting om barn så det er litt morsomt å lese om hva som skal til å foregå hos de :)

Vi har vært hos osteopat i dag! Han fant ut at hun var stiv i musklene på høyre side i både bekken og nakke. De får seg jo gjerne en trøkk under fødselen, og Tuva sto og stanget inn i bekkenet mitt så jeg fikk pressrier lenge før det var åpning nok for å presse, så hun fikk jo litt juling kan du si... Så hun fikk manipulert både bekken og nakke i dag, og vi skal tilbake om to uker :)

Hun sov i bilen hele veien hjem, spiste godt og så sovnet hun som en stein på brystet mitt da jeg skulle rape henne, helt avslappet i hele kroppen. Det var en utrolig deilig følelse, hun var så helt rolig og avslappet at jeg ble helt rørt. Litt etter kom mannen og tok over siden jeg måtte ut, og for første gang på 6 uker sovnet hun på mannen sitt bryst! Resten av dagen har hun kunnet sitte på fanget, og kommer bare med godlyder :)

Jeg er forsiktig optimist :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sov i bilen hele veien hjem, spiste godt og så sovnet hun som en stein på brystet mitt da jeg skulle rape henne, helt avslappet i hele kroppen. Det var en utrolig deilig følelse, hun var så helt rolig og avslappet at jeg ble helt rørt. Litt etter kom mannen og tok over siden jeg måtte ut, og for første gang på 6 uker sovnet hun på mannen sitt bryst! Resten av dagen har hun kunnet sitte på fanget, og kommer bare med godlyder :)

Jeg er forsiktig optimist :)

Åhhh så godt å lese! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere da, Marie? Har det blitt noen løsning på ammeproblematikken?

Det har hjulpet litt å amme liggende slik at utdrivningsrefleksen må jobbe mot tyngdekraften. Det har vært veldig koselig også, for da har det hendt at hun sovner på brystet mitt og vi bare kan bli liggende slik og kose. Istedet for stress og mas og illskrik...

Og jeg drikker salviete som visstnok kan stanse melkeproduksjonen - akkurat det er det ingen fare for altså. Men om det kan bremse litt så er det bare fint.

Dett var tips fra siden du linket til. :)

Også håndmelker jeg ut det verste, for det skal visst ikke øke melkeproduksjonen like mye som det vakumet som pumping og amming fører til.

Ettersom jeg har født på Ullevål og det også er en del av Oslo Universitetssykehus kan jeg få time på ammepoliklinikken der Loke var (?) dersom det ikke blir bedre. Det fikk jeg vite på onsdag, men siden jeg syntes det har vært litt bedre de siste dagene og torsdag var en fridag, så bestemte jeg meg for å vente til mandag med å evt. ringe for time. :)

Forsiktig optimist jeg også i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Jeg er optimist med dere begge! :)

Men kan du ikke bare ta den timen alikevel? Det er en ting å lese på nett, men noe helt når eksperter kan se på dere mens du ammer. Av og til litt pesete å dra med baby på slike ekskursjoner, men jeg ville absolutt vurdert å ta turen selv om det går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det ser ut til å løse seg for dere folkens! Får ikke quotet alle.

Stakkars E, nå har hun feber igjen. Ene øret er veldig rødt, så mistenker ørebetennelse. Også gikk hun i sofaen i stad, og datt ned og smalt hodet sitt i hjørnet på bordet! Nå har jeg verdens dårligste samvittighet, hun fikk så vondt... :( hun sover nå, så får bare følge nøye med på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Jeg er optimist med dere begge! :)

Men kan du ikke bare ta den timen alikevel? Det er en ting å lese på nett, men noe helt når eksperter kan se på dere mens du ammer. Av og til litt pesete å dra med baby på slike ekskursjoner, men jeg ville absolutt vurdert å ta turen selv om det går bedre.

Takk for innspill. Jeg tok meg i å tenke at jeg kanskje tok opp tiden deres unødvendig hvis det begynner å gå bedre, men etter alt styret vi har vært gjennom hadde det vært veldig dumt å gå glipp av sjansen til enda mer hjelp egentlig... :flowers:

Uff stakkars E, nå må det snart være nok på dere! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg tok meg i å tenke at jeg kanskje tok opp tiden deres unødvendig hvis det begynner å gå bedre, men etter alt styret vi har vært gjennom hadde det vært veldig dumt å gå glipp av sjansen til enda mer hjelp egentlig... :flowers:

Dette er jobben deres og du er målgruppen. :) Vi er heldige som bor i Norge med slike ressurser rundt oss, vi skal kunne bruke de med god samvittighet.

Aww, Martine. Ikke ha dårlig samvittighet, det er slik det er å være barn og slik det skal være! Men det er klart, så lett å se når det ikke er sitt eget barn som har fått seg en smell. God bedring til lille tulla! Kom dere til lege fort om du mistenker ørebetennelse, håper det går over fort fort fort!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg tok meg i å tenke at jeg kanskje tok opp tiden deres unødvendig hvis det begynner å gå bedre, men etter alt styret vi har vært gjennom hadde det vært veldig dumt å gå glipp av sjansen til enda mer hjelp egentlig... :flowers:

Uff stakkars E, nå må det snart være nok på dere! :console:

Ja, jeg har skikkelig vondt av henne! Stakkars lille :( Nå er det lenge siden hun har vært ordentlig dårlig da, så da er det vel på tide... Kjedelig altså. Får satse på at feberen går over til i morgen!

Mari: jeg vet, det blir en del knall og fall! Og det gikk jo heldigvis bra, ser det ut som. Blir lege hvis tempen går enda mer opp og hun får vondt. Nå tar hun seg ikke noe til det øret i det hele tatt. Hun fikk en paracet før vi la henne. Det som er så skummelt med henne er at hun egentlig sover om natten uansett temperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: jeg vet, det blir en del knall og fall! Og det gikk jo heldigvis bra, ser det ut som. Blir lege hvis tempen går enda mer opp og hun får vondt. Nå tar hun seg ikke noe til det øret i det hele tatt. Hun fikk en paracet før vi la henne. Det som er så skummelt med henne er at hun egentlig sover om natten uansett temperatur...

Kanskje du skal ha på vekkeklokke og gå inn om kjenne på henne innimellom. Er hun gammel nok til at du kan alternere med Ibux om du sliter med å få ned feberen? Det var et problem med Heljar husker jeg, den gikk litt ned med Paracet og så gikk det en time og woosh! så fløy den opp igjen. Det ble mye bedre da vi kunne gi Ibux også for om vi først fikk den ordentlig ned så ble den mye lettere å kontrollere. Ikke noe gøy å gi medisiner til de, jeg husker at jeg måtte minne med selv på at det er nettopp medisiner det er, det er for barnets del.

God bedring iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal ha på vekkeklokke og gå inn om kjenne på henne innimellom. Er hun gammel nok til at du kan alternere med Ibux om du sliter med å få ned feberen? Det var et problem med Heljar husker jeg, den gikk litt ned med Paracet og så gikk det en time og woosh! så fløy den opp igjen. Det ble mye bedre da vi kunne gi Ibux også for om vi først fikk den ordentlig ned så ble den mye lettere å kontrollere. Ikke noe gøy å gi medisiner til de, jeg husker at jeg måtte minne med selv på at det er nettopp medisiner det er, det er for barnets del.

God bedring iallfall!

Hun sover heldigvis på rommet vårt, så så lenge vi er våkne så sjekker vi henne med jevne mellomrom, også tar vi henne over i sengen vår hvis hun ikke er bedre. Hva er grensen for å ta Ibux? Kan bare sjekke felleskatalogen, men... Hun er 18 mnd, usikker på hvor mye hun veier nå. Ga henne paracet fra 12-20 kg da, lurer på om hun veier rundt 12 kg. Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan gis over 1 år. :) Da er hun godt innefor grensen. Det er helt akseptabelt om man sliter med å få ned feberen, vi har fått rådet på legevakta, hos fastlegen og da han lå på sykehuset fikk han fast Paracet/Ibux/Paracet/Ibux hver tredje time hele døgnet. Andre tilstander selvsagt, men bare for å illustrere at legene ikke er redde for kombinasjonen.

Sett på vekkeklokke om du er urolig, det pleier vi å gjøre. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan gis over 1 år. :) Da er hun godt innefor grensen. Det er helt akseptabelt om man sliter med å få ned feberen, vi har fått rådet på legevakta, hos fastlegen og da han lå på sykehuset fikk han fast Paracet/Ibux/Paraces/Ibux hver tredje time hele døgnet. Andre tilstander selvsagt, men bare for å illustrere at legene ikke er redde for kombinasjonen.

Sett på vekkeklokke om du er urolig, det pleier vi å gjøre. :)

Da får vi kjøpe det i morgen :) Virker som om tempen har gått ned nå, så vi får bare følge med. Takk for tips :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, ElZorro! Jeg er optimistisk med dere. :heart:

:flowers:

Åhhh så godt å lese! :heart:

:flowers:

Å Elzorro, nå ble jeg nesten litt rørt over at det har hjulpet idag! Så deilig! Nå ble jeg (forsiktig) glad og håper det vedvarer :heart:

:flowers: I know! Jeg fikk skikkelig hang up på hele greia og snakket ikke om annet til mannen. "Seeee H, hun sooooover!" "Seee, se så avslappet hun eeer!!" "Seee slik som hun smiiiiler!" *alt med sukkersøt irriterende babystemme*.

Ååå jeg er forsiktig opptimist med dere, elzorro og marie!

Vi har osteopat på tolga, så han skal definitivt besøkes om vi får noe problemer med sånne ting.

Jeg elsker osteopater, og jeg kommer til å kaste meg over "min" og kysse han gul og blå om det vedvarer og ikke er et lite blaff bare fordi det er fredag eller no...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:flowers:

:flowers:

:flowers: I know! Jeg fikk skikkelig hang up på hele greia og snakket ikke om annet til mannen. "Seeee H, hun sooooover!" "Seee, se så avslappet hun eeer!" "Seee slik som hun smiiiiler!" *alt med sukkersøt irriterende babystemme*.

Jeg elsker osteopater, og jeg kommer til å kaste meg over "min" og kysse han gul og blå om det vedvarer og ikke er et lite blaff bare fordi det er fredag eller no...

Det er den erfaringen mine bekjente har hatt. Effekt fra første behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...