Gå til innhold
Hundesonen.no

(N) Vargskogens Maane og (N) Vargskogens Hydra


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

En veldig god venninne av meg er oppdretter av norsk skogkatt, og jeg er så heldig å få kjøpt disse vakre jentene av henne :)

(N) Vargskogens Maane NFO ns 03 22

Maane er min første katt, og jeg plukket henne ut fra et kull på seks stykk. Det gikk veldig fint å venne Isak til Maane, og jeg tror Maane mener at Isak er helten hennes ;) Hun stryker seg inntil Isak og følger gjerne etter han, mens han er litt mer likegyldig. Hun liker å sove inntil han, da er de så søte sammen :)

Maane er en perfekt katt. Hun er like vakker på innsiden som utsiden. Bare søt og god og akkurat passe kosete. Hun er kjempesosial og tilpasser seg godt andre katter. Hun er ikke den som lager bråk, hun aksepterer veldig mye. Hun er veldig smart, og på natta rydder hun så fint atte.... Henter garn og løper rundt med det og lager nett til meg på morgenen, men hun er tvers igjennom snill. Hun er rett og slett bare verdens fineste katt :D

Hun er født i oktober 2010, og jeg har vurdert å få et kull på henne, men jeg vil vente til økonomien er mer stabil. Vi har vært på utstilling noen ganger, og hun har fått strålende kritikker hver gang :D

348.jpg

016.jpg

Her hadde jeg lagt en leke i skuffen, og tok henne på fersk gjerning da hun åpnet skuffen og hentet leka :P Ganske fin teknikk hadde hun også, hun bare tredde forbeinet ned i håndtaket og dro ut skuffen

394.jpg

102.jpg

018.jpg

(N) Vargskogens Hydra n 09

Hydra er litt over ett år gammel, og Maane er hennes tante. Hydra er den sære pusen, som helst gjør det motsatte av andre og som lever i sin egen verden ;) Jeg kan tenke meg at om hun hadde vært et menneske hadde hun vært veldig stille av seg, ikke noe pratsom, hørt på rockemusikk og holdt seg for seg selv. Hun er kjempesnill og søt, og viser tydelig når hun ikke vil bli kost. Da trekker hun hodet bakover akkurat som hun bare sier "iiiiew". Hun er den som ligger for seg selv et stykke unna meg, mens Maane som regel ligger ved siden av meg eller bak meg på sofaryggen.

Hydra har også vært på utstilling og fått gode kritikker, men det er nok Maane som er utstillingsstjerna av de to. Hydra er en mye mindre type enn Maane, og hun har øyne som tinntallerkner, ser sjokka ut hele tiden. Jeg kaller henne bare for mrs "Oh noes" ;)

Maane ble som en mamma for Hydra, og har hele tiden hatt en slags morsrolle for henne. Hydra kan fortsatt finne på å ligge og puppe litt på Maane og storkoser seg.

IMG_6546.jpg

IMG_7019-1.jpg

IMG_7029.jpg

IMG_7116.jpg

Begge to sammen

SAM_0802.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlige katter, og en rase med lite helseproblemer :) Jeg kan si i fra når det blir kull på Maane ;) Hun er antakelig homozygot for sølv, så hun vil mest sannsynlig få vakre sølvbarn som seg selv :)

Det var utrolig vakker farge på Maane! :wub: Elsker skogkattene selv, men her er det sibiren som har kapret hjertet mitt! Men den norske skogkatten er også helt uimotståelig vakker! :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Jeg har blitt helt frelst i rasen :) Skulle puser med godt gemytt og vakkert utseende. Alle huskatter ser så rare ut etter jeg fikk skogkatter :P

Du burde kommet og sett på smågutta :heart: mine du.... Uten stamtavle,men ikke langt unna dine i utseende nei,selv om de bare er "huskatter" :yes: .

Mønsteret synes bare i sollys dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen huskatter som kan likne, men de får liksom ikke helt den trekantformen, den rette profilen og de store ørene, samt den utrolig fine pelsen. Den kan ikke sammenliknes med pelsen langhårskattene feks mamma har :) Men man kan jo være fin selv om man ikke er skogkatt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen huskatter som kan likne, men de får liksom ikke helt den trekantformen, den rette profilen og de store ørene, samt den utrolig fine pelsen. Den kan ikke sammenliknes med pelsen langhårskattene feks mamma har :) Men man kan jo være fin selv om man ikke er skogkatt ;)

Ja,for skogkatten er vel foredlet fra det vi hadde før som vi også kalte skogkatt/raggkatt?

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,for skogkatten er vel foredlet fra det vi hadde før som vi også kalte skogkatt/raggkatt?

Eller tar jeg helt feil?

Du kan lese om historien her, jeg kan alt for lite om detaljene til å forklare :) Hvis man ser på profilen til Maane, så ser man at den er ganske rett og lang (fra pannen og ned) og trekantformen gjør at de får en spiss form på hodet, noe i retning siameser, om man skal sette det litt på spissen :) Etter jeg fikk mine synes jeg mamma sine er så flate og runde i ansiktet :P

De skal være like brede mellom ørebasen som de er lange på siden av hodet fra øret til munnen, altså en trekant med like lange sider :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig pene de var, spesielt Maane! Ja til flere bilder :D Og hvordan uttaler du Maane? Jeg satt nemlig her og uttalte det på flere forskjellige måter, hehe. Mane (som i engelsk), Maaaaane eller Måne?

Ja, Maane er bare helt utrolig vakker, jeg var veldig glad da jeg hadde førstevalget i kullet og plukket ut henne, hun er min første katt og har alt jeg drømmer om :) Hun er bare søt og snill og akkurat passe kosete. Litt for smart innimellom, så hun er litt rampete :P

Håper hun blir champion neste år, det hadde vært gøy :D

Det uttales Måne :) Kullet er oppkalt etter ulver fra norrøn mytologi, så hun har søsken som feks heter Freke, Garm, Skoll osv. Maane er oppkalt etter Månegarm (forenklet skrivemåte, skrives på litt mer fancy måte) og er ulven som om natten jager lysdisen "Måne" :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, jeg har bodd slik til at jeg ikke ville ha de ute der. I tillegg har de vært fertile, men nå går de på pilla og skal etterhvert kastreres. Nå bor jeg hjemme en periode til jeg finner noe eget, så nå er de ute hver dag :) I hvertfall Maane, Hydra er ikke så ivrig på å være ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...