Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking - bygge muskulatur i fronten


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Smula trenger mer muskulatur i fronten da hun har litt lite forbryst, noe som trekker henne ned på utstilling. Jeg tenker at hun skal kløve et par-tre ganger i uka, hun er også med og jogger, men trekking bør vel være noe her.

Så er spørsmålet: Hvordan starter jeg henne opp på dette? Hun trekker lite når vi går så regner med hun bør trekke vekt. Da må vi vel ha en nome- elelr halvnomesele? Hvor mye og hvor langt og hvor ofte bør man starte med?

For ordens skyld: hun er en snart to år gammel dvergschnauzer på ca 7.5 kg i god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg har ikke så mye erfaring med vekt etc, men hundene mine (aussie) dro kjetting endel i fjor vinter. Og vi kom fram til at nomesele med feste til pulk var best. Jeg laget et feste til kjettingen med

Jeg får holde meg til grusvei da - jeg bør holde meg unna skogsterreng for min egen sikkerhets skyld, jeg går meg nemlig bare bort...

Det er sånn du gjør det! Operere inn silikoninnlegg i fronten kanskje?!

Jeg ville skaffet en nomesele som passer henne veldig godt så den ikke kan vri seg eller gnager noe sted. Kanskje helpolstret med tanke på pelsen? Er ikke sikker på hvor mye som skal til for å slite pelsen til en schnauzer...

så ville jeg hengt en relativt liten kjetting bak, og rett og slett tatt hun med på joggetur med vekt bak. Men start med gåturer så hun blir vandt til både sele og vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tungt er en liten kjetting da? Halvkilo? Kilo?

Får stikke en tur på Troll og sjekke etter sele da kanskje... Pelsslitasje trenger jeg ikke tenke så mye på tror jeg, hun har fantastisk god pels.

Tja si det. Er ikke vant med så små og lette hunder jeg... Men ville nok ikke starta med mer enn 500g, så får du heller øke vekta litt hvis hun ikke bruker noe nevneverdig brystmuskulatur på å trekke halvkiloen. De på Troll kan kanskje gi bedre råd ang. vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en hund på 55 kg. som trekker ca 15 kilo kjetting på korte turer. Han er jo vant til å trekke da, men bare for å gi et eksempel. Vi bruker ordentlig wp-sele, da dette gir mest riktig belastning på hunden. Wp-selen blir jo spesialsydd til din hund, etter dine mål. Men skal man ikke trekke så mye, så trenger man sikkert ikke mer enn en vanlig nome-sele.

Man må nesten bare begynne ett sted og se om hunden tar det lett eller om den sliter. Men etter hva jeg har hørt tror jeg du får best effekt med å la hunden gå rolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skaffet en nomesele som passer henne veldig godt så den ikke kan vri seg eller gnager noe sted. Kanskje helpolstret med tanke på pelsen? Er ikke sikker på hvor mye som skal til for å slite pelsen til en schnauzer...

så ville jeg hengt en relativt liten kjetting bak, og rett og slett tatt hun med på joggetur med vekt bak. Men start med gåturer så hun blir vandt til både sele og vekta.

Det her føler jeg er kjempedumme spørsmål, men hvor kjøper dere kjetting? Og hva fester dere den til selen med? Har er her også som bør bygge muskler, men jeg er helt grønn på det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun bærer 1 kg og er i god form så tåler hun nok lett og trekke 1 kg, det er jo lettere og trekke enn og bære. Jeg tror jeg begynte med ca 10 kg på 30 kg hund jeg, men da bare helt kort også gradvis lengre og tyngre terreng. Skulle jeg begynt med lange distanser så hadde vekta vært mye lavere også. Ang nomesele/weightpull så har jeg brukt nomesele og det fungerer fint, men ulempen med det er at det hunden drar på bør være langt bak slik at vinkelen blir minst mulig, på en weightpull sele trenger du ikke like stor avstand og det kan jo være en fordel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetting får man kjøpt på jernvarehandel, maxbo e.l. Fest den til selen med et tau med litt lengde på. Noen bruker elastisk line (strikk).

Der vi trener møter vi noen ganger en person med flere Dverg Schnauzere. Der pleier en eller flere av hundene å trekke kjetting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig alternativ til kjetting er å fylle en tomflaske med singel og la henne trekke denne. (Men nå aner jeg ikke om kjetting er noe dyrt - flaske er i hvert fall lett tilgjengelig i de fleste husholdninger, om du vil prøve litt først.)

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi trener møter vi noen ganger en person med flere Dverg Schnauzere. Der pleier en eller flere av hundene å trekke kjetting :)

Hva slags seler bruker de på dem?

Hermes, jeg ser for meg at en flaske vil hoppe og sprette mer, og dermed være en større stressfaktor enn kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags seler bruker de på dem?

Hermes, jeg ser for meg at en flaske vil hoppe og sprette mer, og dermed være en større stressfaktor enn kjetting.

halvnomeseler mener jeg å huske. Huken har i riktig str.

jeg ville nok selv brukt en nome, men det er jo ikke så lett å få tak i til så små hunder (må spesialsyes tenker jeg, hør i såfall med seleverkstedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye erfaring med vekt etc, men hundene mine (aussie) dro kjetting endel i fjor vinter. Og vi kom fram til at nomesele med feste til pulk var best. Jeg laget et feste til kjettingen med karabinkrok slik at jeg lett kunne justere vekten. Underlaget spiller vel også inn i hvor tung kjetting man kan ha. På hard grusvei glir kjettingen lettere en i gjørmete skogs vei f.eks :)

IMG_2557w.jpg

Tauet løper fritt gjennom stangen (som er en tykk plast kabel) Forsøkte flasker jeg også, men de bare skled sidelengs, hoppet og danset..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye erfaring med vekt etc, men hundene mine (aussie) dro kjetting endel i fjor vinter. Og vi kom fram til at nomesele med feste til pulk var best. Jeg laget et feste til kjettingen med karabinkrok slik at jeg lett kunne justere vekten. Underlaget spiller vel også inn i hvor tung kjetting man kan ha. På hard grusvei glir kjettingen lettere en i gjørmete skogs vei f.eks :)

IMG_2557w.jpg

Tauet løper fritt gjennom stangen (som er en tykk plast kabel) Forsøkte flasker jeg også, men de bare skled sidelengs, hoppet og danset..

Om hunden skal trekke tungt i forhold til egen vekt må dette være den beste løsningen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekkpunktet når hundene trekker vogn og slede, som jo nomeselen er laget for, er jo langt nede bed bakken. Poenget med weightpull er jo å unngå trykk på krysset og å fordele vekta enda bedre. Bruker lignende seler i spann også, de kalles pinneseler. Disse brukes som avveksling fra vanlige nomeseler, nettopp for å avlaste trykk mot krysset, eller på hunder som har eller har hatt ryggproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det ikke er bra å trekke dekk. Husker ikke hvor og hvorfor.

Vet ikke hva problemet skulle være. Mine har alltid trukket dekk, og har ikke opplevd hverken problemer eller skader pga det.

Edit: Ser svaret til therese nå, jeg har stort sett gått på fine skogsveier/grusveier med dekk også har jeg festet dekke til hunden i strikkline for og dempe evt rykk. Ikke noe problem. Det sklir fint. Og dekk på asfalt er upraktisk uansett pga gummi+asfalt=tungt, mye friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hørt at det ikke er bra å trekke dekk. Husker ikke hvor og hvorfor.

Det er i utgangspunktet ikke noe galt i å trekke dekk, men dekket har en tendens til å hoppe rundt og rykke og nappe litt om underlaget ikke er helt flatt (og asfalt er ikke ideelt for hunden), så det er bedre å bruke f.eks. kjetting fordi den øh former seg mer etter bakken og glir bedre (så lenge den ikke henger seg fast i noe). Det blir mindre rykk og napp med kjetting enn dekk. Men ellers blir det jo samme prinsippet og er helt ok med en god sele. Jeg ville brukt kombisele (nomesele med feste til pulkdrag) og festa et tau på hver side som vist tidligere her.

Ellers har jeg bedre tro på løping i myr og klatring i bratt terreng jeg. Du trenger ikke gå veldig langt vekk fra en sti for å klatre eller løpe i terrenget (hehe eller få hundene til å gjøre det). Du kan til og med se stien hele tida. Da går du deg ikke bort :) Jeg tror det er en måte å bygge muskler på som er mye bedre for hunden på sikt, enn å trekke tungt på en flat vei. Ikke like ensidig belastende og de får jobba med koordinasjon og kroppskontroll og har det moro samtidig. Og svømming, men du sier jo at smuledyret ikke svømmer. Kløving bygger jo bra muskler i fronten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...