Gå til innhold
Hundesonen.no

Jurkreft


Emilie
 Share

Recommended Posts

Jeg har en tispe som har fått et par kuler i jurene. Hun fikk operert bort den første for litt under tre uker siden. Den ble da sendt inn for analyse og viste seg å være ondartet. Deretter fikk jeg henne røntget, og veterinæren fant ingen spredning. Det vil si, de fant et par diffuse fragmenter i brysthulen. Hun skal røntges igjen på nytt om noen måneder, da vet'en ikke kunne bekrefte eller avkrefte om dette var spredning.

Men - nå har jeg funnet en ny kul på samme sted hvor den forrige ble fjernet. Den må ha kommet i rekordfart. Hunden er nå ni år, og med tanke på hvor fort kulen kom tilbake, ønsker jeg ikke å la veterinæren skjære i henne noe mer. Jeg aner ikke hvilke prognoser hun har, men fikk i tillegg et tips om å ikke operere ut kuler som eventuelt måtte komme, da de ville komme på nytt igjen, og lettere spre seg til vitale organer.

Noen som har erfaring med jurkreft hos hund, forebygge nye kuler/spredning, behandling? Hva som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig at man operere bort hele juret i slike tilfeller?

Jeg har sett på andre tisper at det har blitt gjort, men jeg vet ikke hva som er vanlig praksis. I min hunds tilfelle er det kun kulen som er skåret bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fjernet begge jurlistene, kjørt på med chemo (for å hindre spredning til lungene, noe som skjer uhyre raskt) og gitt en mer holistisk kost, dvs viltkjøtt/fisk, ekstra D-vit, hvitløk og omega3. Om kreften når lungene er det ingenting å gjøre, det er garantert at hunden vil dø av kreften innen relativt kort tid, men klarer man å forhindre det, har man en fighting sjanse til å holde hunden i remisjon noen år.

Hunder tåler chemo MYE bedre enn menesker, de blir sjeldent kvalme og mister hår (pels) osv som mennesker gjør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men så har jeg nå fått time til operasjon i morgen (hun som fjernet den første kulen er på ferie). Men det var søren meg ikke lett å få forklart at det ikke bare skal være en repetisjon av forrige operasjon. Endeløst fortvilet for jeg har faktisk enda ikke fått snakket om saken med en veterinær enda jeg har ringt tre ulike klinikker og bedt instendig om å få snakke med en fagperson. Håpløst! Kulen skal fjernes i morgen til den nette sum av 7000,- om de skal ta en hel list så ble det betraktelig mer. Hvis dette kan redde hunden min står det selvsagt ikke på pris, men nå er jeg så oppgitt her jeg sitter at jeg kunne slitt av meg alt håret! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Chanti fant vi kul i juret etter at vi klemte ut blod fra pattene, med dette var visst en cyste som ble operert bort. Vi ble anbefalt å sterilisere for å hindre nye klumper pga hormoner, men dette blir vel litt annerledes enn kreft. Vi steriliserte henne og det kom ingen nye klumper så lenge vi hadde henne.

Uansett lykke til! Håper det går bra og dere finner en løsning som kan hjelpe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men så har jeg nå fått time til operasjon i morgen (hun som fjernet den første kulen er på ferie). Men det var søren meg ikke lett å få forklart at det ikke bare skal være en repetisjon av forrige operasjon. Endeløst fortvilet for jeg har faktisk enda ikke fått snakket om saken med en veterinær enda jeg har ringt tre ulike klinikker og bedt instendig om å få snakke med en fagperson. Håpløst! Kulen skal fjernes i morgen til den nette sum av 7000,- om de skal ta en hel list så ble det betraktelig mer. Hvis dette kan redde hunden min står det selvsagt ikke på pris, men nå er jeg så oppgitt her jeg sitter at jeg kunne slitt av meg alt håret! :(

vi fikk fjernet en hel jurlist på en hund for 3 år siden da, riktignok. Det kostet 5000 kr. jeg ville nok fjernet hele jurlista, siden det anbefales men skjønner også at det kan bli fryktelig dyrt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første curly fikk jurkreft, og kulen ble operert bort. Dessverre kom det tilbake ganske fort, og det endte med at hun fikk slippe. Hun var 13 år, og hadde levd ett langt og godt liv. Tenker kanskje man må ta en vurderingsak hva man utsetter eldre hunder for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill, alle sammen! Jeg tror at jeg står over operasjon på min aldrende hund, men skal inn til veterinær i morgen. Jeg vakler litt, men tror jeg heller mot å gi henne en god siste tid, fremfor å kutte henne opp uten at jeg har noen virkelig gode prognoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist, tenker på deg. Ei venninne har en 11 år gammel hund som har ondartede svulster i jurene. Hun ville ikke utsette hunden for store operasjoner og risikoen det medfører for en gammel hund. Så hun har valgt å kose seg med hunden så lenge det går. Hun viser ikke noen tegn enda på å være syk. Må være veldig vanskelig da, og ikke minst veldig trist.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist, tenker på deg. Ei venninne har en 11 år gammel hund som har ondartede svulster i jurene. Hun ville ikke utsette hunden for store operasjoner og risikoen det medfører for en gammel hund. Så hun har valgt å kose seg med hunden så lenge det går. Hun viser ikke noen tegn enda på å være syk. Må være veldig vanskelig da, og ikke minst veldig trist.

Tusen takk, Ara, og alle dere andre for gode råd og tanker. Etter rådføring med en erfaren veterinær (som til slutt ringte meg hjem) ble det lille hjertet mitt operert på nytt, og kjertelen er fjernet, men ikke hele listen. Hun er røntget på nytt og det gikk ikke an å se tegn på spredning. Jeg håper hun kommer eg fort nå, og at det ikke dukker opp flere kuler (selv om det gjerne gjør det), men da blir det i så fall ikke noe nytt inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...