Gå til innhold
Hundesonen.no

Yorkie hann 4 år og tissing


Erosyorkie
 Share

Recommended Posts

Hei, nytt medlem her!

Vi er et par som har en kjempesøt og fin yorkshire terrier hann på 4 år (Eros), og vi søker litt råd/hjelp.

Kort fortalt så er "problemet" det at han må ut og tisse hver natt, ikke bare en gang men ganske mange ganger både to-tre samt en og annen gang i måneden fire og fem ganger på en natt, og da må vi jo stå opp så og så mange ganger på en natt og gå ned trappa og ut på terrassen for å la han tisse, noe vi gjør uten å kjefte på han eller noe, vi har bare tatt det som at det er sånn han er - kanskje vi gjør feil der?

Men vi lurer litt på om det er noe råd som kan hjelpe oss litt da vi synes det er litt mye.. Er det noe vi kan gjøre så tar vi imot tips og råd med stor takk!

Vi har planer om å leie en ny leilighet, og hunden har av og til uhell inne (ikke ofte da vi er veldig flinke til å passe på at han får ut og tisse når han må) så da går det jo utover møbler og slikt.

Så om hunden:

Eros er en kastrert hannhund på 4 år, og vi har blitt fortalt av dyrlegen at han har veldig liten blære - noe som sier seg selv er grunnen til at han må tisse så ofte. Han er veldig nysgjerrig og veldig smart og lærevillig, kan noen triks, feks rulle rundt og slikt for godbiter.

Vi lar han selvsagt tisse rett før vi legger oss, og det spiller ingen rolle hvor lang tur han har fått før han legger seg - han må uansett ut som regel en-to ganger per natt, men mange ganger mer også som sagt. Det går som regel bare rundt 2 timer før han må ut og tisse etter at vi har lagt oss.

Han er heldigvis en smart hund som er flink til å varsle i fra om det meste, også tissinga, og når han må tisse hopper han ned fra senga vår og da våkner vi med en gang og løper ned med han. Han har altså forstått at vi hjelper han uten kjeft og slikt så lenge han vekker oss, tar ikke lengre enn 10-15 sekunder før vi står opp (jeg - mannen i forholdet - våkner veldig lett, så er oftest jeg som tar han med ut).

Står vi ikke opp så tisser han da altså inne på soverommet på kommodene, vi har testa å ignorere han, så vi står alltid opp som dere skjønner.

Nå vet jeg ikke helt hva mer jeg kan skrive, men er det noe dere lurer på som kan hjelpe så er det bare å spørre så skal jeg utdype. :)

Legger også med et lite bilde av det lille sjarmtrollet vårt som koser seg i gresset! :)

Håper på svar!

ErosYorkie

post-11388-0-19623100-1345739602_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som dere gjør alt rett. Det står respekt av at dere har holdt ut så lenge. Det er IKKE sunt å sove så dårlig over lengre tid, så dette bør dere gjøre noe med.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme med noe slikt råd til noen, men i desperate situasjoner kan man måtte ty til desperate løsninger: Kunne det være en idé å prøve å lære ham å gå på kasse, som en katt?

Jeg er mer usikker på om det er noe godt alternativ å begrense tilgangen til vann. Jeg er ikke veterinær, men noe sier meg at det er noe en bør unngå med en hund som av medisinske årsaker må drikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg anbefaler dere å få en skikeklig veterinærmedisinsk utredning ved NVH (Norges veterinær høyskole) om dere bor på østlandet. Dette kan være noe som kan løses kirurgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å ta fra ham vannskåla ett par timer før det er kvelden?

Har prøvd det før, men funket ikke noe særlig det heller. Han tygger ofte bein om kvelden mens vi ser tv og slik så han må uansett ha vann etter det, i tillegg er han tørst og står å skraper i gulvet der matskålen og vannskåla står om det er tomt der.

Jeg synes det høres ut som dere gjør alt rett. Det står respekt av at dere har holdt ut så lenge. Det er IKKE sunt å sove så dårlig over lengre tid, så dette bør dere gjøre noe med.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme med noe slikt råd til noen, men i desperate situasjoner kan man måtte ty til desperate løsninger: Kunne det være en idé å prøve å lære ham å gå på kasse, som en katt?

Jeg er mer usikker på om det er noe godt alternativ å begrense tilgangen til vann. Jeg er ikke veterinær, men noe sier meg at det er noe en bør unngå med en hund som av medisinske årsaker må drikke ofte.

Vi prøver å gjøre alt rett, men er jo ikke så veldig sunt å våkne så mange ganger iløpet av ei natt nei.. er jo som å ha en liten baby. Damen ser ikke for seg å lære han til å gå på do i den, grunnet lukten som kommer på soverommet og at han faktisk er en hund.

Er enig med deg i å ikke fjerne vannet, han blir jo tørst så ender jo uansett opp med å gi han vann.

Jeg anbefaler dere å få en skikeklig veterinærmedisinsk utredning ved NVH (Norges veterinær høyskole) om dere bor på østlandet. Dette kan være noe som kan løses kirurgisk.

Vi bor desverre ikke på østlandet, men han skal snart inn til tannrens så kan høre med dyrlegen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
n.

Vi bor desverre ikke på østlandet, men han skal snart inn til tannrens så kan høre med dyrlegen da.

Dere bør se en veterinær som har kompetanse på området, helst en spesialist i smådyrsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å putte på han ett Bellyband?

Rett og slett en bleie så ikke han får markert på noe fram til dere finner feks en kirurgisk løsning evt en annen.

Gullet har allerede ett bellyband, men det er ikke markering som han holder på med, men han må faktisk tisse.. er ikke små dammer som kommer. Bellybandet hindrer jo at det kommer på møblene, men vi må jo fortsatt stå opp med ham å gå ut å la han gjøre sitt. Synes ikke det er bedre at det går i pelsen og at han må ligge med urinen til vi står opp.

Dere bør se en veterinær som har kompetanse på området, helst en spesialist i smådyrsykdommer.

Vet du om noen med kompetanse på området, i Stavanger/Sandnes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte med ett diabetes jeg, når du skriver at han er ofte tørst.. Men gå til en god veterinær, for det kan være noe annet galt også. Kanskje noe gikk galt under kastraksjonen? Ikke helt det samme, men farfar måtte opereres i underlivet, men de klarte å ødelegge noe i blæra hans, og vips hadde ikke farfar blærekontroll lengre. Ser for meg at sant kanskje kan skje hunder også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, først og fremst. Er jo tydelig at det er noe som feiler han, selvom det ikke trenger å bety at det utløser smerter på noen måte.

Er ikke lett å si hva som kan gjøre, viktig at det aldri er noe kjeft inne i bildet iallefall selvom jeg forstår frustrasjonen. Annet enn at jeg også synes det med kattekasse kunne passet i akkurat dette tilfellet med en hund som ikke har normal blærekontroll.

Få hunden grundig sjekket hos vet. iallefall.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte med ett diabetes jeg, når du skriver at han er ofte tørst.. Men gå til en god veterinær, for det kan være noe annet galt også. Kanskje noe gikk galt under kastraksjonen? Ikke helt det samme, men farfar måtte opereres i underlivet, men de klarte å ødelegge noe i blæra hans, og vips hadde ikke farfar blærekontroll lengre. Ser for meg at sant kanskje kan skje hunder også..

Han har hatt for operasjon før og på røngten bildet viste det at han hadde en veldig liten blære - men jeg tenker når han klarer å holde seg når vi er ute på skole/jobb må han jo klare det på natta også?

Har nevnt dette problemet med en dyrlege før, men han sa aldri noe om diabetes, men skal jammen nevne det når han har tannrensen sin!

Hehehe, mener at han var slik før kastreringen også, så tviler på noe gikk galt da.

Stakkars, først og fremst. Er jo tydelig at det er noe som feiler han, selvom det ikke trenger å bety at det utløser smerter på noen måte.

Er ikke lett å si hva som kan gjøre, viktig at det aldri er noe kjeft inne i bildet iallefall selvom jeg forstår frustrasjonen. Annet enn at jeg også synes det med kattekasse kunne passet i akkurat dette tilfellet med en hund som ikke har normal blærekontroll.

Få hunden grundig sjekket hos vet. iallefall.

Lykke til!

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men hvorfor stakkars? Hunden min går regelmessig til dyrelegen og får helsesjekk så rart at noe ikke har blitt funnet da? Han har også tatt urinprøve før og der viste det at det var ingenting galt med urinen ihvertfall.

Vi er ikke frustrerte, men begynner naturligvis å bli litt slitne etter 4 år. Det er jo som å ha en nyfødt som aldri blir større :P

Kjeft har ALDRI vært inni bildet, og det er heller ikke noe som er aktuelt what-so-ever, uansett hvor lei vi kan bli! Kattekasse synes jeg er noe som er litt rart og kanskje litt sent å begynne med til en 4 år gammel hund?

Hunden har før blitt grundig sjekket og da var han i tipp topp stand, utenom at han hadde en liten blære og skadet kne (er fikset nå) fra oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge klarer han seg når han er alene da? For klarer han x timer da klarer han på natta også. Da er det evnt bare en innlært rutine. Han vet dere reagere ol. Evnt at han vil ut med første tegn til litt full blære.

Ja, kanskje det er en innlært rutine.. men hvordan prøve å venne han av det isåfall? Har prøvd med bur, piping og etterhvert bjeffing om vi overser det på natten. Vil jo ikke at han skal tisse på kommodene eller i buret, så er liksom litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er en innlært rutine.. men hvordan prøve å venne han av det isåfall? Har prøvd med bur, piping og etterhvert bjeffing om vi overser det på natten. Vil jo ikke at han skal tisse på kommodene eller i buret, så er liksom litt vanskelig.

Om han har ett fast sted han tisser, hva med å skaffe noen kompostgrinder og sperre av det område så han ikke kommer til? Dvs en radius på 0.5-1 meter.

Det virker jo mer som en vane enn en liten blære om han klarer holde seg en hel arbeidsdag. Og om han klarer det ellers de vanlige timene så hadde jeg personlig fortalt han at slikt ikke var akseptablet om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden klarer å holde seg en hel arbeidsdag alene hjemme, er det hvertfall ingenting fysisk i veien med han som krever at han må ut om natten. Det er da kun en etablert uvane som gjør at han skal ut og tisse om natten også.

Helt ærlig, så fatter jeg ikke hvordan dere har holdt ut så lenge. Jeg blir skikkelig grinete om noen forstyrrer nattesøvnen min, for den betyr alt for meg, etter å ha gjennomlevd to år med en unge som våknet opptil 7-8 ganger pr natt og skreik...HVER natt...Aldri mer! Hadde en hund av ren uvane drevet og dillet og skulle ut om natta ellers så tisset den inne, så hadde jeg faktisk puttet den i en valpegård-inngjerding. Eventuelt et hundebur, og så lagt sånne tisseunderlag inni buret. Dette er eneste gangen jeg har foreslått burbruk noengang, tror jeg, men sånne unoter som tissing inne av rein uvane og på nattestid, hadde fått meg til å se rødt og ty til drastiske midler.

Jeg må si jeg beundrer dere for å ha holdt ut så lenge og i tillegg ikke høres irritert ut engang.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt for meg hvordan man skal fortelle en hund at den ikke får lov til å tisse, jeg..? En ting er å fortelle den at å tisse INNE ikke er ok, men å ikke tisse overhodet? Har han veldig liten blære har han jo behov for å tisse, så det må man jo nesten ta hensyn til. Å holde seg for lenge kan skape problemer med nyrene på sikt, så det at hunder holder seg i 10-12 timer er faktisk ikke noe positivt, dyrevelferdsmessig.

Jeg ville faktisk også tatt frem ei kattekasse. Ikke noe stress å lære bikkja å gå på den. Når han tisser ute, si "tisse" slik at han lærer et navn for det han gjør. Deretter, når han vil tisse om natta, løft ham opp på kassa og si "tisse". Kan evt ha kassa på terrassen i starten, så er det lettere for ham å ta koblingen.

Kattekassen vil hjelpe ham å få tisset i løpet av arbeidsdagen også, om han behøver.

Det finnes slike absorberende kluter også, som folk faktisk lar småbikkjene sine pisse på, hele livet. Da er kattekassen et mer hygienisk alternativ, spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som gikk på høye doser kortison og derfor måtte tisse veldig ofte. Han måtte opp alt mellom 2-5 ganger i løpet av natten. Jeg ble helt utslitt av dette, og lagde et sted inne som han kunne tisse på natten og når han var alene. Jeg satte en kasse med litt høy vegg inntil veggen, tisseunderlag i bunn også kjøpte jeg en liten busk og satte der. Det fungerte kjempebra, han tisset bare der og jeg fikk sove på natten.

Sikkert lurt å få sjekket at det ikke er noe galt med han også for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok dere har laget dere en vane her, siden han kan holde seg mens dere er vekke ellers. Dere kan jo som nevnt tidligere, drøye tiden gradvis slik at turen ut kommer seinere og seinere på natten, og kanskje kobinere med en god tur på kvelden slik at han faktisk er sliten og vil sove. Kanskje han skal få beinet sitt litt tidligere slik at han ikke drikker store mengder vann på kvelden også. Tror jeg ville satset på denne komboen i en periode til man begynner og få brutt vanene også gå gradvis tilbake til normale rutiner. Ellers så hadde nok valget fallt på en kattedo e.l. inne altså...Kan jo faktisk hende at han gir seg med tissinga om natta om dere setter frem en do og overhører sutringa hans, ingen oppmerksomhet kan jo være alt som skal til for at han finner ut at det er bedre og sove om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke stakkars som at det er direkte synd på han, men må jo være frustrerende for hunden også om det er noe som feiler han så han er nødt til å trappe rundt hver natt for å tisse og ikke klarer å holde seg lenge av gangen.

Mente aldri at dere var noen dårlige eiere, såklart.

Men håper dere fikser det. :) Klarer han en arbeidsdag uten, er det sikkert blitt til en innlært vane å gå ut flere ganger pr. natt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har ett fast sted han tisser, hva med å skaffe noen kompostgrinder og sperre av det område så han ikke kommer til? Dvs en radius på 0.5-1 meter.

Det virker jo mer som en vane enn en liten blære om han klarer holde seg en hel arbeidsdag. Og om han klarer det ellers de vanlige timene så hadde jeg personlig fortalt han at slikt ikke var akseptablet om natten.

Han tisser alltid på hjørnet på den ene kommoden om natta, har før prøvd å legge ett håndkle der og da tisser han fortsatt på den plassen.. Det er jo egentlig ett alternativ, men er jo litt uhygenisk mtp. at vi ligger på et rom hele natten og det blir varmt og lukta strømmer opp. Ser at det er mange som anbefaler kattekasse, men akkuratt nå bor vi hjemme til min mor og far og vi har døren lukket om natta, men når vi flytter i leilighet (som blir veldig snart) ser jeg for meg at vi kommer til å prøve ut kassa for da kan vi ha den på gangen eller noe.

Nå må jeg jo si at vi er 4 voksne i dette hjemmet så er ikke ofte han er så mye alene. Jeg jobber enten dag/kveld og da er typen min eller mor og far hjemme, men hvis alle er ute så klarer han seg ihvertfall 6 timer. Det kan godt være en vane ja, men det er også en liten blære som er årsaken, det har jo vi fått påvist hos dyrlegen.

Og hvordan ville du fortalt ham det? Ved hjelp av kjefting? Overse han (da kommer han bare til å tisse på kommoden, det vet jeg)?

Hva med å drøye? Si han vil ut kl 3, drøy til kvart over, så halv Osv.. Plutselig er kl 7 og dere har fått 6-7-8 t søvn.

Ja, har tenkt tanken selv, men ved å drøye så kommer han jo bare til å tisse fordi han må på do og hvis vi skal sitte oppe å vente med å ta han ut så får vi jo lite søvn uansett.

Hvis hunden klarer å holde seg en hel arbeidsdag alene hjemme, er det hvertfall ingenting fysisk i veien med han som krever at han må ut om natten. Det er da kun en etablert uvane som gjør at han skal ut og tisse om natten også.

Han er jo ikke så ofte alene hjemme alene en hel arbeidsdag, men opptil 6 timer klarer han. Det er jo fysisk når han har en liten blære og det er påvist til dyrlegen. Kan jo være mer psykisk at han må ut om natten og ikke klarer å sove 6 timer i strekk?

Helt ærlig, så fatter jeg ikke hvordan dere har holdt ut så lenge. Jeg blir skikkelig grinete om noen forstyrrer nattesøvnen min, for den betyr alt for meg, etter å ha gjennomlevd to år med en unge som våknet opptil 7-8 ganger pr natt og skreik...HVER natt...Aldri mer! Hadde en hund av ren uvane drevet og dillet og skulle ut om natta ellers så tisset den inne, så hadde jeg faktisk puttet den i en valpegård-inngjerding. Eventuelt et hundebur, og så lagt sånne tisseunderlag inni buret. Dette er eneste gangen jeg har foreslått burbruk noengang, tror jeg, men sånne unoter som tissing inne av rein uvane og på nattestid, hadde fått meg til å se rødt og ty til drastiske midler.

Jeg må si jeg beundrer dere for å ha holdt ut så lenge og i tillegg ikke høres irritert ut engang.... :P

Begynner å bli slitsom selvfølgelig, og vi tenker hvordan det blir når det engang muligens blir kid her i hus..

Og klart vi blir litt irriterte innimellom, men han er jo ett ansvar som jeg tok på meg når jeg kjøpte han, og for meg virker det som om han har et behov for å tisse mtp. at han har liten blære.

ser ikke helt for meg hvordan man skal fortelle en hund at den ikke får lov til å tisse, jeg..? En ting er å fortelle den at å tisse INNE ikke er ok, men å ikke tisse overhodet? Har han veldig liten blære har han jo behov for å tisse, så det må man jo nesten ta hensyn til. Å holde seg for lenge kan skape problemer med nyrene på sikt, så det at hunder holder seg i 10-12 timer er faktisk ikke noe positivt, dyrevelferdsmessig.

Enig med deg der, det virker jo som om han ikke klarer å holde seg...

Jeg ville faktisk også tatt frem ei kattekasse. Ikke noe stress å lære bikkja å gå på den. Når han tisser ute, si "tisse" slik at han lærer et navn for det han gjør. Deretter, når han vil tisse om natta, løft ham opp på kassa og si "tisse". Kan evt ha kassa på terrassen i starten, så er det lettere for ham å ta koblingen.

Kattekassen vil hjelpe ham å få tisset i løpet av arbeidsdagen også, om han behøver.

Det finnes slike absorberende kluter også, som folk faktisk lar småbikkjene sine pisse på, hele livet. Da er kattekassen et mer hygienisk alternativ, spør du meg :)

Tenker nok at vi tyr til kattekasse når vi får oss et eget sted. Da kommer vi nok til å ha kattekassen utfor soverommet og ikke i samme rom som vi sover i.

Og takk for tips til hvordan vi kan trene han til den :)

Jeg tror nok dere har laget dere en vane her, siden han kan holde seg mens dere er vekke ellers. Dere kan jo som nevnt tidligere, drøye tiden gradvis slik at turen ut kommer seinere og seinere på natten, og kanskje kobinere med en god tur på kvelden slik at han faktisk er sliten og vil sove. Kanskje han skal få beinet sitt litt tidligere slik at han ikke drikker store mengder vann på kvelden også. Tror jeg ville satset på denne komboen i en periode til man begynner og få brutt vanene også gå gradvis tilbake til normale rutiner. Ellers så hadde nok valget fallt på en kattedo e.l. inne altså...Kan jo faktisk hende at han gir seg med tissinga om natta om dere setter frem en do og overhører sutringa hans, ingen oppmerksomhet kan jo være alt som skal til for at han finner ut at det er bedre og sove om natta.

Vane kan det godt være, men når han prøver å vekke oss til vi tar han med ned og vi ikke våkner tisser han faktisk på kommoden, for meg så sier det seg selv at han faktisk må på do.

Uansett hva slags trim han har fått på dagen våkner han. Vi kan gå 1 og halv times tur med han midt på dagen og så en 15-30 minutters tur før vi legger oss der han får tisse/markere og lukte så mye han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke stakkars som at det er direkte synd på han, men må jo være frustrerende for hunden også om det er noe som feiler han så han er nødt til å trappe rundt hver natt for å tisse og ikke klarer å holde seg lenge av gangen.

Mente aldri at dere var noen dårlige eiere, såklart.

Men håper dere fikser det. :) Klarer han en arbeidsdag uten, er det sikkert blitt til en innlært vane å gå ut flere ganger pr. natt, ja.

Såklart er det jo frustrerende for han også når han må ut.. Men vi vet jo at han har liten blære så er nok bare det som feiler han.

Vi ser på oss selv som gode eiere ihvertfall, han får jo det han trenger, tur/aktivisering, stell, mat og kos. I tillegg står vi opp med han om natta når vi helst vil sove, hehe ;)

Håper også at dette er noe som blir bedre, vi skal jo faktisk ha han en god del år til, men må man så må man ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier han har liten blære og det har han naturligvis - alle små hunderaser har jo liten blære. Men de fleste greier jo å holde seg likevel. Spørsmålet er jo om blæren er liten ifht rasen, altså enda mindre blære enn andre hunder av samme rase har? Unormalt liten i forhold til rasen, kan man si.

Sa veterinæren noe om det, eller bare at "blæren er liten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tisser alltid på hjørnet på den ene kommoden om natta, har før prøvd å legge ett håndkle der og da tisser han fortsatt på den plassen.. Det er jo egentlig ett alternativ, men er jo litt uhygenisk mtp. at vi ligger på et rom hele natten og det blir varmt og lukta strømmer opp.

Nok en gang, prøve å hindre han i å komme til til komoden, bruk kompostgrind e.l. og se om han faktisk dropper å tisse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier han har liten blære og det har han naturligvis - alle små hunderaser har jo liten blære. Men de fleste greier jo å holde seg likevel. Spørsmålet er jo om blæren er liten ifht rasen, altså enda mindre blære enn andre hunder av samme rase har? Unormalt liten i forhold til rasen, kan man si.

Sa veterinæren noe om det, eller bare at "blæren er liten"?

Det var liksom: ''oi, han her har liten blære, lykke til med han''. Vi har jo en til yorkie (tispe) og hun klarer fint å holde seg om natta. Så det er jo liten blære i forhold til andre hunder av samme rase.

Nok en gang, prøve å hindre han i å komme til til komoden, bruk kompostgrind e.l. og se om han faktisk dropper å tisse da.

Da tisser han jo en annen plass. Det som er tingen er at han faktisk må tisse, enten tisser han ute eller inne om vi ikke slipper han ut. Kommoden er 1 valget, men kommer han ikke til velger han en annen plass selvsagt, kan jo ikke gjerde inn hele rommet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...