Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen nekter å spise, hjelp!


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Og IGJEN, det er ikke spørsmålet mitt, jeg ønsket tips til hvordan jeg kan forbedre matvanene og få hu til å legge på seg, eller i det minste slutte og gå ned i vekt/hold.

Jeg skjønner at du føler at du ikke får svar på det du spør om, men sånn sett utenfra så er det ikke en dum tilbakemelding å få at kanskje dette ikke er noe problem å bekymre seg over. Det er bare godt ment og absolutt ikke ment som kritikk. :)

Og du har fått mange gode tips om å få henne opp i vekt også. Jeg nevner igjen ister, rent dyrefett som du finner i frysedisken. Fett har høy smakelighet, mange småspiste gobler opp maten med ister i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange måltider om dagen får hun? Kan du kutte ned på antallet slik at hun rekker å bli sulten mellom måltidene? Om hun begynner å kaste opp gult fordi det blir for lenge mellom mat så er det bare å gå opp igjen.

Dette fungerte veldig bra på min småspiste pyrrevalp. Han var vel omtrent på alder med TS sin valp om jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier så har jeg en valp hjemme på 12 uker som nekter å spise skikkelig. Hun blir tynnere og tynnere og jeg begynner å bli ganske fortvilet for at hun får ikke i seg halvparten av de næringstoffene hun trenger engang...

Vi har vært til dyrlegen og han fant ikke noe galt, sjekket tenner, mage, hals/svelg osv... Og hun har fått mer enn nok ormkurer så det er heller ikke problemet

Føler at vi har prøvd alt;

V&H - like uintressert i det som tørrforet

Leverpulver til å drysse på maten - slikker det bare av

3 forskjellige tørrfortyper - fortsatt ikke noen forskjell i matlysten

Har nå i 1,5 uke prøvd å være knallhard på rutiner, spiser hun ikke opp i løpet av ca 10 min så får en av de andre hundene våre spise opp maten hennes. Så langt har det ingen effekt. Hun spiser ca 1/3 av anbefalt dagsrasjon

Noen som har tips utover det vi allerede har prøvd?

Hva med å ikke bytte mat så ofte og venne henne til en fórtype? Er ikke så bra å skifte fór for ofte og hunden vil nok uansett ende med å spise den når den blir sulten. Ville forresten ikke fóre med godbiter imellomtiden da en liten mage lett kan bli mett av det.

Ellers til min hund når han nekta å spise pleide jeg å fóre med vom, blande leverpostei med vann i ett glass og så helle vesken over tørrfóret. Ett annet tips kan være å foreksempel blande litt tørrfór med bløtmat(ha mer tørrfór enn bløtmat) og bland godt og tilsett litt vann til slutt :)

Lurer også litt på hvordan valpen var til oppdretter? Spiste hun fóret hun fikk der? Hvis hun gjorde det ville jeg ikke ha byttet på det fóret. Og en siste ting: Har du myket opp tørrfóret med vann eller får hun det helt tørt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke bytte mat så ofte og venne henne til en fórtype? Er ikke så bra å skifte fór for ofte og hunden vil nok uansett ende med å spise den når den blir sulten. Ville forresten ikke fóre med godbiter imellomtiden da en liten mage lett kan bli mett av det.

Ellers til min hund når han nekta å spise pleide jeg å fóre med vom, blande leverpostei med vann i ett glass og så helle vesken over tørrfóret. Ett annet tips kan være å foreksempel blande litt tørrfór med bløtmat(ha mer tørrfór enn bløtmat) og bland godt og tilsett litt vann til slutt :)

Lurer også litt på hvordan valpen var til oppdretter? Spiste hun fóret hun fikk der? Hvis hun gjorde det ville jeg ikke ha byttet på det fóret. Og en siste ting: Har du myket opp tørrfóret med vann eller får hun det helt tørt?

absolutt ikke meningen å bytte for så mange ganger på hun, men når foret hun fikk hos oppdretter ikke er bra; så byttet vi tidligere enn planlagt til RC Rottweiler Jr. Og når hun spiser så lite som hun gjør så ble det best å bytte til et for med mere kalorier enn hva Rottweiler Jr har, derfor ble det 2 forbytter.

Men nå ser det ut til at matlysten har blitt litt bedre. Har fått i hun ca 1/2 - 2/3 av anbefalt dagsrasjon i dag. Det som hjalp var å kutte et måltid. Å at jeg ikke tenke på det tidligere :P måtte gjøre det med den yngste hannen vår når han var valp og, men ting går lett i glemmeboka når det står på som værst. Så får vi se da, om hun legger på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sønns BOrder Collie vokste opp til å bli ei helslank tispe på ca litt under halv dagsrasjon av det som var anbefalt. Hun hadde hele tiden fin pels og avføring. Hjalp ikke at den andre hunden sto der. SOm voksen så spiser hun og da måtte sønn begynne å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt greia med å fyke i forsvar når folk bare prøver å hjelpe og dermed ønsker oppklarende svar. Var jeg virkelig redd, ville jeg håndfôret en stund, bare for å få i hunden mat, men du er kanskje ikke redd redd, da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt greia med å fyke i forsvar når folk bare prøver å hjelpe og dermed ønsker oppklarende svar. Var jeg virkelig redd, ville jeg håndfôret en stund, bare for å få i hunden mat, men du er kanskje ikke redd redd, da?

Ingen vits å elte den siden av saken mer heller vel, og brygge opp til krangel og diskusjon? Nå skriver trådstarter ovenfor at det hele har løst seg, og valpen spiser nå.

End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke meningen å bytte for så mange ganger på hun, men når foret hun fikk hos oppdretter ikke er bra; så byttet vi tidligere enn planlagt til RC Rottweiler Jr. Og når hun spiser så lite som hun gjør så ble det best å bytte til et for med mere kalorier enn hva Rottweiler Jr har, derfor ble det 2 forbytter.

Men nå ser det ut til at matlysten har blitt litt bedre. Har fått i hun ca 1/2 - 2/3 av anbefalt dagsrasjon i dag. Det som hjalp var å kutte et måltid. Å at jeg ikke tenke på det tidligere :P måtte gjøre det med den yngste hannen vår når han var valp og, men ting går lett i glemmeboka når det står på som værst. Så får vi se da, om hun legger på seg :)

Så bra det går bedre nå! Det liker vi alle :D

Blir hu matkresen igjen så kan du jo gå tilbake å se på tipsene du har fått :)

Går hun ikke så mye opp i vekt som du ønsker prøv valpevom! Den er det masse fett i og hjelper ved vektøktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å enda bedre går det i dag:D var hjemme hos oppdretterne til de andre hundene våres i dag(som forøvrig også synes hun er for tynn) og hun fikk en desj norwegian polar, som hun slukte i seg! Blandet kveldsmaten hennes 50/50 tørrfor og NP og hun sleikte skåla ren ;)

Så da tror jeg vi har funnet løsningen;)

Og jeg må også si at jeg er imponert over mattoleransen hennes når det gjelder magen. Selv med så mye styr i 4 uker nå så har hun ikke vært dårlig i magen en eneste dag ;)

Takk for tips og råd folkens;) trengte vel egentlig mest en plass for å kunne dele bekymringene mine;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...