Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvidet spiserør - Megaesophagus - erfaringer?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Noen som har vært borti dette? Vet. mistenker det på Snusern, og jo mer jeg leser jo mer overbeivst blir jeg om at det må være noe sånt.

Lurer ikke på noe konkret akkurat nå - men vil gjerne høre om noen har hatt det på sine hunder? Vil anta snusern har en mild medfødt variant som har blitt verre pga forandringer i ryggen i akkurat området med mellomgulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne hadde det på sin setter, en alvorlig variant hvor det var ganske mye utvidning hele veien. Hun fikk flytende føde en stund, men tja, etter litt over et halvår etter at de fikk konstatert hva det var ble hun akutt syk (kastet opp blod blant annet), så da fikk hun slippe. Hun ble vel ca 2 år gammel. Men igjen, dette var en alvorlig grad da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snakke med vet. om det nestegang om det er verd å ta kontrastrøntgen når så mye andre symptomer stemmer. Vet ikke hvor enkelt det er å helle i henne kontrastvæske, frøkna er "litt" redd veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal snakke med vet. om det nestegang om det er verd å ta kontrastrøntgen når så mye andre symptomer stemmer. Vet ikke hvor enkelt det er å helle i henne kontrastvæske, frøkna er "litt" redd veterinærer.

Kontrastvæske til hund gis som regel blandet med lett oppløselig boksemat, så det er ikke snakk om trakt og slange altså. Hun spiser det selv. Ett sidebilde i våken tilstand med kontrastvæske er ufarlig, ukomplisert og ganske enkelt. De fleste hunder tåler det helt fint, værre med eierne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastvæske til hund gis som regel blandet med lett oppløselig boksemat, så det er ikke snakk om trakt og slange altså. Hun spiser det selv. Ett sidebilde i våken tilstand med kontrastvæske er ufarlig, ukomplisert og ganske enkelt. De fleste hunder tåler det helt fint, værre med eierne ;)

Åh! Da er det endret siden jeg tok kontrastrøntgen på collien min, brukte ikke trakt og slange der, men fysisk helte det i han så han måtte svelge. Kan det løses opp i mat så kaaan det hende jeg kan få det i henne. Skal høre med dem når vi skal inn igjen om tre uker. :) Men røntgen i våken tilstand på siden kan vi nok glemme. :lol: Hun skal prøve å få henne til å ligge på siden nestegang for behandling, men jeg har ærlig talt mine tvil om at vi får det til. Hun er REDD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Åh! Da er det endret siden jeg tok kontrastrøntgen på collien min, brukte ikke trakt og slange der, men fysisk helte det i han så han måtte svelge. Kan det løses opp i mat så kaaan det hende jeg kan få det i henne. Skal høre med dem når vi skal inn igjen om tre uker. :) Men røntgen i våken tilstand på siden kan vi nok glemme. :lol: Hun skal prøve å få henne til å ligge på siden nestegang for behandling, men jeg har ærlig talt mine tvil om at vi får det til. Hun er REDD.

Tja, hun har ikke noe valg om man skal ta bilde med kontrast. Da må hun være våken. Kan ikke spise og være sedert samtidig. Hvis hun er så redd at hun ikke kan holdes rolig i 2 sek slik at man får tatt ett bilde, så hadde jeg vurdert hvor mye jeg faktisk ville latt hunden gått igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hun har ikke noe valg om man skal ta bilde med kontrast. Da må hun være våken. Kan ikke spise og være sedert samtidig. Hvis hun er så redd at hun ikke kan holdes rolig i 2 sek slik at man får tatt ett bilde, så hadde jeg vurdert hvor mye jeg faktisk ville latt hunden gått igjennom.

Ja er liksom det. Vi er rimelig sikre på at hun har det, og hun har det ikke så alvorlig at operasjon er aktuelt. Da hadde hun ikke blitt 4 år liksom. Får se hvordan hun takler å bli lagt på siden hos kiro neste gang, hun er fryktelig redd veterinærer - men veterinæren her var veldig fin og rolig, så om vi gir henne litt tid så kan det gå. Vi klarer alltids å tviholde på henne så bildet kan tas, men vet ikke om det er så viktig å få tatt det bildet at jeg vil ødelegge at hun ikke lenger skjelver og er hysterisk bare hun ser et veterinærbord.

Lille B-varen min det. :wub:

Diagnosen forklarer hvertfall en hel del som har vært problem fra dag en. Matvegring som gjør at hun blir tynn, renner blankt fra nesa, "manisk" slikking spesielt etter mat, oppkast av mat og vann uten magesyre, mye luft, osv. Så om vi tar kontrast så er det vel mest bare for å få det dokumentert, men siden jeg ikke har noe kontakt med oppdretter og de ikke kommer til å ta noe av det jeg forteller om kahlo med i vurderingen på videre avl på linjer og sånt, så vet jeg ikke hvor viktig akkurat en 110% diagnose er.

Edit: Kahlo blir aldri en gammel hund, så alt går på å gi henne et bra liv her og nå. Så det spiller også inn. Det gjør at jeg på en side veldig gjerne vil vite nøyaktig hva som er galt, sånn at det kan behandles og lindres på best mulig måte, men samtidig så skal hun ikke måtte gå gjennom alt mulig som tydelig er en påkjenning for henne bare fordi at jeg vil ha svar, om vi kan behandle ut i fra mistanke og gi henne behandling og lindring som funker her og nå.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Denne tråden kom opp når jeg googlet :) Hvordan gikk det @Raksha? Jeg vet at hun er død altså...

Jeg tror kanskje Vigdis har det her, hun spyr ofte og det er ufordøyd mat som kommer opp og eller vann/slim. Hun sleiker manisk på gulvet etter mat, også på snuta (går meg på nervene!) Sikler innimellom og er alltid våt på snuta, hun er også humørsyk. Rasping i pusten når hun blir varm også raper hun støtt ogvirker ofte oppblåst i magen. Skal få det sjekket, men hvordan er behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...