Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en superlur måte å lure til seg urin på, uten å få alt utover buksene?


Recommended Posts

Ja altså...etter å ha stresset noe forferdelig hos dyrlegen for å få tak i Caspers mindre edle dråper, hvor jeg sølte alt i bekkenet utover meg ikke bare en gang, men to, så lurer jeg på om noe har funnet en superlur måte å få tak i urin på uten at det søles overalt.

Problemet er jo at han løfter på benet. Jeg får puttet bekkenet under, men når han er ferdig med å tisse så setter han foten ned og tar noen skritt forover, og dermed tråkker han i tisset fordi jeg ikke rekker å fjerne det i tide, alt går jo så fort... Holder jeg ned benet hans stopper han strålen.

Skal levere en ny prøve på mandag, og hadde vært greit å få tak i litt mer enn sist gang.

Jeg har heller ikke noe bekken her hjemme, men finnes det en smart måte å få tak i tisset på? Noen som har prøvd å feste en beholder rundt tissen f.eks? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen gode tips, husker vi knotet med det selv, men jeg forventer bilder av Casper med beholder knyttet rundt. Haha, eller så kan du jo kanskje sy ett enkelt bånd sånn som mna bruker for at hannhunder ikke skal markere, lime på ett tynt bind som da vil bli dynket i urin for å så la det overflødelige renne ned i ett beger kanskje? haha jeg vet ikke jeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bare en litt dyp papptallerken under, og helte så over på en ren halvliterflaske. Husk at en ikke skal bruke de første dråpene, altså om en har en som markerer, vent til andre markeringsrunde dersom det er lenge siden hunden sist urinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øse med langt skaft.

Støtter øse med langt skaft - det fungerer kjempebra og er faktisk det eneste som fungerer på min lille lyntisser. :)

I alle år så har jeg brukt en stor suppeause. til det formålet og har funket hver gang da jeg hadde hanhund. men jeg gå bak og ta det derfra hihi

Øse var lurt! Men jeg tror ikke vi har noen veldig store dessverre. Men skal se hva jeg finner :D

Du har en pappkopp, når han løfter opp foten holder du koppen rett foran utstyret hans, tar en liten skvett og tar til deg armen FØR han er ferdig me å tisse :P

Jammen jeg rekker det ikke :lol: Det blir bare helt kaos under der :P (men jeg var jo ekstra stresset hos dyrlegen da, følte jeg måtte skynde meg litt :P )

Jeg har dessverre ingen gode tips, husker vi knotet med det selv, men jeg forventer bilder av Casper med beholder knyttet rundt. Haha, eller så kan du jo kanskje sy ett enkelt bånd sånn som mna bruker for at hannhunder ikke skal markere, lime på ett tynt bind som da vil bli dynket i urin for å så la det overflødelige renne ned i ett beger kanskje? haha jeg vet ikke jeg

Hahaha kan garantere at det blir tatt bilde av hvis det blir en slik type løsning :lol:

Jeg tok bare en litt dyp papptallerken under, og helte så over på en ren halvliterflaske. Husk at en ikke skal bruke de første dråpene, altså om en har en som markerer, vent til andre markeringsrunde dersom det er lenge siden hunden sist urinerte.

Sist gang jeg måtte samle urin fikk jeg beskjed om å ta morgentisset jeg, fordi det var det som var "riktigst" på en eller annen måte?

Om du ikke får til å få tatt urin av han, så kan du be dyrlegen ta urinprøve via ett kateter :-)

Jeg SKAL få det til selv :D Men i tilfelle musefelle så er det bra det finnes en nødløsning, det hadde jeg ikke tenkt på faktisk :-)

Kanskje jeg må øve meg litt i morgen. Ta en generalprøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jeg rekker det ikke :lol: Det blir bare helt kaos under der :P (men jeg var jo ekstra stresset hos dyrlegen da, følte jeg måtte skynde meg litt :P )

Du må ta det når han tisser litt lengre enn bare vanlig markering.. Og så passer du på at du går rett ved siden av han når han skal tisse.. Når han da stopper, står du rett ved siden av han og det er bare å ta hånda ned og fylle koppen..

Jeg klarte det med en dachs liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det når han tisser litt lengre enn bare vanlig markering.. Og så passer du på at du går rett ved siden av han når han skal tisse.. Når han da stopper, står du rett ved siden av han og det er bare å ta hånda ned og fylle koppen..

Jeg klarte det med en dachs liksom :P

Den første gangen han tisser om morgenen er den lengste. Problemet er ikke at jeg ikke får tatt urin, problemet er at jeg ikke rekker trekke meg unna før han tråkker i suppa (og dermed søler det ut).

Men det kan jo løses med at jeg finner noe dypere å samle det i slik at det ikke skvulper ut så lett.

Hvordan er det, bør man sterilisere det man samler det i først, eller er det ikke så farlig? En bøtte hadde jo vært det beste faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen han tisser om morgenen er den lengste. Problemet er ikke at jeg ikke får tatt urin, problemet er at jeg ikke rekker trekke meg unna før han tråkker i suppa (og dermed søler det ut).

Men det kan jo løses med at jeg finner noe dypere å samle det i slik at det ikke skvulper ut så lett.

Hvordan er det, bør man sterilisere det man samler det i først, eller er det ikke så farlig? En bøtte hadde jo vært det beste faktisk.

Det som er greia med en pappkopp, han får ikke til å tråkke i det, for du holder den oppe helt oppe ved tissen hans :P

Og det bør være så rent som mulig det man har urinen oppi. Ellers så blir det fort forurensing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Ikke det jeg fikk beskjed om, ei heller når jeg selv har levert urinprøver ganske så mange ganger.

Er noe grunnet det kan gi feilaktig info, fordi det naturlig samler seg mer bakterier når det har ligget lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med en pappkopp, han får ikke til å tråkke i det, for du holder den oppe helt oppe ved tissen hans :P

Og det bør være så rent som mulig det man har urinen oppi. Ellers så blir det fort forurensing ;)

Nei han tråkker ikke i den, men han begynner å gå fremover med en gang. Så da må jeg få stoppet ham i akkurat riktig øyeblikk. Og hvis jeg har beholder for nære tissen så stopper han. Så hvis jeg bruker en bøtte så kan han gå fremover så mye han vil, fordi det ikke kommer til å skvulpe ut. Får koke masse vann og skolde bøtten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Ikke det jeg fikk beskjed om, ei heller når jeg selv har levert urinprøver ganske så mange ganger.

Er noe grunnet det kan gi feilaktig info, fordi det naturlig samler seg mer bakterier når det har ligget lenge.

Så rart, for som sagt sa dyrlegen sist gang at hun ville ha morgentisset. Jeg tolket det slik at det var fordi da ville det vise hva som faktisk skjer der nede, og ikke "jukses" til av fersk væske.

Men hun sa ikke noe om det denne gangen altså, så da kan jeg bare la ham tisse ut den første skvetten for sikkerhets skyld :-) Så da er kanskje ettermiddagstiss det beste egentlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste urinen til å bruke i analyser er faktisk morgenurinen. Dette fordi den er mer konsentrert og dermed vil man få større utslag på evt avvik og dermed lettere å oppdage avvik. I løpet av dagen drikkes det en del og dermed tynnes urinen ut. Man kan få utslag på avvikene da også, men de blir generelt lavere. Hvis et potensielt avvik da er egentlig lite, vil det da ikke gi noe utslag i det hele tatt i urin tatt utpå dagen.

Dette er grunnen til at det bestandig måles kreatinin i urinprøven også ved innlevering av feks misbrukprøve hos mennesker. Man kan nemlig bare passe på å drikke kjempe masse, så vil urinenkonsentrasjonen tynnes kraftig ut og slår ikke like mye ut på feks alkohol og narkotiske stoffer. Kreatinin vil også få et lavt tall og vi kan dermed se at vedkommende har prøvd å pyntet på analysesvarene sine ved å drikke masse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plejer også at bruge et bæger, og så tage en plasticpose om hånden. Det fungerer fint for med mind hund.

Værre var det en af de gange jeg skulle tage afføringsprøver fra ham i 3 dage, til tjek for hjerteorm. Det må ikke røre jorden inden man tager prøven :rolleyes2: , så jeg forfulgte den undrende (og tydeligvis noget pinligt berørte) hund rundt på vores ture, med en pose klar om hånden... :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk som smurt i dag faktisk... :lol: jeg løp etter Casper i hagen og ropte tisse tisse, Casper tisset, jeg fortet meg under med en kasserolle, og sølte ingenting! Den siste gangen holdt jeg faktisk bakbenet mens han sto og tisset og tisset i kasserollen. Det var vel sikkert ett syn, jeg står der med bakbenet i en hånd og kasserollen i den andre, Casper tisser og jeg oppmuntrer med tisse tisse tiiiisse fliiiink gutt! :P

Det var bare det teite bekkenet som var problemet sist tydeligvis (og at jeg var megastresset). Det er jo så lett og grunt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...