Gå til innhold
Hundesonen.no

Internett - hvor kraftig trenger jeg? Og hvilken leverandør?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg skal bestille internett, og lurer litt på hva jeg egentlig trenger. Det er bare jeg som skal bruke nettet (altså ikke flere av gangen). Jeg bruker nettet mye hver dag, men ikke til særlig kraftige ting. Samtidig syns jeg det er utrolig irriterende om nettet går for tregt... Jeg bruker nettet hovedsaklig til vanlig nettsurfing (forum, nettaviser, blogger, YouTube osv), men laster også ned litt filmer/tv-serier (fyfy) eller streamer det.

Next Gentel tilbyr 10 mbps nedlasting og 1 mbps opplasting, er dette ok? Eller holder det med 5 mbps/0,5 mbps? Eller burde jeg ha 20 mbps/1 mbps?

Og er Next Gentel en ok leverandør, sånn prismessig? Jeg vil gjerne betale så lite som mulig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nextgentel er helt ok leverandør. Men det som kan være kjekt å sjekke er hva hastighet du KAN få på kablene. om du sender meg din fulle adresse med alt mulig kan jeg slå opp i kapaks og se hva linjene til huset ditt leverer. for NGT leverer 20mbit til meg men kablene klarere bare 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Noen har veldig dårlig erfaring ned NGT, andre ikke. Samme gjelder andre ISP'er. Selv var jeg utrolig godt fornøyd med de. DØNN stabile var de hos meg(12år). Skiftet over til Canal Digital (som jeg hadde veldig dårlig erfaring med fra før) ettersom de tilbød 70/10 linje for mindre enn hva jeg betalte for hos NGT for 20/1. (borettslag, så måtte uansett betale for 1/1 linja til CD gjennom husleie i tillegg til NGT - logga og sjekket lenge på den 1/1 linjen for stabilitet før jeg gikk over til de igjen (stabilitet er alfa-omega her pga mye onlinespilling) Kjempegodt fornøyd med CD nå.

Du kan bestille 5/0,5 og heller øke hvis du syns det er for lite og du er villig til å betale mer for økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har hatt NGT her ett lite år nå, det har vært stabilt og fint. Jeg får bare tilbud om 5/0,5 her, og tross at jeg ble spådd dårlige odds pga kabel og sentral måler jeg stabilt 4,6 nå det har økt litt uten at jeg kan forklare hvorfor. ( ingen andre vil levere ) Det holder fint til f.eks youtube, nett-tv og spotify uten lag. Og kundeservice var supert for å få ting i gang, de svarte på telefon og fulgte opp. Fra Ice ble det hvertfall en opptur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med NGT, skikkelig dårlig kundeservice fikk jeg. Utrolig ustabilt nett og når jeg kontatet de pga feil på modem/router (samme boksen) så fikk jeg bare noen uhjelpsomme svar. Etter 2 år hadde jeg fått mer en nok!

Har nå Ventelo. Fortsatt noe ustabil trådløs router, mens modemet er stabilt og fint, så om jeg bruker nettverkskabel så har jeg ingen problemer.

Routeren må jeg kontakte router leverandør for å klage på, og det er jo litt tungvindt. Men heller Ventelo enn NGT for meg. og Telenor har jeg ekstremt dårlig erfaring med fra før av, så de er helt uaktuelle.

Jeg har forøvrig laveste hastighet og synes det funker helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde/har problemer med NGT. Ingenting å klage på kundeservicen, though. Vi fikk tilbudt 10 mbit, og tester viste at vi hadde rundt 9, så det er greit. Men så har de gravet i skogen, og tydeligvis skadet en kabel. Ringte NGT, måtte sende routeren tilbake og fikk en ny, og fikk tilbud om å få 4 mbit i stedet for ingenting. Men vi har vært litt av og på nettet, men mannen vi snakket med da kunne ikke skjønne at vi fikk 10 mbit, for kabelen deres klarte ikke det dit vi bor. Men vi hadde det nå allikevel. Så jeg vet ikke, men ingenting å si på NGT, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre også bor litt "på landet".... :)

Får 7600/700

På grensa til akseptabelt med 2 nørder og endel FPS online gaming...

Youtube streamer stort sett fint også i HD, men noen videoer som ikke blir sett på så ofte, stopper å må laste, men det tror jeg kan være fra yt sin side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NGT suger romper big time!! Skikkelig dårlig kundeservise+++

Det eneste jeg er fornøyd med dem er at jeg faktisk fikk igjen av dem for halv måned da jeg skulle flytte fra huset til leiligheten, det uten at jeg spurte om det engang, fikk det bare overført rett på kontoen min, men ellers bare dårlige erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

NGT suger romper big time! Skikkelig dårlig kundeservise+++

Det eneste jeg er fornøyd med dem er at jeg faktisk fikk igjen av dem for halv måned da jeg skulle flytte fra huset til leiligheten, det uten at jeg spurte om det engang, fikk det bare overført rett på kontoen min, men ellers bare dårlige erfaringer...

De er nå blitt kåret til best i test 2012.

http://www.confex.no/Kurs-og-konferanser/Service-og-kundebehandling/Call-Center-Dagene/Kundeserviceprisen2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser det seg at det er ikke kabel i leiligheten min allikevel, så jeg må enten få lagt inn det - eller jeg kan bruke mobilt nettverk. Noen tanker om hva som vil lønne seg på sikt med tanke på pris ift hva jeg sitter igjen med av kapasitet, stabilitet osv?

Jeg skal få tatt en ringerunde og få et anslag på hvor mye det koster å få lagt kabel, men noen her har kanskje en viss forestilling om hva det koster. (Jeg har ikke peiling på om det er snakk om 1500 eller 15 000 liksom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser det seg at det er ikke kabel i leiligheten min allikevel, så jeg må enten få lagt inn det - eller jeg kan bruke mobilt nettverk. Noen tanker om hva som vil lønne seg på sikt med tanke på pris ift hva jeg sitter igjen med av kapasitet, stabilitet osv?

Jeg skal få tatt en ringerunde og få et anslag på hvor mye det koster å få lagt kabel, men noen her har kanskje en viss forestilling om hva det koster. (Jeg har ikke peiling på om det er snakk om 1500 eller 15 000 liksom.)

spm er: er det telefonlinjer i huset så er det kabel

er det ikke må man plutselig inn til huset også.

har du evnt sjekket ut å få internett via TV kabelen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to naboene mine har tlf-linje i huset, dvs samme bygning (det er en slags tremannsbolig). Men vi har jo ikke noe felles sånn sett (felles oppgang eller noe), jeg tror ikke vi kan trekke videre fra deres linjer? Eller? I leiligheten min er det i alle fall ingenting annet enn tv-kabelen. Har ikke funnet ut om jeg kan få nett gjennom den, skal ringe Get og høre, men jeg tviler (ettersom jeg i juni fikk beskjed om at de ikke kan levere nett til meg, men da spurte jeg ikke spesifikt om å få det gjennom tv-kabelen).

Gah, jeg hater at jeg må ordne dette selv, jeg har ingen teknologisk innsikt overhodet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to naboene mine har tlf-linje i huset, dvs samme bygning (det er en slags tremannsbolig). Men vi har jo ikke noe felles sånn sett (felles oppgang eller noe), jeg tror ikke vi kan trekke videre fra deres linjer? Eller? I leiligheten min er det i alle fall ingenting annet enn tv-kabelen. Har ikke funnet ut om jeg kan få nett gjennom den, skal ringe Get og høre, men jeg tviler (ettersom jeg i juni fikk beskjed om at de ikke kan levere nett til meg, men da spurte jeg ikke spesifikt om å få det gjennom tv-kabelen).

Gah, jeg hater at jeg må ordne dette selv, jeg har ingen teknologisk innsikt overhodet. :P

men er det tremannsbolig er det nok kabler inn i huset. så trekker de videre fra der det er koblet opp. Jeg bor i en firemannsbolig og de har lagt inn 5 par, så det 5 ble trekt ned til oss.

meen i kapaks kunne du ikke velge ny linje? for kan du det skal det ligge kabel inn i huset som er ledig :)

jeg betalte ingenting for at de la opp kabler inne hos meg forøvrig. de legger til nærmeste punkt innenfor døra og vil du evnt strekke kabler mer rundt selv må du betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mener jeg valgte ny linje (sjokkerende nok - jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle velge, men syntes ny linje så riktig ut, hehe). Så da betaler jeg i så fall bare for selve det at det kommer en montør da kanskje? Det mente svogeren min i alle fall, og det kan jo i så fall ikke koste så innmari mye.

Takk for hjelp til en stakkars n00b! :P Da skal jeg først høre med Get om de kan levere gjennom tv-kabelen, hvis de ikke kan så skal jeg høre med NGT eller Telenor hva de skal ha for å legge inn tlf-linje. Også har jeg alltids mobilnett som siste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mener jeg valgte ny linje (sjokkerende nok - jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle velge, men syntes ny linje så riktig ut, hehe). Så da betaler jeg i så fall bare for selve det at det kommer en montør da kanskje? Det mente svogeren min i alle fall, og det kan jo i så fall ikke koste så innmari mye.

Takk for hjelp til en stakkars n00b! :P Da skal jeg først høre med Get om de kan levere gjennom tv-kabelen, hvis de ikke kan så skal jeg høre med NGT eller Telenor hva de skal ha for å legge inn tlf-linje. Også har jeg alltids mobilnett som siste løsning.

Noenganger har de kampanje hvor du ikke betaler noe oppstartsavgift/montør også.

Når vi bestilte valgte jeg Linjetype: ADSL Linje (fremføres på egen linje, uten fasttelefon)

ADSL 3500/640

- ADSL 3500/640 269 kr./mnd

- ADSL Modem 0 kr.

- Portoavgift 120 kr.

- ADSL 3500/640 Etablering 0 kr.

ADSL Modem

- ADSL Modem 0 kr.

ADSL 3500/640 Etablering

- ADSL 3500/640 Etablering 0 kr.

ADSL uten fasttelefon

- ADSL uten fasttelefon 79 kr./mnd

- ADSL u/tlf oppkobling 599 kr.

Portoavgift

- Portoavgift 120 kr.

ADSL u/tlf oppkobling

- ADSL u/tlf oppkobling 599 kr

Så tydeligvis kostet det meg 600 kr å få adsl uten tlf tilkoblig :P ikke at jeg husker noensinen å ha betalt det men det var sikkert på en av regningene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noenganger har de kampanje hvor du ikke betaler noe oppstartsavgift/montør også.

Når vi bestilte valgte jeg Linjetype: ADSL Linje (fremføres på egen linje, uten fasttelefon)

ADSL 3500/640

- ADSL 3500/640 269 kr./mnd

- ADSL Modem 0 kr.

- Portoavgift 120 kr.

- ADSL 3500/640 Etablering 0 kr.

ADSL Modem

- ADSL Modem 0 kr.

ADSL 3500/640 Etablering

- ADSL 3500/640 Etablering 0 kr.

ADSL uten fasttelefon

- ADSL uten fasttelefon 79 kr./mnd

- ADSL u/tlf oppkobling 599 kr.

Portoavgift

- Portoavgift 120 kr.

ADSL u/tlf oppkobling

- ADSL u/tlf oppkobling 599 kr

Så tydeligvis kostet det meg 600 kr å få adsl uten tlf tilkoblig :P ikke at jeg husker noensinen å ha betalt det men det var sikkert på en av regningene :P

Nå forvirrer du meg også, men det er jo derfor du betaler 599,-

eller fra nexgentel sine sider: Montør - for kunder uten fasttelefon 699,-

Jeg betalte ingenting selvom montøren var her men da var det altså linje inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jo ut som at du går for å legge inn kabel, men kan jo fortelle hva jeg valgte for andres del.

Jeg valgte mobilt nettverk, for her jeg bor kan jeg få 4G, og vel, jeg konkluderte vel egentlig med at jeg ikke orket noe styr med å legge inn telefonlinje osv. Da var mobilt nettverk enklere for min del :) Jeg får 20 mb i måneden for 299, inkludert i år får jeg spotify premium og 1 gratis film i måneden fra en side på nett. Jeg syns det har fungert kjempe fint så langt. Det går raskt nok for min del, så får vi bare se hvor mye av de mb jeg bruker etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt litt rundt. Internett gjennom tv-kabelen går ikke her jeg bor.

Sannsynligvis kan vi trekke linje fra naboen, og da koster det ikke mer enn 5-600 å få montert linja. Men mannen i NGT kunne ikke garantere det, så det kan hende vi må trekke utenfra, og da blir det litt dyrere.

Men siden jeg uansett ikke kan få så innmari raskt nett her (og forsåvidt ikke trenger det heller), lurer jeg på om jeg ikke i alle fall skal starte med mobilt bredbånd, og heller legge inn kabel om jeg føler det mobile blir for ustabilt eller noe. Jeg kan i alle fall i teorien få vel så raskt mobilt bredbånd som vanlig bredbånd her jeg bor, og 15-20 gb i mnd (de abonnementene jeg har sett på) burde holde lenge for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har du sett på dekningskart på mobilt bredbåndsnett? Vil tro ås har dårligere enn Bergen.

Det så dårlig ut for 4G ja. Jeg ble overrasket selv og var ikke klar over dette, Vestfold er stort sett dekket med 4G fra nextgentel så jeg leker litt med tanken siden jeg bare får 5mb på telefonsnora her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...