Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrene en hund, med en annen i nærheten. Hvordan?


Zoey
 Share

Recommended Posts

Jeg funderer på dette, for hvis jeg bruker klikkeren på Feks Bønna sitter Zoey som et tent lys og tilbyr adferder og vil ha belønning når hun hører klikket. Og visa verca..

Jeg ønsker å bruke klikkeren for å trene inn at Bønna skal gå pent i band når jeg går med med begge to, og da er jo Zoey i nærheten. Hvordan gjør man dette i praksis? Overser man bare den hunden man ikke trener? Skjønner den da at klikket ikke er beregnet på den? Eller vil klikket miste sin betingning etter som hunden hører klikket, men ikke får noe belønning ?

Dette der har jeg nemlig aldri helt skjønt, men det har liksom ikke vært noe stor greie etter som jeg bara har hatt en hund, menne nååå må jeg finne ut av det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene på separate ting når hundene er aktive samtidig, som når vi går i bånd, har vi to forskjellige klikkerord (ord som er betinget inn på samme måte som klikker og som alltid fører til belønning). Dermed vet hundene hvem av dem det dreier seg om. Jeg kan fint bruke klikker inne når den ene ligger og slapper av og den andre trener feks, det skiller de greit på. Men jeg ville ikke gjort det når begge er aktive, og da er det greit med separate ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder My kan jeg si til henne at "nei, nå trener jeg Emma" og hun skjønner at hun må vente på tur. Emma derimot, kan komme bort å "forstyrre" meg og My under trening og nekter å flytte på seg før hun har fått en godbit om jeg har det. *ler* Er nok bare nok ignorering som skal til, og lære dem alternative atferder. My f.eks ligger å stirrer mens jeg trener med Emma, og blir belønnet for det, så hun velger å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du begynne å trene inn navn. F.eks. "Bønna, sitt" fulgt opp med klikk og godbit til Bønna dersom hun sitter, og godbit til Zoey dersom hun ligger stille. Kan være greiere å trene inn sterke sitt/dekk før man trener sammen kanskje, og trene inn navnet som en "oppmerksomhetslyd" for de to forskjellige. Sjekk denne jenta, hun driver med det hele tiden: http://www.youtube.com/watch?v=MfRrBH_beX8. Har linka til henne før, men syns hun gjør det så bra, så jeg gjør det igjen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...