Gå til innhold
Hundesonen.no

Fore kun på ferskt kjøtt?


Silky
 Share

Recommended Posts

Jeg gjør det innimellom, når jeg finner gode tilbud. Her går det i V&H og rått kjøtt. Er ikke lenge siden jeg handlet inn 12 kg kalkun til 120 kr. DET var et kupp det. Helt latterlig billig. Så da levde hun på det en stund.

Når man fôrer på rått kjøtt blir man mer var på å sjekke frysedisken. Man får tak i billig eller gratis slakteavfall hos slaktern. Slaktern er generelt et fint sted å sjekke jevnlig. Man finner folk som selger kaniner til slakt. Man kan høre med viltnemda osv ang påkjørte dyr. Avfall fra jaktsesongen får man ofte om man kjenner noen som driver f.eks. elgjakt, eller om man spør et lokalt jaktlag om de har noe til overs.

Jeg fôrer som regel to ganger om dagen. Etterhvert kan man prøve selvregulering. Det vil si at hunden får et STORT stykke kjøtt, og spiser til den er mett, og så kan maten taes bort. Noen faster også hunden etterpå, før den får et nytt stort måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør. Og det er veldig billig om du har noen kontakter her og der :) Får hestekjøtt til 25 kr kg og høns får jeg gratis av en lokal bonde som attpåtil er veldig opptatt av dyrevelferd :) Hender jeg får noen kaniner også. Ellers hender det jo man finner noe billig i butikken også. I tillegg forer jeg på V&H :) Funker supert her i huset! Forer 1 eller to ganger om dagen, varierer. Noen ganger får de et stort stykke over noen dager også.

Skal du råfore (untatt V&H) annbefaler jeg at du leser deg litt opp i emnet, sånn at du får litt kunnskaper om hva du gir, det gjorde jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet er ikke så vanskelig å få tak i, men det er alle de andre næringsstoffene man skal gi i tillegg da (som kommer fra f. eks grønnsaker).

Vi gir kjøtt en gang om dagen og resten tørrfòr siden vi ikke føler vi kan nok enda til å ta ham på kun råfòring hvor vi setter sammen kjøtt og grønnsaker enda (pluss jeg er ikke såå interessert i å være på kjøkkenet, så da får han tørrfòr så vi er sikre på han får i seg det han skal mens han vokser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet er ikke så vanskelig å få tak i, men det er alle de andre næringsstoffene man skal gi i tillegg da (som kommer fra f. eks grønnsaker).

Vi gir kjøtt en gang om dagen og resten tørrfòr siden vi ikke føler vi kan nok enda til å ta ham på kun råfòring hvor vi setter sammen kjøtt og grønnsaker enda (pluss jeg er ikke såå interessert i å være på kjøkkenet, så da får han tørrfòr så vi er sikre på han får i seg det han skal mens han vokser).

Man trenger ikke fore på grønnsaker hvis man forer etter Prey model, som går utifra et byttedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Sikkert dumt spm, men om man gir kjøtt og bein uten vom da? Må man legge til noe da, eller er det fremdeles nok? Hvordan får de i seg andre vitaminer som ikke finnes i kjøtt?

Føler man 80/10/10-regelen med kjøtt, ben og vitaminrike organer, og varierer over tid, får hunden i seg alt h*n behøver av vitaminer og næring.

Hunder har ikke behøv for grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg spør: "om man ikke gir vom". Mest fordi ja, jeg kan kjøpe ren vom her, men jeg vet ikke om jeg klarer å gi det pga. lukta. Hadde en pose, og å fòre den var så fælt at jeg vet som sagt ikke om jeg klarer å bestille mer av det, selv om det er bra og billig.

V&M er ikke engang i nærheten av å lukte som grønn vom, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Dumt spørsmål kanskje,men jeg har hørt rykter om at kjøtt stykker som er kuttet opp med kjøkkenmaskin, slike koteletter osv man finner i frysedisken ikke er bra, siden beina er såpass skarpe og kan splintre. Er dette også bare ett rykte? Jeg har ikke turd å gi dette på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke gi vom, men det er en rimelig og god kilde til protein og ikke minst fett. Hva med å gi det frossent ute, da slipper du unna lukta? Vom inneholder ikke vit/min hunden ikke kan få fra annet kjøtt. Husk at hunden ikke trenger rene pene fileter, men (gjerne hele/store) stykker med både sener og bindevev, avskjær fra slakter er feks ypperlig hundemat. Om du ikke gir kjøtt fra dyr som hovedsaklig har beitet på gress eller rød fisk, bør du gi omegatilskudd, ellers er tilskudd stort sett unødvendig.

Ikke bekymre deg for om hvert eneste måltid er perfekt, så lenge du får i hunden det det trenger på ca en 28 dager syklus har den det flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg spør: "om man ikke gir vom". Mest fordi ja, jeg kan kjøpe ren vom her, men jeg vet ikke om jeg klarer å gi det pga. lukta. Hadde en pose, og å fòre den var så fælt at jeg vet som sagt ikke om jeg klarer å bestille mer av det, selv om det er bra og billig.

V&M er ikke engang i nærheten av å lukte som grønn vom, hehe.

Du kan jo gi lever, nyrer eller annen innmat i stedet, hvis du virkelig ikke tåler lukta. Jeg skjønner deg godt jeg, Mozza får kun vom i V&H. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje,men jeg har hørt rykter om at kjøtt stykker som er kuttet opp med kjøkkenmaskin, slike koteletter osv man finner i frysedisken ikke er bra, siden beina er såpass skarpe og kan splintre. Er dette også bare ett rykte? Jeg har ikke turd å gi dette på grunn av det.

Laffen får stadig kotelettar frå frysedisken, og har ingen problem med det. Han et dei anten dei er frosne eller tinte. Men dei må jo vere rå, såklart :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Laffen får stadig kotelettar frå frysedisken, og har ingen problem med det. Han et dei anten dei er frosne eller tinte. Men dei må jo vere rå, såklart :) .

ok. det høres jo bra ut. kanskje jeg skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting kan forresten vere litt skummelt med frysekotelettar. Sist Laffen fekk ein sleika han visst litt for sakte, og plutseleg var tunga frose fast i koteletten :lol: . Han fekk han laus, saman med ein bit av tunga, men litt blod var visst berre krydder, så alt gjekk ned på høgkant og Laffen var glad og nøgd likevel :teehe: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke vom lukter noe særlig jeg! så skjønner ikke hva folk mener! =)

Hvis du sikter til innlegget til IW ovenfor, så tror eg IW mente vom, bokstavelig talt. Som i en mage fra et slaktet dyr, i ren og ubehandlet utgave. Rett og slett vom fra et dyr. DET lukter visstnok temmelig surt.

Det er nok ikke snakk om "Vom & Hundemat" fra den norske produsenten av ferdig-hundemat, for IW bor i England.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg gir alt av innmat/organer i dyprfryst tilstand til hunden, merker aldri noe til luft eller ekkel konsistens da.

Men nei, vom (altså magen) er en ypperlig kilde til fett, men er selvsagt ikke noe man må ha. Selv kjøper jeg det aldri, men blir noen ganger Provit sine godbiter av ren vom, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til innlegget til IW ovenfor, så tror eg IW mente vom, bokstavelig talt. Som i en mage fra et slaktet dyr, i ren og ubehandlet utgave. Rett og slett vom fra et dyr. DET lukter visstnok temmelig surt.

Det er nok ikke snakk om "Vom & Hundemat" fra den norske produsenten av ferdig-hundemat, for IW bor i England.

Det er nok vomma fra ei ku det er snakk om ja, ikke Vom & Hundemat. Det var i hvert fall det jeg tenkte på da jeg kommenterte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja, når det kommer til godbiter, gir dere ferskt da også? Litt lite "handy" kanskje? Nå snakker jeg treningsgodis :P

Lager som regel selv, tørker i kjøleskap eller fryseren, evt. koker det eller på svak varme i ovnen. Ellers pleier jeg å ha Provit, som jo er helt rent, tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager som regel selv, tørker i kjøleskap eller fryseren, evt. koker det eller på svak varme i ovnen. Ellers pleier jeg å ha Povit, som jo er helt rent, tilgjengelig.

Hvordan tørker man egentlig? Kan google det hvis det blir for mye å forklare altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...