Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte vaksineres hunden din?


Lemen
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig fått påminnelse fra veterinæren min om at det er på tide med Sølves årlige vaksine - og jeg må si jeg er i tvil om jeg skal bestille time. Kan det virkelig være nødvendig å vaksinere årlig? Sølve er sjelden med på utstillinger og hundetreff og er sånn sett lite utsatt for smitte, og uansett er vaksinene fra tidligere år fremdeles i kroppen hans.

Jo mer jeg leser om overvaksinering tenker jeg at dette er en praksis jeg ikke vil støtte - Sølve har fått alle sine vaksinasjoner fra han var valp til, så nå burde det vel holde?

Her er kort om overvaksinering (på engelsk)

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vaksinerer hvert år mot kennelhoste, og hvert tredje år for parvo, smittsom leverbetennelse og valpesyke. "I Norge er valpesykevaksinen kombinert med vaksine mot smittsom leverbetennelse (HCC

Men har du tenkt over hvorfor vi ser så lite til disse sykdommene? Det er jo nettopp fordi hundepopulasjonen generelt er godt vaksinerte. Problemene starter jo når "alle" tenker som deg og fler og fle

Årlig det vet anbefaler i anledning fornyelse av rabiesen.

Jeg vaksinerer hvert år mot kennelhoste, og hvert tredje år for parvo, smittsom leverbetennelse og valpesyke.

"I Norge er valpesykevaksinen kombinert med vaksine mot smittsom leverbetennelse (HCC). Dermed vaksinerer man mot smittsom leverbetennelse samtidig som man vaksinerer mot valspesyke.

Vaksiner hunden din selv om du ikke skal konkurrere

Mange eiere av hunder som ikke deltar regelmessig på utstillinger eller prøver, slurver med vaksineringen. Ved et utbrudd av disse to mest farlige virussykdommene, er det disse hundene som først og fremst vil bli syke. Dessuten vil de kunne smitte videre valper som ennå ikke er vaksinert eller som nylig er vaksinert. For å unngå nye utbrudd av disse to fryktede sykdommene i Norge, er det viktig at alle hundene vaksineres i henhold til minstekravene til kennelklubben. Ved utbrudd i landet blir det trolig krav om hyppigere vaksinering."

"Vaksinering er en viktig, billig og effektiv måte å forhindre sykdom på. Flere av de sykdommene vi vaksinerer for finnes det ingen effektiv behandling mot. Årlig revaksinering av hunder har ført til at vi i Norge har et lavt smittepress på alvorlige sykdommer som er vanlig i andre land. Det er derfor viktig at vi fortsetter å vaksinere og dermed får friskere hunder og lite smitte."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har testet hunden sin for antistoffer av vaksinene? Det blir vel gjort ved rabies vaksinen vet jeg, men tydeligvis ikke for andre vaksiner? Jeg bare synes det er så rart at hunder skal vaksineres hvert år, istedet for å testes for antistoffer for å se om det er faktisk behov for påfyll av vaksinen.

Bare så det er sagt tror jeg det er viktig med vaksiner, jeg er skeptisk til å overvaksinere.

Og som en digresjon lurer jeg fælt på om alle dere som vaksinerer hunden årlig er blant de som tar influensavaksine årlig også.. Influensa er faktisk en potensielt dødelig sykdom for veldig mange mennesker (deriblant undertegnede) og det sies jo at jo flere som vaksinerer seg jo færre av oss blir syke, dvs samme retorikk blir brukt om influensavaksinen som vaksine for hund.

Edit: glemte et ord

Endret av LivB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vaksinerer årlig, mot kennelhoste . og hvert tredje år settes dhppi vaksinen. Kennelhoste er vel ikke værre enn en influensa, men etter å ha hatt hele vintersesongen spolert pga kennelhoste et år, vaksinerer vi nå hvert år (tilfeldigvis var den hunden som ikke var vaksinert mot kennelhoste den som ble hardt rammet. De andre hostet et par host liksom, men jeg i la hele gjengen treningsforbud og miste mye trening de ukene... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer mine slik som produsentene tilsier (hvert 3. år mot valpesyke, parvo, hepatitt og kennelhoste).

Tidligere har jeg også vaksinert mot rabies årlig og da samtidig tatt kennelhostevaksinen. Nå avventer jeg med rabiesvaks. til det nærmer seg utlandstur, så derfor har det "sklidd ut" litt tidsmessig mht kennelhostevaksinen også.

Men tja - jeg antar de har noen antistoffer etter mange, mange år jevnlig vaksine, så det er neppe noen fare.

Jeg er også rimelig sikker på at mange av oss vaksinerer for mye - og det er ikke slik at "jo mer - jo bedre" akkurat her.

Med den nye valpen min blir det en vaksine i 10-12 ukers alder ("full pakke"), så igjen når den er ett år gammel - så får den også hvert tredje år. Samt evt. påfyll av kennelhostevaksine når man vel rabiesvaksinerer...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er man jo stort sett flink å vaksinere, så man kan jo si det sånn at de som ikke vaksinerer snylter på de som er flinke å vaksinere ;)

Jeg følger den vanlige ruta med kennehoste hvert år også DHPPI hvert tredje. Jeg reiser jo en del utenlands med dyret også så vi er jo strengt tatt nødt til å ha papirene i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har testet hunden sin for antistoffer av vaksinene? Det blir vel gjort ved rabies vaksinen vet jeg, men tydeligvis ikke for andre vaksiner? Jeg bare synes det er så rart at hunder skal vaksineres hvert år, istedet for å testes for antistoffer for å se om det er faktisk behov for påfyll av vaksinen.

Bare så det er sagt tror jeg det er viktig med vaksiner, jeg er skeptisk til å overvaksinere.

Og som en digresjon lurer jeg fælt på om alle dere som vaksinerer hunden årlig er blant de som tar influensavaksine årlig også.. Influensa er faktisk en potensielt dødelig sykdom for veldig mange mennesker (deriblant undertegnede) og det sies jo at jo flere som vaksinerer seg jo færre av oss blir syke, dvs samme retorikk blir brukt om influensavaksinen som vaksine for hund.

Vaksinerer med Dhppi hvert 3dje år, mot parvo årene i mellom, og rabies hvert år. Har aldri tatt influensavaksine sjøl, men jeg anser at risikoen for smitte er større for hundene mine enn for meg. Jeg pleier ikke å snuse på avføring eller urinen til andre, ikke pleier jeg å drikke av samme kilde som andre og ikke snuser jeg folk (eller dyr, for den saks skyld) i rompa eller slikker de i munnviken (det er sjeldent :aww: ). I tillegg er det langt billigere om jeg blir sjuk enn om bikkjene mine blir det, og jeg får langt bedre pleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde tenkt på dette ser jeg.. Har vaksinert Chess hvert år, men det kan da ikke være nødvendig. Hun er turhund liksom. Fått pHppi hvert år hun.. Veldig overdrevet ser jeg jo nå.

Nice! :P (siden mamma klikka på forrige veterinærregning da jeg hadde vært og vaksinert Chess og sendte henne regningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer hvert år og da får hun dhppi hvert 3år.

Jeg var VELDIG glad for å ha vaksinasjonene i orden da det plutselig brøt ut smittsom leverbetennelse her i Bærum, det skjedde ikke noe med Chicka, men det var godt å vite at man hadde vaksinasjonen i orden.

Selv så må jeg ta så lite vaksinasjoner som mulig siden jeg har kronisk nedsatt immunforsvar (immunsykdom).

Da jeg jobbet med fysioterapi for hund, så tok jeg stivkrampe og difteri sprøyte, morgenen etter havnet jeg på sykehuset med 41 i feber, 530 crp og VELDIG lavt blodtrykk, jeg var mer på den andre siden enn jeg var her, så jeg er veldig forsiktig med vaksinasjoner på meg selv, siden jeg blir så syk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kennelhostevaksinen - Årlig.

Parvo, smittsom leverbetennelse og valpesyke - Hvert 3. år.

Siste har dokumentert virkning i minst 3 år, så tar såklart ikke den noe oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaksineres hundene èn gang i året. Kennelhoste er hver gang, de andre aner jeg ikke. Legger tre vaksinasjonskort på benken, så får de det de skal ha, mens dyrlegen og jeg skravler :icon_redface:

Samme strategi som jeg følger, det *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

PS: Får innkallese om vaksinering årlig jeg også, men må be spesielt om at det kun er drypp i snuten (kennelhoste) som tas årlig, ellers overvakinerer de fleste veterinærer dessverre hundene våre.

Hvorfor? Veldig godt som. siden det er lenge siden disse retninglinjene kom ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...