Gå til innhold
Hundesonen.no

Wordpress spørsmål


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Det har sikkert vært supert om før, men finner ikke igjen

Jeg har en blogg på wordpress som jeg snart skal lage hjemmeside min på

Driver og tester litt med å legge ut sider. Fungerer greit.

Men jeg skulle gjerne ha endret navn på der hvor jeg blogger (heter hjem) til blogg

Og hvordan flytter jeg rekkefølgen på sider?

Om jeg eks lager en ny side som heter forside, så vil jeg ha denne først, deretter noen andre sider og så blogg (som nå heter hjem).

Help

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mest sannsynlig har du f.eks .htaccess fil og andre skjulte filer i mappa. Du må vise skjulte filer i ftp program. Godaddy har vel bare gjort det enkelt slik at du kan installere WP med et klikk. Man

Lag en side som heter blogg som er tom, og velg at innleggsiden skal være på den.

Posted Images

Og hvordan flytter jeg rekkefølgen på sider?

Trykk på sider i menyen, under hurtigredigering på hver side kan du sette et tall, sett så rekkefølgen du ønsker.

Om jeg eks lager en ny side som heter forside, så vil jeg ha denne først, deretter noen andre sider og så blogg (som nå heter hjem).

Gå på innstillinger -> lesing

Forsidevisning:

En statisk side:

velg så forside f.ex en side du har kalt Hjem og innleggssiden har du kalt blogg. voila Husk å lag de sidene før du velger i menyen ;)

post-6328-0-83514500-1343301335_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anette

Da vet jeg hvordan jeg får endret rekkefølgen og satt forsiden som forsiden.

Men hvordan får jeg endret navnet på siden som heter "hjem" og der er blogg innleggene. Vil gjerne endre denne til "blogg".

Den kommer ikke opp under sider - der kommer alle andre, men ikke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man i CSS'en - ser ut som det også er mulig når den blir hostet av wp.com (hoster som sagt selv, så vet ikke hvilke begrensninger wp.com har, så må google ; )

Edit: "In order to save your CSS changes and publish them to your blog, you need to purchase the Custom CSS upgrade" - så det koster penger for å få mulighet for å lagre der. Dette slipper du hvis du hoster selv - da kan du gjøre hva du vil uten slike begrensninger og uten at det koster ei krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett problem! Jeg aner ikke hvor innleggene mine havner når jeg skriver dem! Eller, jeg vet det, de havner etter lolapagola.com/innleggstittel, men da får jeg jo ikke laget en link i menyen som kommer direkte til bloggen...! Jeg vet hvordan man velger forside og innleggside, men problemet er at temaet jeg bruker har sin egen forside, og der klarer jeg ikke stille inn hvor innleggene skal havne. Den har en "showcase" på forsiden, hvor man kan velge å slide de nyeste innleggene, eller egne bilder. Jeg har valgt bilder. Så dvs. at folk har ingen mulighet til å komme til blogginnleggene... hva gjør jeg nå? hvis noen skjønte hva jeg mente... altså der det står blogg i headeren (som jeg nå har pekt videre til den bloggen jeg har nå) vil jeg helst skal peke videre til blogg som ligger på samme side... (vandalmis.net)

Problem2: jeg får ikke importert blogginnleggene mine fra den gamle bloggen! Har gjort det man skal, men likevel er det bare kategoriene som har kommet med (huket av for alt). Har gjort det før, fra vgblogg til wordpress, og fra wordpress til wordpress, og da har det ikke vært noe problem, men nå fungerer det altså ikke...

(Altså nå hoster jeg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kan jeg snike inn et spørsmål jeg og?

Kan jeg få undermenyer på sidene i gratisvarianten av wordpress? Jeg hadde wordpress-konto som en del av et studie tidligere, og da kunne jeg lage sider med "undersider" (sånn at undermenyen ble synlig når man holdt over den). Om jeg f.eks. skulle ha en side som heter resultater og at du får opp undermenyen med lydighets-, bruks- og helseresultater ved å holde musepekern over der det står resultater, hvordan gjør jeg det? Kanskje studiestedet hadde avtale om betalingsvarianten og at jeg ikke får gjort det i gratisvarianten som jeg har nå?

Hvis jeg velger forelder under sideattributter, så forsvinner bare siden av bloggen (men den ligger fortsatt som publisert på kontrollpanelet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å har ett spørsmål, etter at jeg oppgraderte til siste versjon har alle temaene mine blitt borte. Noen som vet hvordan jeg fikser det? Jeg har slettet i ftp og lastet tilbake, men ikke noe fungerer (nå er det heller ikke noe virus der)

Hoster selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et spørsmål jeg og?

Kan jeg få undermenyer på sidene i gratisvarianten av wordpress? Jeg hadde wordpress-konto som en del av et studie tidligere, og da kunne jeg lage sider med "undersider" (sånn at undermenyen ble synlig når man holdt over den). Om jeg f.eks. skulle ha en side som heter resultater og at du får opp undermenyen med lydighets-, bruks- og helseresultater ved å holde musepekern over der det står resultater, hvordan gjør jeg det? Kanskje studiestedet hadde avtale om betalingsvarianten og at jeg ikke får gjort det i gratisvarianten som jeg har nå?

Hvis jeg velger forelder under sideattributter, så forsvinner bare siden av bloggen (men den ligger fortsatt som publisert på kontrollpanelet mitt).

Hvis jeg forstår deg riktig så er det slik som jeg har på min side (link i signatur) og om du f.eks. går inn på Andre hunder, så ligger det flere hunder der, og under dem igjen ligger det resultater.

Jeg har gratisversjonen og har fått det til ved å velge Hundens side som forelder til resultatet (noe du kan gjøre når du er inne og redigerer den aktuelle siden).

Får dessverre ikke forklart bedre siden jeg sitter på jobbPC uten tilgang til Wordpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt spørsmål ....

Jeg har domenenavnet og web hotell via one.com

Betyr det at jeg hoster selv?

*blåånd*

Slenger inn et dumt spørsmål til

Jeg har fikset på bloggen min - så nå begynner den å se ganske lik ut som hjemmesiden. Når jeg da knytter domenavnet opp mot wordpress - da kan jeg bare benytte bloggsiden min slik den er nå? Jeg må ikke lage alt på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

WP er jo gratis - både på wp.com og hvis man hoster selv, så hva mener du egentlig?

Jeg mener at jeg ikke har pro som koster $99, men tror egentlig ikke det skal ha noe å si for å få til dette.

Hvis jeg forstår deg riktig så er det slik som jeg har på min side (link i signatur) og om du f.eks. går inn på Andre hunder, så ligger det flere hunder der, og under dem igjen ligger det resultater.

Jeg har gratisversjonen og har fått det til ved å velge Hundens side som forelder til resultatet (noe du kan gjøre når du er inne og redigerer den aktuelle siden).

Får dessverre ikke forklart bedre siden jeg sitter på jobbPC uten tilgang til Wordpress.

Ja, akkurat sånn jeg mener :) Hmm det er jo det jeg har prøvd, men får det ikke til. Kanskje jeg gjør noe i feil rekkefølge eller noe sånt. Får teste litt til, men da vet jeg at jeg er på rett spor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har WP på ditt hotell, så hoster du selv. (altså installert der - programmet og databasen DIN brukes. Ikke via f.eks wordpress.com) Du har den på wordpress.com, så du hoster ikke selv. (men du kan gjøre det og slippe begrensningene du har der)

Edit - Lola: Kjenner ikke til themet du bruker, men sjekk hvilke alternativer du har på Maldokument på sideattributter på bloggsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et spørsmål jeg og?

Kan jeg få undermenyer på sidene i gratisvarianten av wordpress? Jeg hadde wordpress-konto som en del av et studie tidligere, og da kunne jeg lage sider med "undersider" (sånn at undermenyen ble synlig når man holdt over den). Om jeg f.eks. skulle ha en side som heter resultater og at du får opp undermenyen med lydighets-, bruks- og helseresultater ved å holde musepekern over der det står resultater, hvordan gjør jeg det? Kanskje studiestedet hadde avtale om betalingsvarianten og at jeg ikke får gjort det i gratisvarianten som jeg har nå?

Hvis jeg velger forelder under sideattributter, så forsvinner bare siden av bloggen (men den ligger fortsatt som publisert på kontrollpanelet mitt).

Utseende - menyer. Der ordnet jeg menyen på siden vår, syns jeg hadde litt mer kontroll over den der enn å bruke sideattributter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat sånn jeg mener :) Hmm det er jo det jeg har prøvd, men får det ikke til. Kanskje jeg gjør noe i feil rekkefølge eller noe sånt. Får teste litt til, men da vet jeg at jeg er på rett spor :P

Når jeg er hjemme ikveld kan jeg sikkert ta printscreen slik at du kan se hva jeg har gjort, husker nemlig ikke selv, bare at jeg prøvde meg litt frem osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ha undermenyer Therese, men det kommer an på hvilket tema du har om de vises eller ikke. Ikke alle temaer støtter drop-down menyer :-)

KarpeSkrotum, jeg finner ikke sideatributter jeg? Eller rettere sagt jeg finner ikke bloggen :lol:

edit: altså problemet mitt er at jeg vil gjerne at innleggene mine skal havne slik f.eks: lolapagola.com/blogg/ettblogginnlegg, slik at jeg kan linke til lolapagola.com/blogg og da kommer man inn på bloggen. Det ser ut som innleggene havner i roten på ett eller annet vis (eller hva man nå kaller det), og da går det jo ikke an å linke til selve bloggen, for man kommer bare til hjemmesiden.

Eventuelt kan jeg jo droppe å ha showcase siden til temaet som forside, da ordner vel blogg-greia seg. Men jeg likte så godt lysbildefremvisningen på forsiden :/ prøvde noen plugins, men fikk de enten ikke til å virke, ellers så ble det ikke noe pent.

Og nå er siden borte :S

Error establishing a database connection

Den virket jo for 2 min siden! Har ikke gjort noen forandringer jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum, jeg finner ikke sideatributter jeg? Eller rettere sagt jeg finner ikke bloggen :lol:

Litt forvirret med hva du mener og ikke finner - her har jeg lagt inn ditt theme på min side(hva gjør jeg vel ikke for deg ;) ) og med bloggen min. Slik du mener? Her er det jeg mener og som du ikke finner muligens?:

post-4282-0-65561900-1343316785_thumb.jp

Edit: Da er theme endret igjen, da spørsmålsstiller har fått svar på/skjønner utfordring

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I :heart: u :D

Ja ok det var det du mente ja! Det får jeg til, men du har ikke valgt den showcase templaten som temaet har, derfor får du og valgt en side der innleggene skal legge seg. Men hvis jeg skal ha showcase som forside får jeg ikke det valget lenger, og innleggene mine legger seg dermed ikke i "blogg" menyen eller hva man nå velger... Så selv om jeg velger blog template når jeg skriver innlegg, og publiserer dem, så har folk ikke noen mulighet til å se innleggene, med mindre de har en direkteadresse...

edit: jeg får ikke opp de samme alternativene som deg ser det ut til

Show on screen

Faster Insert Excerpt Send Trackbacks Custom Fields Discussion Slug Author Sharing Page Links To Format Categories Tags Featured Image

Screen Layout

Number of Columns: 1 2

EEEEEEELLER vent nå litt! Nå tror jeg snart jeg skal klaske en fisk i hodet mitt! *rødme*

...litt senere... ja...

:fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: (fant ingen som klasket seg selv).

Tusen takk for hjelpen, hadde nok irritert meg hele helgen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fortsatt ikke hva du mener :S

Er det ikke "Presentation Page" du har valgt til forside? Går du da og lager en side og lar den være bloggtemplate, så får du jo en side på toppen og trykker man på den, så kommer man til din blogg (samleside for blogginnlegg). Lager du da deg et blogginnlegg, så legger den seg der

Edit: Hvis det ikke virker, så kan du prøve å endre 'Permalenkeinnstillinger' til standard bare for å teste om utfordringen ligger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...