Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen "aldersgrense" på klikker?


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Hørte om en som startet med klikker alt i valpekassa :) Så nei de er aldri for unge til det

Yaris begynte allerede i valpekassa, dvs. det var vel oppdretter som begynte med klikkertrening av valpene.. og ikke omvendt :P

Og jeg har tro på at man får et mye bedre grunnlag om man starter fra dag èn, enn å begynne med en eldre hund (da tenker jeg liksom over året da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris begynte allerede i valpekassa, dvs. det var vel oppdretter som begynte med klikkertrening av valpene.. og ikke omvendt :P

Og jeg har tro på at man får et mye bedre grunnlag om man starter fra dag èn, enn å begynne med en eldre hund (da tenker jeg liksom over året da).

I følge en svensk instruktør, så hadde det ikke noe å si når man startet med valpene på hvor langt man kommer i konkurranseverden senere. Det var ikke synonymt med at de hundene som hadde startet treningen i 3-4 månders alderen var bedre enn de som startet med trening i 10-12 mnds alderen (konkurranserettet trening).

Vida eksempel startet med seriøs trening da hun var nesten 2 år. Hun har kommet lengre innen for NBF enn ganske mange andre som starter som valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en svensk instruktør, så hadde det ikke noe å si når man startet med valpene på hvor langt man kommer i konkurranseverden senere. Det var ikke synonymt med at de hundene som hadde startet treningen i 3-4 månders alderen var bedre enn de som startet med trening i 10-12 mnds alderen.

Vida eksempel startet med seriøs trening da hun var nesten 2 år. Hun har kommet lengre innen for NBF enn ganske mange andre som starter som valper.

Det er nok helt sikkert mye i det ja, men det kan også ha mye med førers egenskaper å gjøre, klikkertrening er jo ikke bare klikk = godbit noe jeg er helt sikker på at du vet mye mer om enn meg, og da har nok det også innvirkning på klikkertreningens effekt på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert mye i det ja, men det kan også ha mye med førers egenskaper å gjøre, klikkertrening er jo ikke bare klikk = godbit noe jeg er helt sikker på at du vet mye mer om enn meg, og da har nok det også innvirkning på klikkertreningens effekt på hunden.

Førers egenskaper er vel omtrent det viktigste i treningen, uansett hvor gammel en hund er og hvilke metoder man bruker. Ikke at man ikke skal trene valpen sin om man har lyst, men man skal ikke være redd for at man ikke legger i nok timer på konkurranserettet trening, ikke får inn disse grunnferdighetene, eller den teknikken eller de øvelsene innen de er så og så gamle (som en god del faktisk stresser ufattelig med).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førers egenskaper er vel omtrent det viktigste i treningen, uansett hvor gammel en hund er og hvilke metoder man bruker. Ikke at man ikke skal trene valpen sin om man har lyst, men man skal ikke være redd for at man ikke legger i nok timer på konkurranserettet trening, ikke får inn disse grunnferdighetene, eller den teknikken eller de øvelsene innen de er så og så gamle (som en god del faktisk stresser ufattelig med).

Det er nok sant, men det er jo uten tvil lettere (for fører iallefall) og begynne med en hund uten uvaner enn en som har hatt et par år på og lære seg ting man må lære av igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant, men det er jo uten tvil lettere (for fører iallefall) og begynne med en hund uten uvaner enn en som har hatt et par år på og lære seg ting man må lære av igjen.

Det er jo ikke slik at man ikke skal oppdra hunden sin overhode. Det anser jeg som en selvfølge at man skal, likeledes som man bruker tid på sosialisering og miljøtrening. Men det er ikke avgjørende at du har fri ved foten inne før den er 6 månder om du kommer til elite eller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at man ikke skal oppdra hunden sin overhode. Det anser jeg som en selvfølge at man skal, likeledes som man bruker tid på sosialisering og miljøtrening. Men det er ikke avgjørende at du har fri ved foten inne før den er 6 månder om du kommer til elite eller ikke.

Det forsto jeg. Men lærer man inn en øvelse feil eller hunden får lære seg ting som kommer iveien for den øvelsen så har man mer og jobbe med. Men at det går an og lære en gammel hund nye triks, absolutt. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsto jeg. Men lærer man inn en øvelse feil eller hunden får lære seg ting som kommer iveien for den øvelsen så har man mer og jobbe med. Men at det går an og lære en gammel hund nye triks, absolutt. :)

Det vil forstsatt være kvaliteten på hva man lærer hunden som er det avgjørende, ikke hvor gammel hunden er når man starter med øvelsene. Og har man uvaner som ødelegger for øvelser, så er det vel noe som har sviktet på oppdragelsen egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil forstsatt være kvaliteten på hva man lærer hunden som er det avgjørende, ikke hvor gammel hunden er når man starter med øvelsene. Og har man uvaner som ødelegger for øvelser, så er det vel noe som har sviktet på oppdragelsen egentlig?

Nei, Si at jeg vil ha en trekkhund, så jeg lærer den og gå forran meg og trekke, da vil det ta lengre tid og lære gå pent i bånd fordi den har masse erfaring med og gå framfor, ifht en valp som starter med helt blanke ark. Altså så finnes det 'øvelser' som kan jobbe mot hverandre om du skjønner. En voksen hund feks vil jo stort sett uansett ha lært et eller annet ila livet, positivt eller negativt, med vilje eller uten, og selv om denne hunden selvfølgelig er i stand til og lære nye ting så vil det alltid være enklere med valp som har helt blanke ark :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, Si at jeg vil ha en trekkhund, så jeg lærer den og gå forran meg og trekke, da vil det ta lengre tid og lære gå pent i bånd fordi den har masse erfaring med og gå framfor, ifht en valp som starter med helt blanke ark. Altså så finnes det 'øvelser' som kan jobbe mot hverandre om du skjønner. En voksen hund feks vil jo stort sett uansett ha lært et eller annet ila livet, positivt eller negativt, med vilje eller uten, og selv om denne hunden selvfølgelig er i stand til og lære nye ting så vil det alltid være enklere med valp som har helt blanke ark :)

Hvis det er et problem vil du jo like gjerne møte på det i andre øvelser, selv om du har lært valpen øvelser fra dagen du får den i hus. Du begynner vel ikke med alle øvelsene fra første dag uansett? Om du har lært hunden å trekke for så å skulle lære den å gå pent i bånd, så er jo ikke det det samme som å la den få sulle rundt og være valp, altså ikke lære den noen ting som kommer i konflikt med fremtidige øvelser. Hva mener du en hund lærer av seg selv i hverdagen som kommer i konflikt med trening mot lp, bruks, ag el. om man starter med det seinere?

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg. Det er ingenting galt i å begynne tidlig om man ønsker det, men jeg ser virkelig ikke problemet med å vente litt og ta seg god tid med valpen heller. Ekko begynte jeg ikke å lære øvelser før han var 5-6 mnd gammel. De eneste tingene jeg har hatt problemer med feillæring er at jeg ikke var nøye nok når jeg først begynte å trene lydighet. Feillæring av øvelser jeg prøvde å lære han. Det er veldig mye mulig at jeg kommer til å kjøre omtrent samme opplegg på neste valp også... men da skal jeg være nøyere på å gjøre ting rett med en gang når jeg først begynner på øvelsene. Uavhengig av om valpen er 8 uker eller 6 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Si at jeg vil ha en trekkhund, så jeg lærer den og gå forran meg og trekke, da vil det ta lengre tid og lære gå pent i bånd fordi den har masse erfaring med og gå framfor, ifht en valp som starter med helt blanke ark. Altså så finnes det 'øvelser' som kan jobbe mot hverandre om du skjønner. En voksen hund feks vil jo stort sett uansett ha lært et eller annet ila livet, positivt eller negativt, med vilje eller uten, og selv om denne hunden selvfølgelig er i stand til og lære nye ting så vil det alltid være enklere med valp som har helt blanke ark :)

Nå er vel ikke "gå pent i bånd" noe jeg setter inn under konkurranserettet trening, men den hverdagslydigheten og oppdragelsen man starter med fra første dag av. Det samme blir det jo med en hund som får lov til å bjeffe konstant i hverdagen, få løpe ukontrollert bort til alle hunder uansett, ikke har en lek som du har nytte av til trening etc. Det er nok mye mer slikt folk har problemer med i mangler av en valps trening, ikke at de ikke kom fort nok i gang med elite eller klasse A programmet...

Som Therese nevner, så er det hvor nøye man er i nyinnlæringen som har mest å si på hvor bra det blir, ikke om hunden er 3 månder, 6 månder eller 9 månder når den lærer visse øvelser. Det skader ikke å trene valper fra dag en, men det skader heller ikke å vente til de blir litt eldre. Sannsyneligheten for at fri ved foten din blir en knalløvelse avgjøres ikke når valpen er 3 månder tross alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om dette har blitt nevnt før, men... Hvis du bruker en klikker og ikke bare stemmen så kan du putte litt "skoletyggis" på den delen som går ned av metallet på klikkeren. Dette demper lyden litt og kan gjøre den litt mildere for en liten valp :)

Det kan også være greit å trene inn basiskunnskaper først. Sånn som sitt, dekk og stå. De skal holde lenge, og det kan være fint å ha en hund som heller tilbyr en sitt som "default behaviour" enn å rulle/spinne eller gi labb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...