Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua selv ansvarlig for angrep


Nettan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har tydeligvis ikke kontroll på mine. Naboens hund kom som et olja lyn rundt hjørnet, sprengte seg inn i flokken, plantet begge frembeina i siden på min høydrektige tispe (hun fødte to dager ette

Vi har alle ansvar for den hunden vi har. Eiere av små hunder har faktisk ett ansvar for å oppdra sin hund de også. Det fordi de kan komme til å bli skadet om de har drittsekkatferd mot store hunder.

Vel, nå fikk jeg faktisk testet om jeg hadde såpass god kontroll som jeg mener folk burde ha *flink* To schæfere i bånd (mine) en sinna liten sak, som mente at det var hans oppgave her i verden å utr

Forstår det sånn da jeg leste den teksten som var før denne. De har gjort litt om på den ser jeg.

At de var tatt fordi de mulig kan være ulovelige, og at det er derfor de er tauet inn...

Man kan jo ikke straffe de 2 hundene, for det som har hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Forstår det sånn da jeg leste den teksten som var før denne. De har gjort litt om på den ser jeg.

At de var tatt fordi de mulig kan være ulovelige, og at det er derfor de er tauet inn...

Man kan jo ikke straffe de 2 hundene, for det som har hendt.

Jeg tipper at om disse to hundene er så gamle at de er lovlige så får de komme tilbake til eier. Er de ulovlige så avlives de ene og alene av den grunn og neppe fordi de drepte en hissig liten slyngel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at om disse to hundene er så gamle at de er lovlige så får de komme tilbake til eier. Er de ulovlige så avlives de ene og alene av den grunn og neppe fordi de drepte en hissig liten slyngel.

Akkurat det tenker jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.moss-avis...-rase-1.7447716

Er ikke bare de store hundene sin skyld gitt!

Det er vel egentlig forholdsvis likegyldig, i og med at et chihuahua-angrep sjeldent er dødelig for annet enn andre chihuahuaer?

Det er et stort ansvar å ha en større hund, og at det kommer en liten atal en er ikke ensbetydene med at eier av de(n) store(e) hunden(e) er uten skyld. Seriøst. Jeg vil heller ha hunden min angrepet av 3 chihuahuaer på en gang enn en amstaff, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig forholdsvis likegyldig, i og med at et chihuahua-angrep sjeldent er dødelig for annet enn andre chihuahuaer?

Det er et stort ansvar å ha en større hund, og at det kommer en liten atal en er ikke ensbetydene med at eier av de(n) store(e) hunden(e) er uten skyld. Seriøst. Jeg vil heller ha hunden min angrepet av 3 chihuahuaer på en gang enn en amstaff, liksom.

Sier ikke at de store hundene er uten skyld i det hele tatt. Men at det er ikke bare de store hundene som er helt skyldige da det går galt...

Hadde de flydd på den lille uten at den gjorde noe så hadde det vært en sak, men her har den løpt bort til de og startet det hele...

Min Theo er tålmodigheten selv, men kommer de en hannhund på hans egen strørrelse og flyr på han så tar han igjen. Å det forstår jeg godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er litt skummelt. Hvis hundeeier med sine hunder i bånd skal være ansvarlig for en hund som løper på og angriper/utviser provoserende adferd ovenfor hundene i bånd. En så liten hund som chihuahua kan lett bli alvorlig såret eller drept hvis større hunder bare skulle finne på å glefse til de for å fortelle de å holde avsatad/oppføre seg med respekt.

Det burde da virkelig holde at man har styring på egen hund?

Jeg hadde blitt fly forbanna om noen omtalte mine hunder som "farlige" og forlangte de avlivet, fordi de sa klart ifra til en liten løs drittbikkje!

Jeg vet at saken her er at de to hundene kanskje er ulovlige, men i er de lovlige så er allikevel ikke utfallet gitt at de får leve slik jeg leser artikkelen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist de er loveldige og blir avlivet pga dette sender man ett utrolig dårlig signal ut til de med små hunder som lar de drive på sånn. Da er det liksom fritt frem for små hunder med dårlig oppførsel. Å store hunder må bare finne seg i tullet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde da virkelig holde at man har styring på egen hund?

Det var liksom det som var litt av poenget. Har man egentlig styring på egen hund om den glefser og biter ihjel en annen hund? Jeg syns ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe sted om hvordan skader denne chihuahuaen hadde?

Jeg er fullt klar over at Bajaz sin oppførsel kan føre til hans død en dag. Han går gjerne rett i strupen på andre hannhunder, og er derfor ytterst sjelden løs. Han bryr seg nada om at han ikke veier 2 kg engang, dessverre.

Ett bitt over ryggen eller lignende tror jeg det er muligheter for at han skulle overlevd. Problemet er (her kjenner jeg til flere tragiske tilfeller dessverre) at det er fort gjort at en stor hund får en hjørnetann ned i fontanellen til chihuahuaen. Da er det somregel lite å gjøre. De tilfelle jeg kjenner til har skjedd under lek og har ikke vært aggresjon innblandet, så jeg kan bare tenke meg hvor fort gjort det er hvis de faktisk er sinte.

Men nå var ikke jeg der og så situasjonen, jeg bare ser for meg at det er fort gjort at stor skade skjer, selv om det ikke nødvendigvis var ment sånn fra de store hundene sin side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liksom det som var litt av poenget. Har man egentlig styring på egen hund om den glefser og biter ihjel en annen hund? Jeg syns ikke det.

Det synes jeg helt klart man kan ha. Om hundeeier holder hunden i kort bånd forsøker å unngå en liten fillesak så synes jeg faktisk det helt og holdent er eieren til den lile sin feil.

Jeg synes det skal være likhet for loven her, ikke en lov for hunder under 10kg og en annen for hunder over 10kg. Og de aller, aller minste rasene som f.eks. chihuahua er jo temmelig skjøre om de kommer over en kraftig/tung/stor hund som sier ifra. Uansett hvor mild reaksjonen på den store er.

Jeg synes hunder har lov til å si ifra, enten det er en hund på 2, 10 eller 40kg som oppfører seg drittalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg helt klart man kan ha. Om hundeeier holder hunden i kort bånd forsøker å unngå en liten fillesak så synes jeg faktisk det helt og holdent er eieren til den lile sin feil.

Jeg synes det skal være likhet for loven her, ikke en lov for hunder under 10kg og en annen for hunder over 10kg. Og de aller, aller minste rasene som f.eks. chihuahua er jo temmelig skjøre om de kommer over en kraftig/tung/stor hund som sier ifra. Uansett hvor mild reaksjonen på den store er.

Her er det snakk om to ganske store bikkjer som kverker en liten en, du kan ikke påstå at de har styring på bikkjene sine da? Hvor vanskelig kan det være å holde halvannen til to kilo sint hund unna, liksom?

Og det er ikke likhet for loven, nettopp fordi det skal mye mindre til for å knerte en chihuahua enn f.eks en siberian husky eller en belger. Si meg helt ærlig, hvis du er ute på tur med dine hunder, hva vil du helst møte? En løs aggressiv chihuahua, eller en løs aggressiv belger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om to ganske store bikkjer som kverker en liten en, du kan ikke påstå at de har styring på bikkjene sine da? Hvor vanskelig kan det være å holde halvannen til to kilo sint hund unna, liksom?

Og det er ikke likhet for loven, nettopp fordi det skal mye mindre til for å knerte en chihuahua enn f.eks en siberian husky eller en belger. Si meg helt ærlig, hvis du er ute på tur med dine hunder, hva vil du helst møte? En løs aggressiv chihuahua, eller en løs aggressiv belger?

Jeg vil ikke møte noen av delene!

og det begge hadde blitt anmeldt om de beit meg.

Men for egne hunders skyld så vet jeg faktisk ikke. Hvis det betyr at MINE må bøte med livet om det chihuahua'en får seg et bitt, ja da vil jeg faktisk heller møte en belger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da ikke mene att de bikkjene som gikk i bånd skal avlives?!?! Her er det rotta som har skyld mener nå jeg!

Unnskyld til dere som har små bikkjer asså, men jeg er så lei av de små uoppdragne kreka! Ja jeg veit det finnes mange snille og flinke små også, men jommen fins det mange små djevler å da!

Trist att den lille blei drept da....:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke møte noen av delene!

og det begge hadde blitt anmeldt om de beit meg.

Snakka ikke om at den beit deg, jeg snakka om en hund som fløy på dine.

Men for egne hunders skyld så vet jeg faktisk ikke. Hvis det betyr at MINE må bøte med livet om det chihuahua'en får seg et bitt, ja da vil jeg faktisk heller møte en belger.

Så da har ikke du heller styringa på egen hund da?

Chihuahuaen er selv ansvarlig for angrepet - chihuahuaen er tydeligvis den eneste hunden som er ANSVARLIG for det den gjør. På andre bikkjer pleier det som regel å være eieren. Men er du en liten drittbikkje, så kan du tydeligvis skylde deg sjøl, og det har helt sikkert ikke noe med at stor-hund-eiere syns det er greit å plassere ansvaret for kjøterene sine et annet sted.

Det samme gjelder vel for hunder som f.eks blir påkjørt av bil, jakter sau eller spist av ulv? De kan skylde seg selv, det var tåpelig gjort av dem, og nå må de dø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd her er at selv om chihuahuaen kanskje oppførte seg provoserende ovenfor to andre hunder, burde den ha kunnet fått en sjanse til å komme seg fra det med livet i behold. Det er synd at eieren av de to hundene som angrep ikke fikk til å ha kontroll på hundenen sine selv om de var i bånd, da vedkommende faktisk HAR den muligheten når h*n har bånd på hundene sine. Det er også synd at chihuahuaen, som åpenbart ikke vet å oppføre seg i alle settinger, gikk løs og hadde muligheten til å prøvosere på seg hunder på tur. Summa summarum er det synd begge veier! Men at hunder angriper hverandre og er brutale mot hverandre er en realitet, som dessverre gikk utover chien her. Etter mitt skjønn kan ingen av dem sies å ha mer skyld enn den andre. Allikevel er det jo åpenbart at rasene som er involvert har vært utslagsgivende i forhold til at resultatet av sammenstøtet ble død, da størrelsesforskjellen på hundene er såpass stor.

Selv er jeg i alle fall veldig påpasselig med begge hundene mine. Mini legger seg langflat for alt av hunder, så med språket hennes burde hun ikke bli oppfattet som provoserende. Chessea derimot kan være dominerende og ufin, spesielt mot tisper som prøver seg. Og det ER mitt ansvar å holde henne unna sammenstøt enten jeg har henne i bånd eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det jo dessverre ikke så mye til før en så liten hund blir skadet om en større "svarer på tiltale". For det er jo det som har skjedd her. Det er hunder vi har, ikke roboter, og skal man forlange at hunder ikke svarer på aggresjon? Foretrekke, ja. men Forlange? Det er hunder... om en sinna liten hund kommer løpende og biter seg fast (nå vet jeg ikke om det skjedde her!), så er det jo ikke rart om hunden svarer. Aller helst skal vi eiere klare å avverge slikt, men noen ganger kan ting skje veldig fort!

Jeg har selv hatt en mindre (dog ikke miniatyr!) hund som var aggressiv mot hunder av samme kjønn. Den klarte å provosere på seg de mest snille hanner bare ved væremåten sin før vi jobbet med problemet... ingen skade skjedde, for man fikk avverget uheldige utfall. Men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det jo dessverre ikke så mye til før en så liten hund blir skadet om en større "svarer på tiltale". For det er jo det som har skjedd her. Det er hunder vi har, ikke roboter, og skal man forlange at hunder ikke svarer på aggresjon? Foretrekke, ja. men Forlange? Det er hunder...

Jeg forlanger ikke at hunden ikke svarer, men jeg forventer at eieren har kontroll. Jeg har tydeligvis altfor høye forventninger til hundeeiere.

EDIT: Og! Jeg forventer at hundeeiere syns det er leit at bikkjene deres knerter andre. Ikke at de legger skylda p bikkja som ble knerta - fordi bikkja er bare ei bikkje. Men igjen. Jeg forventer tydeligvis for mye av hundeeiere.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka ikke om at den beit deg, jeg snakka om en hund som fløy på dine.

Så da har ikke du heller styringa på egen hund da?

Jeg har ikke vært i den situasjonen at det har kommet en dustete aggressiv løsbikkje bort til mine når vi er på tur. Så det kan jeg ikke svare på. Alt jeg vet er at de er godt sosialisert med småhunder og har de forutsetningene de kan ha for å takle et møte av den art. Jeg vet de har vært bare vennlige de gangene jeg har sykla med dem og hunder str Jack Russel til labrador har løpt dem i møte.

Men jeg vil såklart heller ha en hund med sår enn en død hund.

Ingen kan si at de har kontroll på bikkja til enhver tid og i enhver situasjon. Dette er dyr ikke maskiner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger ikke at hunden ikke svarer, men jeg forventer at eieren har kontroll. Jeg har tydeligvis altfor høye forventninger til hundeeiere.

EDIT: Og! Jeg forventer at hundeeiere syns det er leit at bikkjene deres knerter andre. Ikke at de legger skylda p bikkja som ble knerta - fordi bikkja er bare ei bikkje. Men igjen. Jeg forventer tydeligvis for mye av hundeeiere.

Hvor leser du at man synes det er greit at hunden knerter andre? Selvsagt er ikke det greit. men det er ikke greit at hunden går på. Hadde det vært jamnstore hunder den gikk på, hadde nok utfallet vært mindre tragisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen unnskyldning i det hele tatt for store hunder å "ta igjen" med en chihuahua. Selv den minst stabile av mine, ignorerer små drittbikkjer. Chinaboen vår er bitteliten og bjeffer noe infernalsk på alt og alle. For det første kan jo jeg si "bø" til han, så pilern av gårde, for det andre later mine hunder som han er luft og sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...