Gå til innhold
Hundesonen.no

Selvskapshunder og småhunder.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

hehe blei ikke chihuahua'n brukt som en type jakt hund...pga størelsen kunne den gå inn i kloakk rør osv å jage frem rotter osv...tror jeg har hørt det ett sted! :)

Ja åsså så jeg på slik "rasebeskrivelser" på animal planet og hvis jeg skjønte det riktig så var pomerian en miniatyr slede hund som munker (?) og andre "kongelige" brukte som "varmeflasker" xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe blei ikke chihuahua'n brukt som en type jakt hund...pga størelsen kunne den gå inn i kloakk rør osv å jage frem rotter osv...tror jeg har hørt det ett sted! :)

Ja åsså så jeg på slik "rasebeskrivelser" på animal planet og hvis jeg skjønte det riktig så var pomerian en miniatyr slede hund som munker (?) og andre "kongelige" brukte som "varmeflasker" xP

Jeg har hørt vakthund om Chihuahuaen, de voktet ofte små rom med safer og slik, og oppgaven deres var å bjeffe slik at de varslet de større dobermennene som sto andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner selvfølgelig ikke hvor mye sannhet det er i det, men fant litt morsom lesing hermen det er mer historie om rasen

hehe...:)

TS: har hørt att kinesiske nakenhunden (den lille med pelsdott på hodet) blei brukt som "håndvarmer" som fine damer hadde i slike "håndvarme pølse ting..." :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at papillon har så store ører fordi de skulle høre lyder før alle andre, og dermed kunne vekke de "ekte" vakthundene :lol: De har jo en del vakt i seg, så det kan jo delvis stemme.

Ellers ble de brukt som varmeflasker og selskap :)

Jeg har mine egne teorier om at papillon også ble brukt som servietter (de er veldig flinke til å vaske deg på hendene om du har spist noe godt) og som klovn eller underholdning på slottet :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja åsså så jeg på slik "rasebeskrivelser" på animal planet og hvis jeg skjønte det riktig så var pomerian en miniatyr slede hund som munker (?) og andre "kongelige" brukte som "varmeflasker" xP

:lol: Hahaha

sorry, men det må være noe av det dummeste jeg har hørt!

Pommen, eller Deutcher Zwerg Spitz som den egentlig heter i hjemlandet, er rett og slett bare den minste utgaven av tyske spisshunder. Og alle disse hundene er har gamle aner og ganske like aner med andre typer spisshunder. Så de ble sikkert brukt til omtrent det samme som en Buhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder har jo aldri vært annet enn selskapshunder :) Enkelt og greit. Papillon kalles jo for kontinental dvergspaniel, og er nedavla fra større spanielraser. Og det Synes jeg at vises i jaktinnstinktet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hahaha

sorry, men det må være noe av det dummeste jeg har hørt!

Pommen, eller Deutcher Zwerg Spitz som den egentlig heter i hjemlandet, er rett og slett bare den minste utgaven av tyske spisshunder. Og alle disse hundene er har gamle aner og ganske like aner med andre typer spisshunder. Så de ble sikkert brukt til omtrent det samme som en Buhund

Åja...da har sikkert jeg bandet den med en annen, hvis ikke så gir animal planet feil info...xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at disse rasene ikke alltid så helt ut som de gjør i dag når man startet ren avl på dem. Ergo en Pom var bare en variant av de tyske spisshundrasene, også har vi avlet de mindre og mindre bare "fordi vi kunne".

Papillon og phalene var ment som varmeflasker som de franske fine fruene hadde under kjolene, eller inne i ermene på klærne sine - store slott var meget trekkfulle... Kanskje også de kin. nakenhundene?

Det med Coton har jeg også hørt - selv om jeg anså det mer sannsynlig at man slang ut en eller to uti vannet for å se om det var krokodiller der (de "lærde" synes selvsagt det var uhørt!)...

Alle terrierne var opprinnelig hihunder (terra = jord), og her har utviklingen for endel av dem gått andre veien - de har blitt større og større. Mange av terrierrasene vi har i dag er både for store og kraftige til å faktisk brukes til aktiv revejakt i hi.

Annen morsom greie er jo at Sealyham terrieren var spesifikt avlet som hvit for å unngå at man tok feil på rev og hund når "noe" kom farende ut av hiet. (stakkars de andre, liksom)

Pekingeser skulle se ut som en løve og hovedsakelig bare ligge stille og vakte i templene - så funksjon, bevegelse og sånt var veldig uviktig egentlig..

Men hva som er sant eller ren gjetting i moderne tid skal jo være usagt, da. Høres klart bedre ut at hunden var avlet fram som vakthund, gårdshund eller jakthund - enn for matproduksjon eller kamphund...

Dere har vel hørt hvorfor Boxer har så kort nese?

Joda, i Paradis løp den vakreste hunden rundt, nydelig slank kropp med masse muskler og nydelige linjer i både hode og kropp. Men den var så vakker at den ble fåfengt, den visste jo at den var vakrest i verden - og gikk bare rundt med hodet i skyene og så seg ikke for. En dag kræsjet den i en vegg og trykket inn hele nesen sin. Gud sa da at han skulle fortsette med å ha sitt inntrykte neseparti for å minne den om å ikke være så "hoven" ovenfor alle andre skapninger...

(Heldigvis hadde den humor!)

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopser ble avlet frem av munker for å skremme vekk onde ånder med sitt stygge utseende. Etterhvert ble de sendt som gaver fra de kinesiske munkene til de kongelige i England (blandt annet) hvor de var hoffhunder. Det var vanlig å ha mopser liggende på fanget/ inntil lårene og inni ermene på de store kappene kongelige brukte før, der de satt på pynt.

Det var lenge kun kongelige som hadde lov til å eie og avle mopser. Fikk privatpersoner fatt på en mops kunne dette ende i store bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at disse rasene ikke alltid så helt ut som de gjør i dag når man startet ren avl på dem. Ergo en Pom var bare en variant av de tyske spisshundrasene, også har vi avlet de mindre og mindre bare "fordi vi kunne".

De tyske spisshundene har jeg lest bitte litt om, nettopp fordi jeg er generelt intr. i spisshunder. Pomeranian henviser til hvor i Tyskland de kommer fra, Pommern. Og alle de tyske spisshundene kan i noen omstendigheter bli omtalt som pomeranian, ikke bare dvergen. (spesielt i USA skjer dette). Alle kan også omtales som Keeshond, da dette bare er "spisshund" på nederlandsk. Keehond var også tidligere "Wolfspitz" og bare den største av de tyske spisshundene, men har siden blitt skilt ut som egen rase (og er nå Nederlansk). American Eskimo Dog er "tyske spisshunder" avlet i USA og kun i fargen hvitt. De har ikke noe med hverken eskimoer/inuitter eller polare strøk å gjøre. Mener også ha lest at både Volpino Italiano og Japansk Spisshund har felles opphav med de tyske spisshundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

De små pudlene er meg bekjent kun avlet frem for å være selskapshunder. Først for hoffene rundt om i Europa, men så også for "hvermannsen". De har aldri hatt noen "ordentlig" jobb :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crested er man veldig usikker på opphavet til. Om den kommer fra Kina, Afrika eller Amerika blir man heller ikke enige om, men det heller mest mot Kina. Rasen kom bare med pels før, det er kun i nyere tid at de nakne variantene startet å dukke opp og det ble avlet på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De små pudlene er meg bekjent kun avlet frem for å være selskapshunder. Først for hoffene rundt om i Europa, men så også for "hvermannsen". De har aldri hatt noen "ordentlig" jobb :P.

men jeg antar at jaktinstinktet fremdeles er der? Rart å tenke på at puddelklippen en gang var funksjonell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...