Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise til USA, hvor lenge/ofte kan man være der?


Carina
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg skjønner kan man være i USA i opptil 90 dager på turistbesøk. Hvor lenge må man være ute av landet før man kan reise tilbake for nye 90 dager? Og hvor lenge kan man evt reise ut og inn, er det begrensninger pr kalenderår eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen offisielle begrensninger på dette. Her er hva som står på sidene til US State Dep:

There is no limit to the number of times you may travel visa free under the Visa Waiver Program in any given period. There is also no minimum period of time you are required to remain outside the U.S. before reapplying for admission. If you are a frequent traveler to the United States, it is advisable that you carry with you for presentation to U.S. immigrations evidence of your residence abroad to which you intend to return at the end of your visit together with evidence of funds sufficient for your support while in the United States. If the immigrations inspector is not convinced that you are a bona fide visitor for business or tourism, you may be denied entry.

Men, merk at du må reise utenfor Nord-Amerika (USA, Canada, Mexcio og Karibia for å starte nye 90 dager. Og det er viktig å ha returbillett når du kommer inn, samt har jobb og fast bosted å vise til i Norge.

Og det er alltid opp til betjenten i Immigrations om du slipper inn eller ikke. VWP er til for å gjøre det lettere for turister å ta en ferietur i USA, og de er veldig opptatte av at ingen utnytter dette programmet for å bosette seg i USA.

Om du ønsker å ha et lengre opphold i USA, ville jeg rett og slett se på hvilke andre visum som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem å levere tilbake dette grønne kortet, eller hva det nå er, som man fyller ut ved innreise, og beholder en skvett av som visstnok skal returneres når man drar tilbake. Det visste ikke jeg nemlig, så da jeg kom tilbake året etter tittet immi-mannen nøye på meg og sa: "iflg mine papirer har du vært her et helt år du". Jeg "døde" litt der og da og svarte: "ikke si det til sjefen min i Norge for jeg har hevet lønn hele året jeg". Heldigvis for meg var dette en immi-mann med humor så han tok den og lot meg komme inn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem å levere tilbake dette grønne kortet, eller hva det nå er, som man fyller ut ved innreise, og beholder en skvett av som visstnok skal returneres når man drar tilbake. Det visste ikke jeg nemlig, så da jeg kom tilbake året etter tittet immi-mannen nøye på meg og sa: "iflg mine papirer har du vært her et helt år du". Jeg "døde" litt der og da og svarte: "ikke si det til sjefen min i Norge for jeg har hevet lønn hele året jeg". Heldigvis for meg var dette en immi-mann med humor så han tok den og lot meg komme inn :)

Takk for dagens latter :lol: Og du var heldig som måtte på en sånn fyr med humor. De fleste synes å ha som mål å gjøre livet surt for innreisende.

En venninne av meg ble tatt inn på et bakrom for ekstra avhør fordi hun hadde reist frem og tilbake en del gang. Det var visst ingen hyggelig opplelvelse, og hun endte opp med å gifte seg med sin amerikanske kjæreste for å slippe sånt i fremtiden :teehe:

Edit: Og, oh shit... Jeg lurer på om jeg har en visumting som skulle vært levert :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har akkurat sendt inn søknad om visum for 6 mnd, sånn turisttjafs. Så får vi se om jeg ikke søker om en annen type visum neste gang. :whistle:

Det burde gå fint :D

Å, en ting til, mens jeg husker på det: Du må skaffe deg amerikansk førerkort når du skal være der i mer enn 1 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det? Må jeg ha noe test/oppkjøring?

Jeg vet ikke om reglene er annerledes der du skal, jeg tror de er like for hele California. Jeg slapp å ta noen kjøretimer siden jeg hadde norsk førerkort. Og måtte bare å ta en teoriprøve (som var latterlig lett, boken du må lese får du hos en kjøreskole eller hos DMV), også fikk jeg et midlertidig førerkort og dato for oppkjøring. Oppkjøringen var også veldig enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aa skaffe seg forerkort i USA varierer det fra stat til stat. Saa det ville jeg sjekket med DMV i den enkelte staten du skal til. Hvor jeg bor har du ikke mulighet til aa ta forerkort paa turistvisum, men du kan kjore paa ditt utenlandske-forerkort i intill 1 aar. Du maa vere resident alien (student/jobb-visum) for aa ta forerkort, men som nevt tidligere varierer det fra stat til stat.

Jeg slapp kjoretimer da jeg skulle ta mitt forerkort, men jeg maatte ta teori-proven og oppkjoring. Det er latterlig lett som Wildah sier, tok de paa sparket en dag jeg var det nede men det gikk fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grønne kortet trenger man ikke tenke på lenger, man fyller det ut på forhånd på nett nå :)

Og førerkort avhenger av visumtype du er i landet på. Jeg måtte ta førerkort både da jeg var på arbeidsvisum i Florida og studentvisum i California.Jeg tror ikke du trenger på turistvisum... Men ring og hør med ambassaden. De som er i sikkerhetskontrollen utenfor ambassaden er ikke spesielt hyggelige, men de som jobber inni ambassaden (iallefall de som jobber med visum og sånn) er veldig hyggelige :)

Førerprøven var latterlig lett. Bare en enkel teoridel og oppkjøring på en parkeringsplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan du oppdatere litt her om hvordan det går med turistvisumet, og hvor lang tid du får lov til å oppholde deg i USA på dette? Fant noen ting på hjemmesiden til den amerikanske ambassaden i Norge, som gjør at jeg lurer på om man kan få et B2-turistvisum som varer lenger enn 6 måneder, og vurderer om det kan være noe for meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem å levere tilbake dette grønne kortet, eller hva det nå er, som man fyller ut ved innreise, og beholder en skvett av som visstnok skal returneres når man drar tilbake. Det visste ikke jeg nemlig, så da jeg kom tilbake året etter tittet immi-mannen nøye på meg og sa: "iflg mine papirer har du vært her et helt år du". Jeg "døde" litt der og da og svarte: "ikke si det til sjefen min i Norge for jeg har hevet lønn hele året jeg". Heldigvis for meg var dette en immi-mann med humor så han tok den og lot meg komme inn :)

Jeg har "glemt" å levere tilbake det grønne kortet en 4-5 ganger jeg, har alltid gått helt fint. Hadde nok en fordel at jeg var norsk student bosatt i Canada, så de var ikke så opphengt i å gjøre livet surt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Kan du oppdatere litt her om hvordan det går med turistvisumet, og hvor lang tid du får lov til å oppholde deg i USA på dette? Fant noen ting på hjemmesiden til den amerikanske ambassaden i Norge, som gjør at jeg lurer på om man kan få et B2-turistvisum som varer lenger enn 6 måneder, og vurderer om det kan være noe for meg :ahappy:

Jeg fikk ikke fordi jeg ikke hadde jobb her, så de var ikke overbevist om at det var et midlertidig opphold. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei :( Det var veldig trist å høre. Hva tenker du nå? Er det andre visum som kan være aktuelle?

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre egentlig. Jeg kunne søkt om fiancèe visa, men da har man kun 90 dager på seg for å gifte seg, og det får vi ikke gjort. Så enten må jeg finne på noe annet, eller vente til ting er klart for at vi kan tie the knot.

Nå kom jeg akkurat hjem fra flyplassen, så nå har han reist tilbake. *trist* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre egentlig. Jeg kunne søkt om fiancèe visa, men da har man kun 90 dager på seg for å gifte seg, og det får vi ikke gjort. Så enten må jeg finne på noe annet, eller vente til ting er klart for at vi kan tie the knot.

Nå kom jeg akkurat hjem fra flyplassen, så nå har han reist tilbake. *trist* :(

:hug: 90 dager er ikke lenge, nei. Og det er det samme som du ville fått om du reiste bort uten visum.

De andre alternativene jeg kommer på i farten er studentvisum og et trainee/intern (J1) visum.

Du kan jo kikke litt på sidene til CICD, lese litt om prosessen bak å bli trainee/intern i USA, og se om de har noen aktuelle firma i nærheten av der han bor.

Edit: På et J1-visum får du oppholdstillatelse i opptil 18 måneder. Og studentvisum er gyldig så lenge du har studieplass, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...