Gå til innhold
Hundesonen.no

Land der man blir uch med kun 1 cert når hunden er uch i annet FCI godkjent land.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Mener jeg har sett en liste over hvilke land man bare trenger 1 cert i når hunden allerede er champion feks i hjemlandet.

Men nå når jeg skulle finne den for en bekjent av meg, så klarer jeg jammen ikke å huske hvor jeg fant en i utgangspunktet...

Ganske typisk. :rofl:

Noen som vet av en slik liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet den før, enten på NKK, SKK eller muligens i Danmark.

Men alle disse nettstedene er jo blitt nye, og dette må ha vært for et par år siden, mnst...

Hele Baltikum står på denne listen, samt norden og en hel del flere land.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det gjelder IKKE i Nederland og Tyskland i alle fall, for det har jeg sjekket. Heller ikke Østerrike og Sveits tror jeg. Men tror det gjelder i Luxemburg? er ikke helt sikker.

Dvs en nederlandsk eller tysk champion trenger kun ett norsk cert (storcert) om de allerede er championer i sitt eget land, mens om vi stiller ut i de landene gjelder det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på en liste jeg, så kan andre fylle på (i disse landa har jeg sjekket at det faktisk stemmer dersom du stiller i CH-klassen)

Litauen

Estland

Latvia ? Norge står ikke på lista over land som har avtale med LKF til å godkjenne kun 1 CAC, mens Sverige, Danmark og Finland står på lista.

Luxembourg

Danmark

Sverige

Finland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs en nederlandsk eller tysk champion trenger kun ett norsk cert (storcert) om de allerede er championer i sitt eget land, mens om vi stiller ut i de landene gjelder det ikke.

Vet ikke om en VDH CH og NL CH kan bli N UCH med kun 1x CAC her til lands, men det gjelder i alle fall ikke andre veien. I Tyskland trenger hunden 5x CAC av 3 ulike dommere, og det må gå minst 1 år mellom første og siste CAC. MEN det deles ut CAC til hanner og tisper i klassene: unghund, champion, bruks og åpen. Så er jo litt lettere å få Tysk CAC enn norsk CAC for en del raser. I tillegg teller noen CAC "dobbelt" på enkelte store int. utstillinger.

I NL har de også noen doble "CAC" (Amsterdam winner i alle fall), her krever de 4x CAC og at hunden må være minst 27mnd når den får sitt siste CAC. Kun et CAC pr kjønn pr rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på en liste jeg, så kan andre fylle på (i disse landa har jeg sjekket at det faktisk stemmer dersom du stiller i CH-klassen)

Latvia ? Norge står ikke på lista over land som har avtale med LKF til å godkjenne kun 1 CAC, mens Sverige, Danmark og Finland står på lista.

Det gjelder i Latvia også, selv om de av en eller annen grunn oppgir at de ikke har noen avtale med NKK.

Har i hvertfall fått to Latviske championer i år med 1 cert på hver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje på denne? (Danske KK har laget en, men om det samme gjelder for Norge er uvisst..)

Island er i alle fall vanskelig å reise til fra Norge, 30dager karantene. Men hvorvidt CH reglene gjelder aner jeg ikke for den islandske kenneklubben har stort sett bare siden på islandsk. Et språk jeg sliter en god del med å forstå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Drar opp denne igjen jeg! Hva med Tjekkia?  Noen som vet?  Holder det med ett cert for en som allerede er champ her hjemme?

Min rase har ikke brukskrav i Norge eller Danmark, men det har den derimot i Finland og Sverige. Aner ikke hva den har i resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...