Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøre hard regime når det kommer til bur?


Sela
 Share

Recommended Posts

Mulig det er mange tråder om akkurat dette, menmen...

Hunden min liker IKKE å sove i bur... Nå er hun et år. I bilen er hun rolig, men om natta når hun skal sove er det helt feil for henne.

Hvis buret står i senga, er hun rolig og sover, men så skal hun ut. Har holdt meg våken maange ganger, mange netter for å lære henne å bli i buret, men gir meg til slutt.

Hvordan skal jeg fikse dette? Hun skal jo sove i senga med meg, oppå puta mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke oppbevares i bur. Hva gjør hun når hun må bort? Putter hunden i bur da også? Hva når hun er på skole/jobb? Brått er hunden i bur både på dagtid og om natta - da

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med m

Akkurat nå skulle jeg ønske vi hadde en peace-tegn-smiley. Eller et fredsflagg. Dere må slutte å ta alt så personlig, og bite tilbake med like personlige kommentarer. ALLE har fått med seg hva DERE

Hvis hun ikke liker bur bør du enten kutte ut hele buret (evt la døren stå åpen) eller lære hu at buret er en kul plass å være.

Selv foretrekker jeg det første. Syntes det er unødvendig å stenge hunden i et bur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det kan være kjempekoslig med henne i senga, men ikke alltid like bra. Hun skal jo sove helt oppå meg... Hvis jeg ikke lærer henne å sove i buret blir det veldig vanskelig å få pass til henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv buret og lær heller hunden at den ikke får oppi senga om det er problemet ditt :)

Edit, ser du skriver vanskelig og få pass. Ta av døra og la buret stå så kan du legge kule ting inni der innimellom så kanskje hun liker det bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine hunder får pass de, de ligger gjerne i bur de nettene de evnt må hos nye folk, evnt får de ligge løs i gangen, senger, i en hundeseng ol.

Synes det er viktig at hundene mine kan slå seg til ro uten bur, tar heller med et teppe, hundeseng ol om det trengs hos fremmede/de som passer de.

hvor gammel er hunden din? siden du sier det ikke går bra med bur eller uten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det kan være kjempekoslig med henne i senga, men ikke alltid like bra. Hun skal jo sove helt oppå meg... Hvis jeg ikke lærer henne å sove i buret blir det veldig vanskelig å få pass til henne...

Det er bedre å ha et bur i senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere slakter jo stakkars Sela , hvis hun vil at hunden skal sove i bur , må hun nesten få lov til det. hun spør jo om råd til og få hunden til å like buret ? mens dere slakter bur helt.

Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke oppbevares i bur. Hva gjør hun når hun må bort? Putter hunden i bur da også? Hva når hun er på skole/jobb? Brått er hunden i bur både på dagtid og om natta - da kan man enkelt regne seg til at hunden tilbringer 2/3 av livet sitt i bur. Er det ok?

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med måte, som med alt annet. At det finnes idioter som lar hunden bo i bur rettferdiggjør ikke hets mot de som evnt måtte ha spørsmål om burtrening. Om man ikke har noe å komme med, som faktisk har noe med spørsmålet som blir stilt å gjøre, så syns jeg faktisk man kan la vær å skrive noe, evnt refere til gamle tråder.

*løper ****** fort ut av tråden å ser seg ikke tilbake*

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan løsningen være å få hunden til å se på buret som en tilfluktsplass? Vi har et bur som hundene bruker til soveplass dersom de vil være helt i fred. Når de ligger i bur er det ikke lov til å ta på dem eller gjøre noe med hunden, buret er alltid oppe så de kan velge selv. Buret er egentlig ganske lite, men storpuddelen elsker å ligge der inne. Mine hunder sover i sengen om natta, men hvis jeg vil kan de ligge på gulvet.

Vær konsekvent når hunden maser. Sett hunden ned på gulvet og nekt den å komme opp, det kommer til å ta tid, men etterhvert vil den skjønne at den ikke får lov. Ved å ta buret oppi sengen har du antakeligvis gitt hunden et lite håp om å komme seg oppi sengen, prøv nå å gi hunden flere alternativer. Buret, en dyne m/ dynetrekk med din lukt og sengen dens på gulvet. Ikke gi opp, det går til slutt! hvis du merker at den hopper opp om natta, så kan du kanskje vurdere å lære den til å ligge utenfor rommet. Det er en tilvenningssak!

Hvis mine råd ikke funker, så har sikkert noen andre her råd som funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vet det er mye uenigheter om bur... Men jeg har bestemt det er det mest praktiske. Og når hun er alene får hun gå i halve huset, fordi da er det jo uans ikke et alternativ at hun skal forstyrre meg når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret i senga? Er buret lite sidan du har det i senga? Men ville nok ha slutta med det uansett :P

Har du prøvd kompostbinge/kvalpegrind i stede? evt. gjerde inn buret slik at ho får litt "tussleplass" om ho ønsker å legge seg ein anna plass? :)

Ser poenget med å venne ho til buret. Frøkna mi ligger i senga heime, men på besøk er det veldig fint å ha ho i bur på natta. Er jo ikkje alle som likar at hundane trakkar i senga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min velger om han vil sove i bur eller utenfor buret da døren er åpen. i 99% av tilfellene legger han seg i buret. guess what ? han gjør det frivillig. vi har fjernet buret ett par ganger å det viser seg att han gjør mye mer tull uten det trygge buret sitt(som er åpent.) enn med når han er hjemme alene og har tilgang på hele huset.. bikkja elsker buret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke et område hvor hunden kan være på natta? Altså, selv om du ikke bruker bur betyr det jo ikke at bikkja trenger å ligge oppå puta di allikevel. Jeg har ingen ting i mot burbruk for å få en hund til å forstå at man skal være rolig om natta / når man er alene, men da må bur brukes riktig og i de første månedene av hundens liv.

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å avgrense et GØRRKJEDELIG område av huset på ett eller annet vis (gang, bad?). Et område med 4 blanke vegger (evt grind/kompostgrinder) hvor det er så kjedelig at når ingen er våken / tilstede i huset = jeg legger meg ned og sover.

Døra kan jo være lukket til soverommet, hunder har (etter min mening) ingen ting å gjøre på soverommet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha buret i senga var egentlig for å sakte flytte det lenger unna meg, og til slutt i et hjørne på soverommet. Men med en gang buret kom ned på gulvet ble hun jo helt hysterisk.

Jeg skulle så ønske hun både likte buret og senga mi, så kunne jeg velge for henne etter som hva som passer meg... Men skjønner jo nå at jeg burde vært mer konsekvent fra starten av og gitt henne tydelig beskjed...

Men hun brukte bur som valp... Men så reiste jeg bort hver helg til en venn i et halv år, og da tok jeg ikke med bur, og nå har hun forstått at hun kan mase seg til å ligge i senga:p

Men det var en god ide, kan legge henne i gangen, har et avgrenset område der, kan fjerne alt av leker osv. Og legge hundesengen hennes der, buret og kanskje en dyne eller lignende med min lukt. Det skal jeg prøve! Hun er jo vandt til å være alene, og tror hun velger buret hvis senga mi ikke er et alternativ. TAKK :D skal skrive hvordan det gikk om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du faktisk tror du er problemet så må du bare begynne og bli mere konsekvent. Jeg er ikke fan av at hunder ligger i bur, men om de må det en liten periode når noen skal passe de så tåler de det. Men uansett, enten så får du bare putte henne i buret og la henne mase til det går over, eller ha henne løs i rommet, eller la buret stå der med åpen dør og drit i om hun ligger i buret eller ikke så lenge hun ligger på gulvet og ikke oppe i sengen. Rett og slett jobb med det som er problemet. Du bestemmer, ikke hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er dette en hovedproblemstilling:

At hunden er for klengete og insisterer å sove i seng

Tror rådet om å lærene henne sove på gangen er et godt forslag selvom det nok vil ta litt nattesøvn fra deg i begynnelsen.

Burtrening ville jeg sett på som et helt separat anliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "tilhenger" av burbruk i begrenset og (i mine øyne såklart) fornuftig burbruk, men her sier jeg meg enig i at buret kan kastes ut. Du må begynne å jobbe med selvstendigheten til hunden din. Jeg får ut fra at dette nå er en voksen hund, som må lære seg at den ikke kan være oppå deg til enhver tid, bokstavelig talt.

Avgrense et område et annet sted en på soverommet, hun kan godt ha vann og leker der inne, og noe godt å ligge på. Du må nok regne med en del hyling i starten, og det kan nok ta noe tid å få hunden til å roe seg andre steder siden den er såppas bortskjemt, men forhåpentligvis skjønner hun tegninga fort nok.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...