Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hundestellebord"


Recommended Posts

Jeg aner ikke hva de heter da så kalte de bare " hundestellebord." Hehe. Men hvor får man tak i disse? Og hvor mye koster de? Hvilke anbefaler dere og er det noe jeg bør se etter? Linker? Grunnen til jeg har lyst på er å bruke dette når jeg børster og steller pelsen på hunden min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kaller det et "Trimmebord", men funker utmerket selv for hunder som ikke trimmes... En super oppfinnelse - stødige (men litt tunge), fast gummimatte på toppen, litt dyre men kjøper man et skikkelig et så har man ett nærmest for resten av livet...

Mitt ble kjøpt i 1983 og funker like bra i dag som den gang, selv om det har reist rundt på hundrevis av utstillinger og brukt tusenvis av ganger.

Det som nå har kommet er også forskjellige høyder på dem (80-90 cm), størrelsen kan man også velge selv. Til middelsstore hunder som bearded collie er det som er 90 cm langt helt okey. Men det finnes noen som er 60 (?) cm på langsiden (men det tror jeg er for lite til en schappendoes). Bedre med litt for stort - så man har plass til å legge fra seg børster/kammer og sprayflasker.

Så invistere gjerne gjerne i ett slikt. Av merker er vel Tholo det mest kjente (dansk merke), de er bortimot evigvarende, men andre merker har kulere bord. Noen med annen farge enn sort på gummimatten, noen har hvitlakkerte ben, osv.

Av og til ser man noen til salgs på Finn, men sjekk litt priser på nye samtidig. Noen krever nærmest fullpris..

Når jeg kjøpte mitt var de ganske ukjente, og jeg husker at det kostet 1700,- (myyye på 80-tallet - selve hunden kostet 2.700,- fra norges mestv. oppdretter, liksom...). Nå koster de vel rundt en tusenlapp til femten hundre, tror jeg.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kaller det et "Trimmebord", men funker utmerket selv for hunder som ikke trimmes... En super oppfinnelse - stødige (men litt tunge), fast gummimatte på toppen, litt dyre men kjøper man et skikkelig et så har man ett nærmest for resten av livet...

Mitt ble kjøpt i 1983 og funker like bra i dag som den gang, selv om det har reist rundt på hundrevis av utstillinger og brukt tusenvis av ganger.

Det som nå har kommet er også forskjellige høyder på dem (80-90 cm), størrelsen kan man også velge selv. Til middelsstore hunder som bearded collie er det som er 90 cm langt helt okey. Men det finnes noen som er 60 (?) cm på langsiden (men det tror jeg er for lite til en schappendoes). Bedre med litt for stort - så man har plass til å legge fra seg børster/kammer og sprayflasker.

Så invistere gjerne gjerne i ett slikt. Av merker er vel Tholo det mest kjente (dansk merke), de er bortimot evigvarende, men andre merker har kulere bord. Noen med annen farge enn sort på gummimatten, noen har hvitlakkerte ben, osv.

Av og til ser man noen til salgs på Finn, men sjekk litt priser på nye samtidig. Noen krever nærmest fullpris..

Når jeg kjøpte mitt var de ganske ukjente, og jeg husker at det kostet 1700,- (myyye på 80-tallet - selve hunden kostet 2.700,- fra norges mestv. oppdretter, liksom...). Nå koster de vel rundt en tusenlapp til femten hundre, tror jeg.

Susanne

Takk for flott svar Susanne :) Er dette ett bra et? http://www.petworld.no/produkt/-hund/utstilling/trimmebord/trimmebord-stort-komplett-med-galge Er det Tholo? Står ingenting om hvilke merke det er for noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar Susanne :) Er dette ett bra et? http://www.petworld...plett-med-galge Er det Tholo? Står ingenting om hvilke merke det er for noe :)

Er det forskjellige høyder på dette? Noen som har dette trimmebordet? Erfaringer? Er brettet stort nok?

Hunden min er veldig hyper og vilter når jeg børster henne og hun skal bite på kammen og å leke med den og ta tak i den også ruller bikkja seg rundt. Så det med den hanken over der, kan jeg ta hodet hennes der sånn at hun ikke kan få tak i kammen min? Eller kan hun da klare å rulle seg rundt? Eller være helt hyper? Siden sitter hun veldig fast da? Bikkja tror kammen er leketøy og børster noe hun har gjort siden første dagen hun kom hit i hus som valp. åååå hun har jo bare digget børster og kam og når jeg kosta hjemme ble hun helt vill og skulle leke med kosten. Voffsen samler opp kostene hun finner og legger de i senga hennes. Haha. Så hvis jeg leter etter en kost er det bare å se i senga hennes :P Men nå har jeg tatt de kostene ett annet sted sånn at hun kanskje skjønner at det ikke er leketøy, tenkte spesielt under pelsstellet og hun tror kammen jeg børster henne er leka si :D Hun er iallefall ikke redd børsta da og det er jo bra. Søte bikkja mi :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar Susanne :) Er dette ett bra et? http://www.petworld...plett-med-galge Er det Tholo? Står ingenting om hvilke merke det er for noe :)

Det er prikk likt det eg har, berre at eg har med hjul og "stang" til å dra det også. Anar ikkje kor stort mitt er, men det er svært for den lille dotten min i vert fall. Eg kjøpte mitt i butikk, og det eg har er bra solid i vert fall og tungt som bly :P

Men hadde vert greit om du klarte å måle hunden din når den står i ro. Eller måler opp måla på trimmebordet på ein tråd, legger den på golvet og ser om hunden din kan stå vanleg inni den?

Om du skal bruke galgen må du kjøpe ein stropp som hører til. :)

Endret av Bellare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Er det noen som vet om galgen, den stanga til å ha hodet i er stiv sånn at den ikke bøyer seg om bikkja tuller og skal leke med børsta si. Og at galgen holder hodet oppe og stille?

På det bordet på petworld er det disse målene: Lengde: 92 cm.Bredde : 60 cm.Høyde : 77 cm. Bikkja mi har ca. en meter langt hundebur så da passer det nok ;) Men siden høyden er 77 cm så er den ikke justerbar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kaller det et "Trimmebord", men funker utmerket selv for hunder som ikke trimmes... En super oppfinnelse - stødige (men litt tunge), fast gummimatte på toppen, litt dyre men kjøper man et skikkelig et så har man ett nærmest for resten av livet...

Mitt ble kjøpt i 1983 og funker like bra i dag som den gang, selv om det har reist rundt på hundrevis av utstillinger og brukt tusenvis av ganger.

Det som nå har kommet er også forskjellige høyder på dem (80-90 cm), størrelsen kan man også velge selv. Til middelsstore hunder som bearded collie er det som er 90 cm langt helt okey. Men det finnes noen som er 60 (?) cm på langsiden (men det tror jeg er for lite til en schappendoes). Bedre med litt for stort - så man har plass til å legge fra seg børster/kammer og sprayflasker.

Så invistere gjerne gjerne i ett slikt. Av merker er vel Tholo det mest kjente (dansk merke), de er bortimot evigvarende, men andre merker har kulere bord. Noen med annen farge enn sort på gummimatten, noen har hvitlakkerte ben, osv.

Av og til ser man noen til salgs på Finn, men sjekk litt priser på nye samtidig. Noen krever nærmest fullpris..

Når jeg kjøpte mitt var de ganske ukjente, og jeg husker at det kostet 1700,- (myyye på 80-tallet - selve hunden kostet 2.700,- fra norges mestv. oppdretter, liksom...). Nå koster de vel rundt en tusenlapp til femten hundre, tror jeg.

Susanne

Disse målene: Lengde: 92 cm.Bredde : 60 cm.Høyde : 77 cm. passer da? Til de målene du skrev ;) Takk for forslag om mål på trimmebordet Susanne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Er det noen som vet om galgen, den stanga til å ha hodet i er stiv sånn at den ikke bøyer seg om bikkja tuller og skal leke med børsta si. Og at galgen holder hodet oppe og stille?

På det bordet på petworld er det disse målene: Lengde: 92 cm.Bredde : 60 cm.Høyde : 77 cm. Bikkja mi har ca. en meter langt hundebur så da passer det nok ;) Men siden høyden er 77 cm så er den ikke justerbar da?

Galgen er så klart stiv, men som eg skreiv oppafor, så treng du ein stropp som du festar i galgen og trer over hode på hunden. Og den skal ikkje vere så høgt oppe og så stram at hunden ikkje kan bevege på hodet.

Pleier alltid å bruke galgen på mi frøken, men ho har samtidig stor bevegelsesmulighet. Brukar den kun så ho ikkje skal gå og trakke fram og tilbake oppå bordet, men heller stå meir på ein plass.

Bordet er nok ikkje justerbart nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Takk. Ja skal ikke ha galgen så stramt at hunden ikke kan bevege hodet, men tenkte heller på såpass stramt at hun ikke kan bite på hårbørsta når jeg børster henne eller å rulle seg rundt og å tulle. Tullefrøken jeg har ;) Hehe. Jeg skal kjøpe sånn stropp også. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...