Gå til innhold
Hundesonen.no

Photoshop tutorials


tuppetroll

Recommended Posts

ok, da prøver vi en "how to" greie :D

Tenkte jeg kunne fortelle hvordan jeg lager gaver i Paint Shop, nå er det jo jul, så da er det jo hyperaktuelt med julhilsener :D jeg har den engelske versjonen, har du et annet språk får du prøve å finne ut av det :D

Første gang jeg skriver en sånn ting, så dere får være snille ;)

sånn blir min til slutt; litt ødelagt av komprimeringen, men likevel:

howtogave.jpg

1. åpne et nytt bilde i paint shop pro (jeg har valgt 400 * 300px størrelse)

2. MD-Xmasgold.jpg

Høyreklikk og lagre dette bildet og åpne det i paint shop. Velg floodfill verktøyet (bøtta i venstremenyen) og pass på at dette mønsteret er valgt som mønster nederst til høyre.

hervelgerdupattern.jpg

velgegullpattern.jpg

3. høyreklikk så på bildet, da får du et bilde som er helt fylt av gullmønsteret over.

4. velg "selections" og select all. Da får du vandrende maur rundt hele bildet, gå så tilbake til "selections" og velg "modify", "contract" og 6 pixler.

5. trykk delete på tastaturet. Da vil bildet ditt se sånn ut;

innerbevelramme.jpg

6. velg så fargen du vil ha inne i rammen, og floodfill den.

7. gå til "selections" og velg "invert" - da får du vandrende maur på begge sider av gullrammen.

8. gå til effects, velg 3deffects og inner bevel. Bruk disse innstillingene;

innerbevel.jpg

9. gå til effects igjen, velg 3Deffekts og drop shadow. Bruk disse innstillingene;

dropshadow.jpg

10. gå til "selections" og velg "select none"

Da er rammen ferdig.. Da kan vi begynne å fylle rammen med litt, jeg laget bare en enkel gave nå, så kan dere forske mer på dette selv.

11. gå til "layers" på toppmenyen og velg "new raster layer"

12. finn et bilde du kan tenke deg å ha inne i gaven. Jeg har brukt denne bamsen, som ligger i tubene mine.

13. sett inn bildet i rammen (regner med at dere vet hvordan dere gjør det)

14. velg tekstverktøyet på venstremenyen (den ser ut som en a), skriv inn en tekst dere vil ha på gaven, og trykk ok.

tekstverktoy.jpg

15. flytt teksten dit du vil ha den, og gå til "selections" og "select none"

16. for å få lagt på effekter på teksten må du høyreklikke på layeret teksten ligger i og velger "convert to raster layer"

converttorasterlayer.jpg

17. legg til effekter som vi gjorde på rammen.

18. når du føler deg ferdig med gaven gå til "file" i toppmenyen, velg "export" og "JPEG optimizer", trykk ok på menyen som dukker opp og lagre bildet som det du vil kalle det.

lagring.jpg

19. legg bildet ut her på sonen så vi får se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Her kommer en flerdelt Photoshop Tutorial, om hvordan du lager actions og får automatisert reskalering av bilder, oppskarpningsfilter og copyright på bildene dine.

Del 1.

Før du starter, må du sjekke om du har åpent actionsvinduet ditt.

2_selve_vinduet.jpg

Om du mangler dette vinduet, går du på filmenyen under [Window] -> [Actions]

Alternativ tastekombinasjon for å hente frem vindu: [ALT] + [F9]

1_actions_vindu.jpg

Forklaring over muligheter i actions-vinduet

3_forklaringer_vinduet.jpg

Med de bildene som er ovenfor, skal du nå ha en grunnleggende forståelse for hva actions-vinduet er, samt hvordan du får dette frem. Actions vinduet kan du tenke på som en video-spiller, der mappen vil være en videohylle og selve actions vil være en videokassett.

Litt korte fakta

  • En action kan inneholde flere handlinger
  • En mappe kan inneholde flere Actions

Mappen er bare en måte å "katelogisere" actions på, så du klarer å opprettholde orden på Actions som du har opprettet. Du har jo gjerne feks. et sett actions for forum, som da gjerne reskalerer bilder og legger på copyright url, mens du har et annet sett actions som du gjerne bruker på din personlige hjemmeside.

De gjør gjerne akkuratt det samme, men på grunn av forskjellige layoutinstillinger, vil du gjerne ha reskalert til annen størrelse, eller lignende. Det er bare et eksempel på hvorfor du bør benytte deg av actionsmapper.

Men, nok tørr-prat for nå, dere vil vel begynne å teste så snart som mulig, så jeg går videre.

Det første du gjør, etter å ha åpnet actionsvinduet ditt, er å åpne en eksempelfil.

Det er da viktig at du ikke gjør dette på originale filene dine, da det mot all formodning kan gå gale og du kan ende opp med å feks. reskalere/overskrive ditt originale bilde!

Med andre ord:

Gå inn i mappen der du har bildene dine, lag en undermappe.

Undermappen kaller du gjerne "web_bilder".

Du kopierer alle de originale filene inn i den undermappen.

Obs! Pass på at du kopierer og ikke flytter filer!

Når dette er gjort, har du en sikkerhetskopi.

Grunnen til jeg velger å la Originalbildene ligge "ytterst", er at actions kan ved uhell for eksempel bli valgt til å også kjøre i undermapper. Om da originalfilene ligger i en overmappe, er dette ikke farlig, da Photoshop ikke vil få tilgang utenfor mappen du spesifiserer.

Vi har altså kommet hittil:

  • Du har åpnet actionsvinduet
  • Du har åpnet en eksempelfil

4_bilde_aapnet.jpg

Å nei, bildet er jo alt for stort for å legge ut på sonen! Hva skal vi gjøre?!?!?

Neste steg, Vi starter med actions!

Siden dette er vår første Action, vil vi lage en "Testmappe".

5_ny_actionmappe.jpg

Jeg valgte å kalle min mappe for "Test", som bildet illustrerer.

Når actionmappen vår er opprettet, vil vi se den i actionsvinduet

6_ny_actionmappe_i_actionvi.jpg

Vi velger så "Ny action" (se tidligere i artikkelen, om du har glemt hvilke ikoner som betyr hva)

7_ny_action.jpg

Jeg valgte å kalle min for "Forumbilde".

Det du nå må være observant på, er at action starter rett i opptaksmodus

8_action_record_paa.jpg

Det betyr at om du nå trykker file -> new, så vil den ta opp det også i action!

Om du trenger å utføre noen ting, trykker du på "Stop" knappen nå, om du ikke vil ha det med i action!

For å fortsette å spille inn på en action, bruker du ganske logisk "opptak" knappen, når du er klar til å fortsette.

Hva vil vi nå?

  • Vi vil reskalere bildet, så det er lovlig til bruk på forum (500px bredt)
  • Vi vil legge på Copyright
  • Vi vil legge på oppskarpningsfilter

Vi har jo allerede opptaket "aktivt", siden vi sitter her med vår nye action.

Det vi da gjør, er å endre størrelse på bildet, via filmenyen [image] -> [image Size] (ALT + CTRL + I)

9_image_image-size.jpg

Dialogen som da kommer frem, er standard skaleringsdialog, som vi alle kjenner fra Photoshop(?).

10_imagesize_dialog.jpg

Om du ikke vet helt hvordan denne virker, kan du se på følgende illustrasjon

Reskaleringsvinduet - Hva du må fylle ut

Pass på at følgende er aktivert (krysset/haken må være på)

  • Constraint Proportions - vil automatisk skalere bredde i forhold til høyde, eller høyde i forhold til bredde
  • Resample Image - Denne skal vi deaktivere, om du skal endre feks. PPT / DPI (punkt-tetthet) - Noe jeg ikke dekker i denne omgang!

Når det er klart, fyller du ut tallet 500 i øverste tekstboks, passer på det står Pixels.

Høyden, vil photoshop da automatisk finne ut selv, da den vil gjøre den relativt enkle matten for deg.

Ny høyde = Gammel høyde / (Gammel Bredde / Ny Bredde)

For eksempel, forumet her krever bredde på 500 pixels.

Om du da har et bilde på 1600x1200, er jo bare høyden ukjent for deg.

Ny høyde = 1200 / (1600 / 500)

Ny høyde = 1200 / (3.2)

Ny høyde = 375 pixel

Skaleringsfaktoren tar photoshop seg av, så lenge du har på den avkryssningsboksen "Constraint Proportions.

  • Om du nå har reskalert ditt bilde, vil du se at "Image Size" har havnet under Action "Forumbilde".

Del. 2 følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del. 2. - Actions

Ja, da er vi klar til å jobbe videre med actions.

Det første vi vil gjøre, er å skarpe opp bildene.

Man finner det via filmenyen [Filter] -> [sharpen] og da for eksempel [unsharp Mask]

12_filter_sharpen_filemenu.jpg

For å forklare hvordan dette virker, skal jeg si det veldig enkelt:

Amount, betyr mengde. Det er hvor kraftig/mye den skal skarpe opp.

Radius, er omfanget, dvs. hvor stort område rundt punktet den skal skarpe opp.

Threshold kan vi kanskje kalle "sensitivitet". Det er hvor mange nivåer differanse du må ha, for at den skal skarpe opp.

Det finnes ingen fasit på hva du skal stille hvor på, men somregel kjører du rundt 110% Amount som et utgangspunkt og du justerer da opp/ned utifra bildet.

Radius er heller ingen fasit på, men det er somregel ikke ønskelig å skru denne særlig høyt.

Treshold, er jo som sagt hvor sensitiv sharpen blir.

Det er ingen fasit på treshold heller, da et bilde av hundepels gjerne vil få helt annet resultat enn bilde av for eksempel snø, spaghetti eller baderomsflisene dine.

Et triks for å se før/etter, er enten å krysse av "Preview", eller å ganske enkelt holde inne museknappen på det previewbildet! Av/påkryssning i krysseboksen påvirker bare selve bildet, så om det ligger bak dialogen, må du nesten holde inne museknappen for å kunne se omfanget.

Når du har valgt en sharpen, kan du også "dimme" denne ned, ved å gå på filmenyen [Edit] -> [Fade xxx]

Jeg skriver der xxx, da denne funksjonen vil også fungere på andre filtre, o.l. Du kan feks. Fade Unsharp Mask, Fade Curves, med mere.

Videre til copyright-teksten!

Jeg pleier å velge 13_tekstjustering.jpg høyrejustert tekst og så klikke nede i høyre hjørne. Da vil den skrive mot venstre og jeg slipper da å flytte på tekstlaget etterhvert som jeg redigerer/endrer font, og lignende.

Nå har du gjerne teksten din på plass

14_tekst_paa_plass.jpg

Å nei, det var jo vanskelig å lese denne teksten!

Vi kan gå inn å legge på en "Stroke" (en slags ramme - om du vil), rundt teksten.

15_tekstegenskaper.jpg

Bilde: Dialogen til tekstegenskaper

Ps. Igjen, fins det ingen fasit for hva som ser bra ut, hva som er best. Det handler her også om font-type. Eksempelfonten min her, er veldig stor, så jeg måtte kjøre en stroke med "inside".

  • Inside = ramme på innside av fonten
  • Outside = ramme på utsiden av fonten
  • Center = ramme sentrert

Når du har funnet det du synest er "Fett", trykker du knappen [OK].

Nå skal du ha en del i actions-listen din

  • Image Size
  • Unsharp Mask
  • Make text layer
  • Set Layer Styles

For nå å klargjøre vår action for "produksjonsmiljø", må vi først ta via filmenyen [Layer] -> [Merge Visible].

Det som da skjer, er at alle de synlige lagene blir om til et lag (et vanlig bilde).

Grunnen til vi vil dette, er at photoshop har så inderlig lyst å lagre det som PSD, om vi ikke har bare et lag.

Når det er gjort, Lagrer vi filen.

Da er action-listen vår komplett og som følgende:

  • Image Size
  • Unsharp Mask
  • Make text layer
  • Set layer styles...
  • Flatten Image
  • Save

Da trykker du Stop på action-vinduet og din action er ferdig!

For å kunne kjøre denne, husk hva jeg nevnte tidligere angående sikkerhetskopi! Om du har gjort noe gale i action, kan du fort ødelegge bildene dine, så aldri utfør batch-jobber på originalfiler!

For å kjøre en batch, lag en mappe, kopier inn filene du vil ha forum-utgaver av.

Gå på [File] -> [Automate] -> [batch...]

Dialogen som da kommer opp, er det igjen - Ingen fasit.

Her må du nesten leke og lære, lese manual, eller whatnot, men slik som jeg brukte det nå nettop:

Resultatet - som desverre ble kjørt et par runder med batch på, så det har fått seg alt for mye oppskarping, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det beste tipset alle Photoshopguruer der ute kommer med i alle intervjuer og videoer jeg har lest å sett, er å prøve å utforske programmet selv...

Poenget er at det grunnleggende, vite hvordan verktøy oppfører seg og bruke layers og filters...

Så dette er ingen Tutorial, men en oppfordring til å åpne photoshop, et blankt ark, og prøv deg frem med alle verktøyene du har til rådighet...

Ta noe du har for hånden å prøv å tegne det på nytt i Photoshop...

CD, Blyant, Pen, selve PC-skjermen, MP3-spiller, glass...

Gjenstander med rette linjer og enkle utforminger er såklart enklest å begynne med...

Bruk layers.!

Hver detalje bør for din skyld ha et eget lag/layer, så du kan prøve å feile uten at det påvirker resten av bildet, og lage flere former for samme detalj å bytte mellom dem for å se hvilken som ser best ut...

Prøv så etterpå å legg på lys og skygge (bør gjøres under tegning)

Jeg har prøvd å tegne MP3-spilleren min...

Ved kun å se på spilleren jeg holdt i hånden...

Å jeg føler jeg har oppdaget mange trix for utforming i natt...

post-270-1232781322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...