Gå til innhold
Hundesonen.no

Ser ikke folk at hunden sin er til sjenanse?


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg har mye forståelse for at det skjer uforutsette ting også for hundeeiere, samt det at alt må læres... Men en viss fornuft ser jeg for meg at de fleste mennesker har fått tildelt. Derfor blir jeg like overrasket hver gang når jeg ser at dette totalt mangler...

I går ettermiddag fikk jeg se jeg en godt voksen kvinne på tur med sin løse Engelsk Setter - som løp galning etter fuglene både ved og i vannkantene. Du så fuglene ble vettskremte og flakset avgårde i hytt og pine, mens hunden aktiviserte seg selv med å jage dem. Hodet til den hunden besto av luft og fugler. I hundeeierens hode var det tydeligvis bare luft. Det er tross alt båndtvang nå for å skjerme dyrelivet (samt det å la hunden sin forstyrre dyrelivet uansett er jo også smakløst), men det er visst veldig vanskelig å forstå for denne personen.

Fryktelig flau ble jeg på hundefolkets vegne, for dette vakte stor oppsikt. Folk snudde seg, stoppet og tittet, sperret opp øyene og pekte... Hundeeieren selv? Jo, hun spaserte som om verden var til for kun henne og hennes løse fugleplagende hund. Voksne mennesket viste totalt manglende gangsyn og skamvett.

Hva gjør du når du ser slikt og hundeeieren har i tillegg mistet hørselen sin?

Tilført: Ikke så lett å få til det der med overskrift :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går bort, prikker hundeeieren på skulderen, og forteller om båndtvangen og hvorfor vi har den, og ber hundeeier putte hunden i bånd?

Hvor langt drar man den da? ...For denne personen hadde visst ingen hørsel ser du. Damen har tydeligvis blitt opplyst om båndtvang tidligere ut fra hvordan hun nektet å reagere på vanlig tilsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få være med og legge inn et hjertesukk over folk som lar hundene sine stå i hagen og gneldre dagen lang og SELVFØLGELIG sent på kvelden, utrolig irriterende :gaah: :gaah: :gaah:

Ja, få det ut! :)

Jeg bodde nettopp et halvår utenfor byen, og da hadde vi en sånnen hundenabo i nærheten. Merkelig hvordan de selv holder ut den bjeffinga en hel ettermiddag OG at ikke tanken streifer de at det kan være støy for naboene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går møtte vi på en løs hund ved en park i Oslo, bikkja var rimelig desorientert og virra rundt omkring. Plutselig spretter den foran en bil som er i ferd med å kjøre ut på veien, den ble truffet i beinet, men virka ok. Vi forsøkte å lokke til oss kreket mens vi så etter eier.

Sånn 200 meter nede i veien så vi ei dame komme dinglende med et bånd, vi fortalte vedkommende at bikkja var blitt påkjørt fordi hun ikke hadde vett på å ha den i bånd. Vedkommende svarer: "den har aldri stukket av her før, men vi har aldri vært her". Serr??! Er det muulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går møtte vi på en løs hund ved en park i Oslo, bikkja var rimelig desorientert og virra rundt omkring. Plutselig spretter den foran en bil som er i ferd med å kjøre ut på veien, den ble truffet i beinet, men virka ok. Vi forsøkte å lokke til oss kreket mens vi så etter eier.

Sånn 200 meter nede i veien så vi ei dame komme dinglende med et bånd, vi fortalte vedkommende at bikkja var blitt påkjørt fordi hun ikke hadde vett på å ha den i bånd. Vedkommende svarer: "den har aldri stukket av her før, men vi har aldri vært her". Serr??! Er det muulig?

Å hei! Aldri stukket av der før. Null kontroll og påkjørsel er jo ikke så viktig å tenke over :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir litt blinde tror jeg. Har ikke tall på hvor mange kunder som forteller meg at de har hunden løs hele tiden. Påpeker jeg båndtvangen får jeg som regel til svar at "Jammen den er bare løs i skogen så den plager ingen". Og de fleste blir overasket når jeg forklarer at båndtvangen er for dyrene i skogen, ikke menneskene i gata.

Det er mye uvitenhet og mange som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fuglehund, og det er klart at den er begeistret for fugl! Jeg er også biolog, og syns det er veldig trist når hundene får lov til å forstyrre på den måten, og er helt enig i at det er respektløst og tidvis også kunnskapsløst å ikke overholde båndtvangen.

Jeg tilhører ikke den gruppa som mener at man aldri skal slippe hunden fri selv utenfor båndtvangen fordi den kan komme til å møte et menneske, et dyr, eller noe som helst annet, for da er også de ville dyrene mer rustet til å møte predatorer, men jeg respekterer båndtvangsperiodens viktige formål - å verne om viltet i en sårbar tid, til ungene blir store nok til å håndtere situasjonen. Og så er det ikke noe moro med hund som tar lam heller, selvfølgelig.

Ellers har jeg slitt en del med fugleunger som har hoppet ut av redet for tiden, og må være på vakt hele tiden. Plutselig sitter en liten fuglunge i grøfta, og et par av dem har akkurat unngått å bli snappet av en settermunn grunnet rask reaksjon fra min side og at jeg følger med på hundens kroppsspråk - for fuglen ser jeg ikke før den skvetter av gårde!

Jeg vil bli så lei meg om en av dem blir tatt, så jeg følger med. Heldigvis begynner dette å avta nå.

På fjellet om sommeren hender det også vi går inn i et kull med rypekyllinger rett ved siden av stien som går av i alle retninger (med bånd!), men jeg har aldri opplevd at det har vært nære på at han får en. Tar han dem på lukt vet jeg det jo heldigvis litt i forveien, for da går han i det minste i stand. Får litt dårlig samvittighet samtidig som det er utrolig moro å få se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Belgerpia

Jeg har mye forståelse for at det skjer uforutsette ting også for hundeeiere, samt det at alt må læres... Men en viss fornuft ser jeg for meg at de fleste mennesker har fått tildelt. Derfor blir jeg like overrasket hver gang når jeg ser at dette totalt mangler...

I går ettermiddag fikk jeg se jeg en godt voksen kvinne på tur med sin løse Engelsk Setter - som løp galning etter fuglene både ved og i vannkantene. Du så fuglene ble vettskremte og flakset avgårde i hytt og pine, mens hunden aktiviserte seg selv med å jage dem. Hodet til den hunden besto av luft og fugler. I hundeeierens hode var det tydeligvis bare luft. Det er tross alt båndtvang nå for å skjerme dyrelivet (samt det å la hunden sin forstyrre dyrelivet uansett er jo også smakløst), men det er visst veldig vanskelig å forstå for denne personen.

Fryktelig flau ble jeg på hundefolkets vegne, for dette vakte stor oppsikt. Folk snudde seg, stoppet og tittet, sperret opp øyene og pekte... Hundeeieren selv? Jo, hun spaserte som om verden var til for kun henne og hennes løse fugleplagende hund. Voksne mennesket viste totalt manglende gangsyn og skamvett.

Hva gjør du når du ser slikt og hundeeieren har i tillegg mistet hørselen sin?

Tilført: Ikke så lett å få til det der med overskrift :innocent:

Man går bort til vedkommede, ber om navn og adresse - sier du har filmet hunden med telefonen og nå ønsker å melde henne til politiet for brudd på båndtvangen. (alt. 1)

Man fanger inn hunden, og tar den med og går i mot en eller annen parkering, når eier kommer løpende sier man "ååå trodde den var ute på egenhånd så nå har jeg ringt Falch så de kommer å henter den - du må betale dem for at de dukker opp. Det er båndtvang skjønner du og jeg trodde ikke den hadde noen eier. (alt. 2)

Bygger opp litt passelig med raseri, går bort og forteller kjærringa en ting eller to med store bokstaver og understreker at HUN er i kategorien som ødelegger for oss andre som tar hensyn.

Hvor langt drar man den da? ...For denne personen hadde visst ingen hørsel ser du. Damen har tydeligvis blitt opplyst om båndtvang tidligere ut fra hvordan hun nektet å reagere på vanlig tilsnakk.

Man drar den langt.

Jeg har veldig liten respekt for en del fuglehundeiere. Jeg husker ett stevne på Ekeberg for noen år siden hvor jeg satt ringside klasse 1 ringen som tilskuer. Plutselig - midt under fellesdekk i klasse 1 kommer to damer joggende med hver sin LØSE fuglehund, bikkjene veiva gjennom ringen - men det VÆRSTE var at damene jogga tvers gjennom ringen de også - til tross for ringbåndene. Jeg tror alle - inkludert dommerne var lettere sjokkskadet og ingen klarte å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg sukke litt over naboen, begge hundene får boltre seg fritt rundt åååret rundt, og grusveien vi bor i brukes populært av turgåere både meg og uten hund.

Jeg hørte en historie fra samboer min der nabohunden løp etter en syklist med vorsteh, og forstyrret den vorsteh så mye at det var bare flaks at det ikke endte med en flaksende syklist.

Det er tusenvis av folk som har prøvd å si ifra til henne om at det er båndtvang, men det hjelper ikke. Klart kan jeg ringe politiet når jeg ser at de er ute, men det hadde nok ødelagt naboforholdet som ihvertfall er fungerende per dags dato. Men hun hadde jo nerver nok til å kalle meg dyremishandler fordi jeg lot Yaris være ute i bånd av og til, tenke seg til å hemme hunden på den måten liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig liten respekt for en del fuglehundeiere. Jeg husker ett stevne på Ekeberg for noen år siden hvor jeg satt ringside klasse 1 ringen som tilskuer. Plutselig - midt under fellesdekk i klasse 1 kommer to damer joggende med hver sin LØSE fuglehund, bikkjene veiva gjennom ringen - men det VÆRSTE var at damene jogga tvers gjennom ringen de også - til tross for ringbåndene. Jeg tror alle - inkludert dommerne var lettere sjokkskadet og ingen klarte å si noe.

:blink: (skulle hatt en enda mer sjokkert smiley)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah, jeg blir stadig grådig irritert over uansvarlige hundeeiere. Det er jo ikke bare det at de ikke tar hensyn til vilt, men også det at hundene er jo fullstendig ute av kontroll. For et par uker siden ble den ene hunden vår biti av en løshund. Vi har anmeldt det, men har ikke hørt noe mer fra politiet. Det har skjedd fem ganger det siste året at løse hunder har kommet utagerende mot meg og Damien når vi går tur (han er i bånd..). Heldigvis bryr ikke han seg stort om dette, men nå begynner jeg å bli bekymra for at noen skal gå over grensa hans snart.. Ganske frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...