Gå til innhold
Hundesonen.no

Stabyhoun Amigo - livet som veteran


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hipp hurra for godgutten min som fyller 10 år i dag :wub: Du og jeg har opplevd sååå mye på disse årene! I 2006 ble du godkjent ettersøkshund som aller første stabijhoun I 2007 ble du N UCH og N

I dag har Amigo feiret 11-årsdagen sin med en herlig skogstur i nydelig påskevær   

Amigo holder koken i skogen enda; vi gikk ordinær blodsporprøve i dag og han suste inn til en solid 1 premie - den 18:de i rekken! Matmor er superglad i pensjonisten sin

Posted Images

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Selv om Amigo begynner å bli litt grå i barten så er det ingenting å si på luktesansen hans i alle fall :) For vi var på ordinær blodsporprøve hos Norsk Retrieverklubb avd. Bergen og Omegn på søndag og der stilte han i kamp mot 21 andre ekvipasjer.

Det var fryktelig varmt på søndag og det ble noen timer å vente før det var vår tur, men det så ikke ut for å hefte gamlingen.

Han startet på sporet i sitt sedvanlige rolige tempo og det hele fløt fint og jevnt. Et sted var han ute på tapsarbeid, ellers så gikk det hele rimelig greit følte jeg.

Det ble maaaaaaaaange timer å vente på resultatene - Amigo fikk seg en velfortjent badetur i den nærliggende sjøen og det satte han umåtelig stor pris på :) Ellers lå han stort sett i skyggen og purksov mens vi andre satt i solsteiken og ble både solbrente og øre i hodet.

Det er alltid like spennende når man leser opp kritikkene - man starter med alle nullene for så å jobbe seg oppover mot de som har fått 1 premie. Storm var også med på prøven - og han jobbet virkelig hardt i varmen - og ble belønnet med en fin 2 premie.

En etter en ble ramset opp av 1 premiene og enda hadde ikke Amigo blitt ropt opp. Jeg så at "min" dommer holdt igjen Amigo sin kritikk mens de andre leste opp sine - da visste jeg at han kom til å bli en av topp tre...

I alle fall - Amigo blir lest opp som prøvens tredje beste hund av 22 deltakere og i tillegg til 1 premien fikk han også HP! Det er stort for en HP skal henge veldig høyt :)

retrieverklubben-av-bergen-sporpr%C3%B8v

Kritikken hans - 6 x utmerket:

“Starter i et utmerket tempo. Går tidlig av sporet, men finner greit tilbake – fortsetter etter litt rundering i 1.vinkel. Ellers uten stopp og finner sporslutt etter 16 minutter. God ekvipasje, dyktig fører som leser hunden godt”.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå krysses alt som heter fingre og tær for at Amigo skal bli far!

En laaaaaaang reise fra Bergen via København og Brussel før mini-Amigoene var framme i Moerbeke-Waas i Nederland i dag tidlig for å bli inseminert i Nieske, som er en brun stabij. De er ganske uvanlige og det blir spennende å se hvordan eventuelle valper vil se ut. Amigo bærer også på det brune genet fra sine besteforeldre.

Nieske sin oppdretter er også oppdretter av Amigo sin far (som døde for noen måneder siden i kreft, 13 år gammel). Det er litt stas å bli spurt da Amigo er første utenlandske hann som blir brukt i Nederland. Meeeen - det er mye som kan skje enda og jeg tør ikke puste engang før det har gått en måneds tid (? noe sånt ?) og de vet relativt sikkert om det er bebiser på vei.

Her er Nieske:

Nieske_zpsb857dd88.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gamlingen har vært på ny blodsporkonkurranse; denne gang på Voss. Og han er i siget som aldri før han og gikk inn til en flott 1 premie :) Matmor ble akutt syk med migrene under sporgåingen men Amigo var "førerhund slash sporhund" så det gikk strålende :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Hipp hurra for godgutten min som fyller 10 år i dag :wub: :wub: Du og jeg har opplevd sååå mye på disse årene!

I 2006 ble du godkjent ettersøkshund som aller første stabijhoun
I 2007 ble du N UCH og N VCH
I 2008 ble du S VCH
I 2009 ble du F VCH og dermed også NORD VCH som eneste stabijhoun i VERDEN
I 2011 vant du The Hell of Leuvenum - første og eneste stabijhoun EVER til å ha klart det!
I 2012 ble du DK UCH
I 2012 ble du pappa til 8 herlige Ålenninger og Storm bor sammen med oss nå :wub:
I 2013 klinka du til med 4 vinnertitler på EN helg - Helsinki Vinner, Helsinki Veteranvinner, Nordisk Veteranvinner og Finsk Veteranvinner - wow!!

10 år er en anseelig alder men det viser ikke mye på deg at du er blitt pensjonist. Litt skranten i ryggen til tider men ellers er du sprek som en fole.
Du deltar fortsatt på blodsporprøver ( i fjor gikk du til 3 førstepremier hvorav ene med HP) og på de 9 utstillingene du var med på i fjor fikk du 6 CK :)

Du er min aller beste venn og pelsterapeut Amigo. Hva skulle jeg vel gjort uten deg...?

IMG_3073_zpsk2hjmj4z.jpg

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...