Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Ja du skjønner vi prøver og ha et scandinavisk forum. Vi har både svenske & danske brukere og det kan være vanskelig for dem og forstå alle mulige merklige norske dialekter. Selv ikke jeg forstår alle.

Men som sagt, på skolen lærer vi vel enten bokmål eller nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vi alle enige om at vi holder oss til disse språkene:

Bokmål, Svensk og Dansk. Til nøds Nynorsk.

Syns det blir litt tvilsomt når admin sier "til nøds nynorsk" - som om nynorsk ikke er likestilt med bokmål. Det kan godt hende at du ikke liker nynorsk, men som admin på et norsk forum (selv om det er flere svenske og danske medlemmer her) bør du ikke ymte fram på at man foretrekker svensk og dansk (eller Svensk og Dansk som du sier) foran nynorsk, når du er admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt tvilsomt når admin sier "til nøds nynorsk" - som om nynorsk ikke er likestilt med bokmål. Det kan godt hende at du ikke liker nynorsk, men som admin på et norsk forum (selv om det er flere svenske og danske medlemmer her) bør du ikke ymte fram på at man foretrekker svensk og dansk (eller Svensk og Dansk som du sier) foran nynorsk, når du er admin.

iik...du er vel ikke for nynorsk? Det mest bortkastede man lærer på skolen jo.. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt tvilsomt når admin sier "til nøds nynorsk" - som om nynorsk ikke er likestilt med bokmål. Det kan godt hende at du ikke liker nynorsk, men som admin på et norsk forum (selv om det er flere svenske og danske medlemmer her) bør du ikke ymte fram på at man foretrekker svensk og dansk (eller Svensk og Dansk som du sier) foran nynorsk, når du er admin.

Enig i at det ikke passer seg.

Selv er jeg ikke begeistret for nynorsk, og skulle ønske det var valgfritt om man ville lære det på skolen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig at vi tar vare på dialektene vi har her i Norge, og at vi tar vare på skriftspråket generelt, og jeg liker selve nynorsken - det representerer det norske språket mye bedre enn bokmål. Men nynorsk er ikke favorittfaget mitt på skolen, langtifra. Men mye av det har med at vi kommer egentlig ikke bort i nynorsken før vi er tolv-tretten år gamle, og vi har ikke fått nok god nynorskundervisning, og når vi da ikke kan nynorsk så veldig godt er det klart vi syns det er kjedelig.

Jeg syns det skulle vært mye lettere å kunne få ha nynorsk som hovedmål i stedet for sidemål (jeg skulle egentlig det da jeg begynte på barneskolen, men jeg var den eneste eleven som skulle det, derfor ble det ikke noe av).

Og uansett om jeg er for nynorsk eller ikke syns jeg det er respektløst av en admin på et forum å se ned på et av Norges to skriftspråk.

Men nå ble dette veldig OT. Det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig at vi tar vare på dialektene vi har her i Norge, og at vi tar vare på skriftspråket generelt, og jeg liker selve nynorsken - det representerer det norske språket mye bedre enn bokmål. Men nynorsk er ikke favorittfaget mitt på skolen, langtifra. Men mye av det har med at vi kommer egentlig ikke bort i nynorsken før vi er tolv-tretten år gamle, og vi har ikke fått nok god nynorskundervisning, og når vi da ikke kan nynorsk så veldig godt er det klart vi syns det er kjedelig.

Jeg syns det skulle vært mye lettere å kunne få ha nynorsk som hovedmål i stedet for sidemål (jeg skulle egentlig det da jeg begynte på barneskolen, men jeg var den eneste eleven som skulle det, derfor ble det ikke noe av).

Og uansett om jeg er for nynorsk eller ikke syns jeg det er respektløst av en admin på et forum å se ned på et av Norges to skriftspråk.

Men nå ble dette veldig OT. Det får så være.

Nå skal vi vel ikke ta nynorsk diskusjonen her :P Men jeg syntes det er komplett meningsløst, man får aldri bruk for det..I tilegg blir det hele tiden nye klammeformer, at det er så likt bokmål, at man må slå opp vært eneste ord for å være sikker! Syntes det hadde holdt fint om vi kunne lese det :D Men sikkert ikke "politisk korrekt" av mod og ikke likestille nynorsk..men tror ikke det er mange som føler seg kraftig fornærmet for å si det sånn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi vel ikke ta nynorsk diskusjonen her :P Men jeg syntes det er komplett meningsløst, man får aldri bruk for det..I tilegg blir det hele tiden nye klammeformer, at det er så likt bokmål, at man må slå opp vært eneste ord for å være sikker! Syntes det hadde holdt fint om vi kunne lese det :D Men sikkert ikke "politisk korrekt" av mod og ikke likestille nynorsk..men tror ikke det er mange som føler seg kraftig fornærmet for å si det sånn :lol:

Kan jo være at de som faktisk bruker nynorsk, synes bokmål er like ubrukelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver egentlig på dialekt' date=' som eg ganske likt nynorsk, men har bokmål som hovedmål på skolen :lol: men men hadde jeg bestemt kunne hver enkel skrevet på sin måte :mrgreen:[/quote']

Vi hadde en tråd for en strund tilbake siden der alle skrev sin egen dialekt.... Det er den mest tungleste og irriterende tråden jeg noen gang har lest!

Og det blr ikke brukt ETT faguttrykk! Likevel var den umulig å lese!:D

Spsielt trønderene er vanskelige å lese... (for meg som er rogalending :P)

Så nei takk, la oss holde oss til skriftspråkene våre, Nynorsk og Bokmål (som er absolutt likestilte om vi liker det eller ei)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iik...du er vel ikke for nynorsk? Det mest bortkastede man lærer på skolen jo.. [-X

Hva er galt med å være for nynorsk?

Selv hater jeg å skrive nynorsk men jeg har ingenting i mot dem som vil ha det!

Jeg bor i en nynorsk kommune som er omringet at andre nynorske kommuner. Så lokal aviser skriver nynorsk og lærere skriver ofte nynorsk på tavlen.

Og 90% av befolkningen her snakker en eller annen form for nynorsk. Så hvis jeg skulle gått rundt og hatet ny norsk så kunne jeg like godt ha gått og gravd meg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å være for nynorsk?

Selv hater jeg å skrive nynorsk men jeg har ingenting i mot dem som vil ha det!

Jeg bor i en nynorsk kommune som er omringet at andre nynorske kommuner. Så lokal aviser skriver nynorsk og lærere skriver ofte nynorsk på tavlen.

Og 90% av befolkningen her snakker en eller annen form for nynorsk. Så hvis jeg skulle gått rundt og hatet ny norsk så kunne jeg like godt ha gått og gravd meg ned.

hehe..det var ikke 100% alvorlig ment..Prøvde å sette inn en :D inn i innlegget men syntes ikke det passet noe sted..Jeg vet jo at wesminster ikke snakker "nynorsk" (selv om det kun er et skriftspråk uansett) Jeg er ikke imot nynorsk, men at vi som ikke vil det må lære å skrive det på skolen som sagt..Er ikke sånn at jeg hater folk som har "nynorske"dialekter.. :lol: (det hadde tatt seg ut) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...