Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere hund fra USA


Trine85
 Share

Recommended Posts

Ja jeg vet godt hva det innebærer å få en hund!! Som jeg nevnte tidligere så har jeg tenkt på å få hund lenge.jeg har bare ikke funnet en type jeg vil ha!

Jeg forklarte bare grunnen til at jeg ville ha akkuratt denne typen! Så du kan roe deg noen hakk,takk!

Takk for svar alle :) til de som virkelig har svart på spørsmålet mitt og til de som er "forbanna" for jeg falt for en kinesisk adelshund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet godt hva det innebærer å få en hund! Som jeg nevnte tidligere så har jeg tenkt på å få hund lenge.jeg har bare ikke funnet en type jeg vil ha!

Jeg forklarte bare grunnen til at jeg ville ha akkuratt denne typen! Så du kan roe deg noen hakk,takk!

Takk for svar alle :) til de som virkelig har svart på spørsmålet mitt og til de som er "forbanna" for jeg falt for en kinesisk adelshund!

Tror nok ingen er "forbanna" for at du falt for denne typen hund, men helder det at det virker som du ikke innser alvoret i å kjøpe hund fra denne siden/puppymills og det faktum at du ikke ser ut til å innse hvilke sykdommer/plager en hund som med viten å vilje er avlet med dvergpreg osv faktisk har/kan ha/få.

Sørg for å sjekke ut oppdrettere SKIKKELIG før du kjøper hund, uansett hvilket land og rase du bestemmer deg for. Har selv kjøpt hund på impuls uten å sjekke noe som helst og det anbefales ikke... (Selv om jeg har vært heldig og har en hund uten særlige plager/uvaner)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ingen er "forbanna" for at du falt for denne typen hund, men helder det at det virker som du ikke innser alvoret i å kjøpe hund fra denne siden/puppymills og det faktum at du ikke ser ut til å innse hvilke sykdommer/plager en hund som med viten å vilje er avlet med dvergpreg osv faktisk har/kan ha/få.

Sørg for å sjekke ut oppdrettere SKIKKELIG før du kjøper hund, uansett hvilket land og rase du bestemmer deg for. Har selv kjøpt hund på impuls uten å sjekke noe som helst og det anbefales ikke... (Selv om jeg har vært heldig og har en hund uten særlige plager/uvaner)

Jeg ser alvoret med det,og som sagt så vil jeg ikke støtte en valpefabrikk.

Jeg håper og leter etter en skikkelig oppdretter, for å ikke havne i "fellen" alle skriver om her.jeg håper jeg kan finne samme type hund i Norge,men er veldig vanskelig ser det ut til..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen er sure på deg, men heller prøver å få deg til å se helheten i det. Minjatyr-minjatyrer er ikke noe seriøse folk vil drive med fordi det går så på bekostning av helsen. Driver man seriøst, kan man ikke avle slike "raser". Skal du få deg en slik rase, må du trolig gjennom en valpefabrikk.

Er du virkelig villig til å ofre følgende:

1) økt risiko for helseproblemer for hunden din. Det innebærer et hav av veterinærutgifter og kortere levetid

2) støtte valpefabrikk-industrien

3) alle ekstra kostnader og papirarbeid med import

4) risikere å bli svindlet

for at du skal få en hund som er hakket mindre, hakket mer fluffy og hakket mer søt enn hva du kan få her til langs? Jeg vet med meg selv at DET er det ikke verdt, jeg ville aldri turt det. Hva skal du med en super liten, supersøt og superfluffy hund om den ikke har helse? Det er igrunn det viktigste argumentet slik jeg ser det. Det er en stygg stygg industri.

Edit: Legge til: Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med shih tzu oppdrettere i norge, og evt Norsk Shih Tzu Klubb, så kan de hjelpe deg å finne den perfekte lille valpen din. Du kommer til å bli like glad i den som om den var noen kilo lettere. Og da vet du i mye større grad hva du får :) Masse lykke til!

Endret av Puttiva
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Puttivas supre innlegg; tenk på smertene en syk hund du velger å importere fordi den er liten, fluffy og søt potensielt må leve med. Dvergvekst er ikke en bra ting, og er faktisk en mutasjon som har mange uheldige bivirkninger med seg. Det er ikke bra for hunden, og det er fryktelig egoistisk av oss mennesker å bringe frem slike hunder, bare fordi de er små og søte..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser alvoret med det,og som sagt så vil jeg ikke støtte en valpefabrikk.

Jeg håper og leter etter en skikkelig oppdretter, for å ikke havne i "fellen" alle skriver om her.jeg håper jeg kan finne samme type hund i Norge,men er veldig vanskelig ser det ut til..

Du kommer nok ikke til å finne en seriøs oppdretter av en slik type hund, da alle slike "raser" stort setter er laget/funnet opp av av valpefabrikker, ene og alene for å kunne selge mange hunder og tjene masse penger. En slik industri vil vi jo ikke støtte ! Det heter valpefabrikk av en grunn- hundene har det ikke bra! I USA har alle slike "raser" navn: cockapoo, pugle og alle de ørten variantene av doodler...

Inne disse "rasene" er også variasjonene meget store med tanke på utseende, helse og gemytt, så det du ser på nette vil trolig ikke være det du hadde fått uansett... desverre.

Se på ønskene dine for en hund, hva er viktig for deg? Str? Gemytt? Pels? Aktivitetsbehov?

Finn så raser som kan passe, bruke raseklubbene for å få info.

Så skal du se at du nok finner både en og to raser som kan passe deg likevel :)

Så velger du en oppdretter som følge avlsanbefalingen til klubbene, og som du kanskje også har fått anbefalinger av fra andre med rasen og tidligere valpekjøpere.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener det mest sannsynlig ikke finnes en slik hund som er frisk?

Jeg vil ikke at dere ska missforstå "kanonsøt,liten og fluffy"..helt klart helsen kommer først.jeg vil at hunden min skal ha det bra,og at jeg kan gi den et godt liv fylt med kjærlighet.

Men hvis det ikke er mulig å finne en slik hund som er frisk og som ikke kommer fra valpefabrikk,så får jeg se meg rundt igjen da :)

Takker for gode råd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert flere friske individer, men risikoen er betraktlig større for at det vil dukke opp noe her og der. Slik jeg ser det er risikoen såpass stor at det er rett og slett et sjansespill med dårlige odds, og det er ikke bra for verken meg, lommeboka, eller mest av alt hunden.

Finn deg en ordentlig rase med helsetestede foreldre og seriøse oppdrettere, da kommer det til å gå SÅ mye bedre. Klart, man har aldri noen garanti, men man trenger jo ikke å øke oddsen for syke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at man trenger en ganske så veldig seriøs oppdretter for å få orden på alle de helsemessige faktorene og papirene som må være i orden før denne "kinesiske adelshunden" kan komme til Norge sant? En oppdretter som er villig til å sitte på valpen i 2 mnd ekstra (rabies kan ikke settes før valpen er 3 mnd, så må man vente i 3 uker til), kjøre den til vet. ved 2 ekstra anledninger (attest til flyselskapet og ormekur + USDA papirer 24 timer før avreise), og så kjøre den til flyplassen?

...og du skjønner hvor dyrt dette blir for deg, sant? 1800 $ for valpen, 500 til for første dyrlegesjekk, 300 til andre dyrlegesjekk, 700 for flyturen til Norge, 1000 kroner til mattilsynet i Norge, + toll (ca. 4-5-6 000 med regnestykket over)? Altså, du må hvertfall opp i 20 000 for denne valpen - som du aldri kan stille eller bruke til noe annet enn kosebamse? Vil du virkelig det?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700 dollar for flyfrakt var billig, jeg har fått sendt noen katter det har ligget på 1100-1500 i frakt... med alle flyplassavgifter, potensielle overnattinger på flyplasshotell for katten osv osv. Prisen av valpen er bare en liten del av helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener det mest sannsynlig ikke finnes en slik hund som er frisk?

Jeg vil ikke at dere ska missforstå "kanonsøt,liten og fluffy"..helt klart helsen kommer først.jeg vil at hunden min skal ha det bra,og at jeg kan gi den et godt liv fylt med kjærlighet.

Men hvis det ikke er mulig å finne en slik hund som er frisk og som ikke kommer fra valpefabrikk,så får jeg se meg rundt igjen da :)

Takker for gode råd :)

Oddsen for å få en hund fra en valpefabrikk som både har godt gemytt og er frisk er i allefall mye, mye mindre enn ved å velge en seriøs oppdretter. Valpefabrikk konseptet går jo nettopp ut på å produsere mest mulig salgbare hunder for minst mulig penger, og da sier det seg selv at helsetester ikke prioriteres.... Så lenge mamman har en livmor så er det liksom nok, satt på spissen...

Så ja, se deg litt om i Norge/evt Sverige, der har du i allefall mye bedre forutsetninger for å lykkes :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

Heisan.

Så kjekt at du har interesse for hund.

Jeg slenger meg på det andre sier, og synes du skal gjøre litt undesøkelser av hvordan valper, og hunder fra slike "oppdrettere" ahr det før de blir sendt til sine nye hjem.

Valpefarmer er et ikke problem i norge. ja, vi har useriøse oppdrettere her også, men ikke på langt nær som den skalaen som er i usa.

Synes du det er greit at en tispe skal være innestengt i et lite bur hele livet? og bli satt valper på under hver løpetid for at eierne skal tjene penger på å selge valpene? at de setter valper på tispa til hun er så utslitt at hun dør lenge før hennes tid egentlig skulle komme?

synes du det er greit at hannhunder blir stengt inn i små rom, og eneste gangen de får kotnakt med andre hunder, er når eierne slenger inn ei tispe i det samme rommet for å "la naturen gå sin gang"?

synes du det er greit med 40- 50 hunder stablet opp i bur, og valper som blir født inn i disse omstendighetene?

dette er ikke bildene "oppdretterne" viser deg. de har mange flotte bilder hvor de doller opp de søte valpene og lever på folk som kun tenker på hundends utseende og ikke noe annet. slike oppdrettere vil gjerne møtes en tilfeldig plas for å avlevere valper. her får man ikke møte valpemor.

stamtavler er ofte fiktive.

kanskje har de noen tisper som har vært registrerte og på utstilling,... også registreres så mange kull som mulig fra andre tisper på disse på registrerte tispene, slik at det skal se bra ut på papiret.

gå på google du, og søk på puppy mills.

puppy mills er et eldig stort problem i usa, og det advares sterkt mot å støtte opp om det.

at folk avler på så små hunder, er kun for pengenes del,.... og all avl hvor det kun er penger som er i fokus, er ikke godt nok gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
På 19.6.2012 at 9:17 PM, Evelzz skrev:

Jeg har både hentet hund i USA for en venninne, og akkurat fått min egen valp tilsendt fra Detroit :)

 

Altså, det er ikke bare-bare. Hunden må rabiesvaksineres, noe som ikke kan skje før fylte 3 mnd. i de fleste stater. Så må man vente i 3 uker etter det, før det er lov til å ta den til Norge. Siste uken før avreise, må valpen få helseattest (må faxes til flyselskapet par dager før hunden skal reise), den må få ormekur, og litt sånne andre småting. Såååå må hunden igjen til dyrlegen siste 24 timene før avreise (hvis den skal sendes) til en USDA sertifisert veterinær (noe alla mattilsynet) for å få signert noe greier på import-papirene - som selvfølgelig også må være fylt ut. Såååå må du ha en avtale med grensevetrinæren på Gardermoen (senest 48 timer før ankomst) slik at de kan klarere valpen (chipnr., vaksiner, bla bla bla). Såååååå må du i tollen, og betale 25% moms av ALLE utgifter du har hatt på kreket hittil (kjøpesum, vet, transport, bla bla). Og så kan du da til slutt hente valpen :)

 

Tar du den med selv, er alt helt likt annet enn at man trenger den siste sjekken hos USDA-dyrlege.

 

Bare å spørre i vei hvis du lurer på noe mer :)

Hei, jeg sliter med hvordan gjøre importen riktig, da oppdretter ikke har USDA registreringsnummer, bare godkjenning fra Amerikansk kennel klubb. Er det godt nok? Må jeg reise selv, eller kan oppdretter komme med henne til Norge hvis vi gjør dette ikke kommersielt? Har du mulighet til å ringe meg? Tlf 47609125. Takk! Mvh Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sandberg.helene@gmail.com said:

Hei, jeg sliter med hvordan gjøre importen riktig, da oppdretter ikke har USDA registreringsnummer, bare godkjenning fra Amerikansk kennel klubb. Er det godt nok? Må jeg reise selv, eller kan oppdretter komme med henne til Norge hvis vi gjør dette ikke kommersielt? Har du mulighet til å ringe meg? Tlf 47609125. Takk! Mvh Helene

Prøv å kontakte Mattilsynet du, de kan nok hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...