Gå til innhold
Hundesonen.no

Perfect Image's Først Collie kull, siste drektighetsbildene s.7


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt lever og har det veldig bra! Det var så mye liv der inni, var ikke sjans å ha noe som helst telling, de har blitt så store og aktive!

Nå er tempen for første gang under 38 grader ! Hun har hovnet opp og fått endel tykk klar slim ut bak !!

Eller ingen ting skjer er litt feil å si, siden hun driver og har pustet og peset noe veldig fælt de siste timene. Nå slapper hun av, pappa'n hennes har lagt seg på rommet og hun ligger og snorker ved

Posted Images

Gratulerer med vellykket parring. Satser på at hun er drektig.

Lurte på en ting du skrev. At du måtte ha en tricolor hanne fordi hun er merle. Jeg visste at merle og merle ikke skal parres, men du kan ikke bruke sobel heller på en merle? (veldig interessert i genetikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vellykket parring. Satser på at hun er drektig.

Lurte på en ting du skrev. At du måtte ha en tricolor hanne fordi hun er merle. Jeg visste at merle og merle ikke skal parres, men du kan ikke bruke sobel heller på en merle? (veldig interessert i genetikk)

Det er en "ny" regel som kom for noen år siden om at sobel etter sobelXBM kull fikk avlsperre da det kan være sobel merle, det er i europa er høyst uønsket med sobel merle :) Det er ikke noe galt med farge, ikke noe sykdommer men bare selve fargen som er uønsket. Tric og Bm som kommer av slike kombinasjoner er helt "vanlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er det over 4 uker siden både første og siste parring og Lyra har vært på ultralyd. Litt tidlig i svangerskapet, men vi fikk det gratis pga av kurs i lokal dyreklinikk og vi skal tilbake neste uke og ta ny. De mente de så minst 5 fostersekker som de kunne si sikkert :)

Det er jo litt omstridt om UL på hund, og jeg har snakket blandt annet med oppdretter som mener at det var ul'n som bidro til at hunden hennes fikk unormal svangerskap og mistet valpene. I mine øyne er nok det tull og vas, om tispen har et normalt psyke og ikke stresser seg av å dra til veterinæren kan jeg overhodet ikke se grunnen til at det skal bidra til at valper absorberes av den grunn. UL gjøres på gravide kvinner flere ganger igjennom et svangerskap om nødvendig, så at det skal være mer farlig for en hund er i mine øyne tull.

Her er magen hennes, over fire uker på vei siden første parring. Vi barberte henne idag, rett og slett fordi jeg ble såå nysgjerrig og vil kunne følge forandringene :)

Hun har fått mer patter, men jeg innbiller meg at magen hennes egentlig er den samme. Men, jeg er alltid overnervøs- Spesielt for dette kullet så jeg tar sikkert feil!

post-478-0-52731900-1347034564_thumb.jpg

post-478-0-58573700-1347034703_thumb.jpg

Hun har lagt seg litt ut synes jeg, men ikke gått opp i vekt ifølge vekten på veterinærkontoret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må alle gå inn på kulltråden min og fortelle meg at hun har bittelitt valpemage :lol:

Hun har bittelitt valpemage :lol:

Grattis :D

Mange oppdrettere som klarer "lage" seg grunner til at svangerskapet går dårlig, enten det er UL eller røntgen. Kan ikke helt skjønne hvordan UL skal faktisk greie å skade ett foster. Da tror jeg ikke at man hadde fått tatt så mye UL som gravid heller, det fins vel heller ingen begrensning for gravide å bruke ett UL apperat.

Røntgen er det begrensninger på for gravide, hentet fra NHI sine sider:

Røntgenstråling i svangerskapet bør unngås. Fosteret er følsomt for stråler gjennom hele graviditeten, men risiko for skade avhenger av når i svangerskapet bestrålingen skjer, og hvilken dose fosteret utsettes for. Røntgenstråling som barn utsettes for i mors liv, kan øke risikoen for fosterdød, misdannelser, hjerneskader og senere utvikling av kreft. Om barnet risikerer skade, avhenger av hvor stor stråledosen er. Enkelte røntgenundersøkelser blir utført også hos gravide, for eksempel beregning av bekkenmål.

Jeg vil tro den lavdose strålingen som er ved røntgen etter foster på hund ikke er så høy og det er også ganske sent i drektigheten til en hund. Jeg vil tro at de norske veterinærene hadde unngått å gjøre det om de faktisk trodde det var til skade for fosterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bittelitt valpemage :lol:

Grattis :D

Mange oppdrettere som klarer "lage" seg grunner til at svangerskapet går dårlig, enten det er UL eller røntgen. Kan ikke helt skjønne hvordan UL skal faktisk greie å skade ett foster. Da tror jeg ikke at man hadde fått tatt så mye UL som gravid heller, det fins vel heller ingen begrensning for gravide å bruke ett UL apperat.

Røntgen er det begrensninger på for gravide, hentet fra NHI sine sider:

Jeg vil tro den lavdose strålingen som er ved røntgen etter foster på hund ikke er så høy og det er også ganske sent i drektigheten til en hund. Jeg vil tro at de norske veterinærene hadde unngått å gjøre det om de faktisk trodde det var til skade for fosterene.

Ja, jeg tror ikke veterinærer hadde igjennomført det om de trodde det var skadelig :)

Hun har bittelitt valpemage altså! Så spennende :D

Akkurat passe mage det der vel! Grattis med smått på vei! :)

Valpemage! :wub:

Hun er bælfeit, brei og brautende! Så det så! :aww:

:wub: Så spennende :D

Jeg liker dere alle sammen veldig godt altså :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette har tatt en stygg vending.

Lyra hadde et flåttbitt vi la merke til fikk ring rundt seg før det plutselig (over timen nesten) ble betent og verket.

Lars dro inn til VHS og de bestemte for å gi antibiotika til henne uansett, siden hun er drektig og de tok hensyn til at hun er drektig selvsagt ved valg av antibiotika så det ble minimalt fostereffekt på det... Nå er det ultralyd på onsdag og på mandag for å se om det er fortsatt valper der, og om de lever :( Det ble tatt blodprøver og diverse, men det får vi ikke svar på med engang om jeg skjønte det rett, ting gikk litt fort idag når han rushet inn... Vi er utrolig lei oss nå, og jeg prøver å være optimist men det er vanskelig.. Veterinæren sa at vi måtte forbrede oss på at det kunne gå galt. Hun er idag 40 dager på vei siden første parring.

Noen her som vet noe om borreliose og drektighet? For veterinæren visste veldig lite men skulle ringe kollegaer på mandagen så ringe oss opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Hadde ikke veterinæren vært så negativ og alvorlig hadde jeg nok hatt større håp på bare betennelse. Hun hadde bittelitt feber når de var der inne også. Jeg prøver å ikke legge så mye i det, og prøver å være positiv ihvertfall til vi får blodprøve svarene tilbake og ultralyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...