Gå til innhold
Hundesonen.no

Perfect Image's Først Collie kull, siste drektighetsbildene s.7


tm100021
 Share

Recommended Posts

I frykt for å jinxe dette så tenkte jeg å ikke lage noe kulltråd enda, men.. Skjer det så skjer det uansett om jeg lager tråd her eller ikke :)

Vi planlegger vårt første kull, etter Phrostmade's Victorious Blue, Lyra. Noen er kanskje overasket over at vi har bestemt oss for å prøve et kull etter henne- Men det får så være. Jeg har gått mange ganger frem og tilbake i tenkeboksen, og etter hun var ferdig med kjønnsmodningen så har hun blitt en veldig fin, avbalansert og (til tider!) rolig hund. Hun fungerer som en utmerket familiehund og er nok den av alle våre hunder som jeg aldri ville hatt betenkeligheter å sende avgårde med unger.

Jeg og Lyra har ikke noe kjemi, eller en dårlig kjemi kan det vel sies. Treninger mellom oss fungerer overhodet ikke, og det "vi" gjør sammen er å gå blodspor. Hun er Lars, min samboer sin hund.

Hun har gått en fin MH, CEA Ua som valp og ved 1 år (skal øyelyses på nytt nå før parring) HD&AD fri.

601768_10150920830020256_2111480426_n.jpg

318009_10150920829185256_1198466851_n.jpg

318270_10150920830545256_1332081595_n.jpg

165451_10150920831300256_1739042330_n.jpg

Å finne hannhund har vært en lang lang vei, med mange betenkeligheter og mange spørsmål.

Den utkårede er MD MVA Wicani Dark Ambience, som er HD/AD fri, CEA&PRA fri, mdr1 bærer. Han bor i Finland men er importert fra England fra kennel Wicani. Hans far er Canadisk import.

536460_408213045877657_1637625956_n.jpg

574749_408213269210968_1030918401_n.jpg

Stamtavlen til valpene blir

601321_10150954680175256_1261558057_n.jpg

Lyra venter løpetid nå i slutten av juni/begynnelsen av juli. Oliver har begynt å bli interessert i henne og Ivy har nettopp fått løpetid så da blir det nok ikke lenge før vi skal sette kursen mot Finland! Bare det blir nok et kapitel for seg selv, og jeg gruer meg noe veldig. Det tar 15 timer med ferjen Stockholm-Helsinki, og som dere vet så er 15 timer kritisk når man skal parre ;) Så jeg håper vi er her oppe i nord når løpetiden kommer, da er det bare 4 timer med ferjen fra Umåe til Vaasa. Tanken på finland turen gjør meg veldig stresset egentlig, fordi jeg er så redd for at vi timer det feil.

Itillegg har jeg tenkt mye på herpesvaksinen. Det er ikke vanlig i min rase å ta den, men jeg har tenkt litt på om det er en billig forsikring? Han har nettopp parret andre tisper, og jeg blir litt betenkelig... Mye å tenke på.

Vi har begynt å gjøre klar på valperommet, og bilder av det kommer nok også ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt lever og har det veldig bra! Det var så mye liv der inni, var ikke sjans å ha noe som helst telling, de har blitt så store og aktive!

Nå er tempen for første gang under 38 grader ! Hun har hovnet opp og fått endel tykk klar slim ut bak !!

Eller ingen ting skjer er litt feil å si, siden hun driver og har pustet og peset noe veldig fælt de siste timene. Nå slapper hun av, pappa'n hennes har lagt seg på rommet og hun ligger og snorker ved

Posted Images

Tusen takk alle sammen :)

Jeg har som sagt gått mange runder med meg selv. Tenkt veldig mye om det ville være det rette å avle på Lyra, fordi jeg har til tider igjennom oppveksten synes hun har vært en real drittbikkje. Hun har ikke mange diller- Men meg og henne fungerer bare ikke sammen på treninger. Jeg krever = Hun blir usikker = Dårlig match. Men med Lars, så er det noe helt annet. Uansett hva han krever av henne gjør hun sitt ytterste for å please han. Hun jobber og jobber, og er trygg hund som er trygg på seg selv. De to gikk en knall fin MH sammen, og har gått et rallylydighetskurs sammen.

Jeg har sluttet å kreve noe av henne, og forventer bare at hun er en fin familiehund- Og da snudde ting seg til bedre :) Hun vil aldri bli en av "jobbehundene" mine, men det er helt ok siden jeg har tre andre hunder til det ;)

Hannhunden har jeg valgt mye utifra hva jeg har hørt andre har fortalt om han, og det har vært et veldig veldig vanskelig valg. Pga at Lyra er Blue Merle så måtte jeg ha et tric hannhund, og jeg hadde mange "krav" jeg ikke ville vike på, både når det kom til detaljer og helse.

CEA er ikke noe man egentlig trenger å ta "Så" mye hensyn til, men jeg ville veldig gjerne at han var CEA UA. Jeg venter enda på dna resultatene på om Lyra er bærer eller ikke :) Ikke at det blir å ta hensyn med tanke på dette kullet, men det er noe jeg vil vite.

Jeg kan jo kopiere det jeg skriver fra hjemmesiden om hva valpekjøper kan forvente;

Du kan forvente deg en godt sosialisert valp, som har vært med i forskjellige miljøer, som har kjørt bil flere ganger, vært sosialisert med flere forskjellige raser og mennesker i alle aldre og er godt vandt til barn.

Våre valper vokser opp inne hos, og er med i alle hverdagsituasjoner. Vi legger stor vekt på sosialisering og håndtering av valpene fra tidlig alder.

Valpene vil være veterinærsjekket, mikrochippet, vaksinert og ha blitt offisielt øyelyst før levering.

Valpene vil registreres hos NKK og få registreringsbevis. (Stamtavle)

Leveres med NKK's standard kjøpekontrakt.

Vi tilbakefører 1000 kr etter hunden har blitt HD/AD røntget og øyelyst etter 12 mnd.

I valpeprisen er det inkludert en MH (Mentaltest) og kan være behjelpelig med å finne MH i nærheten av bostedsområde.

Vi ønsker også at hunden blir stilt to ganger etter fylte 24 mnd (Men ikke et krav) Og betaler da dette og er behjelpelig med handling &klipping av hunden.

Vi står alltid til hjelp hva enn det måtte være igjennom valpens liv; trening, adferd, pelstell, råd.

Valpene blir levert med forsikring igjennom Agria's skjulte feil forsikring og vi anbefaller at denne følges opp.

Du forplikter deg til å gi valpen et godt liv, fôre med et kvalitetsfôr og følge opp med nødvendige vaksiner og veterinærbesøk når det er nødvendig.

Og jeg håper på at ved å inkludere en mh test, så vil flest mulige av valpekjøperne gjøre dette uten at de føler det er et tvang, men heller en bonus de får :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, Lill :D

Du kan forvente deg en godt sosialisert valp, som har vært med i forskjellige miljøer, som har kjørt bil flere ganger, vært sosialisert med flere forskjellige raser og mennesker i alle aldre og er godt vandt til barn.

Våre valper vokser opp inne hos, og er med i alle hverdagsituasjoner. Vi legger stor vekt på sosialisering og håndtering av valpene fra tidlig alder.

Valpene vil være veterinærsjekket, mikrochippet, vaksinert og ha blitt offisielt øyelyst før levering.

Valpene vil registreres hos NKK og få registreringsbevis. (Stamtavle)

Leveres med NKK's standard kjøpekontrakt.

Vi tilbakefører 1000 kr etter hunden har blitt HD/AD røntget og øyelyst etter 12 mnd.

I valpeprisen er det inkludert en MH (Mentaltest) og kan være behjelpelig med å finne MH i nærheten av bostedsområde.

Vi ønsker også at hunden blir stilt to ganger etter fylte 24 mnd (Men ikke et krav) Og betaler da dette og er behjelpelig med handling &klipping av hunden.

Vi står alltid til hjelp hva enn det måtte være igjennom valpens liv; trening, adferd, pelstell, råd.

Valpene blir levert med forsikring igjennom Agria's skjulte feil forsikring og vi anbefaller at denne følges opp.

Du forplikter deg til å gi valpen et godt liv, fôre med et kvalitetsfôr og følge opp med nødvendige vaksiner og veterinærbesøk når det er nødvendig.

Mye er standard i kontrakter/forvetninger, men de uthevede syntes jeg var veldig bra og seriøst skrevet :)

LYKKE TIL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, jeg setter stor pris på kommentarene deres :flowers:

Jeg har mye innvendig stress og tanker ang turen til Finland.. Jeg har stor panikk for å ikke rekke det, og at stådagene er over. Det tar 11-15 timer med ferjen fra stockholm til Helsinki... Hadde vi vært her oppe i Nord hadde vi tatt ferja fra Umeå til Vaasa som bare tar fire timer... Jeg vurderer å reise over i dag 7 uansett til Finland, finne en hytte i nærheten og være der til hun er klar :lol: Dette kjenner jeg tar skikkelig på meg, og jeg blir stresset av tanken på denne parringen! Skulle ønske jeg ikke brydde meg så mye og hadde valgt nabobikkja :lol:

Itillegg så er det å ha orden på alt av papirer. Må fikse å få "kopiert" parringsbeviset over til engelsk, må få kopi av øyelysningsresultater, kopi av hd papirer...Og selvsagt kopi av stamtavlen, for at NCK skal formidle valpene og for å få registrert dem. Jeg er så innmari redd for å ikke få til ting rett :lol:

Jeg skal kjøpe maling nå på mandag, og begynne å lage valpekasse :) Skal pusses ned, males, og bunn skal trekkes med våtromsbelegg. Morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har Lyra fått løpetid! To dager og seks mnd siden forrige løpetid, hun er ganske presis :)

Enda blir jeg litt stresset av tanken på det med Finlandsturen, men det er vel slik det er :)

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om vi skal ta blodprøve eller ikke... Fordi om vi feks tar blodprøve dag 7, så får vi kanskje ikke svar før sent dag 8/dag 9, og må reise i rundt et halvt døgn. Vurderer litt frem og tilbake om jeg skal bare dra dag 8/9 uansett, ta inn på hytte/hotell i nærheten og bare være der til hun er ferdig. En annen oppdretter som har drevet med rasen i mange år så at hun prøver alltid å parre så sent som mulig i stådagene, da det blir flest valper da... Det er jo hennes mening, men verdt å ta med seg videre?

På toppen av det hele har vi utflytting av vår leilighet om 16 dager... Så det spørs om jeg ikke tar turen til østlandet isteden for tilbake til Nord Norge... Mange har spurt om det ikke vil bli stressende for den stakkars tispen med flytting og det som er rett etter parringen.

Jeg ser ikke helt problemet... Lyra er vandt til at vi ikke er bare hjemme, vi er ofte på hytta/utstillingsturer/svigerfamilien og hun er aldri vært opptatt av hvor hjemme er- Så lenge flokken hennes er samlet så er det hjemmet :) forøvrig tror jeg hun blir å bry seg ekstremt lite om at vi bærer møbler og esker inn og ut, hun pleier som regel ikke å lette på et øye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle hatt collie....♥ Jeg blir helt mo i knærne av collievalper altså! SÆRLIG merle. Det er og blir favorittfargen, de er så vakre. Men jeg får nøye meg med minivarianten, colliens "lille fetter"; nemlig sheltien :- )

Lykke til med parring og drektighet, Lill! Håper du treffer midt i blinken mht stå-dager og alt. Jeg håper også du er flink til å følge opp tråden med bilder av alt sammen! ;-) Vil veldig gjerne få følge med, og gleder meg allerede skikkelig til valpebildene, hehe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...