Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne drept av ulv i svensk dyrepark


Hanna
 Share

Recommended Posts

Uff, dette er bare kjempetragisk.

Samtidig reagerer jeg på at kvinnen gikk alene inn til en ulveflokk, og at det virker som om det var vanlig praksis i dyreparken? Står i svenske aviser at det ikke var noen vitner til selve angrepet, så akkurat hva som har skjedd i detalj blir vanskelig å vite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at hun var der for å fôre dem - forhåpentligvis for dyreparken er dette den normale prosedyren...

Dessverre er dette ikke sååå uvanlig, da. At dyrepassere blir skadet og kanskje også drept selv om de følger alle mulige retningslinjer som er satt opp.

Det er ville dyr vi snakker om her, uansett hvor mye vi prøver å prege dem på folk.. Med ulver presser man jo grensene endel lengre enn det man hadde gjort (og gjør) med tigere, løver og andre større rovdyr.

Tror ikke man vandrer inn til bjørnene heller i dyreparkene, og de store apene har også vist at de slett ikke er "Disneyfigurer" de heller.

Selvsagt er dette fryktelig trist, og jeg er redd det får konsekvenser for "hilse på ulvene" programmet deres også (eller det er kanskje ikke der man kan gjøre det?).

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at hun var der for å fôre dem - forhåpentligvis for dyreparken er dette den normale prosedyren...

Ja, jeg håper da virkelig at det er vanlig at de gir dem mat, men det var vel heller det at hun gikk alene inn til dem jeg reagerte på. Det var dette jeg leste: "

straks före klockan elva på söndagsförmiddagen gick den kvinnliga skötaren ensam in till de åtta vargarna i inhägnaden på Kolmårdens djurpark. Det är rutin att skötarna tillbringar tid med vargarna i bland för att upprätthålla relationerna, enligt Kolmårdens zoloogiska chef Mats Höggren."

Stod ikke noe om mating der, men det stemmer sikkert det som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Powers - jeg mente det ikke for å være frekk. LOL

Det var mer om det var normal prosedyre å være alene med dem når man fôret... Men nå husker jeg jo ikke hvor jeg leste at hun skulle fôre i det hele tatt - kanskje bare noe jeg trodde..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ironisk at den første ulven på over 100 år som dreper et menneske er en ulv i fangenskap...

Og sosialisert med mennesker fra de var valp...

Uansett ufattelig trist for pårørende, kolleger og dyreparken. Lurer på om dette vil endre synet på praksisen med sosialiserte ulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulveangrep i Sverige

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette "angrepet". Tabloidene har da ihvertfall fått noe å henge fingra i.

At det går ann. :rolleyes2: Og hvor dum går det egentlig ann å være? Forventer man av ulver hilser pent med labben mens de sitter på rekke og rad? Jeez.

Syntes saken er veldig kjip. Synd på damen, men jeg mener helt ærlig at dette er en yrkesrisiko når man jobber med ville dyr. Ville ja. De er kanskje flaskefora og trent, men de er ikke domestikerte.

Jeg syntes det er hårreisende at man ikke er minimum 2stk når man skal inn til ulvene... Og jeg håper de får leve - det er garantert det siste kvinnen ønsket at de skal måtte dø for hennes feil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Trasig sak ..

Men denne er dratt litt langt føler jeg.

Det opplevdes nok garantert svært ubehagelig for gubben, men de ulvene ser da vikrelig ikke voldsomt aggressive og fiendtlige ut på bildet der ..?

Pensjonisten sku aldri vært der inne, tydeligvis mer enn nok med å stå på egne bein. At han har vært på svensk tv er ikke så veldig interessant egentlig.

I følge en annen noe mer interessant artikkel så hadde ulvene visstnok vært veldig urolige på fredag.. Dette ble sagt av folk som har vært der mye og hadde reagert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes at det er slike ting man kan forvente, når man arbeider med ville dyr. Du kan aldri stole på en løve heller, selv om du har hatt den siden unge, og den lever i din egen hage hele livet. Det å gå alene inn til en hel flokk med ulver, samme hvor tammet de er, sier seg selv, at kan hende i katastrofe, syntes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulveangrep i Sverige

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette "angrepet". Tabloidene har da ihvertfall fått noe å henge fingra i.

Haha! Det blir for dumt. Jeg også ble dyttet overende mens 3 ulver var veldig intens og småbeit når jeg var inne med sosialisert ulv. Man blir ikke veldig høy på pæra, men hva er det man forventer da?! Jeg forventet i hvertfall at noe sånt kunne skje og det var egentlig bare en viktig del av opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig sak ..

Men denne er dratt litt langt føler jeg.

Det opplevdes nok garantert svært ubehagelig for gubben, men de ulvene ser da vikrelig ikke voldsomt aggressive og fiendtlige ut på bildet der ..?

Altså, de myseøynene og de flate ørene den ulven som "angriper" har på dette bildet, er sånn bikkjene mine ser ut hver gang jeg kommer hjem fra jobb. Det der tolker jeg som et kosetryne, jeg. :icon_confused: Og uansett om det var dumt av dama å gå inn til ulvene aleine, så er det bare veldig, veldig tragisk. Tenk dere for en grusom død...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at dette har skjedd.

Som andre så synes jeg det er litt rart at man går inn til store rovdyr aleine, men tror dette er vanlig ganske mange steder. Leste på Kolmårdens hjemmeside om saken også.

Mener jeg for en del år siden leste om noe lignende i en dyrepark i USA (men vet ikke om mennesket døde av det) også med sosialisert ulv. Kan ha vært rundt 95? Ellers har det jo hendt at både bjørn, tiger og løve har drept sine dyrepassere i dyrehager. Tiger har jeg hørt om flere tilfeller av, inkludert noen som har blitt sosialisert.

Jeg har vært inni hegnet hos ulvene i Kristiansand og fôret (sammen med en dyrepasser) og de er ikke sosialisert. De kom ikke nærmere enn kanskje 10m. Og vi hadde også med et kosteskaft som vi kunne rekke ut mot ulvene om de kom for nærme. Vi var selvsagt der inne bare 1-2 min (legge ut maten). Dette var våren 97, de ulvene de har pr idag virker ennå mer sky enn de de hadde den gang (var der for et par år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...