Gå til innhold
Hundesonen.no

Antivirus - Ad-Aware osv.. Win7


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hey ho

Ja altså er jeg tilbake i PCverden etter mac i mange år og er ganske grønn på dette anno 2012.

Jeg har installert og bruker Mcafee internet security, den får jeg med DNBNor nettbank men er det nok?

Så lurer jeg på dette med adaware og generelt alt annet jeg ev. bør passe på? Greia er litt i sammenheng med at jeg har fått nettrafikk som surrer og går av seg selv her, det er tydelig at noe foregår uten at jeg kjører programmer / oppdateringer.

På forhånd takk. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mcafee er vel helt greit det, men siden du ser det er nettrafikk kan det være at det programmet spiser litt båndbredde?

Eg bruker Microsoft Security Essentials. Har ikke hatt virus eller annet siden eg begynte å bruke det i desember. Det stjeler heller ikkje noe særlig av kapasiteten til PC-en, og best av alt, det er gratis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Avast.... enkelt å laste ned, trenger ikke gjøre noe med det, er gratis og tar ikke noe plass eller ressurser på data'n. Men AVG er også et bra produkt, men blitt litt dårligere med årene...

En adaware er også veldig greit å ha. slipper irriterende reklame :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker security essentials fra microsoft, har aldri hatt noe tull med noen av pc'ene jeg har og har hatt det på. Tull og tøys å betale for noe du kan få gratis, særlig når det som er gratis er så bra.

Jeg synes mange antivirusgreier legger inn så mye dritt på dataen, og det er så mye rart man får på kjøpet. Så jeg har holdt meg til AVG, og etter at microsoft kom med eget gikk jeg over til det,.

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Aldri vært snakk om å betale noe her :) Jeg brukte mcafee fordi det følger gratis med nettbanken men nå har jeg byttet til AVG, ser ikke ut som den finner noe eller så da er jeg jo litt tilbake til dette med spyware o.l. går det under virusprogram eller bør jeg ha ad-aware også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært snakk om å betale noe her :) Jeg brukte mcafee fordi det følger gratis med nettbanken men nå har jeg byttet til AVG, ser ikke ut som den finner noe eller så da er jeg jo litt tilbake til dette med spyware o.l. går det under virusprogram eller bør jeg ha ad-aware også??

Nei var egentlig ikke myntet på deg altså, jeg vet bare at veldig mange betaler for f.eks Norton, fordi de tror det er det beste, og fordi pc'er ofte kommer med en prøveversjon. :-)

Jeg har kun hatt enten avg eller security essentials, aldri hatt ad-aware. Er litt usikker på hva det er faktisk :P *google*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Holder i massevis med ett AV - f.eks MS sitt som nevnt. Å legge inn ad-aware mm er bare bortkastet ressursbruk etter min mening.

Uansett hva du legger inn av sikring, så er det til syvende og sist du som bruker som må ta deg i vare, for du er uansett ikke sikret 100%.

Det som er viktigst er å ha ett AV og innimellom kjøre en online-scan i safemod for å sjekke om noe har kommet seg forbi og nøytralisert AV man har (=falsk trygghet). Man vet nemlig aldri om AV man har fungerer slik det skal, selv om det tilsynelatende ser ut til å gjøre det - derfor safemod med scan med annet AV (som f.eks housecall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft Security Essentials. Gratis og 0 mas, annet en av og til at det er lenge sidne sist man scannet PCn...

Avast maser litt for ofte, og man må fornye lisensen hvert år...

AVG har tapt terreng og har fått irriterende reklame... (begge er fortsatt gode altså)

Kjører ccleaner ca en gang i mnd... (Crap-Cleaner)

ccleaner fjernes som oftest rundt 4-6Gb med søppel som tar opp plass på SSD-disken min som nesten er full hele tiden...

+ sletter feil i registeret + sletter cookies og historikk i nettleser + kan stoppe alle oppstartsprogrammer som sinker oppstarten og spiser av minnet...

Nettrafikk ja, alltid noe som surrer rundt på nettet etter oppdateringer av programmer, nye mail, windows update, dropbox og altmulig som du sikkert har installert etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et eget prog. Selv driter jeg i å legge inn slikt og styrer selv hva som skal starte opp via win sin egen.(msconfig) og legger inn lite av ting jeg ikke bruker jevnt. Da er det heller ikke store bruken for å rydde i register. cookies og historie er lett å fjerne/unngå via f.eks å kjøre nettleser i 'privat' modus - da lagres ingenting uansett.

Bruker forresten MS sitt AV jeg også etter at jeg kuttet ut Nod32 - begge prog bruker forøvrig lite ressurser og sier kun ifra når det er grunn til det. Deilig å slippe unødig mas som enkelte prog har.

Edit: nettrafikk blir det ... progs som er på auto-oppdatering f.eks ligger som tjeneste og sjekker. Sjekk hvilke prosesser du har liggende å kjøre og søk opp ev ukjente. Det er f.eks et triks de bruker å kalle virus prosess osv for nesten identisk navn som et legitimt et. Der de bruker l (liten L) istedet for stor I (i) f.eks. Dermed er det lett å overse en muffens prosess som man tror er legitim trygg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten : http://www.piriform.com/CCLEANER

Får norsk språk med den nedlastingen også.

Helt uavhengig av AV, hardware og OS så lenge det er Windows.

Kjører også Malwarebytes av og til om jeg føler det kan være noe muffins...

Har ikke hatt virus siden 2008 med win XP.

(Men har rensket en godt antall infiserte PCer for kunder, har enkeltpersonforetak som fikser PCer)

Alt jeg nevner er gratis, lovlig og selv-erfart at fungerer godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør endre surfevanene dine Tore ;)

Hvorfor i alle dager skulle jeg det.??

Jeg har jo nettopp skrevet at jeg ikke har hatt noe viruslignende på 5år (mente vel 2007)...

Søppel blir det uansett hva man gjør på en PC, og noen bruker PCn til svært mye annet en å smurfe Facebook og sonen i "safemode".

Med 12Gb ledig på SSD så er det fint for meg å få unna søplet en gang i blant.

Windows i seg selv klarer å lage noen Gb med filer som er totalt unødvendige å ta vare på..

Men etter din mening så er det ingen som får virus så lenge de bruker pcn som du gjør, for ingen trenger å bruke pcn til andre ting en det du bruker den til..? = Jeg synes kommentaren din er en merkelig konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle jeg det.??

Jeg har jo nettopp skrevet at jeg ikke har hatt noe viruslignende på 5år (mente vel 2007)...

Nja ... enten er det surfevaner (eller annen bruk), ellers er det litt paranoia kan det virke som - utifra hva du bruker av proggs og at du misstenker at det er noe muffens av og til.

Joda, maskinene her brukes flittig til mye (litt for mye kanskje) og har ikke hatt noe på de på langt mer enn 5 år her. Selv madammen som er helt blank på PC er fri for det - samme med barna sine maskiner.

At du da kjører ekstra progs når du tror det er noe muffins, tilsvarer vel at dette kommer av noe.

Ingen får virus? - hvordan får du det fram av det jeg sier? - Hvorfor anbefaler jeg en online-scan innimellom i safemod da ... for at man er immun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i stede for onlinescan så kjører jeg malwarebytes = paranoid... mm

Som et eksempel da, som har skjedd 3-4 ganger de siste årene...

Har en overklokket gamingPC CPU 2,6GHz stock, kjører 3,6GHz + overklokket minne og skjermkort, hender seg at denne får hikke eller slowdowns, som enten er av å ha ha klokket for høyt, varme eller hardware fail, men kan like gjerne være software/virus.

Er det uforklarlig hvorfor pcn blir treig uten at jeg har gjort noe endringer i bios e.l. så synes nå jeg det er greit å først sjekke om det er ad/mal/spy/trojan/virus før jeg begynner å stille om i bios eller feilsøke komponenter.

Mer alment eksempel er alle de PCene som kommer inn på service ikke klarer å starte pga de er full av CRAP etter 3år i eie av en uvitende stakkar... Ofte er det nok med et par runder med et av nevnte så er pcn oppe å går... (Ofte ligger det andre årsaker bak også såklart)

Tar meg 3minutter å laste ned å installere freks. malwarebytes eller ccleaner... Vesentlig kortere tid en reklamebaserte online-scans.

Skjønner fortsatt ikke problemet.

Men jeg er av typen som synes det er bra at bilene våre MÅ inn på EU-kontroll også jeg da... paranoid som jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i stede for onlinescan så kjører jeg malwarebytes = paranoid... mm

Nå er det forskjell på å kjøre noe for sikkerhet og en god vane for å sikre at AV man har fungerer slik intensjonen er. Det er eneste måten å sikre seg at man har noe som fungerer. Som med eu kontroll - man sjekker f.eks at styrekuler osv ikke har slark og ikke fungerer slik intensjonen er - da er det falsk trygghet som er til fare og da kan man plutselig havne mitt i fronten på en annen bil og påføre skade. På lik linje med en maskin infisert der man tror alt er i orden med AV.

Poenget var det du selv sier 'når du misstenker' at det er noe muffens. Altså det muffenset må komme fra en plass - derfor nevnte jeg surfevaner. Forskjellen er at jeg gjør det av sikkerhetshensyn og god vane(som EU-kontroll), ikke for at jeg misstenker noe. Btw - har du noe skikkelig grums så hjelper det lite å kjøre malwarebytes slik det kommer fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du prøver å si, men vi er sikkert enige...

Flere innfallsvinkler samme resultat...

man kjører av og til tilleggsprogrammer, enten det er "online" eller nedlastet for å dobbeltsjekke at alt faktisk er OK...

Har god innsikt i hvilke verktøy som fungerer til hvilke problemer og rekkefølgen man bør ta,

de to nevnte er to populære folkelige enkle programmer som hvermansen kan bruke ved behov.

Spesielt ccleaner er noe Snusken godt kan ha liggende inne å kjøre en gang i mnd.

(ccleaner har ingenting med AV å gjøre, som presisert.)

Malwarebytes har vært utrolig gode på å finne trojaner og virus som ikke div. store antivirusprogrammer og onlinescan har klart å finne eller fjerne. (egenerfart flere ganger, ja antivirus kan bli disablet av infeksjoner, også nyinstallerte og onlinescannere. )

There is no problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...