Gå til innhold
Hundesonen.no

oppdrett av Petit Brabancon


magnkra
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min kjæreste ønsker oss hund!

Vi er magnus 24 og tonje 22. Vi har bodd sammen i 3 år, og nå har vi kjøpt leilighet i lillehammer. Vi ønsker oss nå hund, nærmere bestemt en Petit Brabancon i Griffon-rasen.

Er det noen som vet hvordan vi kan få tak i denne rakkeren her på berget (i norge) ? :)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og forslag! :D Varmer godt å se så stort engasjement! Nå har vi fått noen gode ledetråder, men vi ser de fleste oppdrettene ligger et stykke unna oss! Er det noen som vet om noen i nærheten av Lillehammer/Gardermoen/Oslo-området? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Heldigvis er Norge ganske greit i forhold til reise selv om dere finner en som bor litt lenger enn en time unna :)

Litt OT. Kan hende jeg surrer nå altså, men er det ikke blitt innført regler om at det ikke er lov til å fly med flatnesede hunderaser grunnet høy risiko, eller gjelder dette kanskje bare ett flyselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Kan hende jeg surrer nå altså, men er det ikke blitt innført regler om at det ikke er lov til å fly med flatnesede hunderaser grunnet høy risiko, eller gjelder dette kanskje bare ett flyselskap?

Jeg satt og vurderte å fly til sverige på utstilling, der fikk jeg ha mopsen min i kabinen uten noe problem.

Spurte både Norwegian og SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Kan hende jeg surrer nå altså, men er det ikke blitt innført regler om at det ikke er lov til å fly med flatnesede hunderaser grunnet høy risiko, eller gjelder dette kanskje bare ett flyselskap?

Hvor har du hørt dette, og hvilket flyselskap var det du i såfall har hørt dette om?

Så vidt jeg vet per dags dato er det ingen som nekter "flatnesehunder" å fly i cargo (for jeg regner med det er det du mener, ikke inne i kabinen). Men det er kommet tall fra USA som viser at "flatnesehunder" (brachyp-....ettellerannet) har høyere dødsrate ved reise i cargo enn normale hunder med velutviklede luftveier. Det kommer vel neppe som noen overraskelse at varme og stress fører til nedsatt oksygenopptak hos engelsk bulldog og mops (som har de høyeste dødsratene).

http://airconsumer.dot.gov/publications/Deceased%20Canines%20in%20Transit.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvor har du hørt dette, og hvilket flyselskap var det du i såfall har hørt dette om?

Så vidt jeg vet per dags dato er det ingen som nekter "flatnesehunder" å fly i cargo (for jeg regner med det er det du mener, ikke inne i kabinen). Men det er kommet tall fra USA som viser at "flatnesehunder" (brachyp-....ettellerannet) har høyere dødsrate ved reise i cargo enn normale hunder med velutviklede luftveier. Det kommer vel neppe som noen overraskelse at varme og stress fører til nedsatt oksygenopptak hos engelsk bulldog og mops (som har de høyeste dødsratene).

http://airconsumer.d... in Transit.pdf

Ja, var det jeg mente, grunnet høyt dødsfall av flatnesede hunderaser ved frakt i cargo.

Men jeg spurte jo grunnet jeg var usikker, mener bare å la lest det i en overskrift for en stund tilbake, men var kanskje snakk om at det var ønskelig å forby det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aa.com/i18n/travelInformation/specialAssistance/travelingWithPets.jsp#breed

Checked Pet Breed Restrictions

American Airlines will not accept brachycephalic or snub-nosed dogs and cats as checked luggage. The following is a list of brachycephalic dog breeds and any "mix" of will not be accepted:

  • Affenpinscher
  • Bulldog (All breeds)
  • Lhasa Apso
  • Pug (All breeds)

  • Cane Corso
  • Mastiff (All breeds)
  • Shar Pei

  • Boston Terrier
  • Dogue De Bordeaux
  • Pekingese
  • Shih Tzu

  • Boxer (All breeds)
  • English Toy Spaniel
  • Pit Bull
  • Tibetan Spaniel

  • Brussels Griffon
  • Japanese Chin
  • Presa Canario

The following is a list of brachycephalic cat breeds and any "mix" of will not be accepted:

  • Burmese
  • Persian

  • Himalayan
  • Exotic Shorthair

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, her tar flyselskap også ansvar for elendig hundeavl! Thumbs up til American Airlines! :w00t::thumbs:

Seriously? Pit bull? Presa? Alle typer mastiffer og bulldogger? Thumbs up their asses. Det handler jammen ikke bare om usunn hundeavl.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mari, burde vite like godt som alle oss andre, at pitbuller eksisterer også i ekstreme varianter. De atletiske pene individene du legger ut er jo en del av bestanden, det finnes pitbuller som likner på mastiffer i trynet. Du veit det.

Hvilken bulldog eksisterer, med unntak av de atletiske amerikanske (hva de nå kaller den branchen av rasen), uten inntrødd tryne? Jeg ville ikke sendt en napolitansk mastiff fra arizona til las vegas midt på sommern, heller. Jeg vil tro at flyselskapene kan gjøre unntak for de individene som ikke ser ut som de har truffet en vegg, sender man ved bilde er ikke flyselskap helt A4 i kantene. Presa canario har jeg ingen kunnskaper om og uttaler meg derfor ikke om den. Men alle andre raser støtter jeg fullt opp om at har usunne individer som kan risiskere dødsfall pga luftveiskollaps og overoppheting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor kanskje pitbull og ihvertfall presa står på den lista fordi de har en tendens til å komme seg ut av burene. Det er bare noe jeg har hørt, men det er for eksempel ikke så altfor mange år siden en presa løp rundt på en flyplass der borte etter å ha brutt seg ut av buret sitt og stormet forbi de som åpnet luken til...eh...bagasjerommet? Jeg er ikke helt inne i terminologien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mari, burde vite like godt som alle oss andre, at pitbuller eksisterer også i ekstreme varianter. De atletiske pene individene du legger ut er jo en del av bestanden, det finnes pitbuller som likner på mastiffer i trynet. Du veit det.

At ekstreme varianter eksisterer har lite med saken å gjøre. Det gjør det på mange raser.

Men vis meg gjerne en registrert pit bull som har snute alá engelsk bulldog eller mops. Amerikansk pit bull terrier er en mesaticephalic rase, ikke brachycephalic.

Hvilken bulldog eksisterer, med unntak av de atletiske amerikanske (hva de nå kaller den branchen av rasen), uten inntrødd tryne?

Hvorfor skal den amerikanske unntas når det står "bulldog (all breeds)"? De er bulldogger de også.

Men her er mine amerikanske, de har alle fint tålt å fly. To av de har flydd over Atlanteren.

254173448_2f9f805b2d.jpg

1313035444_1d98436141.jpg

4035588828_323dacc6b6.jpg

Jeg vil tro at flyselskapene kan gjøre unntak for de individene som ikke ser ut som de har truffet en vegg, sender man ved bilde er ikke flyselskap helt A4 i kantene.

Det er mye mulig. Jeg går ut fra det som står i utklippet, der virker det ganske klart at hele raser inkludert blandinger av disse ikke velkomne hos AA. Det virker lite gjennomtenkt i mitt enkle hode, ikke et soleklart eksempel på sunn fornuft iallfall.

Men alle andre raser støtter jeg fullt opp om at har usunne individer som kan risiskere dødsfall pga luftveiskollaps og overoppheting.

Yeah, but no. Når disse usunne individene utgjør unntakene på en rase, så blir det litt rart å totalforby hele rasen fra å fly. For øvrig kan vi like greit være ærlige og innse at AA neppe forbyr disse rasene pga et etisk standpunkt til avlen, men sannsynligvis på grunn av økonomisk ansvar og pæng.

Her er forresten noen flere raser som havner under listen. Det virker noe tilfeldig om det er "brachycephalic dog breeds" de vil ramme.

Dogo Argentino:

5ec231a83664355d97696b8f61518289.jpg

(fra Google)

Spansk mastiff

7438645632_f6c3663b63_n.jpg

(Fra Mastín Espanol)

Tibetansk mastiff

Bea_Miu_Nan_%C5%A0an%2C_CAC.jpg

(fra Wiki)

Jeg trooor kanskje pitbull og ihvertfall presa står på den lista fordi de har en tendens til å komme seg ut av burene. Det er bare noe jeg har hørt, men det er for eksempel ikke så altfor mange år siden en presa løp rundt på en flyplass der borte etter å ha brutt seg ut av buret sitt og stormet forbi de som åpnet luken til...eh...bagasjerommet? Jeg er ikke helt inne i terminologien :lol:

I klippet ditt står det veldig klart,

"The following is a list of brachycephalic dog breeds and any "mix" of will not be accepted:"

edit: La til bilder av div mastiffer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...