Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er deres tisper når de har løpetid?


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften sier så lurer jeg på hvordan deres tisper oppfører seg i gjennom løpetiden. Er de annerledes enn ellers? Eller helt "normale"? Eventuelt hvordan fortoner forandringene seg?

Chessea... Er et lite kapittel for seg de dagene hun er høyløpsk. Hun er rett og slett stressa, spinnvill og forbanna slitsom. Hun klarer ikke slappe av, piper foran døra, vandrer hvileløst rundt og vil leke med oss og nå med Leja hele tiden. Til og med mini blir sliten av Chessea nå om dagen. Ikke spiser hun heller.

Dette varer noen dager, oppimot en uke, og går brått over når hun ikke er "klar" lenger. Da er hun helt utslitt og sover gjerne i flere dager i strekk. Så det er jo helt tydelig at hormonene spiller med hodet hennes den tiden og at hun dermed ikke klarer å roe seg. Også er hun på billigsalg ovenfor enhver hannhund vi møter.

Vi bruker å overse henne stort sett, og gjør egentlig bare ting som normalt. Tidvis kjenner jeg at jeg kjefter litt for mye, for den pipinga på døra og den klenginga hun driver med kan gjøre meg skikkelig sprø :P

Teiteste hunden min som hele resten av året er veldig grei å ha med å gjøre. Hun er forøvrig 7 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært med på to løpetider med Kuma, så har ikke mye erfaring. Jeg merker hun blir mye mer gretten og synes det er mer ubehagelig at jeg flytter på hun. Det tror jeg henger sammen med at hun er mer sliten og slapp. Hun kan mase litt, men ikke så mye at det er noe særlig irriterende. Denne løpetiden har jeg merket at hun har blitt litt mer usikker og varsler litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Aiko var egentlig aldri problemet at hun hadde løpetid (treig og uvillig er hun jo by default, liksom :P ), men heller det som skjedde etterpå. Fullstendig krakilsk, oppsøkende samkjønnsaggressiv og mongo etter løpetid nr to, og en enda verre drage etter løpetid nr tre.

Imouto har bare hatt to løpetider, og etter å ha opplevd en vanvittig endring på første bikkja etter løpetid nr to, kan jeg med glede konstatere at neida, knertis er fortsatt ikke samkjønnsaggressiv. Puh! Hun har blitt mye roligere (og er nå tilnærma normalt høyaktiv, i stedet for meeeget aktiv) og liker å ligge på sofaen å kose, noe hun aldri hadde tid til før. Mens hun har løpetid, er hun som vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi merker stor forskjell på yorkien vår, hun blir grinete, stresser en del. Kjempegira for å komme seg ut, ut UT! Og generelt "døv" for våre kommandoer. Jeg blir slik når hun har løpetid: :gaah:

Border Collien er bare 5 mnd, så her vet vi ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma blir sur som ei hurpe. Fra en uke før løpetiden starter til en uke etter den er ferdig. Hun får kort lunte ovenfor andre folk og særlig hunder. Det er litt slitsomt, men jeg trøster meg med at jeg er ei hurpe selv før mensen :lol: Det er da bare hormoner, så det er unødvendig å stresse for mye med det tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joshi blir helt forferdelig sur. Særlig i begynnelsen. Hun passer på maten sin, flyr på både Tuf og alle andre hunder helt uten grunn, og er helt ekstremt samkjønnsaggressiv. (Hun hater alltid andre tisper, men under løpetiden kan hun finne på å oppsøke dem for å banke dem.) Hun har løpetid nå, (yaaaaaay) og har vært helt ekstrem. Har roet seg veldig nå som hun har hatt den i 2 uker, men vi hadde et par episoder som var meget uheldige. Blant annet bet hun mamma i leggen! Vurderer så smått å kastrere, men må diskutere det med meg selv og muligens noen kyndige først.

Ellers har jeg aldri merket noe til stådagene. Er det mulig at hun ikke står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana er det ingen endring i. Hun blør lite, og oppfører seg akkurat som før. Veldig behagelig løpetispe. :P

Dakota var et monster og kunne fly på Montana for ingen grunn. Hun ble sterilisert for vel over en måned siden da, så ingen fler løpetider på henne. \o/ Bra for både hunder og eiere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rina blir slapp, og vil helst sove døgnet rundt. På trening er hun fluehode som ikke husker de mest grunnleggende ting, så jeg trener ikke med henne når hun har løpetid. Siden hun løper med over 1 års mellomrom, er det ikke noe stort problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Jeg merker at det er løpetid på gang når hun blir litt mer skvetten enn vanlig. Det skjer gjerne noen uker før hun begynner å blø. Hun takler dårlig at ting faller på gulvet, og skvetter veldig lett hvis hun noen kommer borti henne. Mer følsom på alle måter, egentlig, og noen mennesker blir plutselig veldig skumle. I tillegg føler jeg at hun blir mer rastløs og stressete, for ikke å snakke om klengete.

Under løpetiden er hjernen hennes stort sett okkupert av tanken på kjekke hundemenn. Bare avbrutt av sutring og stressing og veldig høy staaakars-meg-faktor inne.

Dette er den første hunden jeg har merket løpetiden så godt på, og hittill har det blitt litt verre for hver gang. Gleder meg til neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amira er på sitt beste under løpetida. Mye motor og fart. Det kan bikke over mot frustrasjon under trening, men stort sett er det spesielt gøy å trene henne rundt løpetid. Utenom trening merker jeg ingen store forskjeller, bortsett fra at hun er litt mer intens og litt mer snerpete mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra synes litt synd på seg selv. Ligger mye sammenkveilet i sofaen (oppå et håndkle!) og ser på meg med triste øyne. Jeg lurer på om hunder har "menssmerter"? Ute er hun mer aktiv, alle gresstuster og busker skal sniffes og skvettes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah! Bare jeg som har en kåt crazy bikkje her?? Haha. Deres hunder høres stort sett veldig greie ut.

Når hun står så dytter hu høna si borti alt, så tror ikke det dyret blir vanskelig å parre :lol: For et par uker siden var det Bodil som fikk gjennomgå, jeg er sikker på at hu rygga etter hu hvor hu enn var :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun står så dytter hu høna si borti alt, så tror ikke det dyret blir vanskelig å parre :lol: For et par uker siden var det Bodil som fikk gjennomgå, jeg er sikker på at hu rygga etter hu hvor hu enn var :lol:

Ja, Chessea tar hva som helst med 4 bein hun, for å si det litt stygt :P i går lekte hun med Leja 1,5 time i strekk. Som om det pleier å skje liksom. Not. Vanlig vis er hun jo gamla sjøl når Leja vil leke. :P

Jeg synes litt synd på leieboerens hannhund om dagen, det må sies.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah! Bare jeg som har en kåt crazy bikkje her?? Haha. Deres hunder høres stort sett veldig greie ut.

Uhm... Nei. Når hun står, tror jeg Rina hadde tatt hva som helst. Hun stilte seg fint opp for faren til ei venninne en gang :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Jatzy er jo kasterert.. Men før det.... hehehe... Horny Chick! Mareritt tispe på 4 bein.

Hun jukka på tepper, og puter. Markerte som en idiot (det gjør hu enda), til og med innendørs ... Lukter på bakken skulle sniffes, slikkes og graves på. Jeg måtte dra hu etter meg på tur.. Og møtte vi andre hunder, skulle de kværkes -om ikke de synes det var greit å bli jukka ned da... Etter løpetid, så var hun mongo med løpetids atferd 3 uker etterpå.. Så fikk hun innbildt og var enda mer mongo et par mnd til. Så gikk det 1 mnd og så kom løpetida igjen. Trening i denne perioden? Glem det! Bikkja ble ikke lydig/lærte ikke noe før livmora ble tatt ut den... Morro med tispe som løp 3-4 ganger i året!

Jatzy ble ikke kasterert for morroskyld for å si det sånn. Og angrer ikke på det heller. Nå er hu relativt normal, annet enn at hu tror hu er gutt (løfter beinet og markerer mye) og at hun er reltivt dominant og bitch (tror jeg hu hadde vært uansett). Men hormonene er stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I dag har Molly fått sin første løpetid, og siden det er sikkert 15 år siden sist jeg hadde en tispe, så lurer jeg på hvor lenge en løpetid normalt varer?

Ca tre uker men kan variere.

Min forandres ikke ser det ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...