Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoer (oppstartsspørsmål)


L.M.
 Share

Recommended Posts

Vurderer litt å starte med agility, i så fall låne en hund av ei vennine. Men veldig usikker på om jeg vil starte konkurranser, ønsker først og fremst å trene for morro skyld. Har en del oppstartsspørsmål, spesielt dette med kommandoer. Jeg vil gjerne trene privat/alene, da jeg er ganske usikker på å gå inn i et nytt treningsmiljø (iallefall akkurat nå), så da vil jeg jo ikke ha en instruktør som forteller meg hvilke kommandoer jeg skal bruke på hvilke hinder o.l.. Men, hvis jeg da vil starte konkurranser senere, er det "obligatoriske" kommandoer man må bruke?

Har også en del andre spm.:

  • Finnes det treningshaller som leies ut billig?
  • Må jeg være medlem av en hundeklubb/raseklubb for å starte?
  • Bikja er kastrert, må jeg stille i spesielle klasser?
  • Hvor høye er hindrene i "nybegynnerklassene" for hund str. rottis?
  • Må eier være med dersom jeg starter?

Ekstra spørsmål, som ikke har noe med agility å gjøre da, men allikevel: Kan jeg stille han ut selvom han er kastrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du usikker på å gå inn i et nytt treningsmiljø? De spørsmålene du stiller viser at det kanskje ikke hadde vært så dumt å komme seg på et agilitykurs, så kan du få svar på både disse og andre spørsmål, og få et litt bedre innblikk i hvordan sporten fungerer. Så kan du eventuelt trene på egenhånd etterpå, selv om det kan være greit å være en del av et treningsmiljø, ikke minst når man er nybegynner. Agility er mer avansert enn å bare jogge rundt en hinderløype og forvente at hunden følger etter på riktig måte. ;)

Vil også anbefale deg å lese gjennom NKKs reglement for agilityprøver: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1097758345387

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å være med på hvertfall 1 - 2 kurs kvelder altså! vi starta ikke med agility før 2 uker siden å lærte masse som jeg ikke visste den første dagen, nå har vi vært på 2 treningskvelder, vi kan alle hindrer og vet hva vi må trene på så da kan vi holde på litt alene også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stille han ut, men han vil høyst sannsynlig få 0, så det kommer jo an på hvor mye du gidder å betale for "ingenting". :hmm:

0 i alt? Er egentlig ingen grunn til at jeg skal stille han ut, ville bare sjekke. Men blir ikke "resten av han" vurdert dersom han er kastrert?

Hvorfor er du usikker på å gå inn i et nytt treningsmiljø? De spørsmålene du stiller viser at det kanskje ikke hadde vært så dumt å komme seg på et agilitykurs, så kan du få svar på både disse og andre spørsmål, og få et litt bedre innblikk i hvordan sporten fungerer. Så kan du eventuelt trene på egenhånd etterpå, selv om det kan være greit å være en del av et treningsmiljø, ikke minst når man er nybegynner. Agility er mer avansert enn å bare jogge rundt en hinderløype og forvente at hunden følger etter på riktig måte. ;)

Vil også anbefale deg å lese gjennom NKKs reglement for agilityprøver: http://www.nkk.no/nk...D=1097758345387

Både pga. tid (må ha litt fleksible treninger) og personlige grunner.

Jeg trodde kastrater måtte ha bevis på at de var stilt ut før kastreringen?

Han er stilt ut før kastrering, men han har jo vokst en del siden da, blitt mer voksen og "raseriktig" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Stokke. NKKU Vestfold har treninger i ny og ne på Vear, meld deg inn i fb gruppa "Nkku vestfold". Vi har de fleste treningene på torsdager, men det varierer egentlig litt fra når folk kan trene, siden vi spør i bloggen om noen vil trene den aktuelle dagen.

Ja, du må være medlem av en hundeklubb for å starte. Siden du er i den aldersgruppa går det helt fint å melde seg inn i NKKU fks. Treningshaller ja. På vinteren trener jeg med en privat ag-gjeng (ellers også da :P ) i en oppvarma kunstgresshall på Gjennestad :) Tror nesten du må være med i en privat treningsgruppe eller fks. Tønsberg eller sandefjord hundeklubb for å være med å trene i hallen.

Hvis du vil starte i konkurranser så bør du ha trent på hinder som blir brukt i konkurranse uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D Får se litt hvordan jeg gjør dette.. Kan iallefall muligens trene privat i sommerferien.

Bare å slenge deg på treningene her altså, vi trener bla. kl 1 i dag på Vearbanen hvis du vil slenge deg på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slenge deg på treningene her altså, vi trener bla. kl 1 i dag på Vearbanen hvis du vil slenge deg på! :)

Så hyggelig, tusen takk :) Må snakke litt mer med vennina mi som eier hunden, men veldig fint å vite at det foregår treninger såpass nærme :) Håper på å kunne komme snart! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke opp i om du må være medlem av den lokale hundeklubben din, og om du trenger et nybegynnerkurs først, før du begynner å trene agility. Vet det er et krav her iallefall, for å få trene agility med den klubben som er her som jeg bor, måtte man først gjennom et helgekurs i nybegynner agility, og så måtte man melde seg inn i NKK og den aktuelle hundeklubben. Da har vi gratis trening med instruktør en gang i uka etter det, og kan ellers trene fritt etter ønske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke opp i om du må være medlem av den lokale hundeklubben din, og om du trenger et nybegynnerkurs først, før du begynner å trene agility. Vet det er et krav her iallefall, for å få trene agility med den klubben som er her som jeg bor, måtte man først gjennom et helgekurs i nybegynner agility, og så måtte man melde seg inn i NKK og den aktuelle hundeklubben. Da har vi gratis trening med instruktør en gang i uka etter det, og kan ellers trene fritt etter ønske :-)

Oja, men hvem kontakter jeg for å sjekke dette? Og hva mener du med å trene fritt etter ønske, får dere bruke bane? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja, men hvem kontakter jeg for å sjekke dette? Og hva mener du med å trene fritt etter ønske, får dere bruke bane? :)

Ta kontakt med den lokale hundeklubben din og hør hva de sier :D Jepp, vi får bruke utstyr og bane når vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...