Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal skaffe meg hund til høsten/vinteren ( trenger litt hjelp )


Juneslie
 Share

Recommended Posts

Hei hundefolket!

Jeg har i mange år ønsket meg min helt egen hund. Har vokst opp med hund hele livet. Men nå er det sånn at jeg bor for meg selv og tiden har kommet for og skaffe seg en hund. Har kommet frem til at jeg vil ha en ridgeback tispe. ( rasevalget er nøye gjennomtenkt og denne rasen passer perfekt for meg )

Lurer på om noen kan fortelle meg hva utgiftene i mnd kommer på med fôr og dvs.

Hva er forsikring kommer på i året, og hva dyrlege utgiftene sånn ca i året vill komme på.

Håper på svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrutgifter kan du jo enkelt regne ut selv ved å se deg ut maten du vil bruke, regne ut hva hunden spiser i løpet av en mnd (står ofte anbefalinger bakpå sekkene og på nettsidene til fôrprodusentene). Forsikring vil jeg anbefale deg å gå inn på f.eks agria.no, og velge den forsikringen du vil ha for å se hva det kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med ridgeback! Har du vært i kontakt med oppdrettere? (kan anbefale min egen på det varmeste ihvertfall, Masithela i Sandnes)

Tror vi bruker rundt 1000 kr i mnd på mat til droget, da fôrer vi 50/50 på Royal Canine og V&H. Forsikring betaler vi 1600 kr i året tror jeg, hos Agria, vi har da ikke livsforsikring. Så lenge hunden ikke blir syk eller skadet så er det vel en tusenlapp i vaksiner og sjekker i året, i tillegg til røntging ved ett års alder såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns dette er en utrolig flott rase! Har hilst flere ganger på disse hundene. Har hvert i kontakt med flere oppdtrettere og har funnet en nå. Har fått tilbud om og komme og hilse på hundene hennes også så skal det. Du har også en ridgeback? Noe du vill fortelle om dem ? Tusen takk for svar, hjalp meg videre på vegen :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs: 1-2000,- pr stk

Godbiter til trening, fort 2-300 pr måned her, kanskje mer også...

Jeg vet du ikke har bedt om kommentar på det, men likevel: Siden du skal ha ridgeback ville jeg spurt oppdretteren hva de gjør med ridgeløse valper, og så styrt unna de som avliver dem pga det..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns dette er en utrolig flott rase! Har hilst flere ganger på disse hundene. Har hvert i kontakt med flere oppdtrettere og har funnet en nå. Har fått tilbud om og komme og hilse på hundene hennes også så skal det. Du har også en ridgeback? Noe du vill fortelle om dem ? Tusen takk for svar, hjalp meg videre på vegen :)!

Hvilken oppdretter da?

Det jeg synes er den største utfordringen med ridgebacken er trenbarheten, og å få hunden til å engasjere seg i deg. Det er en del individforskjeller, men vi har nå en 2 år gammel hannhund som trekker mot alle hunder han ser (for å leke), og overhodet ikke har innkalling, eller noe særlig annet for den del. Og det er ikke fordi vi ikke har jobbet med det...

Det er en veldig selvstendig rase, og den gjør ikke alt for deg, eller for en godbit. De er sterke, både fysisk og mentalt. Men får du en god ridgeback så er den også veldig lojal, sindig og en hund med godt språk.

Hvor i landet er du? Det er jo noen ridgebacktreff rundt om, hvis du vil hilse på flere.

Også er det ridgebackforum på www.kerberos.no da. :) Der er det mange innspill og erfaringer å hente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ridgeback.

Bruker vel rundt 1000 på mat eg også. Både fôr og godbiter.

dyrlege rundt 1000 der også.

Mykje jobb med ridgeback. Men når ein først får den til er det en fantastisk rase :) veldig stødige hunder med god psyke og godt språk.

Kva skal du bruke hunden til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med ridgedogs, de hører til på Gran.

Link til foreldrene som skal brukes til kullet : http://www.ridgedogs-kennel.com/H-kull.htm

Ja har lest litt på dette at de er spesielle og trene, og derfor vil jeg følge opp med valpekurs, unghundkurs, og så gå på lydighets trening her i hundeklubben 1-2 ganger i uka. Jeg bor på Nannestad, 15 min unna Gardemoen. Vet du når neste ridgeback treff er? og hvor?

Takk for linken :) og takk for svar Simira.

Floyd: Jeg skal bruke hunden som familie hund , den skal være med meg på trening, da jeg jogger/løper mye ute i naturen. Har også hest, så stallen og rideturer skal den også få bli med på. Eller Vil jeg bruke den til lydighets trening 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ridgeback , men for min stabyhounvalp ser regnestykket slik ut per måned:

Fòr: 290,625 kr , dersom jeg kun forer på vom. Kan regne noe mer, da jeg liker å fòre med litt annet kjøtt enn bare vom&hundemat.

Treninger: Ca 4 treninger, 3 mil kjøring hver vei, totalt 6 mil, 6 liter bensin, bensinpris på 14,50 = 87 kroner + godbiter = 20 kroner = 107 kroner = 450 kroner i måneden (grovt regnet)

Utstyr: Nå er hunden min 5 mnd, og har allerede vokst seg gjennom et par halsbånd, og en sele, så jeg setter av 100 kroner i måneden på denne posten jeg, da de vokser som uvær og plutselig ikke har noe som passer. Bilburet for eksempel, det har hun glatt vokst ut av..

Veterinær: Dette er jo en veldig varierende post, men hittil har jeg kanskje brukt 2000 kroner på veterinær og medisinsk utstyr og medikamenter, så hvis vi deler det på de tre månedene jeg har hatt henne vil det si 666 kroner i måneden. Men så har vi jaggu vært uheldige på dette punktet også.. Forhåpentligvis vil man jo slippe unna billig her, med bare vaksiner, og røntgen.

Kurs: Totalt brukt 2900 på kurs, pluss godbiter og kjøring.

Så.. Tja.. Gjennomsnittlig per måned koster min fem måneder gamle valp meg 2473 kr. Uff a meg, det var da en del det... Heldigvis har jeg sluppet unna med en hel del utgifter, da jeg har ei tispe fra før, som er like stor som Malle, så de har kunnet dele mye utstyr, og Amy arver alt Malle vokser fra, og Malle kan fint bruke mye av Amy sine halsbånd og dekken. Og senger, bur, leker og skåler og sånt hadde vi jo da fra før.

Uansett.. Lykke til med valpen, og gled deg! Det er MYE morsommere enn man tror det skal bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, var innom og kikket på stamtavlen, synst eg kjente igjen navnet på far til kullet. Det er vist "halvbroren" til floyd. Dei har samme far :)

Kjekt at du skal trene litt lydighet med hunden også. Trener sjølv lydighet,agility og litt blodspor med min. Han trives med det men er også veldig glad i å gå tur i skogen og i fjellet.

Men ein kan få mange gråe hår av og trene med ridgeback, dei kan vere ganske egenrådige. Men når ein først får noke til så er det heilt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har lagt planer for trening og sånt. Men vil også kommentere at det er ikke "bare" å trene mer med en ridgeback. Vi har gått på trening og kurs jevnlig siden valpekurset, og står for øyeblikket ganske fast egentlig (han er to år). Men klart, det hjelper!

Når det gjelder tur med hest så er det ingen selvfølge at en rr kan gå løs, da må du fokusere utrolig masse på kontakt og innkalling helt fra starten ihvertfall. De ridgebackene jeg kjenner er forsåvidt litt enten eller, enten går de masse løs og har god innkalling, ellers gidder de ikke å komme i det hele tatt. :P

Fine foreldre. Men er de mentaltestet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :D Jeg vil ha stort fokus på og ha en veldig lydig hund . Jeg skal være godt forbredt på og de han være vanskelige og trene, men jeg gir meg ikke jeg heller. Jeg har hvert innom og sett på mange oppdrettere, og syns denne ridgedogs virka som en seriøs oppdretter. Noen som har noen oppdrettere og anbefale forresten ? :)

Floyd: Det var gøy og høre. Hvordan er han i trening? tenker på ivrig og slikt ?:)

Er det best og fôre hunden med vom fôr siden ser det er mange som gjør det her?

Jeg vet ikke enda om de er mentaltestet, men skal ringe oppdtretter denne uka, så kan jo spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke truffet veldig mange Ridgebacks, men i områdene der vi går tur treffer vi ofte på to tisper (forskjellige eiere og linjer). Begge disse hundene eksploderer når jeg passerer med min tispe, mens eierne sukker tungt og mumler om samkjønnsaggressjon. Aner ikke om dette er et problem i rasen, men det er i alle fall noe å være obs på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ridgebackene jeg har møtt, hann og tispe, har vært lekne og interesserte. Ikke opplevd noe negativt med ridgeback, men heller ikke møtt så veldig mange.

Min erfaring også, har møtt noen på Ekeberg som har gått løse og som har hatt 0 nix nada interesse for mine hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for ridgen (? som noen hundefolk mener får andre hunder til å tolke som aggresjon?) har faktisk ridgebacken veldig bra språk. Kovu er et godt eksempel på en slik hun som går sammen med "alle". Veldig mange ridgebacker er ikke så skrekkelig interesserte i hverken fremmede folk eller bikkjer, uten at de er aggressive av den grunn. Det er noen aggressive ridgebacker rundt om, og det har vært linjer med dårlig mentalitet. Derfor spurte jeg alle oppdrettere mye om mentalitet før jeg kjøpte hund. Men jeg har ikke inntrykk av at samkjønnsaggresjon er et stort problem på rasen, selv om det kan forekomme.

Oppdrettere jeg selv vurderte valp fra er Beyo-Bel, Amatonga, Adorea, Coolridged og Exgate.

Ser at Hunting Pride skal ha kull på Dhamira nå, jeg elsker broren hennes, og synes det var utrolig fine hunder i det kullet.

Det har pleid å møtes en ridgebackgjeng på Ekeberg på mandager, let på facebook. Ellers er det en liten spesial på Hadeland i august, du kan jo sjekke ut den (står på raseklubbsidene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg overtok Floyd ( 6 mnd ) var han heilt dust :P Han var veldig stresset og full av hormoner. Trente mykje og begynte og få han til i ein alder av 1,5. Det vil si at han kunne helse på folk uten og hoppe,passere andre hunder og vere rolig då me var sammen med andre hunder,gå i band. Og etterhvert har andre ting også bare blitt bedre. Fekk augene opp for agility då han var 2. Han er med på agility og liker det veldig godt. God fart men treg i vendinger (stor hund). har konkurert litt med eit par plasseringer.

Me trente hverdagslydighet og mykje innkalling og først då han var rundt 2,5 begynte me og trene litt konkurranselydighet. Nå trener me 1 til 2 ganger i veka. og det er nok for ein ridgeback ( blir fort lei). Me trener korte og varierende økter. Terping av ulike øvelser tar me inne i stova i og med at det er kjeeedelig. Har deltatt på eit par konkurranser og sikter på kl 2 noke som er fullt mulig. Han var 2 små poeng fra på eine konkurransen.

det eg savner med min hund er at han ikkje leker...Han går kun på mat. Hadde vert mykje lettere om han ville ha lekt litt med meg ...

Men som du ser så er det ein del jobb med ridgeback, skal nevne det at dette er min første egne hund. så eg var ganske fersk då eg overtok han.. Men det har vert litt av ein jobb. Men no har eg ein kjempehund :D Snill som dagen er lang, rolig og stabil mentalt.

veit at pappen til floyd altså bestefaren til din valp er mentaltestet med gode resultat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var morsomt og høre om han, hjelper meg mye bare og lese om andre ridgeback raser. Men er alle ridgebacker sånn at de ikke er intrs i og leke? eller finnes det no unntak?

Da vet jeg hvertfall nå at faren er testet :)

Også lurer jeg på med en siste ting. Hvilket fôr er best og bruke til en ridgeback? er det ridgeback fôret? eller er råfôring det beste for hunden?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare en erfaring med Ridgeback, om man ikke teller å møte Kovu her og der da (som er en herlig lykkesak).

Erfarngen jeg har er fra tiden min som hundelufter, da drev jeg med en tispe på rundt året. Hun var veldig glad og trivelig, men var i en periode da hun ødela mye inne, noe eier løste ved å sette opp kompostgrinder slik at hunden hadde et rom der det var lite å ødelegge. Men dette er jo faser som mange hunder ofte er igjennom, og denne led nok litt av separasjonsangst (noe som kan forebygges med god hjemmealene trening).

For meg som var vant med en liten hund på 6kg kunne det til tider være litt tungt å gå med en hoppedanse sak på kanskje 30-40kg (litt usikker på vekt på ridgeback) og jeg ser hva man mener med at man ikke alltid når helt frem til enhver tid. Men det gikk fint å gå med henne og en svær dalmatiner, de lekte veldig godt sammen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for ridgen (? som noen hundefolk mener får andre hunder til å tolke som aggresjon?) har faktisk ridgebacken veldig bra språk.
Det der kan jeg ikke skjønne, da må aggressjonstolkninga i så fall komme fra veldig høye hunder, for mindre hunder ser jo ikke ridgen, den ligger jo flatt langs ryggen. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan jeg ikke skjønne, da må aggressjonstolkninga i så fall komme fra veldig høye hunder, for mindre hunder ser jo ikke ridgen, den ligger jo flatt langs ryggen. :lol:

Hvis den kommer med bøyd hode, da? Kan jo tolkes som at den slår skikkelig bust, kanskje? Vet ikke om hunder ser slike tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var morsomt og høre om han, hjelper meg mye bare og lese om andre ridgeback raser. Men er alle ridgebacker sånn at de ikke er intrs i og leke? eller finnes det no unntak?

Da vet jeg hvertfall nå at faren er testet :)

Også lurer jeg på med en siste ting. Hvilket fôr er best og bruke til en ridgeback? er det ridgeback fôret? eller er råfôring det beste for hunden?

:)

Det varierer veldig, mange ridgebacker er "arrogante", og bare ikke interessert i folk, eller lek. På en god dag får vi Kovu til å leke i kanskje 10 sekunder, og igjen er dette noe vi har prøvd å jobbe litt med. Men det er forskjell på linjene, og om det er viktig for deg bør du spørre hvordan foreldrene er på dette.

Vi fôrer 50/50 på Royal Canin og Vom&Hundemat, og begge deler fungerer bra. Vi skal vel over på 100% V&H igjen nå (har brukt bare RC en periode for å se om han var allergisk mot det eller bare hadde tenåringskviser :P ), fordi det er både billig og bra. Såvidt jeg vet er det ingen merker som har eget rasefôr for ridgeback, selv om Eukanuba har masse reklamebilder av de. Kovu fikk mye gass og avføring av Eukanuba, så det byttet vi ut rimelig fort, men jeg vet det er andre som bruker det.

Det der kan jeg ikke skjønne, da må aggressjonstolkninga i så fall komme fra veldig høye hunder, for mindre hunder ser jo ikke ridgen, den ligger jo flatt langs ryggen. :lol:

Eieren ser den jo vettu. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var morsomt og høre om han, hjelper meg mye bare og lese om andre ridgeback raser. Men er alle ridgebacker sånn at de ikke er intrs i og leke? eller finnes det no unntak?

Da vet jeg hvertfall nå at faren er testet :)

Også lurer jeg på med en siste ting. Hvilket fôr er best og bruke til en ridgeback? er det ridgeback fôret? eller er råfôring det beste for hunden?

Det er nok vanskelig å belønne med lek for de fleste RR. Det er liksom ikke såå kult å leke med deg. :P Det skal virkelig være verdt det for at en selvstendig rase skal jobbe med deg. Det betyr at de RRene som ikke er så veldig matglade kan være vanskelige å trene. Hvis du vil ha en veldig lydig hund, så velger du feil rase. Det samme hvis det er viktig for deg å trene mye lydighet. Uansett hvor sta og tålmodig du er og uansett hvor mye du jobber med motivasjonstreninga, så kan du møte på fullstendig stopp med sånne raser. Det er bra du har planer om å gå mye kurs, men ettersom hunden vokser opp, så er det ikke sikkert du kommer til å synes det er like artig å trene med en så selvstendig hund. Jeg tror nok man må kunne sette pris på denne selvstendigheten for å trives med en slik rase.

Mange RRer kommer ikke på innkalling, til tross for dyktige og erfarne hundetrenere.

Men hvis du vil ha en skikkelig trygg hund med masse energi på lager, men fortsatt lite stress, med egne meninger, og som elsker å gå lange turer i skogen, så er det nok en passende rase. ;)

Jeg har veldig god erfaring med Beyo - Bel. :)

Når det gjelder fôringa, så er det mange ulike meninger om det. Jeg fôrer på rått kjøtt(v&h), fordi det er nærmest hundens naturlige kosthold. Du finner nok mye om dette på forumet hvis du søker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...