Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmiljø i Bergen


Emilie
 Share

Recommended Posts

Mulig denne tråden burde vært postet på et helt annet underforum, men siden den er stedsspesifikk, så legger jeg den her, så kan moderatorne eventuelt flytte på den :)

Dette var en status, skrevet av en av mine facebookkontakter, tidligere i kveld:

"HUNDEMILJØ I BERGEN... Sender ut en "brannfakkel" og håper på respons...! Formidl gjerne dette videre!! Drives det bare utstilling og agility i denne del av landet (ingen kritikk til de som driver det!)... Lydighetsmiljøet ~ så godt som dødt! Bruksmiljøet ~ så godt som dødt! Mentaltesting ~ så godt som dødt! Hva er det som gjør at så få konkurrere i lydighet/bruks eller mentaltester hundene sine? Hva kan gjøres for å endre dette? For pokker, vi er Norges nest største by!! Håper på innspill på dette innlegget, og økt aktivitet i Hunde-Bergen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg skjønner hva h*n mener.. BSBK har LP-treninger ved Stend hver onsdag, utenom det så trener de jeg kjenner som driver med LP bare sammen med venner. Bruks har jeg også inntrykk av at det ikke så mye av.. Jeg er intr i bruks, men synes det er vanskelig å komme ordentlig i gang siden det skjer så lite (kurs og treninger) og det er så lite miljø. Vet BSBK av og til har fellestreninger i bruks, men det virker rimelig sporadisk. Vet de prøver å ha faste runderingstreninger på lørdager, men rundering er jo avhengig av at et visst antall personer stiller, noe jeg har inntrykk av at de har slitt litt med. Mentaltest ja.. Jeg har lyst til å mentalteste hunden min, Eurasierklubben skulle ha MH i naerheten av Bergen da han var i passende alder, men den ble avlyst, og så har det ikke blitt noe av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig denne tråden burde vært postet på et helt annet underforum, men siden den er stedsspesifikk, så legger jeg den her, så kan moderatorne eventuelt flytte på den :)

Dette var en status, skrevet av en av mine facebookkontakter, tidligere i kveld:

"HUNDEMILJØ I BERGEN... Sender ut en "brannfakkel" og håper på respons...! Formidl gjerne dette videre! Drives det bare utstilling og agility i denne del av landet (ingen kritikk til de som driver det!)... Lydighetsmiljøet ~ så godt som dødt! Bruksmiljøet ~ så godt som dødt! Mentaltesting ~ så godt som dødt! Hva er det som gjør at så få konkurrere i lydighet/bruks eller mentaltester hundene sine? Hva kan gjøres for å endre dette? For pokker, vi er Norges nest største by! Håper på innspill på dette innlegget, og økt aktivitet i Hunde-Bergen"

Jeg har noen tanker om hvorfor lydighet og bruks miljøet er så lite, om andre er enige det vet jeg ikke helt :P

Mentaltestingen skal jeg ikke begi meg innpå, jeg er nybegynner nemlig! :lol:

Lydighet; mange tilbud når det kommer til valpekurs, grunnkurs, bronsemerkekurs etc, også er det stopp. Veldig få, som jeg vet om, som arrangerer konkurransekurs. Der kan vi bli MYE bedre :)

I tillegg er det veldig ofte de samme lokale dommerene som dømmer prøvene. Ikke noe vondt om de, men litt variasjon har ingen dødd av.... :P

Underlaget på stevner har også vært en variabel greie. På flere av stevnene går man i en "steinrøys". Gidder man å reise litt får man både gress og kunstgress.

Annonsering! Nkk sin terminliste inneholder langt fra all den infoen jeg vil vite noe om før jeg melder på. Klubbene må bli flinkere til å få ut informative annonser. Gjerne i god tid! :)

I klubben jeg trener i er det jevnt over bra med oppmøte på lydighetstreningene. Foreløpig er det mange som har unge og uferige hunder. Samt noen flere med andre utfordringer. I tillegg har vi en liten andel som foretrekker å drive med hverdagslydighet, men gøy har vi det ihvertfall :)

Bruks; for meg er dette enkelt. Jeg er et konkurransemennese, og for min del arrangeres det ikke nok brukskonkurranser i Bergen og omegn til at jeg gidder å legge ned treningstid. Finnes det brukskurs i bergensområdet forresten?

Edit;

Mentaltest ja.. Jeg har lyst til å mentalteste hunden min, Eurasierklubben skulle ha MH i naerheten av Bergen da han var i passende alder, men den ble avlyst, og så har det ikke blitt noe av :(

Belgerklubben arrangerer jevnlig MH. Sikkert flere og, ville ha sjekket både Sotra Brukshundklubb og dobberklubben :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg har min oppfatning om hvorfor aktiviteten er så laber, men det blir litt knotete og personlig og heller ikke meningen å lange ut om denne tråden, og skal det skje noe så må man gjøre noe, hehe (selv om jeg er fornøyd med min treningsgruppe på Os altså). Her er det videre postet dette, på Sotra brukshundklubbs facebooksider:

"BRUKSHUNDTRENING :D Instruktørene Beate Martinussen Tingvoll, Christine Lilleskare, Nina Fejerskov og Åshild Erstad Hagen fra Sotra Brukshundklubb har sagt seg villig til å stille til "brukshundinnføring /-trening på Kårtveit, lørdag 16. og 23. Juni, kl. 10 til ca.13. Vi deler gladlig av vår kompetanse innen lydighet, spor og feltsøk (+ rundering dersom tid). Det vil bli vist spor + felt, og etterpå blir det trening - med hjelp til alle som ønsker det. Dette er et gratistilbud til både medlemmer og ikke-medlemmer. ALLE er HJERTELIG velkommen, uansett rase/blanding, alder, nivå!! Håper mange vil bli med!! Det vil bli laget "arrangement" om dette på SBK's FB side, som jeg håper mange da vil "dele" videre :D Selv om dette er gratis, trengs det PÅMELDING... Vi trenger å vite hvem/hvor mange som kommer, for å kunne lage gode opplegg for treningen. Send en mail til SBK, eller meldt på her på FB... Trenger navn på fører og hund. Rase/blanding og alder på hunden. Vi gleder oss :D"

Dette er jo et hyggelig tiltak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg har min oppfatning om hvorfor aktiviteten er så laber, men det blir litt knotete og personlig og heller ikke meningen å lange ut om denne tråden, og skal det skje noe så må man gjøre noe, hehe (selv om jeg er fornøyd med min treningsgruppe på Os altså). Her er det videre postet dette, på Sotra brukshundklubbs facebooksider:

"BRUKSHUNDTRENING :D Instruktørene Beate Martinussen Tingvoll, Christine Lilleskare, Nina Fejerskov og Åshild Erstad Hagen fra Sotra Brukshundklubb har sagt seg villig til å stille til "brukshundinnføring /-trening på Kårtveit, lørdag 16. og 23. Juni, kl. 10 til ca.13. Vi deler gladlig av vår kompetanse innen lydighet, spor og feltsøk (+ rundering dersom tid). Det vil bli vist spor + felt, og etterpå blir det trening - med hjelp til alle som ønsker det. Dette er et gratistilbud til både medlemmer og ikke-medlemmer. ALLE er HJERTELIG velkommen, uansett rase/blanding, alder, nivå! Håper mange vil bli med! Det vil bli laget "arrangement" om dette på SBK's FB side, som jeg håper mange da vil "dele" videre :D Selv om dette er gratis, trengs det PÅMELDING... Vi trenger å vite hvem/hvor mange som kommer, for å kunne lage gode opplegg for treningen. Send en mail til SBK, eller meldt på her på FB... Trenger navn på fører og hund. Rase/blanding og alder på hunden. Vi gleder oss :D"

Dette er jo et hyggelig tiltak :)

Kjempeflott tiltak, men det trengs jo mer en 1 trening for å få ting i gang.

Hvor i alle dager er brukskursene?

Ellers så synes jo jeg at det virker noe spesielt å legge ut en "brannfakkel" av et startinnlegg for så å si at det blir knotete og personlig til å ha en mening om saken utad. Skjønte ikke helt den jeg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mokken* : takk for info om MH, skal sjekke med de nevnte klubbene :)

Emilie: Fint tiltak fra SBK! Jeg jobber ofte på lørdagene, noe som gjør det vanskelig for meg å "love meg bort" til faste runderingstreninger på lørdager (med BSBK), men tar gjerne en tur til Sotra en eller begge disse lørdagene hvis det passer med jobb.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott tiltak, men det trengs jo mer en 1 trening for å få ting i gang.

Hvor i alle dager er brukskursene?

Ellers så synes jo jeg at det virker noe spesielt å legge ut en "brannfakkel" av et startinnlegg for så å si at det blir knotete og personlig til å ha en mening om saken utad. Skjønte ikke helt den jeg. :icon_confused:

Eh, jeg la ut budskapet jeg. Og ja, jeg har mine meninger om hvorfor miljøet er såpass passivt, men det har ingen ting med spredningen av budskapet å gjøre har det vel? Jeg er ikke medlem i SBK, jeg trener ikke med dem og jeg trener for øvrig ikke bruks for tiden heller. Jeg tenkte som sagt at jeg bare skulle dele et budskap.

Edit: det var kun disse ordene i startinnlegget som var mine, vet ikke helt om de kan defineres som en brannfakkel:

Mulig denne tråden burde vært postet på et helt annet underforum, men siden den er stedsspesifikk, så legger jeg den her, så kan moderatorne eventuelt flytte på den :)

Dette var en status, skrevet av en av mine facebookkontakter, tidligere i kveld:

Det var vel et innlegg for å formidle et ønske om mer aktivitet og rekruttering. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg burde ytre personlige erfaringer fra det bergenske hundemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhundklubben arrangerer MH og FA to ganger i året på Grimseid.

Det er rart at stevne etter stevne i lydighet blir avlyst i Bergen pga for få påmeldte, mens i lille Førde var det hele 31 (om jeg ikke husker feil) påmeldte nå i april. Både i Voss og Kvam virker bruks- og lydighetsmiljøene mye større enn for hele Bergen + Nordhordland. Jeg synes også at LP-miljøet har krympet veldig fra da jeg hadde Sari og til nå. Altså på en 5-6 år. Da var det helt vanlig med mange påmeldte i klasse 1 og 2.

Nå er jeg ikke den som skal snakke høyest, min motivasjon og tid til å trene og konkurrere har omtrent forsvunnet helt. Jeg har trent lydighet en håndfull ganger hittil i år, og da bare takket være en som har lurt meg med på trening. Mye av problemet mitt er at det er kjedelig å trene alene. Og treningene til retrieverklubben og BSBK blir for langt unna.

Mine tanker og erfaringer (fra min klubb, kanskje de samme tingene gjelder andre klubber også?):

  • Det har vært veldig få i de høyere klassene i Bergensområdet de årene jeg har vært aktiv. De fleste har blitt sittende fast i klasse 1 eller 2, og manglet noen med kunnskap og erfaring til å inspirere dem til å jobbe videre.
  • Agilitymiljøet er derimot veldig stort, og har mange erfarne og veldig dyktige utøvere. Dermed er det lettere for nybegynnere å gå for AG enn LP i området.
  • Mange instrukører på valpekurs og grunnkurs er også AG-folk, og da blir det jo naturlig at de inspirerer kursdeltakerne til å prøve AG.
  • Konkurranseforholdene har vært elendige på enkelte stevner. I tillegg virker det som om enkelte klubber er prinsipielt imot å drive noen som helst form for PR i forkant av stevnene. Jeg skjønner ikke hvorfor dommer og underlag skal være hemmelighetsstemplet :icon_confused:
  • De få ildsjelene lydigheten har hatt her i området, har møtt motstand fra nesten alle kanter (inkludert Bergen kommune), brukt seg opp, og gitt opp.
  • Avlyste stevner og dårlig oppslutning om lydigheten er også en ond sirkel. Jo flere stevner som blir avlyste, jo færre orker å melde på. Og da kutter klubbene ut stevnene. Uten stevner å jobbe mot, daler motivasjonen for å trene lydighet...

Oppsummert: Manglende rekruttering, manglende hjelp til å komme videre fra lavere klasser og elendige konkurranseforhold tror jeg tok knekken på det meste :P

Angående dommere: Det hadde selvsagt vært fint med variasjon. Før hentet klubber inn dommere fra andre kanter av landet, men med bare noen få påmeldte, lønner det seg jo ikke å fly inn noen og betale for overnattingen deres. Og med alle avlyste stevner så tror jeg ikke mange klubber her vil ta sjansen på å hente inn dommer langveis fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var litt lite LP-miljø da jeg bodde i Bergen, og det var liksom et stort hopp fra å bo i Oslo og trene fast to ganger i uka, til null, niks og nada. Så og si. Det var litt greiere med informasjon i Oslo også, i forhold til Bergen.

Akk, jeg savner Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg la ut budskapet jeg. Og ja, jeg har mine meninger om hvorfor miljøet er såpass passivt, men det har ingen ting med spredningen av budskapet å gjøre har det vel? Jeg er ikke medlem i SBK, jeg trener ikke med dem og jeg trener for øvrig ikke bruks for tiden heller. Jeg tenkte som sagt at jeg bare skulle dele et budskap.

Edit: det var kun disse ordene i startinnlegget som var mine, vet ikke helt om de kan defineres som en brannfakkel:

Det var vel et innlegg for å formidle et ønske om mer aktivitet og rekruttering. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg burde ytre personlige erfaringer fra det bergenske hundemiljøet.

Ja jeg fikk meg meg at det ikkr var "dine" ord i utgangangspunktet. Bare synes det var litt rart å starte en diskusjon som man ikke vil ta del i selv, men men.

Hvilken klubb man er medlem i er vel ikke så vesentlig.

Er veldig enig med det som Wildah skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk meg meg at det ikkr var "dine" ord i utgangangspunktet. Bare synes det var litt rart å starte en diskusjon som man ikke vil ta del i selv, men men.

Hvilken klubb man er medlem i er vel ikke så vesentlig.

Er veldig enig med det som Wildah skriver :)

Som sagt, jeg prøvde ikke å starte en diskusjon i så måte, jeg prøvde å videreformidle noe. Jeg kan ikke se at det skal være så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mokken* : takk for info om MH, skal sjekke med de nevnte klubbene :)

Emilie: Fint tiltak fra SBK! Jeg jobber ofte på lørdagene, noe som gjør det vanskelig for meg å "love meg bort" til faste runderingstreninger på lørdager (med BSBK), men tar gjerne en tur til Sotra en eller begge disse lørdagene hvis det passer med jobb.

Sotra brukshundklubb hadde MH/K test lørdagen som var nå i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si kjapt hva jeg mener selv da ;)

Noe av "problemet" er ikke mangel på gode intruktører; når det arrangeres nybegynnerkurs, får instruktørene betalt for kurset. Etter kurset er det ofte interesse for faste treninger - intensjonene her er at alle skal hjelpe alle - men i praksis blir det at de med mest erfaring står en hel trening og hjelper de som kan minst... Personlig tror jeg det er en grense for hvor mange ganger dette er "gøy" for dem som blir gående som instruktører; i praksis instruerer man gratis, i tillegg til at man ofte ikke rekker å trene sin egen hund - uten at man har NOE igjen for det...

Endel møter også sporadisk på trening, og da blir det enda mer demotiverende for instruktøren å måtte begynne på nytt hver gang - progresjon i treningen kommer som kjent med jevn trening, ikke skippertak ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sotra brukshundklubb hadde MH/K test lørdagen som var nå i helgen.

Ja, jeg så det. Har sendt de en mail ang MH i august :)

Synes det er så vanskelig å holde oversikt over alle de forskjellige klubbene, vet det er mange klubber i områdene rundt Bergen, pluss masse forskjellige raseklubber med varierende aktivitetsnivå.. Jeg har heller ikke bil, så er avhengig av å evt få låne bil om jeg skal på trening/kurs som er noe saerlig utenfor sentrum, noe som det meste av kurs/treninger jo gjerne er..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det. Har sendt de en mail ang MH i august :)

Synes det er så vanskelig å holde oversikt over alle de forskjellige klubbene, vet det er mange klubber i områdene rundt Bergen, pluss masse forskjellige raseklubber med varierende aktivitetsnivå.. Jeg har heller ikke bil, så er avhengig av å evt få låne bil om jeg skal på trening/kurs som er noe saerlig utenfor sentrum, noe som det meste av kurs/treninger jo gjerne er..

Skal de ha igjen i august? Vet du hvilken dommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ola Valan blir ene dommeren i FA og MH hos SBK i august. En svært dyktig kar fra Trondheim. Dommer nr. to er ikke helt klarlag, men jobbes med i disse dager. Vær tidlig ute med påmelding, det er kun 8 plasser på MH og 8 på FA, og det er allerede kommen noen påmeldinger.

Det blir Lydighetsprøver 8. el 9. september. Disse blir trolig avholdt på gress :D Jobbes med dommer også på denne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSBK har jo brukstrening fast hver tirsdag. Det var visst for det meste rundering, men det er alltid noen som legger ut spor også. De trener på Kokstad eller i Hordnesskogen.

Ellers er jeg veldig enig med Mokken på den delen om at det er lite tilbud for konkurransekurs i lydighet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...